Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Marri
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2011 13:09

Re: Niesziekte

Bericht door Marri »

Bedankt voor de snelle reactie.

We gaan het extra AB kuurtje ophalen en hopen dat hij er weer gauw bovenopkomt.
Overigens zijn z'n oogjes schoon, uit zijn neusje komt wat helder vocht maar niet erg veel, dus ik laat het zalven maar even achter wegen.
Het oogje van de kitten maak ik schoon met afgekoeld gekookt water en dan zalven.

Nogmaals bedankt, ik ben een beginner wat betreft niesziekte e.d dus ik maak me nogal gauw zorgen, geeft me toch wat meer rust dat we op het moment niet meer kunnen doen en dus even moeten afwachten .
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Niesziekte

Bericht door nellebel »

ach marri, beter te bezorgd als te laks. ga ook op je gevoel af. als jij het niet vertrouwd verder zoeken, anders gewoon even afwachten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Marri
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2011 13:09

Re: Niesziekte

Bericht door Marri »

Kleine update met onze kater gaat het stukken beter :grin:
Hij niest nog wel wat maar hij oogt vrolijker, "bemoeid"zich ook weer met iedereen in het huis
en heeft de afgelopen 2 nachten heerlijk tussen ons in op bed geslapen :grin:

Het oogje van ons kleine meisje is ook niet meer dik, klein beetje rose dus we gaan door met
de aanbevolen dagen zalven.

Alles gaat de goede kant op , behalve het feit dat mijn man net belt(terwijl ik type) dat de kitten een dik voorpootje heeft. Geínspecteerd niks te zien, mag er ook gewoon aankomen en ze rent en klimt en probeerd de klimpaal nog steeds te slopen.
DA maar bellen ....
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Niesziekte

Bericht door nellebel »

misschien heeft ze haar pootje gestoten en iets te lomp ergens vanaf gesprongen. Da belle nkost niks en kan geen kwaad dus goed idee.
Fijn dat de niesziekte voorbij lijkt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Marri
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2011 13:09

Re: Niesziekte

Bericht door Marri »

De boosdoener is gevonden, een kleine bij, vermoord in het huisje in de krabpaal.

(bijvoorbaat sorry voor het offtopic bericht ;-) )
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Niesziekte

Bericht door nellebel »

ac hwat zielig. onze flippie was nog geen uur bij ons in huis of die werd gebeten door een bij in haar lip. oftewel flippie wilde bij bijten maar die was haar voor. die flapdrol kjaagt nog steeds het liefste op bijen en hommels.
fijn dat het niesje over is. nou lekker genieten van je dreumes
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
chaoscontrol
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:55

Re: Niesziekte

Bericht door chaoscontrol »

Hallo allen ik ben nieuw want ik heb sinds een aantal dagen een kat overgenomen van iemand. Deze is nu 3 en heeft zijn inentingen gehad.

Sinds hij hier is is hij heel veel bang geweest, normaal bij een verhuizing heb ik begrepen. Met tijd en een hoop op onderzoek uitgaan voelt Mickey zich hier nu wel op zijn gemak (hij is er nu 1 week bijna). Echter valt het me op dat de kat wel 3 tot 6 keer per dag kan niezen. Ik heb altijd gehoord dat katten niet niezen in die regelmaat tenzij ze ziek zijn.

Als ik met hem speel en hij heeft zich even ingespannen dan likt hij telkens zijn neus, volgens mij heeft hij een loop neusje wat hij telkens schoonlikt. Verder doet hij nu wel normaal en eet en drinkt goed maar ik maak me toch een beetje zorgen. Ook omdat hij de 1e dag raar deed hijgen met zijn mond open, een beetje als een hond. Toen dacht ik aan zenuwen omdat hij ook onder de bank verscholen zat maar nu denk ik dat het misschien een nies-ziekte gerelateerd iets kan zijn. Wie kan mij (naast de DA) geruststellen?

Mies

Edit: vandaag heeft ie dan maar weer 1x geniest. Ook gaapt hij veel maar dat komt denk ik omdat hij veel wakker is omdat hij nog niet op zijn 100% gemak is?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Niesziekte

Bericht door nellebel »

door de stress van de verhuizing kan hij ook wat ziekjes zij ngeworden. kijk het even aan, blijft het ga je toch gewoon even naar de DA. welkom trouwens.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
SnoesenLilian
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 okt 2011 12:38
Locatie: Dordrecht

Re: Niesziekte

Bericht door SnoesenLilian »

hallo allemaal,
ik weet dat jullie deze vragen waarschijnlijk al 1000x hebben beantwoord, maar toch wil ik ze graag nog een keer stellen. Ik zal eerst mn situatie vertellen.

Afgelopen zaterdag zijn mijn vriend en ik wezen kijken in het asiel voor een katje en werden opslag verliefd op een poes van 4 maanden. We hadden even verder gekeken, maar ze was zo leuk. kwam gelijk naar je toe om te kroelen enzo. Toen vertelde ze ons dat ze chronische niesziekte heeft, maar dat je het kan zien als een verkoudheid bij mensen die af en toe terug komt. Dus wij hadden zoiets.. daar kunnen we wel mee leven en bovendien had ze ons harten toch al gestolen. Ze had toen een beetje een nat neusje en vochtige oogjes, maar ze zeiden dat dat bij de chronische niesziekte hoort.
Alleen nu is het niet meer vochtig, maar groen. De afscheiding uit haar oogjes en neusje. Nu las ik op internet dat je dit eigenlijk gelijk moet behandelen met AB. Nu heb ik de dierenarts gebeld en die zei dat ik inderdaad moet langskomen. Maar toen ik naar het asiel belde zeiden ze dat ik het even moest aankijken, omdat bekend was dat ze chronische niesziekte heeft. qua gedrag is er niks met haar aan de hand, ze gedraagt zich niet ziek. Ze speelt gewoon en kroelt veel en eet en drinkt voldoende. Ze heeft alleen die afscheiding en niest veell.
Wat kan ik nu het beste doen? Naar de dierenarts gaan of een paar dagen wachten zoals het asiel zegt?

Ook vind ik het jammer dat ze in het asiel niet aan hebben gegeven dat wanneer je een dier in huis neemt met een chronische niesziekte, dat dit gevolgen heeft voor de verzekering. Dit is voor het eerst dat ik een huisdier bezit, dus ben daarin nog een beetje een leek. Verder heb ik ohra gebelt en die geven aan dat ik alles (mbt niesziekte) uit eigen zak moet betalen omdat het al bekend was voordat ik een verzekering afsloot. Zijn er verzekeringen die wel een deel vergoeden ookal is vooraf bekend dat ze waarschijnlijk chronische niesziekte heeft? Uiteindelijk wil ik graag dat mijn beestje gezond is, maar zo veel kosten zo snel had ik niet verwacht.
Groetjes van Snoes, Droppie en Lilian
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door inky »

Zoveel mensen, zoveel meningen, dus opzich begrijpelijk dat je nu ook verschillende adviezen krijgt. Chronische niesziekte kan door stress (verhuizing) opnieuw geactiveerd worden. Het lijkt dus best aannemelijk dat het ook nu weer om niesziekte gaat en je zou verwachten dat de poes hier al antistoffen tegen heeft die haar zullen helpen de ziekte weer onder controle te krijgen. De een durft meer af te wachten dan de ander om te zien of het lichaam sterk genoeg is om zelf de infectie te bestrijden.
Ik kan zo niet beoordelen wat ik in dit geval zou doen, maar het feit dat ze zich nog niet ziek gedraagt en goed eet en drinkt (vooral eten en drinken is erg belangrijk voor een kat), en tis nu maandag, je zit niet tegen het weekend aan... als je het aandurft zou je het even aan kunnen zien, beoordeel het per dag.
Maak de oogjes wel regelmatig even schoon met wat (afgekoeld) gekookt water. Als je iets aan het water wilt toevoegen, dan alleen een snufje zout, geen kamille ofzo. Als ze het benauwd krijgt, of stopt met eten/drinken, of gewoon ziek oogt zou ik wel even gaan.
Je hebt kans dat de traanbuisjes verkleven door niesziekte, waardoor traanvocht langs de neus blijft lopen. Misschien is dit al zo omdat ze in het asiel wat nat was, maar misschien zat ze alweer een beetje ziek te worden. Wat dit betreft kun je alleen maar afwachten, maar groen duidt op een actieve infectie.

Misschien is het een idee om haar een tijdje te ondersteunen met Sinus Compositum, homeopatische druppels. Het wordt aangeraden na 4 maanden een tijdje met homepatische middelen te stoppen, zonodig kun je het later nog eens een tijdje geven.

Ik heb geen ervaringen met verzekeringen, helaas. Ik denk dat je gewoon eens rond moet bellen.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Niesziekte

Bericht door Isia »

Mijn katje van nu 16 weken haalden we op met een lichte vorm van de Niesziekte. Nog bij de houder kregen we een antibiotica kuur mee maar omdat deze uit Polen komt is de naam niet zo belangrijk. Wat wel van belang is een dat ik in overleg met DA de baby neusspray op basis van fysiologische zout twee keer per dag mijn katje mocht toedienen, 20 mg Vit C en een geweldige middel die niet alleen de weerstand versterkt maar ook een soort van antivirale en antibacteriële werking heeft. Dit middel heet Immunodol Cat en is in Nederland helaas niet verkrijgbaar. Immunodol Cat is aangeraden om te gebruiken in onder ander in de groei fase van een kat. Omdat mijn voorraad al op is heb ik Immunodol Cat via internet besteld bij een dierenwinkel in Polen. Ook heb ik contact met de producent gehad en geadviseerd bij de DA in Nederland en heb volledig vertrouwen in deze middel. Naast Immunodol Cat krijgt mijn katje ook tijdelijk L-lysine & vit B6 van Groene Os en dan hoop ik dat die virus echt weg is!
Gisteren kreeg ik toch nog een nieuws dat er in Rusland een sterke antivirale middel o.a. bij de niesziekte bij katten is ontwikkeld. Dit middel heet Cykloferon. Cykloferon wordt in verschillende landen ook bij mensen gebruikt maar in Rusland hebben ze een speciale variant voor de katten en honden gemaakt. Het is niet zomaar verkrijgbaar, maar mocht mijn kat of hond een erge virale infectie oplopen waarbij de Nederlandse dierenzorg niet kan helpen dan hou ik dit middel in mijn achterhoofd als redding. Ik hoop dat alle zieke katjes hier snel herstellen. Pootje van Kalifornia en liefs van mij. ;-)
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Niesziekte

Bericht door nellebel »

ook een chronische niesziekte katje gehad. asiel deed ook alsof het niks voorstelde, ze groeide er wel overheen (ze was al een jaar). niet dus. ze kreeg bij mij ook druppeltjes om weerstand te verhogen. ben niet van de AB, maar als er groene slijm komt is er echt een ontsteking. dus zou ik wel voor AB gaan. ik ben wat wantrouwend geworden naar het asiel toen, ook omdat flippie niet was geholpen (terwijl ze al een jaar was en er ruim een half jaar verbleef) en ik kreeg er ook geen bon voor, verder waren ze haar vergeten !!! te enten, was ook al 4 maanden te laat. ik vertrouw mijn DA. het asiel moet de kosten betalen in de eerste 2 weken ofzo, dus daarom wilde ze bij mij toen ook wachten, en later ook bij sjefke die een blaasontsteking had. wacht maar af... jaja totdat de 2 weken voorbij zijn en ik zelf moet betalen.
verzekeren kon ik ook niet. de kosten voor niesziekte (en wat er mee te maken heeft) betaal je zelf.
maar de liefde voor flippie was er niks minder om hoor. misschien nu even goed aanpakken de niesziekte en dan krijg je het misschien al een heel eind onder controle.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Niesziekte

Bericht door Isia »

Sinds twee dagen geef ik Kalifornia dus net gekregen L-lysine & vit B6 van Groene Os in de dosis van 3/4 van 1/4 schepje en vanochtend merkte ik dat ze minder heeft geniest. Ook was voor het eerst haar neusje in de ochtend niet echt vies en minder verstopt. Ik hoor nog iets in haar neusje af en toe, maar naar mijn gevoel is het toch iets beter dan ervoor. Immunodol Cat heb ik nog niet thuis, maar 1 x per dag vit C 20mg zal ik nog blijven geven. Ik hou haar scherp in de gaten.
Ad Nellebel: Wat vervelend allemaal! Dat de dierenasiel zo licht daarmee omging. Ik hoop dat er nu beter gaat?
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
paasnini

Re: Niesziekte

Bericht door paasnini »

Viyo (prebiotische kattenmelk) wil ook nog een goede ondersteuning geven voor de weerstand. Ik heb onze chronische niezer langere tijd de kittenvariant gegeven en dat werkte goed. Is ook goed als ze antibiotica hebben aangezien dat de darmflora erg aantast.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Niesziekte

Bericht door Ilovesiamesecats »

Hier zie ik ook duidelijk verbetering met groene os L-Lysine. Of het echt niesziekte was weten we niet maar hij had vanaf kleins af aan last van zijn oogje. Wel een soort virusje dus. Nu zien we twee prachtige blauwe kijkers :eclap:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie