Hoesten

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Hoesten als een zeehond?!?!

Bericht door Babiche »

Vanmiddag na dat ik Linus wat catmilk had gegeven, ging ik even met hem spelen en hij rende een lange sliert karton achterna, die ik heen en weer bewoog. :D

Op een gegeven moment zie ik zijn maag of buik samentrekken en hij begon een soort van op te hoesten, ik dacht 'dat zal vast een haarbal zijn die hij eruit gooit', ik heb dat namelijk nog nooit bij een kat gezien. Dus ik een krant op de vloer onder zijn kop gelegd.
Er kwamen een paar spetters kwijl uit onder luid hoestend geluid, vergelijkbaar met hoe een zeehond (het dichtsbijzijnde geluid wat ik kan verzinnen) dat doet als hij roept, zo'n geluid! :shock:

Heel raar, maar er kwam dus uiteindelijk niks uit en daarna ging Linus gewoon weer verder met spelen!

Wie kan mij vertellen wat dit is geweest en herkent dit? Ik zelf neem aan dat het het ophoesten van een haarbal was. Het kwam echt vanuit zijn maag, naar mijn idee.
Of zou het de catmilk geweest zijn, die verkeerd viel, omdat hij daarna vrij snel ging rennen??

Klonk best wel eng! :?

groetjes Babiche
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

haarbal

Bericht door Wendy »

Hoi Babiche,

Ik vind het altijd best wel eng klinken als een kat een haarbal uit moet kotsen.. :?. Het klinkt inderdaad een beetje als zeehond, ik denk daarom niet dat het van de catmilk komt (hoewel ik het natuurlijk niet zeker weet!), het klinkt (voor mij) echt als een haarbal.

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Okee bedankt! Toch wat ik dacht dus!

Linus heeft tot nu toe nog niks laten gaan, en ik heb het niet meer gezien.
Hij verhaart ook nauwelijks.

Fijn dat ik dit even bevestigd kon horen van jullie! Bedankt!

groetjes Babiche
Willemijn

Bericht door Willemijn »

>Hoi Babiche,
>
>Onze poes......Coco (Siamees) hoestte ook regelmatig. Ook tong uit de bek. In Holland ben ik naar onze dierenarts geweest..........diagnose astma. Wij wonen regelmatig in Spanje.......weer hoesten. Coco heeft een injectie gekregen en sinds 4 dagen geen enkel kuchje.
>
>Alleen........er zijn foto's gemaakt. Gisteravond een echografie. Een hele bedoeling.......eerst buikje kaal scheren en daarna de echo bekijken.
>
>Ik maak mij nu echt zorgen........er is een gezwel ontdekt. Volgende week dinsdag een biopsie en dan..........een week lang in spanning.
>
>Mocht het kwaadaardig zijn dan wordt chemotherapie voorgesteld. Word er helemaal triest van. Coco is 13 jaar oud!!
>
>Is er iemand die ervaring hiermee heeft?
>
>Groetjes
>
>Willemijn

[color=blue][/color]
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Hoi Willemijn,

Welkom op het forum!

Zoals ik je al gezegd heb in de mail (toen je berichtje per ongeluk bij mij kwam), heb ik geen ervaring met oudere katten en ziektes. :o

Vervelende situatie zeg! :( Astma hebben is al heel vervelend en nu is dit in zijn buik ontdekt. En dat je nu zo lang weer moet wachten, wordt je ook niet blij van.... :(
Hopelijk is de uitslag van de biopsie positief!

Misschien hebben anderen hierin meer ervaring en kunnen ze je wat meer vertellen. Ik wens jouw en Coco veel sterkte!

groetjes van Babiche
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Nou, ik wilde dus net vragen wat dat rare geluid was, dat Diesel de laatste tijd maakt, maar het klinkt inderdaad als een zeehond. toevallig heb ik gisteren kattengras gekocht, dus als het haarballen oid zijn, zal het er wel een keer uitkomen...

en willemijn, kan er verder nix over zeggen, maar wil je wel even veel sterkte wensen!!


Donderdag 10-april: Hij hoest nog steeds, vanmorgen echt een 'hoestbui'.... Zou het misschien iets met zn longen kunnen zijn? Als het vanavond nog niet beter is (of erger), bel ik denk ik de DA maar even :cry:
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gast

Hoesten

Bericht door Gast »

Ik heb even een vraagje
Sinds een week of 2 heeft onze poes van 8.5 'hoestaanvalletjes'
klinkt als een droge (kriebelhoest), duurt ongeveer een minuutje en zo`n aanvalletje duurt tussen de 30 sec en een minuut
Het is ons opgevallen dat ze dit vorig jaar ook had rond deze tijd van het jaar.
Zou het daarmee te maken kunnen hebben, of zou het iets anders zijn waarvoor we even naar de dierenarts moeten
Ze eet en drinkt wel gewoon, speelt gewoon, is verder niks bijzonders aan haar te merken.
Hoop dat iemand dit herkent

Groetjes Susan :catconfused:
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Dat hoesten lijkt mij eerder een vorm van 'verslikken'. Misschien dat het rond deze tijd van het jaar gebeurt omdat ze verhaart en dus haarballen heeft? Ik weet het niet zeker hoor, ik denk maar even mee...
Anonymous

dat was snel

Bericht door Anonymous »

bedankt voor je supersnelle reactie

dat dachten wij inderdaad ook, door het verharen.
tot nu toe hoeft ze er niet van te braken, we weten ook niet of dat het dan wel is.
Dat van het verslikken is ook wel een punt waar we op kunnen letten.. ik zal het eens in de gaten houden of ze het ook doet als ze net iets gegeten.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hier zijn er in dit jaargetijde ook dergelijke hoestbuien. Ze hoesten dan een paar dagen, dan weer een week niet en dan weer een dagje zo af en toe. Ik denk ook dat het het verharen is - tenzij de kat natuurlijk warm aanvoelt en een zieke indruk maakt!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Het kan natuurlijk een haarbal zijn die in de weg zit, maar ik zou ook niet uitsluiten dat het iets astmatisch is. Ook een onderliggend hartprobleem kan het hoesten veroorzaken en dat hoeft een dierenarts niet altijd te horen. Zou het zeker even met de dierenarts bespreken.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

bedankt voor de reacties tot dusver
dat een hartprobleem en hoesten ook samen kunnen gaan
is nieuw voor mij.
Ik ga dr heel goed in de gaten houden en als het eind van de week niet minder is (al hebben we wel het idee dat het minder is geworden), dan ga ik zeker even langs de d.a
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Het hoesten van Goofy lijkt over !!!
Gisteravond kreeg ze het eventjes erg benauwd, en eindelijk
kwam er de haarbal uit(van een cm of 7 !!) die er al een tijd dwars zat (ik had al van die snoepjes gekocht, maar die moest madame niet)
Ze is er duidelijk van opgeknapt, jippie !! :lol: :catenthralled:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Fijn dat het over is!
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Wow :shock: Hairball of the century :shock:
Hij zal wel heeeel blij zijn dat die eruit is zeg! :razz:
Gesloten