Onbekende kittenziekte mogelijk streptokok

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Onbekende kittenziekte mogelijk streptokok

Bericht door Emma Boom »

In de opvang heerst iets ernstigs. Ik weet niet of het nog steeds hetzelfde is als dat wat vorig jaar zoveel ellende veroorzaakte, maar ik weet zeker dat er ook nieuwe dingen zijn.
Vorige week zijn de katjes die zelfstandig konden eten en die gereserveerd waren, vroegtijdig geplaatst omdat ze bij een nieuwe baas een 1 op 1-zorg konden krijgen, wat hier nu niet kan. Ook zijn ze dan weg uit de ziektehaard.

Er zijn verschillende symptomen en verschillende ziekte- en doodsoorzaken.
1. katjes van 4 - 6 weken braken een dag, vallen af maar eten wel goed en worden opeens slap, blauw om het bekje, drogen uit en overlijden zonder dat je iets kunt doen.
2. kleine kittens die bij de moeders liggen, drinken niet meer en versterven langzaam.
3. katjes krijgen nies-ogen of elders abcessen
4. katjes krijgen diarree en groeien niet.

Er zijn veel dieren overleden, er wordt druk overlegd met da's en met de kliniek in Utrecht en het komt overal in het land voor, zelfs in gesloten catteries.

Soms lijken de ziekteverschijnselen op kattenziekte, maar daarvoor sterven 'te weinig' dieren. De oogklachten lijken op de myxomatose die momenteel bij konijnen erg heerst. De darmklachten lijken op giardia en de benauwdheidsklachten lijken op een longontsteking of SARS. De griepklachten lijken op herpes of niesziekte, en soms gaan ze gepaard met tongblaar. Dat wil zeggen MKZ, wat niet kan bij katten :???:

Oftewel: we tasten volledig in het duister. In Utrecht moeten kweken gemaakt worden van de overleden kittens en dat kost tijd. Tijd, waarin het hier doorwoekert en slachtoffers eist. Uit voorzorg worden hier nu alle jonge dieren die het niet goed maken, ge-euthanaseerd. Dit lijkt momenteel de enige manier om de anderen een kans te geven :sad:

Jip en Jadi zijn vorige week geplaatst. Op dit moment zijn ze opgenomen en is bij Jip een abces in zijn heup geconstateerd. Dat zou wijzen op een bacteriële infectie en dus niet op een virale infectie. Een bacterie is beter te bestrijden dan een virus, dus dat is positief.
Ik wil in dit topic graag ALLE informatie verzamelen om zodoende meer sleutels te krijgen. Wie herkent genoemde klachten en wat kun je erover vertellen? Heeft je kitten opeens diarree of een verminderde eetlust? Wordt de kitten sloom? Gaat hij opeens kreupel lopen?

Jolanda, wil jij het verhaal van Jip hier vertellen? Ik hoop dat er veel respons komt zodat we dit afschuwelijke probleem aan kunnen pakken.
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 03 jun 2004 03:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Op 12 april kreeg ik van Marjolein Stam van de stichting stamgasten, o.a. het volgende:
Hier gaat het redelijk; eendagskittens blijven het zwaar hebben en ik blijf experimenteren met andere melkoplossingen met toevoegingen. Maar we hadden een moederpoes in opvang, die samen met haar kittens ziek werd. De da constateerde tongblaar (mond- en klauwzeer), dat in het asiel in Drachten ook al voor grote problemen had gezorgd.
Van tongblaar is niet algemeen bekend dat het ook bij andere dieren dan bij eenhoevigen voorkomt, dus het kan zijn dat veel dierenartsen deze diagnose gemist hebben. Tongblaar is erg besmettelijk maar selectief; alleen dieren die ziek zijn of onder stress staan, krijgen het ook.
Achteraf hadden we tijdens de crisis hier een kitten met een vlek op de neus, die later een korst werd. De da wist niet wat het was, zag geen gevaar en entte het dier. 5 dagen later was het dood. Ook een andere kat van 9 maanden kreeg opeens een vlek op haar neus. Zij was hier tijdelijk en miste har bazin erg. Zij leek verder niet ziek, maar werd dat later wel, tegelijk met haar broer, die ziek werd na zijn castratie. Ze had alle symptomen van de ziekte van de afgelopen zomer: niet eten of drinken, hoge koorts, uitdrogen en suf. Zij is er met veel moeite en antibiotica doorheen gekomen en is nu weer helemaal gezond.

Ook de opvangpoes had een vlek onder haar neus en bleek dus ook blaren aan het gehemelte te hebben. De kleintjes hadden de tong helemaal kapot en deze zat vol blaren. De da (een andere dan die onze dieren bij de crisis behandelde) schreef antibiotica en pijnstilling voor. Allen knapten goed op, de kleintjes dronken weer gulzig uit de fles (moeder had weinig melk) en de vlek op de neus van het kleinste kitten werd een wondje en viel daarna af. Net als op de neus van de moeder.
Het zou dus kunnen zijn dat dit onderdeel van de grote ziekte-uitbraak is. Mocht er bij jullie een lampje gaan branden over de vlekjes die ik noemde, meld me dat dan alsjeblieft. Dan weten we zeker dat we op het goede spoor zitten. Tongblaar is overigens zelfgenezeld, 'ruimen' is onnodig. Wel blijft het in het lichaam van het dier aanwezig.

De moederpoes en kleintjes waren helemaal hersteld, toen gisteren van het ene op het andere moment het grootste kitten slap werd en zijn tongpuntje buiten boord liet hangen. Dat laatst was één van de kenmerken die me achteraf zijn opgevallen bij een aantal van de zieke dieren. Hij had duidelijk veel pijn en was slap. Ook gaf hij pijnreactie aan bij zijn voorpoot. Tot mijn verbazing zag ik daar twee grote blaren zitten, die er een kwartier eerder niet waren! Na het geven van marbocyl (oraal) knapte hij snel weer op en na een half uur waren de blazen weg! Ook de slapte was weg; hij was weer helemaal normaal, net als een uur voordien, maar voor de zekerheid blijf ik hem natuurlijk nog ab geven. Zo raar kunnen deze symptomen dus zijn! Dus wordt een kat of kitten ziek, controleer bek, neus en gehemelte op blaren of vlekken, kijk of er witte of juist vuurrode randjes om de tong zitten en begin onmiddellijk met antibioticum (marbocyl druppels voor kleintjes en voor volwasen katten Amoxoral) met tolfedine als pijnstilling.




Mogelijk heb je hier iets aan of kun je met haar in overleg gaan. Ze is er al een hele tijd mee bezig.

Kitty
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik begrijp net dat je met de stichting stamgastn van doen hebt:) dan heb ik niks gezegd.
Ik heb wel een voorstel, waarover ik hier niet wil praten. Misschien dat Marjolein contact met me op kan nemen? Mijn nummer is 0594-687057

Kitty
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Kitty ik bel zo snel mogelijk. Deze dag was zwaar; er zijn twee kittens hier overleden, de geplaatste Jip is helaas overleden; hij bleek een abces in zijn heup te hebben en is tegen de avond plotseling overleden. Zelf heb ik zes kittens met zere ogen naar de da gebracht, die ze in heeft laten slapen. Hij verdenkt de kittens van een chlamydia-achtige aandoening. Ze waren allemaal binnen een dag al blind aan het worden :sad:

Er zijn dus meerdere dingen en met andere opvangen wissel ik ook ervaringen uit. Het oogprobleem en het andere fenomeen, het plotselinge uitdrogen en slap worden, is een landelijk probleem. Ook de tongblaar werd vanavond door iemand herkend; dit is een forse griep met veel pijn, die na vier dagen over gaat. Jeske had dit vorige week (zonder blaren, dat kan ook) en haar kittens vielen af omdat Jeske niet meer at en dronk. Nu doen twee kittens het goed, de andere twee hadden vieze ogen en dichte neuzen - deze twee zijn weg.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Ik kwam onderstaande link tegen:
http://www.felissana.nl/dutch/text/fold ... 3-2002.pdf
Je moet wel een acrobat reader hebben want het is een pdf bestand, maar misschien staat er nuttige informatie in voor je!
Het gaat over niesziekte en het verband tussen Chlamydia en Bordetella.

Sterkte!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Vanmiddag werd ik gebeld door een fokster die zegt te weten wat er heerst. Zij zelf en velen met haar (en met ons) kennen het probleem. Het lijkt op dit, het lijkt op dat, het lijkt overal op maar is het net niet. Het zou veroorzaakt worden door de G-streptokok, een gemene bacterie die bloedvergiftiging, abcessen, kpotte bindvliezen, afsterven van de longen, alles veroorzaakt.

Er is een geneesmiddel: Antirobe.
Ik ben dat dus nu als een gek aan het bestellen bij elke dierenarts die maar de telefoon opneemt...
Na drie weken zullen alle katten schoon zijn. De kleintjes die al te ver heen zijn, kunnen niet gered worden, maar de rest wel.
Deze kok kan niet leven buiten het lichaam van de kat en kan niet via mensen worden overgedragen. Dat betekent dat ikzelf en het huis niet besmet zijn, dat de dieren die het redden over drie weken allemaal schoon zijn en dat ik daarna weer op kan vangen. Dan blijf ik nieuwkomers wel preventief dit middel geven.

ALS het waar is.... als het waar is, dan bestaan er wonderen. Ik ga het in ieder geval vanaf vandaag of morgen (zodra ik het medicijn binnenheb) proberen en hou jullie via dit topic op de hoogte.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb net overleg gehad met de dierenarts van Jadi en de zaak voorgelegd. Haar lijkt het inderdaad DE oorzaak van alle problemen. Ook zij kent de problemen; heel Nederland en België kampt er al lang mee.

Het is dus een gram-negatieve kok en dat is een bacterie. Een bacterie is veel makkelijker te bestrijden dan een virus, want een bacterie overleeft niet buiten het lichaam.

We gaan er van uit dat dit het is en gaan vanaf vanavond behandelen; ik krijg zo medicatie van haar en verstrek dat ook aan de geplaatste kittens. Binnen drie dagen moeten we resultaat zien. Mochten er over een week toch nog dieren sterven, dan is het een andere bacterie dus dan laten we opnieuw onderzoek doen in Utrecht. In de tussentijd laat zij de naar Utrecht opgestuurde kittens (van een cattery) ook testen op deze bacterie en we zullen dus snel weten of dit het is.

De G-kok is een huis-, tuin- en keukenbacterie die kleine kindjes vaak in de keel hebben, maar die bij katten veel ernstiger problemen geeft. Vaak ontstaan de problemen doordat de (besmette) moederpoes de navelstreng doorbijt, waarmee haar speeksel in het bloed van de kittens terechtkomt. Gevolg: besmette kittens.

Iedereen die een nest verwacht, wordt voorlopig aangeraden zelf de kittens af te navelen en de navelstreng met jodium te ontsmetten. Dus laat mamapoes de navelstreng NIET doorbijten.

Ik hou contact met de dierenarts en met anderen over het effect van de behandeling en zal er hier verslag van doen. Vanavond maak i een nieuwsbrief met alle informatie, die ik hier ook zal plaatsen en die zoveel mogelijk door het land verspreid moet worden om deze in wezen simpele ziekte onder de aandacht te brengen.

Ik hoop dat dit alle problemen van de afgelopen maanden en zeker van de afgelopen weken oplost; als dit het niet is, dan weten we het niet meer...

Ria die collega die jij kende, die 19 kittens heeft verloren aan deze ziekte, die was dus degene die mij vanmiddag belde. Zo klein is de wereld :smile:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja zeker zinvol, Ilo. Het fading kitten syndrom is wel bekend als de G-kok. Maar dat het veel breder is en dat de besmetting epidemisch lijkt, is niet bekend, niet bij da's en niet bij de UU.
Dat gaat nu veranderen; ik heb gemaild naar de UU en alle gegevens doorgegeven. Puck is daar en ik heb verzocht te kweken op de G-kok. Natuurlijk kan ik niet op die uitslag wachten; dat duurt 1 tot 2 weken en ik vind voorlopig 39 kittens in een maand tijd al verschrikkelijk genoeg.

Iedereen die informatie wil, kan me mailen. Mensen die de informatie willen verspreiden, kunnen me mailen voor de tekst. Hoe meer mensen hiervan weten en over meedenken, hoe eerder dit alles bestreden kan worden!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Gisteravond hebben we twee kittens drupjes gegeven. Achteraf in een 10x te lage dosering, volgens de da. Maar Paddy, die altijd snotterde, was vandaag niet meer warm en niest droog, en Pini, die gisteren een abces aan haar voorpootje ontwikkelde, was vandaag levendig en speels. Het abces leek wat in te drogen. Vanavond knapte het tijdens het spelen open; er kwam gewone pus uit maar het grootste deel was aan het indrogen, wat een goed teken is.
We hebben het uitgewassen en ontmet en nu loopt ze met een gaasje met schilderstape om haar poot (er mag geen vuil bijkomen). Het maakt haar niks uit. Ze krijgt nu een hogere dosering van de ab. Er is dus zelfs na een dag al resultaat zichtbaar :shock: Deze twee zijn absoluut niet ziek, ondanks de ernstige symptomen van Pini.

Vanochtend zijn we met de andere kittens en de moeders begonnen. We hebben foto's gemaakt van de abcessen (het ene kitten in het oog, het andere onder het oog en in de hals, het derde aan de poot) en vanavond bij de tweede ronde was er minder druk op de abcessen te zien. Wehebben vanavond de dosering verhoogd conform de aanwijzingen van de dierenarts, maar zelfs met de dosering die 10x te laag was, was er dus al een verbetering te zien.

Als laatste zijn we vanavond de twee overgebleven kittens van Sarah gaan behandelen. Sarah zelf kan niet behandeld worden; we doen de ab door haar drinkwater. Deze kittens zien er schoon uit, maar dat zegt niets. Vanochtend waren alle kittens van Ranya zoals altijd helemaal schoon, vanavond had kleine Rayo een klein zweertje op zijn neus. We hopen natuurlijk dat de ab aanslaat en dat het zweertje niet doorzet en ontaardt in een abces.

Morgen bekijken we de zaak opnieuw en maken opnieuw foto's, zodat we alles duidelijk kunnen volgen en ook aan de deskundigen kunnen laten zien.

De kittens van Jeske zijn te ziek om er nog doorheen te komen; gisteren al vreesde ik voor hen, vanochtend hadden ze een opleving maar als ze morgen nog leven, laat ik ze inslapen. Anders wordt het lijden en dat wil ik niet.

Het typische is dat bijna alle oogproblemen zich links voordoen. Ook de meeste abcessen aan pootjes en in hals zijn links gelokaliseerd.

Naast dat wat we hier bekijken, worden de geplaatste kittens ook behandeld. Vanavond liep Laszlo enigszins mank, dus bij hem is ook de dosering aangepast. Een katje dat al vanaf vorig jaar kwakkelt, zal volgens de medicatie-richtlijnen behandeld worden. Volgens de dierenarts is er voor een ouder kitten dat de bacterie al langer mee kan dragen, geen restschade. Dus als dit echt DE veroorzaker is, zal zij volledig kunnen herstellen. Ik ben voorzichtig optimistisch, maar durf pas echt blij te zijn als duidelijk is dat het zweertje bij Rayo niet doorzet en als de anderen herstellen. Over twee dagen moet dat goed zichtbaar zijn.

We hebben hoop!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het ene kitten van Jeske is niet te redden; hij is bijna weg. Hij gaat naar Utrecht, waar men dit verhaal nu ook serieus neemt en zal daar specifiek hierop onderzocht worden.
Zijn broer, die het gisteren ook niet goed deed, is wat opgeknapt. Bij alle anderen slinken de abcessen!
Er zijn twee R-retjes waar nu wat zweertjes op neus en in bekje zitten; we verhogen de dosis. Morgen krijg ik een nieuwe voorraad medicijnen waardoor ik echt maximaal gedoseerd kan gaan geven, maar het feit dat er zweertjes komen in plaats van abcessen, is positief nieuws (besprak ik net met da, die erg optimistich is).

We controleren zo het abces van Pini; als de ab aanslaat, mag dat niet opnieuw vollopen met pus maar moet als een schone wond genezen. Ik hou iedereen op de hoogte en ben toch steeds hoopvoller aan het worden.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Pini's wond zag er schoon en roze uit. Er was onderhuids nog wat pus, maar dat was al ingedroogd. We hebben het schoongemaakt en opnieuw ingepakt. Nu word ik dus ECHT optimistisch! :grin: :grin:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Utrecht is heel serieus; er is vandaag extra onderzoek gedaan en extra overleg geweest en er is inderdaad SPRAKE VAN EEN STREPTOKOK!!
Of deze gemuteerd is uit niesziekte (calici-virus) of anders, wordt nagezocht, maar we zitten dus echt goed met de behandeling en mogen dit nieuws door heel Nederland verspreiden. Ga allemaal naar je dierenarts en meld dat als er kittens (of katjes tot twee jaar) zijn met vage klachten, ze onmidddellijk beginnen met de ab-behandeling tegen de streptokok.

Het gaat om dieren met symtomen als:
* niesziekte-achtige klachten met een vieze neus en een pusoog, waarbij het bindvlies van het oog meteen aangetast wordt en er een abces ontstaat;
* plotseling mank lopen, gevolgd door een abces in een gewricht of onder de voet;
* herpes-achtige blaren op de tong en eventueel op of onder de pootjes;
* braken, diarree, afvallen en acute uitdroging (symptomen lijken op kattenziekte;
* abcessen die enorm snel groeien en bij doorbreken weer vollopen;
* acute hartstilstand;
* al deze symptomen gaan gepaard met warm aanvoelen en grillige koorts.

Mij viel op dat alle geïnfecteerde kittens vieze nagelschachten krijgen; deze zien er donker uit, alsof er vuil onder de nagels zit.
Bijna alle abcessen komen aan één kant van het lichaam voor; typisch is dat het hier bijna allemaal links gelokaliseerd is. Deze twee dingen heb ik nog niet met andere ervaringsdeskundigen kunnen kortsluiten, maar ik hoor natuurlijk graag of zij dit ook zien bij geïnfecteerde of zieke kittens.

Oudere kittens kunnen afwijkende bloeduitslagen hebben; da's verdenken het dier dan van FIV, FIP of FeLV. Hier kan het echter ook om een slepende streptokok-infectie gaan, die op dezelfde manier behandeld wordt.

Behandeling:
Behandeling met Antirobe, Clindamycine of een middel uit dezelfde antibiotica-groep geeft binnen 12 uur verbetering te zien: abcessen drogen in en het weefsel wordt weer roze, nieuwe abcessen vormen zich niet maar vormen zich als korstjes en de ziekte verspreidt zich niet verder. Hier kwam voor twee dieren de antibiotica te laat; ik denk zelf dat dat komt doordat de moeder ook erg ziek was (griepachtige verschijnselen, waarschijnlijk door dezelfde kok veroorzaakt), dus dat de dieren dubbelop geïnfecteerd zijn (zij dronken nog bij hun moeder). De rest is nu, na 48 uur, goed aan het opknappen.

Medicatie-dosering:
Ik hoorde van Marja Mooijmans de dosering en heb die gegeven, waarop de dieren al opknapten. De dierenarts uit Sneek, die met mij in de materie is gedoken (en mij ook de benodigde medicijnen heeft verstrekt), kwam er achter dat dit 1/10 van de gebruikelijke dosering is.
De meeste da's zullen wel weten welke dosering zij moeten gebruiken, maar voor de zekerheid vermeld ik het toch:

Clindamycine is er in tabletten van 200 mg. Wij mengen 1 tablet met 4 ml. suspendeergel en kunnen dan 0,2 ml. per kilogram kat geven.
Dat betekent voor kittens van 50-500 gram: 0,1 ml. 2x daags gedurende drie weken (maximaal 28 dagen), voor kittens van 500 gram - 1000 gram: 0,2 ml. 2x daags gedurende drie weken (max. 28 dagen), etc.

Als de situatie een injectie vereist, kan dat gebeuren met penidural 1,20 en pijnklachten en koorts kunnen bestreden worden met tolfedine-injecties (daarmee bij heel jonge dieren oppassen i.v.m. mogelijke leverbeschadigingen).

Mochten dieren overlijden aan een onbekende oorzaak en klachten die op bovenstaande lijken, dan wordt iedereen verzocht het dier naar Utrecht te laten sturen, t.a.v. dr. H. Egberink. Laat de da er bij vermelden dat er gekweekt moet worden op de G-strep. Zo krijgt men een steeds beter beeld van de omvang van de epidemie en kan men het beleid daar op afstemmen.

Ik ben -ondanks het verdriet om de grote verliezen en het lijden van vele dieren- heel gelukkig met deze uitslag; nu kunnen we dus effectief behandelen :grin: Na ruim een jaar opvangen waarvan zeker 10 maanden met deze narigheden te zijn geconfronteerd, durf ik de toekomst weer optimistisch tegemoet te zien.

Over een week of drie, als iedereen behandeld is, vang ik een proefnest op en zal dat preventief Clindamycine blijven geven. Bij bevallingen trek ik zelf de navelstreng door en ontsmet deze met betadine. Het abces van Pini wordt twee keer daags schoongemaakt met verdunde betadine, en Pini blijft een verbandje omhouden om te voorkomen dat er vuil in de wond kan komen. Het blijft even ontzettend veel werk, maar ik weet nu dat het effect zal hebben en daar ben ik erg gelukkig om :grin:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Baja zal vermoedelijk drager zijn; ze heeft het hier hoogstwaarschijnlijk destijds al opgelopen. Dat betekent dat haar problemen tot haar tweede jaar telkens terug kunnen komen en dan ze ook (via een beet) anderen kan infecteren. Als je niet naar de da wilt, geef ik je zondag het medicijn mee, dat kan ook.
Het drager-zijn geldt overigens voor alle vanuit hier geplaatste dieren. Mochten je katten 'klungelen' en telkens iets vaags mankeren en je hebt een kitten van hier, mail me dan even.

Katten boven de twee jaar worden niet ziek; die hebben het vermogen om zelf de bacterie te bestrijden. Als ze een nestje krijgen, kunnen ze het echter wel weer doorgeven aan hun kittens (door het doorbijten van de navelstreng).

(Ik heb de laatste dagen hard gestudeerd :cool: )
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou Xandor was van het begin dus ik neem aan dat je toen nog geen last had van het virus. Ik kan zien dat je gestudeerd hebt :wink: Alleen maar goed dan weet je ook wat je kan verwachten en nog belangrijker wat je wanneer moet doen.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nee, ik denk zelf dat de bacterie met Berber is binnengekomen, dat was in juli vlak voordat de enorme hausse hier begon.
Het was inderdaad belangrijk om hier diep in te duiken, daarom hebben we de afgelopen dagen ook foto's gemaakt en ben ik trapsgewijs begonnen met de ab - zo kreeg ik vergelijkingsmateriaal over 12 en 24 uur. Alles wordt gedocumenteerd en in een logboek bijgehouden.

Over de oudere kittens is in het land niets bekend; de informatie die er is via Marja, gaat over jonge kittens. Ik vind het 'interessant' (naast verdrietig) om te zien of oudere dieren problemen hebben en hoe zich die openbaren. Volgens de da die met me meedenkt, zijn er ook bij oudere dieren geen restverschijnselen na de medicatie. Ze kunnen dus helemaal herstellen, al zal hun groeiachterstand niet meer ingehaald kunnen worden. Maar dat is dan ook het enige.

Ik ben dus ook erg benieuwd of Beau iets zal ont-Jostiën na de kuur want ik ben er achteraf van overtuigd dat zijn groei en ontwikkeling geremd zijn door de bacterie. Zowel Beau als Giva zijn ziek geweest nadat ze hier kwamen wonen en beiden zijn klein gebleven waaarbij Beau is geJostied :wink: .
Natuurlijk is men in Utrecht blij dat ik alles semi-wetenschapelijk documenteer; dat vergemakkelijkt het werken voor hen ook.

Over de tongblaar denkt men nog altijd dat dit een virus is, dat primair de veroorzaker van de ziekte zou kunnen zijn, waarna secundair de bacterie alle kans krijgt. Daarom is het belangrijk dat ik overleden kittens in blijf sturen voor onderzoek. Zelf twijfel ik aan bovenstaande conclusie dus ook ik ben nieuwsgierig naar alle resultaten.

Ik zal het over een paar weken weten; als iedereen de kuur heeft gehad, ga ik een proefnest opvangen. Niet te jong en niet te kwetsbaar. Dit nest zal preventief de ab krijgen en als het helemaal schoon opgroeit, weten we dat we ons over het blaasjesvirus niet veel zorgen hoeven te maken.

Afijn, one step at the time; voorlopig de kleintjes behandelen, vanaf volgende week de hele groep en daarna pas weer opnemen. Plaatsen mag wel, zeker de oudere dieren. Met medicatie is er geen gevaar voor andere aanwezige katten.
Gesloten