Tekentijd?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Bericht door dustyfan »

Als de teek nog heel is wel en moet je dat ook niet doen. Maar in dit geval, waarbij vermoedelijk alleen de kop was achtergebleven, leek me dat gevaar niet erg aannemelijk. Het bultje is inmiddels al zo klein, dat ik het nauwelijks nog kan terugvinden, gelukkig. :)
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ja, de kans is groot dat ze hun maaginhoud legen als je dat doet, maar ik was daar toen niet van op de hoogt omdat ik me daar niet mee bezig hield.
Ik heb de plek een hele tijd in de gaten gehouden maar er gebeurde niks raars, geen rode kring eromheen dus het zal wel meegevallen zijn. Hij had zich ook maar net in mn been ingegraven, ik voelde het.
Bij Buffy heb ik ook nooit rare dingen gezien, dus ik denk dat we allebei mazzel hebben gehad ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Bericht door dustyfan »

Ik denk dat het nogal wat verschil uitmaakt of zo'n teek in je eigen been zit of in je kat. Bij jezelf is het enige risico dat je de ziekte van Lyme oploopt (rode kring), maar ik denk dat een kat, die zoveel kleiner is en lichter is een teek veel meer nare gevolgen kan hebben.

Maar goed, toen ik die alcohol erop deed, was het lijf (incl. de maag) dus al verwijderd en was er geen kans meer dat die teek z'n maaginhoud zou legen in Keesje.
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Ja dat is zeker waar, daarom moet je er ook mee oppassen.
Maar ik denk dat je je geen zorgen om moet maken nu. Volgens mij is het kopje alleen niet gevaarlijk..
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

Ik zit een 'probleem'.
We hebben sinds vorige week vrijdag een kitten van (nu bijna) 8 weken. Het is een boerderijkatje en we kwamen er zaterdag achter dat hij helemaal onder de vlooien en neten zat. Ik kwam ook een teek tegen in z'[n oor. Ook eentje op z'n rug, maar die kant ik nu niet meer vinden.
We zijn zaterdag naar de DA geweest en heeft hem met Stronghold behandeld.
Alle vlooien gingen dood, maar de neten zitten er nog in.
Gisteren weer naar de DA geweest (onze eigen DA, die ander was een vervanger). Luna heb ik na laten kijken en verteld dat er vuil in het oortje zat. Ook zagen zij toen die teek zitten en hebben die verwijderd.
Nu viel me net in Luna's voorpootje een zwarte plek op, en ja hoor, het is een teek.
Die zat er gisteren nog niet.

Ik ben een leek op kattengebied, dus ik weet niet hoe ik hier mee om moet gaan.
Ik ga morgen zowiezo naar de DA, maar ben benieuwd wat ik zelf kan doen.

Onze ander kat Sjors (nu 12 weken) heb ik vorige week ook gelijk behandeld met Frontline.

Hoe kan Luna aan deze teek gekomen zijn?
Hij is nog niet buiten geweest.

En hoe kan ik checken of hij er niet meer heeft? Met de vlooienkam ben ik niks tegen gekomen.

Kan iemand me hier mee helpen?
Bedankt alvast.

groetjes, Monique (vriendin van Bjørn)
Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. (Voltair)
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Goh, jullie hebben wel pech met dat kleintje zeg! :???:

Volgens mij is het bijna onmogelijk dat Luna een teek krijgt terwijl hij niet is buiten geweest. Wat wel zou kunnen is dat hij die teek, die toen nog een spinnentje was, vorige week heeft meegenomen en dat die nu pas heeft 'toegeslagen'. Anders zou ik het ook niet weten. :geenidee:
Stronghold zou trouwens heel goed moeten helpen tegen teken, dus eigenlijk snap ik ook echt niet hoe hij nu nog een teek kan krijgen.
Met de vlooienkam kun je op zich ook goed op teken checken. Als ze zich nog niet hebben vast gezogen, zijn het net kleine spinnetjes.

Succes ermee! Hopelijk is Luna gauw van al dat vieze ongedierte af!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Je kan ze zelf verwijderen met een tekentang. Die kan je voor 2,50 euro bij de pets place (of andere dierenwinkel) halen.
Je drukt met je duim op de bovenkant, hierdoor gaat het "bekje" open van de tang. Die zet je over de teek heen, zodat je de hechtingsplaats pakt. Je laat de knop los waardoor de tang dicht klemt en draait dan rustig de tang, de teek laat dan vanzelf los en zo krijg je ook alle pootjes er uit.
Ik verzuip de teek daarna altijd in een bakje met afwasmiddel-water, zodat ze niet weer net zo hard de prullenbak uit lopen.

Controleer verder regelmatig of ze teken hebben, meestal zitten ze op plekken waar katten zelf niet bij kunnen, dus op de kop, tussen de schouderbladen etc etc.

Katten kunnen een soort allergische reactie hebben op teken. Je ziet dan dat de vacht rond die plek weg is. Behalve regelmatig controleren en ze zo snel mogelijk weg halen kan je hier weinig aan doen.
Onze kater die dit heeft, heeft er verder niet veel last van, ziet er alleen een beetje mal uit soms met wat kale plekjes.

Met de vlooienkam kun je dus controleren, maar dan moeten je katten wel blijven zitten als je dat doet :) (die van mij dus niet)
Je komt de teken anders ook wel gewoon tegen tijdens het aaien, als je iets dichter over de huid aait dan voel je vanzelf on effenheden, daar moet je dan even goed in de vacht kijken.

Hoop dat je zo weer iets verder komt!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

Hartstikke bedankt voor de tips en uitleg.
Ik ga vanmiddag gelijk zo'n tang halen.

Toch voor de zekerheid maar even naar de DA vanavond voor een extra check up.

Ik hou jullie op de hoogte.
(en ik hoop dat de sores met Luna nu onderhand voorbij zijn ;) )

Oh ja, kan Sjors ze ook krijgen, ookal is hij vorige week behandeld met Frontline?
Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. (Voltair)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ja hij kan ze wel krijgen. Ook al zeggen de fabrikanten vaak dat het niet kan.
Uit ervaring weet ik dat ze er toch vaak wel wat krijgen, altans, bij mijn ouders waar ze altijd buiten lopen krijgen ze ze wel.
Dus ook hem moet je regelmatig controleren.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

Ik zal ze allebei regelmatig controleren,
maar maakt het nog iets uit dat Sjors niet buiten komt?
Sjors komt alleen op het balkon en Luna is bij ons helemaal nog niet buiten geweest.

Maakt dat de kans kleiner dat ze ze krijgen?
Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. (Voltair)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

ja dat maakt de kans aanzienlijk kleiner!!
Teken zitten vooral op bladeren in bomen en struiken. Een kat krijgt een teek, doordat hij daar loopt en de teek zich zo kan laten vallen op de kat of zich kan vastgrijpen als de kat langsloopt.
Als je geen bomen of struiken vlak bij je balkon hebt is de kans dat ze ze krijgen heel erg klein.
Het kan dan nog steeds wel, maar niet in de mate dat je dagelijks teken moet verwijderen.


een ding, als je zelf gebeten wordt door een teek, haal deze dan ook met de tang weg! En pas heel goed op dat je geen kringen om de beet heen krijgt!! Krijg je dat wel, acuut naar de huisarts!!!!
Voor mensen is een teek namelijk veel gevaarlijker dan voor dieren!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hey Bjorn,

Als je katten niet buiten komen is de kans dat je katten teken krijgen wel HEEEL erg klein. Teken vallen meestal uit struiken waar katten tussendoor lopen. Als je katten alleen op het balkon of helemaal niet buiten komen is dat risico heel klein.
Anders is dat natuurlijk met vlooien en wormen, hiervan kun je namelijk eitjes onder je schoenen mee naar binnen nemen. Bij teken kan dit echter niet...
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Sandra, helaas kan je teken dus ook meenemen.
Deze kunnen aan je kleding komen te zitten en zo op je dier komen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Ja hypothetisch gezien kan dat ook wel, maar de kans daarop is echt vele malen kleiner dan dat je vlooien of wormen meeneemt... Als een teek zich niet aan je heeft vastgebeten maar aan je kleding hangt is ie er meestal al lang afgevallen voor je thuis komt... En als hij jou wel heeft gebeten, valt hij er niet af om vervolgens je kat te bijten... hij vindt jou net zo lekker (iek...)
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

helaas hebben wij op die manier al redelijk vaak teken in huis gehad. Dus het blijft de moeite waard om je katten te controleren

Daarbij had ik in een eerdere post al gezegt dat de kans klein is maar dat het wel mogelijk is.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gesloten