# Hoe lang wachten met nieuwe kat i.v.m. leukemiebesmetting?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gesloten
Gast

# Hoe lang wachten met nieuwe kat i.v.m. leukemiebesmetting?

Bericht door Gast »

Zoals sommige van jullie weten is mijn kat Tommy pas ingeslapen wegens kattenleukemie.
Nou kan ik niet lang zonder katten (missen doe ik hem nog verschrikkelijk) en af en toe kijk ik op dierenasiels.com. Ik wil over een aantal weken twee nieuwe katers halen. Ik weet dat ik sowieso i.v.m. het virus dat leukemie kan veroorzaken een half jaar geen kittens mag. Die wil ik ook niet. En alle spullen van Tommy moeten we wegdoen. Maar z'n krabpaal, moet ik die ook vervangen? Z'n etensbakjes en de kattenbak en speeltjes moeten ook weg.
Ik vraag me gewoon af waar dat virus allemaal in kan zitten? Mijn huis is verders schoon, maar Tommy heeft ook een keer de hele trap onder gespuugd toen ie ziek was. Nou heb ik dat goed schoon gemaakt natuurlijk, maar het is hoogpolig tapijt, kan dat ook geen kwaad?
Ik wil gewoon geen risico's nemen.
Wie kan advies geven of heeft hier ervaring mee? Kijk, zelf denk ik dat ik wel twee nieuwe katten kan halen want in principe zijn die gewoon ingeënt, en ze krijgen allemaal nieuwe spullen. Tommy kan het ook al onder de leden gehad hebben toen ie kitten was, of toen ik m uit het asiel haalde. Dus....... wat denken jullie?

Alvast bedankt, groetjes, Wanda.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Het virus kan niet langer dan 3 maanden (volgens mij is het zelfs korter, maar volgens een DA ligt het rond de 3 maanden) buiten het lichaam overleven. De spullen die je hebt, die je kunt ontsmetten, zoals de kattenbak, drink en eetbakjes, zou ik niet wegdoen, maar gewoon schoonmaken. Speeltjes en andere zaken die niet gemakkelijk te ontsmetten zijn, zou ik weggooien.

De krabpaal zou je kunnen desinfecteren met een spray. Hoe langer je wacht met het nemen van nieuwe katten, hoe minder risico ze lopen.

Omdat wij onze kat ook aan leukemie verloren, hebben we onze nieuwe katten direct een leucose enting laten geven en hebben dat een paar keer laten herhalen. Zaken zoals bakjes hebben wij ontsmet, een nieuwe kattenbak genomen, speeltjes weggegooid en wasbare kattenmandjes in de wasmachine gewassen.

Het virus wordt overigens voornamelijk overgebracht door direct contact met lichaamssappen zoals bloed en speeksel en ook ontlasting.

Bij onze kat heeft het virus ca. 10 jaar lang gesluimerd eer het de kop opstak, dus Tommy zou het ook vanuit het asiel meegekregen kunnen hebben.

Ik zou in ieder geval 3 maanden wachten eer ik met nieuwe katten begon, maar die beslissing is aan jou.

Succes.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je kunt een stoomreiniger huren; daarmee dood je de meeste bacteriën en virussen. Of het leukemie-virus sterft bij een temperatuur van 100 graden, zou je even na moeten kijken. Als dat wel het geval is, kun je de krabpaal houden en voor de zekerheid nog sprayen.

Succes!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Bedankt, ik zal dan in ieder geval nog een aantal maanden wachten. Ik wil echt geen risico's nemen. En dat van het inenten: een hele goeie tip! Bedankt! Maar ja, je weet nooit wat je in huis haalt, van Tommy weten we ook niet hoe lang het gesluimerd heeft. Moeten we trouwens dan eerst de nieuwe katten laten testen voor we ze in laten enten? En als ze dat virus hebben? Ik denk niet dat ik dat wel wil weten...
Moeilijk....
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ja, voordat je je katten een leucose enting laat geven, moeten ze eerst een bloedonderzoek ondergaan of ze het al hebben of niet. En mochten ze het hebben, dan kun je het beter wel weten, want dan kunnen ze met medicatie toch nog een flink stuk langer en prettiger leven dan wanneer je zoiets op z'n beloop laat. Bij leukemie sterven katten eigenlijk aan de gevólgen van het virus (ontstekingen, uitzaaiingen etc.), en niet zozeer door het virus zelf.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Oooooooh zo. Ontzettend bedankt voor je antwoord. Ik laat de nieuwe katten dan wel testen in ieder geval en als ze het niet hebben dan laat ik ze inenten. Ik weet niet of Tommy er erg veel last van heeft gehad (de laatste twee weken wel natuurlijk, want toen was ie echt ziek), maar dat wil ik niet nog een keer meemaken.
Ik ben opgelucht! Nou nog een paar maandjes wachten!

Bedankt, groetjes, Wanda!
Gesloten