Oorsmeer?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Onze DA zei juist, NIET schoonmaken!?
Dan gaat het irriteren als je er veel in wrijft en wordt het alleen maar erger
Zijn er geen druppels voor die de smeer oplossen?
Beantwoord dit eerdere bericht je vragen? :grin:
annastasia schreef:Ik heb altijd een flesje Oorschoon (dierenarts) in huis.
Eenamaal in de 2 weken doe ik dat in hun oor en dan zachtjes inwrijven.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
bek
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2007 18:01

Oorsmeer

Bericht door bek »

Hoi,

Onze poes van 10,5 (Europese Korthaar) heeft oorsmeer.
Niet op de oorschelp, maar dieper in het oor. Ongeveer 50% is bedekt met donkerbruin smeer. Het ruikt nergens naar en de poes reageert niet heftig op de inspectie. Ze legt tegenwoordig wel soms haar koppie schuiner als ze slaapt. Zowel links als rechts. Schudden met de kop doet ze niet. Ze krabt ook niet aan haar oren of zo.
Iets om direct mee naar de dierenarts te gaan?

Groeten,
Bek + Poes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Het kan oormijt zijn. Als je toch vlooien gat bestrijden kan je hier het beste stronghold voor gebruiken, dit bestrijdt zowel de mijt als de vlo en een aantal wormen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
gertjanheinen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mei 2007 11:15
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Bericht door gertjanheinen »

Oormijt ziet er zwart uit en dat kunnen ze bij een da door een microscoop of met zo'n 'oorkijker' zien of 't oormijt is of niet. Oormijt springt wel over van de éne kat naar de andere kat, d.w.z. als het oormijt blijkt te zijn moet je ook je andere katten er op nakijken.
vriendelijke groet,

Gertjan
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Anders gewoon allemaal preventief met Stronghold behandelen, ben je gelijk van de vlooien af ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
bek
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2007 18:01

Bericht door bek »

Kattenbella schreef:Anders gewoon allemaal preventief met Stronghold behandelen, ben je gelijk van de vlooien af ;-)
Ja, dat ga ik doen. Bedankt voor de tip!
Vlooien heeft ze niet, maar ontwormen stond wel op de agenda.
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Oorsmeer?

Bericht door TuttiFrutti »

Ik heb ook een vraagje over oorsmeer.. Ons poesje van 4 maanden heeft ook wat oorsmeer. Ook krabt ze regelmatig aan haar oortjes. Kan dit oormijt zijn, en hoe herken je dat? Moet ik ermee naar de dierenarts?
Het is maar een heel klein beetje oorsmeer aan de buitenkant, dus niet ver weg in het oor, en zou het zo weg kunnen vegen. Kan ik dat doen of mag dat niet?

Liefs TuttiFrutti
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Oorsmeer?

Bericht door Sandra W »

Als ze aan haar oortjes krapt heeft ze er jeuk aan en kan het inderdaad oormijt zijn en dat moet je echt even laten behandelen door de dierenarts met een zalfje. Van oorsmeer kunnen ze trouwens ook veel last hebben, maar dat is een stuk onschuldiger en met een goede oorreiniger van de dierenarts is het zo weg.

Het is lastig aan te geven wat het verschil is, maar oormijt is meer korrelig en lijkt een beetje op vlooienpoepjes.

groeten,
Sandra
Gesloten