Oormijt?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Oormijt?

Bericht door Roosje »

hmm, ik hoop niet dat dat het echt is. :S Dan moet de naar de da van het asiel (omdat ze nog in de eerste 14 dagen zit) en dat is 20 minuten rijden. Toen we haar woensdag hebben opgehaald was ze zó bang in de auto, echt heel erg zielig. Ik hoop niet dat ik haar dat weer aan moet doen. Maar even in de gaten houden dan. :| Zou het ook iets anders kunnen zijn dan oormijt?
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Oormijt?

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Oormijt blijkt steeds moeilijker te behandelen zijn des te langer je wacht, dus zou voor de zekerheid toch gewoon naar de DA gaan. Als je denkt dat het echt te traumatisch is, is het misschien een idee om een DA dichterbij op te zoeken en het wel zelf te betalen.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Oormijt?

Bericht door Boomer »

Gewone oormijt ( dan bedoel ik niet : verwaarloosde oormijt) kan heel goed behandeld worden met stronghold. Deze is te halen bij je DA.
Je moet dan wel even het gewicht weten omdat deze pipetjes ( die je in de nek druppeld) naar het gewicht v gaan. an de kat
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Oormijt?

Bericht door Roosje »

We wonen recht tegenover een dierenarts, dus misschien moet ik daar dan maar even langs gaan. Nu alweer in de auto wil ik haar eerst echt even niet aandoen, ze heeft haar hele reismand onder gepoept en geplast en zat heel hard te hijgen, met haar tong uit haar bek, net als een hond zeg maar.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Oormijt?

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Aah gossie, dat klinkt echt heel erg sneu. Heb je al aan Feliwayspray gedacht? Lekker fleecedekentje/plaid in de reismand, 1 a 2 keer Feliway sprayen op het dekentje en een beetje in huis sprayen en je hebt meestal een stuk rustigere kat.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Oormijt?

Bericht door Roosje »

Zorgt dat er ook voor dat ze minder bang is? (want rustig is ze sowieso wel) We hebben nu sowieso al een deken in de reismand liggen en hier ligt ze thuis gewoon in te slapen, dus zo kan ze in ieder geval aan de reismand wennen. Het begint inmiddels zelfs al haar favoriete plekje te worden. :)

Een eigen kat is toch een stuk anders dan het hebben van katten bij je ouders, toch nog even wennen, dus ik vraag nu even om heel veel advies, zodat ik zeker weet dat ik het zo goed mogelijk doe!
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Oormijt?

Bericht door Cari »

Je kan er bijna 100% zeker van zijn dat ze oormijt heeft. Niet zo netjes van 't asiel om haar zo mee te geven :evil:
Misschien kan je contact met het asiel opnemen en zonder Roosje medicijn bij ze gaan halen. Als het een eerlijk asiel is, zal Roosje waarschijnlijk daar niet de enige met oormijt zijn (want dat is redelijkbesmettelijk) en zullen ze het probleem moeten erkennen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Oormijt?

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Mijn Sam vertoonde ook alle symptomen van oormijt, behalve dat hij te weinig zwart oorsmeer had. Toch twee maal door de DA laten nakijken. Volgens DA heeft hij gewoon veel oorsmeer en krabt hij aan zijn oor uit gewoonte. :geenidee: Aparte is dat hij nu minder begint te krabben, dus ze zou nog best eens gelijk kunnen hebben gehad. Asiels hebben helaas vaak niet de mankracht om overal goed op te letten en de DA, de verantwoordelijke over de gezondheid voor adoptie van een beestje, checken niet altijd routinematig de oortjes. Misschien zou je oppervlakkig, dus absoluut niet in de gehoorgang, maar echt over de oorschelp een wattenstaafje kunnen halen? Als het zwart is dan is het zo goed als zeker oormijt. Bevindingen doorbellen naar DA? Volgens mij kunnen de meeste medicijnen tegen oormijt niet heel erg veel kwaad, dus als je de situatie met de DA doorspreekt zou hij je misschien wel een middeltje willen voorschrijven zonder dat jullie zijn langsgeweest? (Denk dat als dit uit de vergoeding komt vanuit het asiel dat dit niet snel zal gebeuren, als je het zelf gaat betalen wel).

Feliway zorgt ervoor dat ze rustiger, kalmer en minder gestressed raken. Het slaat niet bij alle katten aan geloof ik, maar wel bij de meeste. Wat fijn en goed van je dat je haar hebt laten wennen aan de reismand, dat kan al ontzettend schelen!
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Oormijt?

Bericht door Roosje »

Bedankt voor de tips in ieder geval!

Het aparte is dat het me pas na twee dagen is opgevallen dat ze begon te schudden en te krabben. De eerste twee dagen helemaal niks gemerkt, terwijl ze toch al wel veel bij me in de buurt is geweest toen. En hier thuis kan ze het denk ik niet opgelopen hebben omdat we geen andere beesten hebben en verder ook geen contact met andere beesten hebben gehad sinds we haar hebben.

Ik zal proberen of ik met een wattenstaafje kan controleren of ze last heeft wat zwart oorsmeer, maar wat ik al zei, ze is nog erg bang om vastgehouden te worden, dus ik weet niet of dat gaat lukken. En ik zal sowieso even contact opnemen met het asiel om te overleggen wat het beste is. Langskomen met of zonder haar, of naar m'n eigen dierenarts hier gaan.

Om haar op die manier aan de reismand te laten wennen was een tip van iemand uit het asiel, die vertelde dat hij dat met z'n eigen katten ook doet en dat het wel werkte. Dus de mand maar gewoon open neergezet en ze vind het wel fijn dat ze er lekker in kan wegkruipen volgensmij. :smile:

Ik houd jullie wel even op de hoogte. En ach, misschien ben ik ook wel gewoon te overbezorgd, voor het zelfde geld is het gewoon een haartje dat in de weg zit en jeukt. :-P maar liever te overbezorgd, dan er niks aan doen en er dan achterkomen dat ze wel ergens last van heeft er dat het al heel erg is verergerd.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Oormijt?

Bericht door Ambertje73 »

Oormijt kan vaak zeer hardnekkig zijn om te bestrijden.
Wij hebben een aantal katten die er niet af schijnen te komen.
Stronghold helpt niet in ALLE gevallen van oormijt. Als het goed is, staat dit ook op de verpakking!!!
Ook al gebruik je drie maanden achtereen Stronghold, dan kan het zijn, dat de kat er niet af komt! :-(
Je kunt proberen de intervallen iets korter te maken (na 3,5 week een nieuwe pipet i.p.v. 4 weken).

Wij hebben ook al Otimectin van de DA gehad. De oren van je kat worden eerst negekeken. Het beestje mag nl. geen geperforeerd trommelvlies hebben bij de behandeling met Otimectin. Dit middel kan dan de hersenen aantasten. Bij gezonde oren is er niets aan de hand hoor!!! Deze zalf moet je drie weken achtereen in de oren druppelen (één keer en dan een week wachten en vervolgens weer één keer plus een week wachten). Bij de meeste katten helpt het! :eangel:

Ik las ook iets over tea-tree. Wees a.u.b. voorzichtig met middeltjes waar dit in zit. Verschillende bronnen op Internet vermelden dat katten hier aan kunnen overlijden!
Ik heb er gelukkig zelf geen ervaring mee, maar ik ben er wel huiverig voor!

O ja, probeer a.u.b. DESTRESS, te bestellen bij http://www.huisdierendokter.nl
Dit middeltje is GEWELDIG!!! :eclap:
Wij hebben onze SUPER stress kat dit middeltje een paar weken gegeven. Hij is compleet veranderd (positieve zin). Hij is weer vrolijk, zelfverzekerd en niet meer agressief doordat hij bang was. Je hoeft het maar een paar weken te geven en dan nooit meer. Is dat geen 20 euro waard???

Succes allemaal.
marley
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2009 12:56
Locatie: tilburg

Re: Oormijt?

Bericht door marley »

wij hebben sinds een week een katertje van 7 maanden.
Silver schudde ook met zijn koppie.
We hebben hem van de week dan ook meegenomen naar de da.
Deze zei inderdaad ook dat silver last had van oormijt.
Wij hebben hier advantage of advocate voor gekregen (weet het niet precies).
Maar dit helpt wel en het helpt niet alleen tegen oormijt maar ook tegen vlooien en wormen

groetjes giesje en silver
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Oormijt?

Bericht door Roosje »

Ik ga morgen met haar naar de DA! Eens zien wat die er van zegt. Ik heb al geprobeerd om met een wattenstaafje te kijken of er rotzooi in haar oren zat, maar ik kreeg er niks uit. Misschien dat ik ook wel te voorzichtig ben geweest en er daarom niks uit het gekregen hoor...

Vandaag is de dierenwinkel hier jammer genoeg dicht, dus morgenochtend maar even kijken of ze daar Feliway hebben. En dan nog hopen dat het aanslaat natuurlijk.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Oormijt?

Bericht door Boomer »

feliway is volgens mij alleen bij de dierenarts tekoop.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Oormijt?

Bericht door rieneke »

bij de dierenspeciaalzaak kan je ook "no stress" van het merk sire kopen, is hetzelfde als feliway.
let er bij oormijt op dat een kat zich niet weer herbesmet via mandjes en dekentjes.
regelmatig wassen op 60 graden.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Oormijt?

Bericht door Roosje »

Ze hadden bij de dierenwinkel alleen de Feliway-verstuiver, die alleen op lange termijn werkt, de spray hadden ze niet. Dus gevraagd wat ze nog meer tegen stress hadden, uiteindelijk heb ik Beaphar Zenuwtabletten meegenomen. Ik had wel het idee dat ze hier wat rustiger van werd, al begon ze op de terugweg weer heel erg te hijgen enzo, arm beest.

De dierenarts kon geen oormijt bij haar ontdekken, wel had ze ontzettende smerige oren. Dus nu heb ik een schoonmaakmiddel voor haar oren meegekregen en voor de zekerheid toch ook nog iets tegen oormijt.

Ze begon ook steeds meer te niezen en te hoesten, dus daar ook maar gelijk even naar gevraagd, bleek dat ze vlak voordat ze bij ons is gekomen niesziekte heeft gehad, en dat is dus weer op komen zetten door de stress. Dus ook hier nog twee verschillende soorten pillen voor meegekregen. Het zal even afzien voor haar worden met al die pillen en middeltjes de komende dagen. :-(

Maar het komt er dus op neer dat een schuddend koppie en een hele hoop gekrab niet perse op oormijt hoeft te duiden. Maar toch blij dat ik er mee heen ben geweest, want het is ook zielig als ze de hele tijd zoveel jeuk heeft door vieze oren...
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Plaats reactie