huidkanker bij lichtgekleurde katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
nienke21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 apr 2004 15:43
Locatie: hilversum
Contacteer:

huidkanker bij lichtgekleurde katten

Bericht door nienke21 »

<TITEL AANGEPAST DOOR MODERATOR>

Hallo allemaal!

Ik had een vraagje... Ik was laatst bij mn vader en zijn (witte) poes heeft aan beide oortjes allemaal zwarte vlekjes :?: .. Ik vroeg me af wat dat kan zijn en of het ook kwaad kan??

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Hoe oud is ze en komt ze vaak buiten?
Je weet zeker dat het geen vuil is, of oorsmeer?

Als ze namelijk vaak in ze zon buiten zit dan zou ik er even mee naar de dierenarts gaan. Oortjes van witte katten zijn namelijk extra gevoelig voor de zon.

Ikzelf smeer altijd een beetje zonnecreme op de oortjes van mijn witte pers.

groetjes
Daniëlle
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Zit het ook in het oor en krabbelt de kat er veel aan? Het kan dan ook oormijt zijn.
Als de kat er last van heeft zeker even naar de dierenarts of Stronhold halen. Dit middel is tegen vlooien, sommige wormen en oormijt en bij de dierenarts verkrijgbaar.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
nienke21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 apr 2004 15:43
Locatie: hilversum
Contacteer:

Bericht door nienke21 »

nee, het zit alleen helemaal op de uiterste rand van het oor en het is zeker geen oormijt. Mijn eigen katten hebben dat net gehad en dat ziet er totaal anders uit, meer in het oor.
Ze is een jaar of 8 oud en komt heel veel buiten. Ik heb wel gekeken of ik het schoon kon krijgen maar het lijkt echt of het door de hele huid geweven is zeg maar. Van die zwarte puntjes... De rand is zelfs in zn geheel zwart. Ze krabt er verder niet aan ofzo en ze is helemaal gezond.(op het feit na dat haar onderkaak ooit gebroken is geweest en weer scheef aangegroeid en ze zo'n 7 cm van haar staartje mist..ze heet dan ook Saartje :lol: )

Zouden de oortjes misschien verbrand kunnen zijn ofzo? tot zwart aan toe? :shock: maar zou ze er dan niet meer last van hebben?
groetjes Nienke...

Pluk (cypers) & Coco (wit)

"Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel." :catmellow: :shock:
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

nienke21 schreef: Zouden de oortjes misschien verbrand kunnen zijn ofzo? tot zwart aan toe? :shock: maar zou ze er dan niet meer last van hebben?
Ik zat eerder te denken aan kleine vlekjes huidkanker. Ik wil je niet gelijk ongerust maken, maar dan ziet het er inderdaad heel donker / zwart uit aan het uiteinde van de oortjes.
Ik zou er gewoon even door een dierenarts naar laten kijken misschien is het wel iets anders. Mocht het wel huidkanker zijn dan kunnen ze een stukje van de oren operatief verwijderen.
Gebruikersavatar
nienke21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 apr 2004 15:43
Locatie: hilversum
Contacteer:

Bericht door nienke21 »

hmmmm.... dat zou niet prettig zijn... Toch mn vader even waarschuwen dan, dat ie haar laat onderzoeken.
groetjes Nienke...

Pluk (cypers) & Coco (wit)

"Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel." :catmellow: :shock:
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Laat het me even weten wat de dokter zegt.
Ik ben er zelf heel erg mee bezig vanwege mijn witte pers. Ik heb nu onlangs een zonnecreme gekocht die hypoallergeen is maar nog belangrijker: snel intrekkend. Met bv Zwitsal kwam hij terug met zwarte oren van het zand. :???: Van een dierenarts die in Amerika heeft gestudeerd kreeg ik het advies een hoedje voor hem te kopen... :geenidee: zie je het voor je..zeker roze met kantenrandjes, nee dank je.

Succes!
Daniëlle
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Nienke,

In de nieuwe Majesteit stond ook een artikel over een witte kat met huidkanker. Deze had ook zwarte randjes om de oren.
Toch zo snel mogelijk naar de dierenarts.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gast

Bericht door Gast »

Kan het schurft zijn? Dat kan ook zo fijn zichtbaar worden aan de randjes van de oren. Schurft is goed behandelbaar, maar ontzettend besmettelijk.
Succes ermee!
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Voor zover ik weet, is schurft niet zwart, of wel? :oops:
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Nienke,

Is je vader al bij de dokter geweest met het witte katje?
Ik ben erg benieuwd naar de diagnose..

Danielle
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ikke ook........
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
nienke21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 apr 2004 15:43
Locatie: hilversum
Contacteer:

Bericht door nienke21 »

Nee... :???: Hij is er van overtuigd dat het viezigheid is (omdat mevrouw regelmatig zich onder de auto bevindt en altijd door zand enzo rolt en zich doorgaans ook slecht wast) :geenidee:
Gelukkig moet ze binnenkort weer voor de jaarlijkse enting en hij heeft beloofd om het in elk geval even aan de DA te vragen :smile:
Dus hopelijk kan ik jullie over een tijdje meer vertellen....
groetjes Nienke...

Pluk (cypers) & Coco (wit)

"Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel." :catmellow: :shock:
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Kan hij het er af wassen dan?

Vaders... zo koppig :wink:
Gebruikersavatar
nienke21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 apr 2004 15:43
Locatie: hilversum
Contacteer:

Bericht door nienke21 »

Nee, het afwassen lukt niet, heb ik zelf ook geprobeerd :sad: . Maar als het viezigheid van onder de auto is dan is het olie enzo (denk: citroen DS uit 1969) en dat schrob je natuurlijk van niemand even af. Het leek me ook zo zielig om met een schuursponsje en glassex aan de slag te gaan :razz: :wink:
Maar goed... In haar paspoort staat dat de laatste enting vorig jaar juli was dus ik neem aan dat ze binnenkort wel weer moet. Ze gaat ook altijd mee op vakantie en dergelijke, dus dat moet dan wel goed zitten.
We wachten af... :ethink:
groetjes Nienke...

Pluk (cypers) & Coco (wit)

"Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel." :catmellow: :shock:
Gesloten