zijn open ramen en balkons gevaarlijk?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gast

zijn open ramen en balkons gevaarlijk?

Bericht door Gast »

Hallo allemaal,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik lig er momenteel echt wakker van. (zoals jullie zien)
Ik heb drie katten en woon op drie hoog, met een balkon.
Ik heb de katten al ruim een jaar (twee van 8 en een van 1 jaar, die ouderen hebben we overgenomen).
Nu hoorde ik laatst een verhaal van een vriendin van mij dat haar kat uit het raam gevallen was, van 1 hoog. Helaas is de kat aan deze val overleden.
Ik ben hier zo van geschrokken dat ik mijn ramen niet meer open durf te doen en dat ik anstig ben als de katten op het balkon zitten, want straks springen ze op de railing en vallen ze drie hoog naar beneden. De gedachten alleen al houdt me wakker en maakt me bang.
Ik dacht namelijk altijd dat katten goed hoogtes in konden schatten en dus niet uit ramen of van balkons konden vallen, maar na dat bericht weet ik niks zeker meer.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, en dat jullie misschien een oplossing weten, of mijn kunnen gerust stellen.
Alvast bedankt voor de hulp.

groetjes Let
snouska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2003 14:00

Bericht door snouska »

Hoi Let,

Wat akelig voor je vriendin! Ik heb er zelf geen ervaring mee en woon ook niet op een appartement. In principe denk ik dat katten zich goed kunnen redden, maar het kan altijd mis gaan. Net als wij kunnen ook katten uitglijden.

Sorry, geen goede tips. Misschien iemand anders?

Groetjes, Anouschka
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Hallo Let,

heel begrijpelijk dat je je druk maakt om de veiligheid van je katten, dat doen we hier allemaal, denk ik.

Als ik zo brutaal mag zijn je te verwijzen naar het topic van iemand anders: ik zag dat Babiche een prachtige en solide kattenren op haar balkon heeft gemaakt. Ik maak het nog bonter en zet de link er ook nog bij (hopelijk neem je me dit niet kwalijk, Babiche! :oops: ):
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... c&start=45

Ik vind de link wel erg lang in vergelijking met wat ik bij anderen zie: als ik iets fout gedaan heb, hoor ik dat graag.

Groetjes van Laura.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Er zijn op dit forum diverse topics over katten die uit ramen of van balkons zijn gevallen dus je angst is wel degelijk terecht.
Voor ramen zou je dit op kunnen lossen door er horren voor te maken van stevig (dubbel)gaas, dit houdt katten wel tegen.
En het balkon zou inderdaad afgeschermd kunnen worden of de katten alleen onder toezicht eventueel aan een tuigje op het balkon.
Succes ermee.

Groetjes, Carol
Gast

Bericht door Gast »

Beste Laura,

natuurlijk vind ik het niet erg als je verwijst naar andere stukjes. Het was gisteren zo laat dat ik niet rond gekeken heb op het forum.
Maar het is zeker een idee, ziet er ook goed uit.
Ik denk dat wij ook zoiets moeten gaan doen, moet even nadenken over hoe dat zou kunnen.
In ieder geval bedankt voor de tip.

groetjes Let
Gast

Bericht door Gast »

Beste Carol,

toch wel 'fijn' dat ik nu weet dat ik niet te overbezorgd ben, maar dat mijn angsten toch gegrond zijn. Niet dat ik het leuk vind, ik had natuurlijk liever gehoord dat katten nooit ergen vanaf vallen.
Die horren zijn inderdaad een goed idee. Zou je dat dubbel gaas ook voor je balkon kunnen spannen, wat je ook wel ziet tegen duiven, of zouden ze daar zo doorheen vallen, of inklimmen?
Of misschien moet ik er anders bloem bakken op de railing maken zodat de railing te hoog wordt om erop te klimmen, of is dat een heel raar idee?
In ieder geval bedankt voor de tip.

Groetjes Let
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik woon 4 hoog en heb ook alleen maar de ramen openstaan als de katten niet in die ruimte zijn en de deur op slot is. Vaak gebeurt er iets onverwachts of glijden ze weg en vallen ze daardoor toch ondanks dat ze best wel weten dat het hoog is. Het is dus zeker belangrijk om het goed in de gaten te houden.
groetjes Sharon
Gast

Bericht door Gast »

Ik ben na jullie berichtjes gelijk actie gaan ondernemen. Ik krijg zo direct een telefoonnummer van een man die van die duivennetten ophangt bij balkons, je schijnt inderdaad ook speciale netten te hebben die steviger zijn voor katten. Zo zie je maar weer.
En ik ga binnenkort achter horren aan met dubbelgaas, want als het weer zo'n zomer wordt als vorig jaar is het toch wel lekker als de ramen open kunnen.
Ik wil je allemaal erg bedanken voor de tips, het heeft me allemaal erg gerustgesteld en ik weet nu dat ik er iets aan kan doen.
Bedankt,

groetjes Let.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

hallo, ik woon zelf in Brussel en ook opde derde verdieping, hangt het misschien van kat tot kat af, onze kat is een ware evenwichtskunstenaar, wij laten overdag altijd een venster openstaan zodat ze via het dak naar ons balkon kan gaan. Ze is wel al eens blijven vastzitten ergens doordat ze de weg terug niet meer wist, maar voor de rest is ze in haar element. Bij ons kon ze wel van bij het begin buiten. Groetjes, freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Is toch een risico Freija, het evenwicht hoeft maar 1x verstoord te worden en dan weet je niet waar je het moet zoeken van ellende :sad:

Let, geweldig dat je een goeie oplossing hebt gevonden.
Als het klaar is, laat je ons dan foto's zien. daar leren wij ook weer van.

Succes.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Wij wonen ook op een appartementje. Ik zie hier in de buurt vaak katten op vensterbanken zitten, maar dat vind ik maar een beetje eng. Eventueel zou ik erover na gaan denken als we andere ramen hadden. Onze katten zouden (om op de vensterbank te moeten raken) over een kleiner raampje van een cm of 30 hoog moeten springen. Volgens mij lukt dat wel, maar niet in één keer :???: . Dus dat testen we maar niet uit.

In elk geval: wij zetten enkel ramen open met een vliegenraam (hor) erin. Deze past stevig in het raam (met een slotje en al) en is dus erg veilig voor de katjes. Zo is iedereen gerust :wink: . Misschien ook wel een goed idee voor jou...

Groetjes,
sKatje
Gast

Bericht door Gast »

Allemaal weer bedankt voor jullie reacties.
Het mannetje waar ik het nummer van zou krijgen gaat niet door, dus ik zit me nu rot te zoeken naar netten. Iemand nog een idee waar goede stevige netten kan halen (omgeving A'dam)?
Want 'gewone' netten van tuincentra zijn niet stevig genoeg, die gaan zo kapot, en dat willen we natuurlijk niet hebben, want dan vallen ze er alsnog door heen.
De horren die gaan er ook zeker komen, maar dat zal iets langer gaan duren. Eerst het balkon.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Kiara is reeds twee maal ongedeerd van het balkon gesukkeld bij ons, Mellow is nog maar 1 x gevallen en die had een shocktoestand en een gescheurde lip (door de val met zijn kinnetje op de grond gedonderd). Wij zitten maar 1 hoog .... en daarom riskeer ik het mij nog wel, ook al hou ik ze altijd in 't oog als ze buiten kunnen. Mijn katten hebben door intensieve ik-roep-jij-krijgt-snoepje training wel goed door dat ze moeten komen als ik ze roep !

Mijn dierenarts heeft mij altijd gewaarschuwd voor balkons - ze ziet jaarlijks de gevolgen ervan. Vorig jaar viel het nog goed mee, maar sinds deze lente hou ik echt mijn hart vast voor mijn twee poezen : ze rennen als gekken achter elke vlieg die ze tegenkomen, en Kiara is kampioen in spinnetjes vangen, die tussen de spijlen van de balustrade kruipen :???: Ik wil ze niet binnehouden, omdat ze gewoon zijn van op het balkon te kunnen, maar ik zal ZEER opgelucht zijn als we binnen twee weekjes verhuizen en ze een tuin hebben om in te ravotten :lol: Moest ik ook maar 1 verdiepje hoger wonen, zou ik het mij nooit riskeren in elk geval ....
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Ik ben wel wat laat met reageren zie ik. Ik woon zelf in AMsterdam en op 3 hoog.
Mijn katten hebben een eigen kattenkamer, daar trekken ze zich terug snachts en als het druk is in huis.
Mijn ramen gaan naar binnen open. En helemaal bovenaan heb ik een haakje bevestigd, die te smal is om daar doorheen te kunnen.
Mijn ramen staan dan wel open, maar op een haak.

Mijn balkon is plm 7-8 meter breed, met ook wel een brede reling van plm 20 cm. Daarboven op staan alleen maar plantenbakken, er zit ook helemaal geen tussen opening tussen de plantenbakken in, zodat ze er evt toch op de reling kunnen springen. Zomers zitten er planten in. Dan heb ik nog wel van die spijlen, daar heb ik gaas tegenaan gespannen, zodat ze niet tussen die spijlen kunnen.

Het tussenschot van mijn buur en mij, is ook afgeschermd, met grote winter vast planten, die groeien ieder jaar meer.
En dan zit daar ook weer gaas tussen.
In de zomer mogen mijn katten dan op t balkon, mits ik wel thuis ben.
In de winter gaan ze niet op t balkon, want de meeste planten zijn dan weer weg.

Ik hoop dat je hier wat aan heb.
Groetjes Rolanda
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Tja, als je drie hoog woont zou ik het mij in elk geval niet riskeren. Om op een boordje te wandelen, hebben katten wel genoeg evenwicht - het zijn ten slotte nog altijd katten. Maar het zijn onvoorziene situaties waardoor het misgaat. Zoals gezegd, zijn de mijne in totaal drie maal naar beneden gedonderd :

- Mellow : 1 x : opgeschrikt doordat ik Kiara onder haar pootjes gaf omdat ze een plantenbak aan 't uitscharten was. Op de boord gesprongen en er langs de verkeerde kant afgesprongen.

- Kiara : 2 x : eerste maal : in het vliegenraampje geklommen dat tegen de terrasmuur geleund stond. Vliegenraampje achterover gekantel, poes losgelaten en verdiepje lager geland. Tweede maal : in een bloembak gesprongen (die op de vensterbank stond, ook zo'n 20 cm breed dus). Bloembak omgekanteld door gewicht poes, poes met bloembak en al naar beneden dus.

Nu is dat bij ons maar ong. 2.5 m - 3 m hoog. Voor een kat niet zo erg dus. En dan nog. Kiara had twee maal niets (kleine kat en heel flexibel en lenig). Mellow met zijn 6 kg had een zware shock en een gescheurde lip. Hoe ouder ze worden, hoe meer kans op botbreuken en zelfs de dood als ze vallen. Van drie hoog zou ik het echt niet riskeren ....
Gesloten