Tekentijd?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik kreeg een blaadje van een dierenarts met daarin ook een waarschuwing. In april is bij een aantal honden een teek gevonden die normaal gesproken niet in Nederland voorkomt. Twee honden zijn overleden. De teek die de babesiosis (de doodsoorzaak/ziekte) veroorzaakt, is na de incidenten in april niet meer in Nederland gezien.

Aan het eind van het verhaaltje staat: de kans op de ziekte van Lyme is erg klein wanneer teken binnen 24 uur én met een speciale tekentang worden verwijderd. Breng pas ontsmettende middelen aan nadat u de teek hebt verwijderd. Als u de teek verdooft met bv. alcohol of ether, loopt u kans dat de teek juist op dat moment de ziekte overbrengt op uw hierdier.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

dat laatste stukje dat je het niet met alkohol moet doen, klopt inderdaad
dan spuit de teek zich leeg en besmet de dieren juist...
wel heel erg eng allemaal. zoiets
gr esther
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Frontline schrijft hierover:
Frontline verhindert niet dat de teken aanhechten, maar doodt de aangehechte teken. Het kan zijn dat afgedode teken toch op het dier vastgehecht blijven. Deze kunt u dan gemakkelijk verwijderen, bijvoorbeeld met een pincet.

Pincetidee vind ik toch persoonlijk minder geslaagd. Meestal is een pincet net iets te scherp en heb je door midden geknepen teek.
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

het is heel raar ik heb deze week al twee teken verwijdert bij onze kater
zijn er meer mensen die nu in december teken hebben bij hun kat??
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Nee, rond oktober is de laatste geweest, volgens mij. Of hebben jullie buiten soms een lekker overwinterplekkie voor de teken? :wink:
Nee, wel vervelend! :???:

Zijn het loslopenden of volgezogenen? De laatste kunnen er namelijk oktober/november al gezeten hebben...

En de eerste teek heeft zich deze week alweer laten zien op Spooky. De tweede vandaag. Ben er niet echt blij mee :???:
Ze zijn best vroeg dit jaar, of is dat normaal?
Meer mensen alweer teken gesignaleerd?
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Ik denk dat door het snelle warme weer, de teken ook vroeg zijn dit
jaar.Normaal begin ik eind April begin Mei met fronfline, maar als
het zo'n weer blijft dan denk ik dat het eerder wordt. Onze katten komen
niet zo veel buiten, maar we heben wel een hond die graag overal
doorheen struind.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Bericht door dustyfan »

Zojuist heb ik voor het eerst een teek proberen te verwijderen en in mijn onervarenheid hiermee, is dat jammerlijk mislukt. De kop is blijven zitten. Net nu het weekeinde is en de DA alleen op spoedgevallen ingaat...
Wat nu?
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Volgens mij kun je nu niks anders doen dan wachten tot het lijfje weer gaat groeien en dan met een speciale tekentang de teek te verwijderen.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Dat is mij ook een keer gebeurt toen ik een teek wilde verwijderen bij Buffy. die zat boven haar oog en ik krege 'm niet goed te pakken met het pincet.
Heb het vermoeden dat het koppie is blijven zitten, maar dat is al maanden geleden en ze heeft geen last gelukkig. Ik heb ook nooit iets zien terug groeien hoor Claudia. :???:
Zou dan alleen de pootjes zijn blijven zitten?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik durfde eerst teken niet te trekken met de hand, en met een tangetje werkt het niet. Ik heb een waarbij ik met het trekken de huid erg beschadig en de teek er dus nog leuk in zit.
Over het niet durven heb ik me dus maar heengezet, en ik trek ze dus met kop en al gewoon zo er uit.

Nu controleer ik de katten elke dag omdat we hier aan de rand van t land wonen, met bosjes, en hoog gras en gisteren vond ik bij Caddy 2 teken.
De ene had ik er zo uit, maar de andere was al zo groot dat ik m er niet zo uit kon trekken :???: Hoe halen jullie zon dikke eraf?

Ik gebruik ook frontlinepipetten maar beide teken waren dus nog niet dood, terwijl dit zou moeten.
Kent iemand nog andere pipetten die tegen teken en vlooien helpen, en die dus ook zorgen dat de teken wel gelijk doodgaan?
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

San, waarschijnlijk heb je dan genoeg verwijderd! ;-) Als je niet genoeg weghaalt, dan groeit het lijfje (wat zich dus volzuigt met bloed) weer terug. Als het niet teruggroeit is het goed.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Als de pootjes aan het lijfje zitten, dan heb je de teek helemaal verwijderd.

Doe je dit niet dan blijven de pootjes en het zwarte "rondje"zitten en deze schijnt dan weer aan te groeien.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik heb nooit meer wat terug gevonden bij Buffy, dus mischien heb ik mazzel gehad, en Buffy ook uiteraard.
Bah..nutteloze viezerds..
Ik heb nu wel een speciale tekenpincet in huis.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Bericht door dustyfan »

Tja, ik had het lijf en 4 van de 8 pootjes te pakken, dus ik denk dat de kop er nog steeds inzit aangezien het een klein bultje werd. Wel heb ik er daarna met een watje Echinaforce op gedaan, omdat daar 65% alcohol inzit en ik het idee had dat die halve teek dat niet leuk zou vinden.

Inmiddels blijkt dat ook, want het bultje is nu geslonken tot formaat pukkeltje. Nog maar een paar keer ontsmetten dan maar het lijkt allemaal mee te vallen.

Wel apart dat dit net gebeurt nu ik hem een week geleden vlooiendruppels heb gegeven (TwinSpot).
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik had het gelijk ontsmet met tea trea lotion waar ook alcohol in zit. Alleen ik heb nooit een bultje gezien dus het zal wel goed zijn dan.
Volgens mij als je genoeg gebruikt istie wel dood hoor, ik heb het vorig jaar bij mezelf gedaan, wat niet mocht..ik zag een teek op mn been(in dan) en ik heb een sloot van die lotion erop gegooid, had 'm er zo uit en volgens mij wastie wijlen :???:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gesloten