Onbekende kittenziekte mogelijk streptokok

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bordetella is ook een onderdeel van het niesziekte-verhaal. Er lijkt een nieuwe niesziektevariant te zijn, die erg heftig is. De combinatie bestaat uit herpes, calici, bordetella bronchiseptica en de vierde weet ik even niet meer.

Toch is het raar, want Tomah, die twee weken geleden zo onverwacht overleed, was wel geënt.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Chlamidia (Chlamydophila felis) hoort nog bij het niesziekte complex.
Dat ze geent zijn zegt niks. Zeker niet wanneer de infectiedruk zo hoog is. En een enting tegen BB en chlam. zijn niet (meer) standaard. Bordetella is een echte rotzak, zeker voor kittens. Maar wat ik hier en daar van het verhaal heb meegekregen was dat toch uitgesloten?? Helemaal duidelijk is het me niet meer intussen :???:

Kitty
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het is mij ook niet meer duidelijk, Kitty. En de artsen zelf ook niet. De oogproblemen zoals ik die nu hier zie (m.u.v. de abces-ogen die door de streptokok veroorzaakt worden), zien er chlamydia-achtig uit.
De longproblemen zouden ook nog op bordetella kunnen duiden.
Kortom: het is gecompliceerd
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Goed, er is dus nu door mijn eigen da vastgesteld dat er chlamydia in de oogjes van een kitten zit. Ik heb er meer kittens mee, dus dat weten we dan. Ik ga morgen proberen of het menselijke oogmedicijn Chibroxol helpt.

Verder heb ik een schimmel ontdekt op een moederpoes :???: Dus heb ik de directie van Program gebeld en gevraagd om een donatie van een grote dosis Program. Daarover hoor ik morgen meer. Program doodt namelijk ook huidschimmel als je het in driedubbele dosis geeft.

Dan constateerden de da en ik bij een zondag geplaatst kitten de streptokok. Of hij dat hier opgelopen heeft (hij is hier nog geen week geweest) of al bij zich droeg, is niet bekend. Een kat is erg snel resistent tegen clindamycine, en dus moet er een vervolgbehandeling komen. Natuurlijk kan Utrecht nergens antwoord op geven :???:

Deze week is het laatste X-je overleden en een dag later mijn lieve kleine Kippie :sad: Zijn ogen waren opeens dicht; hij leek een alien met grote dikke bulten op zijn ogen. Pini was erg ziek, maar zij reageert goed op de ab (Baytril), dus ik hoop haar er doorheen te slepen.

Morgen moet ik een kitten 'offeren': Joppe (niet gereserveerd en eigenlijk al twee weken opgegeven) gaat naar de da voor swabs van al zijn lichaamsholtes. Daarna wordt hij geëuthanaseerd en met de swabs naar Utrecht gestuurd. Ik kan hem niet laten leven na de swabs; deze beschadigen alle slijmvliezen dus hij zou lijden. Jeske heeft hem niet meer nodig; volgens mij is zij krols. Zij is erg onrustig en kijkt niet meer naar Joppe om, die ondertussen vrolijk rond blijft scharrelen en blijft groeien. Het doet verschrikkelijk pijn om een dergelijke beslissing te nemen en als Utrecht er niet serieus mee omgaat, ga ik er persoonlijk naartoe om te vertellen hoeveel dit alles voor mij betekent :mad:
Joppe MOET de antwoorden op de vragen geven, anders is zijn offer zinloos.

Natuurlijk ging ik zoeken op chlamydia en ik vond een verhaal wat me heel erg bekend voorkomt:
Feline virale rhinotracheïtis (FVR):
Ziektebeeld: heldere oogafscheiding, niezen en afscheiding uit de neus. In ernstige gevallen koorts oplopend tot 40,5 graden. De keel kan ontstoken zijn, het dier zal dan kwijlen. De eerst heldere afscheiding wordt in een later stadium (keelontsteking) etterig. Er kan chronische bronchitis ontstaan of verzwering van het neustussenschot. In dit geval zal de kat slijm met bloedsporen uitniezen. Deze verzwering kan leiden tot afsterving van het neuskraakbeen en de neusschelpen.

De ziekte is het hevigst bij hele jonge of hele oude dieren. Katten die van de ziekte herstellen kunnen drager blijven en bij een verzwakte conditie het virus verspreiden. Indien later een terugval optreedt kunnen ze alsnog sterven aan de ziekte. De incubatietijd is hooguit 10 dagen.

Homeopatische behandeling:
een virus is niet gevoelig voor antibiotica dus een homeopatische behandeling kan heel nuttig zijn. Er zijn vele middelen te noemen voor behandeling. Het best werken de zogenaamde constitutiemiddelen, een middel passend bij de constitutie (gestel) van de patiënt.


Dit is precies wat Jeske en Iona hadden :shock: Ook Dana had dit, samen met tongblaar (waarvan nu door twee onafhankelijke da's is gezegd dat dit MKZ bij niet-eenhoevigen is en dus wel degelijk bij katten voor kan komen).
Ook staan er op deze site remedies tegen chlamydia. Ik ga dus morgen bellen, mailen, regelen en helaas helaas toch ook Joppe offeren :sad:
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Het lijkt inmiddels wel een horrorverhaal... :cry:

Wat een vreselijk idee dat je Joppe moet gaan offeren, dit katje dat al 2 weken vecht tegen zijn doodvonnis. Die vreselijke onderzoeken op dat kleine lijfje. Tuurlijk wil niemand dat dit kleine manneke pijn lijd en hopen we allemaal dat door Joppe veel kittens gered kunnen worden, maar toch. Het idee alleen al, vind het echt vreselijk voor zowel Joppe als Marjolein. Denk niet dat ik dat vandaag nog uit mijn hoofd kan krijgen.

Marjolein pas je alsjeblieft goed op met de schimmel? Het is zo vreselijk besmettelijk, zeker voor de dieren met een mindere weerstand!! Je kunt er vanuit gaan dat de kittens ook besmet zijn en dat zij op latere leeftijd ook behandeld zullen moeten worden. Program is een onschuldig middel tegen schimmel, maar helpt helaas niet altijd. Daarnaast is het van belang de zichtbare schimmelplekjes te behandelen met Imaverol of miconazol en de ruimte goed schoon te maken met chloor 1:10 of Imaverol 1:50. Kleed je om als je bij de kat met schimmel bent geweest, ontsmet je schoenen met Imaverol en was je handen met Betadine scrub. Als extra zou je een dweil geweekt in een Imaveroloplossing voor de deur kunnen leggen. Bedenk dat schimmel tot 1 jaar kan blijven leven en op een huidschilfer zelfs tot 5 jaar! Het is dus van groot belang om goed te handelen tegen schimmel anders loop je het risico dat het elke keer terug zal blijven komen. En zeker met de langharige katten is het een ramp!

Heel veel sterkte vandaag, in gedachten ben ik bij Joppe... :cry:
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik ga er van uit dat iedereen besmet is met de schimmel. Er was een kitten beneden dat er bij binnenkomst schoon uitzag, maar waar nu allemaal kleine gaatjes in de vacht vallen.
Daarnaast is er een vurige schimmelplek te zien bij een moederpoes, die eerst boven zat. Daarom heb ik de Program-mensen gebeld; alles en iedereen moet behandeld worden, ook de geplaatste katjes (ik weet vanaf welke datum het actueel is)

Joppe blijft heel moeilijk. Ik vind het een vreselijk besluit, maar het is de enige manier die nog wat kan toevoegen; het moet van een levend dier komen. En dus wordt hij eerst onder narcose gebracht. Joppe zal er niets van voelen. Zijn moeder is sinds 24 uur spoorloos; ik vermoed dat ze via een kiertje ontsnapt is, dus hij ligt helemaal alleen en verlaten. Dat maakt het gevoel er niet minder om, maar voor hem is het zo ook een blind en eenzaam bestaan. Natuurlijk had ik hem liever bij me gepakt en hem zelf verder opgevoed, maar zeker is dat hij een oog moet missen en over het andere oog is geen duidelijkheid :sad: Dus is hij de minst erge keuze van allemaal - al blijft het erg.

Dank voor de tips, Femke; ik zal vragen om Imaverol.
De met Clindamycine behandelde dieren hebben allemaal een verlaagde weerstand, juist door de ab.

Voor het eerst ben ik blij dat ik een hele tijd dicht moet :???: Dit is te veel en te heftig. Mijn collega zei gisteravond: dit overkomt jou omdat jij het uitpluist en het de wereld instuurt; ik kan dat niet. Toch vang ik liever op zoals zij :???: Maar goed, het is niet anders. We bevechten het en proberen tegelijk er resultaten uit te halen die zinvol zijn voor al die andere katjes in het land die zonder aanwijsbare oorzaak overlijden. Hopelijk is het niet voor niets en helpt het hun.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Van een homeopatische site:
Feline virale rhinotracheïtis (FVR):
Ziektebeeld: heldere oogafscheiding, niezen en afscheiding uit de neus. In ernstige gevallen koorts oplopend tot 40,5 graden. De keel kan ontstoken zijn, het dier zal dan kwijlen. De eerst heldere afscheiding wordt in een later stadium (keelontsteking) etterig. Er kan chronische bronchitis ontstaan of verzwering van het neustussenschot. In dit geval zal de kat slijm met bloedsporen uitniezen. Deze verzwering kan leiden tot afsterving van het neuskraakbeen en de neusschelpen.

De ziekte is het hevigst bij hele jonge of hele oude dieren. Katten die van de ziekte herstellen kunnen drager blijven en bij een verzwakte conditie het virus verspreiden. Indien later een terugval optreedt kunnen ze alsnog sterven aan de ziekte. De incubatietijd is hooguit 10 dagen.


Calici-virusziekte:
Ziektebeeld: verzwering van de tong en mondslijmvliezen. Het neustussenschot kan verzweren, waardoor niesaanvallen met etterig slijm ontstaan. Als complicatie kan longontsteking optreden.


Feline pneumonitis:
Ziektebeeld: soort neusverkoudheid. De bovenste luchtwegen en traanklieren zijn aangetast. Het oogbindvlies gaat onsteken met stroperige afscheiding.

De ziekte komt veel voor bij jonge katjes en wordt veroorzaakt door het organisme Chlamydia psittaci.


Al deze dingen komen overeen met wat ik hier zie. Er zijn verschillende dieren op verschillende manieren ziek geweest. Ik heb deze info naar Utrecht gestuurd :twisted: Joppe is inmiddels ook naar Utrecht; de dierenarts belde me net en zei dat het goed was dat hij uit zijn lijden was verlost. Zijn oogje was sinds vandaag gebarsten; er kwam bloed uit.
Gesloten