Vachtharen, vachtkleuren en patronen

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Vachtharen, vachtkleuren en patronen

Bericht door Admin »

Topic idee: door Emma Boom

"Een van de meest opvallende kenmerken van iedere kat is de prachtige vacht. De huid en vacht voorkomen overmatig vochtverlies van de weefsels en bieden bescherming tegen lichamelijke verwondingen, hitte en kou, schadelijke stoffen, overdadig zonlicht en tegen aanvallen van ziektekiemen."
Laatst gewijzigd door Admin op 24 dec 2004 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Er zijn twee vaste zaken die ik weet: een creme-kleurige kat (effen) is altijd een katertje, een lapje of tortie (schildpad) is altijd een poesje.
Ik ben benieuwd of hier aanvullingen op zijn!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Er bestaan wel creme kleurige poezen hoor.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Klopt, je kan creme poezen krijgen uit de volgende combinaties:
vader creme x moeder rood
vader creme x moeder creme
moeder creme x vader rood
moeder blauw-creme x vader creme

Creme is eigenlijk niet meer dan een verdunning (recessief) van rood.
Ook zit er in elke rode of creme vacht een tabby patroon, hoe onduidelijk ook te zien. Een effen rode of creme kat is bijna onmogelijk te fokken.

Net, zoals Marjolein zegt, dat een lapjes en tortie kat bijna onmogelijk een kater kan zijn. Mocht je toch een kater tegen komen dan is het een klein wondertje. De kater is dan hoogst waarschijnlijk steriel (onvruchtbaar).
Gebruikersavatar
nienke21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 apr 2004 15:43
Locatie: hilversum
Contacteer:

Bericht door nienke21 »

Het is ook niet zo dat lapjes of tortiekatten altijd poezen zijn... het schijnt dat onderzoek heeft uitgewezen dat 1 op de 3000 geboortes een katertje oplevert (dit is dan wel een genetisch 'foutje') :smile: (uit mn kattenencyclopedie...) Tevens kunnen cremekleurige en rode katten ook poezen zijn... Heb gepobeerd uit de rekenen wat de kans daarop is maar ik kom er niet uit... :???: maar om en nabij de 75% tegen 25%.. :wink:
groetjes Nienke...

Pluk (cypers) & Coco (wit)

"Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel." :catmellow: :shock:
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

yedamy schreef:Ook zit er in elke rode of creme vacht een tabby patroon, hoe onduidelijk ook te zien.
Grappig, want een kat die ik ken is zo op het oog effen rood. Je kunt, ook niet als je goed kijkt, een vachtpatroon ontdekken. Alleen in de staart. Het zijn leuke weetjes.

Wat ik ook bijzonder vind is dat je gewoon weinig rode poezen hebt, en weinig lapjeskaters. Rode poezen dan weer meer dan lapjeskaters. Dat laatste moet er inderdaad wel zijn, maar je hoort er eigenlijk vrij weinig van.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Miranda schreef: Dat laatste moet er inderdaad wel zijn, maar je hoort er eigenlijk vrij weinig van.
Dat komt dan ook omdat ze zeldzaam en uniek zijn. Hier staat een stukje over beschreven en ook een aantal tortiekaters te bewonderen:
http://www.riettevb.cistron.nl/nidoba/e ... tietn.html
Gast

Bericht door Gast »

nienke21 schreef:Heb gepobeerd uit de rekenen wat de kans daarop is maar ik kom er niet uit... :???: maar om en nabij de 75% tegen 25%.. :wink:
(Wordt misschien ene beetje wiskundig, maar ik zal proberen dat te vermijden :-) )
Je moet eigenlijk kwadrateren: als 1 op de 10 katers rood is, dan is 1 op de (10 x 10 = ) 100 poezen rood. Als 1 op de 5 katers rood is, dan is 1 op de (5 x 5 = ) 25 poezen rood. Ook geldt: als 1 op de 10 katers rood is, dan *heeft* 2 op de 10 poezen rood: hetzij als tortie of schildpad, hetzij omdat ze rood is :-) Niet exact 2 op de 10, bijna 2 op de 10, beetje afgerond.
Heeft te maken met hoeveel 'rode X-chromosomen' er in de katten-populatie rondzwerven. Als 10% van alle X-chromosomen rood is, en katers hebben maar 1 X chromosoom!, dan is 1 op de 10 katers rood. Maar poezen hebben 2 X-chromosomen, dus de kans dat het 'ene' X-chromosoom rood is, is 1 op de 10, en voor het 'andere' X-chromosoom geldt hetzelfde! Dus is er een kans van ~ 2 op de 10 (in dit geval 19% ipv 20%) dat de poes rood zal hebben :-)

Groetjes,

Mainely
Gebruikersavatar
Princess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 mei 2004 21:09
Locatie: Groesbeek

meest voorkomende kleuren bij katten?

Bericht door Princess »

Ik moet volgende week mijn portfolio voor toiletteren gezelschapsdieren inleveren, maar ik zit met een probleempje....krijg geen ligisch antwoord op
de vraag:

Welke 7 vachtkleuren komen we het meest tegen bij katten en noem bij elke vachtkleur een kattenras.

Kunnen jullie me helpen? :icon_shifty:
And when you reach the scene of crime Moor & Joey are not there...!
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Gaat het niet over die "point" dingetjes enzo? En tabby, silver shaded, etc. Ik roep hier trouwens ook maar wat. O, wacht, ik pak ff mijn kattenencyclopedie.

Vachtkleuren. Er worden hier in de encyclopedie 7 kleuren beschreven:

1. Tabby (cypers of getijgerd), heeft overigens 4 verschillende patronen, te weten ticked (getickt), mackerel (gestreept), spotted (gevlekt) en blotched (gemarmerd).
Rassen: Oosterse korthaar.

2. Schildpad (wordt ook wel tortie genoemd).
Rassen: Oosterse korthaar.

3. Tortietabby (combinatie van tabby en schildpad)
Rassen: Turkse angora.

4. Colourpoints (lichte kleur op het lichaam, donkerder gekleurde snuit, oren, poten en staart).
Rassen: Siamezen, Heilige Birmanen.

5. Zilver (witte ondervacht, haren pas halverwege de wortel gekleurd).
Rassen: Britse korthaar.

6. Dominant wit (als een 'hoeslaken' over de kleur van de kat, geen pigmentcellen)
Rassen: Turkse Van.

7. Andere witte katten (sporadisch blauwogige albino).
Rassen: Voornamelijk katten uit het Verre Oosten en Amerikaanse Siamezen.

Nou, hopelijk heb je hier wat aan. Als je meer wilt weten dan hoor ik 't wel!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Vachtharen, vachtkleuren en patronen

Bericht door Leonie89 »

hoe zeldzaam is het als uit een rode vader en een tortie moeder 8 rode poesjes komen?
Gebruikersavatar
Seraatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 14:55
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Vachtharen, vachtkleuren en patronen

Bericht door Seraatje »

De meeste (naja zoveel zijn er niet) lapjeskaters zijn ook ontvruchtbaar,
Een enkele kat in Huis maakt thuiskomen tot Thuis zijn
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Vachtharen, vachtkleuren en patronen

Bericht door Kattenbella »

In mijn grote groep is het mij opgevallen dat katten elkaar veel opzoeken op hun kleur. Zo liggen mijn drie witte katten vaak bijelkaar en de zwart witten en de muisgrijze katten.

Hun gedrag is ook eigen. In de loop der jaren is het me opgevallen dat bijvoorbeeld de rode katten erg gevoelig zijn, verlegen en defensief.

De twee muisgrijs, witte katten zijn ook niet echt de dominanste katten.

De witte katten zijn vrij relaxed en komen op dezelfde manier voor zichzelf op, rustig, bijna onopvallend.

De zwarte katten hebben een uitgesproken eigen karakter. Ze komen voor zichzelf op en laten zich zeker niet de kaas van het brood eten. Zo paste Madonna op het huis. De oppas, die ze heel goed kende durfde bijna niet naar binnen.
Ashley was heel uitgesproken waar ze wilde zijn.

De Lapjes/schildpaddden zijn vriendelijk en ook gevoelig. Ze gaan hun gangetje, maar als ze schuw of bang zijn is dit ook echt extreem.

De zwart witte katten zijn het meest relaxed en vriendelijk. Als er katten heel dichtbij mij liggen zijn zij dit meestal. Bezoek vinden ze over het algemeen erg gezellig. Ze zijn sociaal, houden van aandacht en schootzitten.

De grootste monsters zijn de cyperse katten :twisted: Die zijn meestal de baas en dominant. Ze weten heel goed wat ze willen en lijken het dichtst bij de natuur te staan.
Als je een band met ze hebt is deze ook echt heel sterk. Je moet er vaak wel wat voor doen ;-)

Misschien voor jullie niet herkenbaar, maar hier valt het steeds weer op ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Seraatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 14:55
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Vachtharen, vachtkleuren en patronen

Bericht door Seraatje »

Mijn 2 zwartwitte katers, zijn heel lief en knuffelig en daar kun je echt alles mee doen, maar buiten echte Jagers, komen steeds met van alles thuis.

Mijn 3 rooie, is heel typisch, die miauwen nooit. of ze doen hun bekje open, maar komt gewoon geen geluid uit.
Verder zijn de katers een beetje sukkeltjes en de poes is erg brutaal, denkt dat ze alles mag, helaas heb ik dr dat zelf geleerd :edoh:

En mijn Cyperse kater is echt z'on grote stoere kat, al heeft ie dat zelf soms nog niet echt door, maar hij is nog jong :lol:
en het is ook echt z'on mekkertje, Als ie thuis is het echt"'miauw,...miauw..prr..miauw" maar is ook een hele lieve kat

Valt mij ook op dat het karakter de kleur met elkaar te maken hebben! alleen poes en Kater dezelfde kleur, verschilt nog wel
Een enkele kat in Huis maakt thuiskomen tot Thuis zijn
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vachtharen, vachtkleuren en patronen

Bericht door Camoth »

Nou, Coco is zwart met wit en daar hoef ik dus echt niet vanalles mee uit te spoken.
Daar moet ik wel aan toevoegen dat Coco naar ik begin te denken ooit een trauma heeft opgelopen van iets, want ze schrikt van ALLES wat beweegt (soms zelfs van mij als ik een onverwachte beweging of geluid maak), dus dat telt wellicht niet ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie