Slecht eten of overgeven na voeding

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
blauwzwart
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:52
Locatie: Belgie

Bericht door blauwzwart »

Summer is ook een moeilijke eter, ik heb mij daar ondertussen al bij neergelegd. In het begin heb ik dus ook allerlei verschillende merken geprobeerd om te zien welke ze wel lekker vond en welke niet. Er waren merken bij die ze helemaal NIET wou eten en merken waar ze een beetje van at. Droge korrels wil ze nooit zo eten, dus heb ik dit als volgt opgelost.
Ik doe eerst wat natvoer in haar bakje en strooi daar droogvoer overheen, en dat eet ze wel!
Ik koop nu steeds hetzelfde merk natvoer (door dit forum te lezen, want ik wist niet dat dit zo belangrijk was), maar zie dat Summer niet alle smaken lust! Ze eet het liefst: Rund en Vis. Alle andere soorten zoals, Kip, Konijn, Kalf,.... wil ze niet eten. Ik wou haar ook afwisseling geven, maar heb op haar aangeven besloten om enkel dat ene merk met Rund en Vis te kopen en daarop wat droogvoer te doen. Haar lievelingseten dat ze NOOIT laat staan is echter wel Tonijn in eigen nat (uit blik), mag dit dan wel? Of heeft haar maag daar ook last van? Ze is er in elk geval verzot op!
Summer heeft er een zusje bij: Kitty!!!
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Ik geef mijn twee poezen ieder hun eigen voer. Guusje heeft voer van de dierenarts tegen tandsteen en Tatum krijgt momenteel Lams. Van lams vind ik het een voordeel dat die verschillende smaken heeft.

Ik heb zojuist gelezen dat het belangrijk is om hetzelfde voer te geven. Ik neem aan dat het wisselen van smaken binnen hetzelfde merk geen probleem kan zijn ? Het hebben van verschillende smaken was voor mij namelijk de reden om Lams te geven ipv Royal Canin waar normaal gesproken mijn voorkeur naar uit gaat.

Ik hoor het graag!

Groetjes Renate (zal vanavond eens een mooi plaatje opzoeken voor mijn avatar....)
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Volgens mij zit er in tonijnblikjes die je in de supermarkt kunt kopen veel olie/vet, of dat goed is weet ik niet, maar als je het blikje heel goed uitperst, en het niet te vaak geeft, kan het volgens mij niet zoveel kwaad.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Je kunt ook blikjes tonijn op water kopen, daar zit dan geen olie bij in. Dat kun je rustig aan de katten geven!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

claudia schreef:Je kunt ook blikjes tonijn op water kopen, daar zit dan geen olie bij in. Dat kun je rustig aan de katten geven!
precies! Die vind ik zelf ook veel lekkerder :lol: Er blijft alleen steeds minder voor mij over want ze zijn er hier dol op! Gaan dan echt naar elkaar blazen als ze wat te dicht bij een ander zijn bakje komen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Renate
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 okt 2003 17:15

Bericht door Renate »

Wij kunnen die katten van ons geen vis gerechten geven, want Nala komt dan onder de uitslag op d'r snoet te staan.
We houden het bij de brokjes van Felix en Kitekat.
En 's avonds krijgen ze blikvoer. Dit wisselen we wel steeds af. Ook met de brokjes kochten we soms Gourmetbrokjes. Eigenlijk was dit om de rede dat als er met 1 soort brokjes weer iets zou gebeuren dat het uit de handel genomen moet worden ( net als een aantal jaren geleden) dat onze katten dan ook andere brokjes lusten.
De kat die we toendertijd hadden, at helemaal niks anders dan Tompoes brokjes. Ze hongerde zichzelf helemaal uit, ze lustte echt geen Felix of wat voor ander merk.

Maar nu ik lees dat dat zo slecht is, zullen we niet meer zo vaak wisselen.

En om op de vraag van Sjakieswitch terug te komen: ik zou gewoon proberen welk merk voer ze dus wel lustte. Misschien heb je wel mensen in je omgeving die katten hebben, dan kun je desnoods aan hun een beetje voer vragen om te proberen welke jouw kat lekker vindt. Anders zit jij met een hoop kattebrokken over...
ik heb 3 kleine kleuterende kittens :D
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Het lijkt mij ook niet goed om steeds van soort te veranderen. Wij geven dan ook steeds het zelfde merk/soort, met af en toe eens iets anders erbij voor de variatie. Dus 3kwart dit merk en dan een kwart iets anders. Dat andere kan soms ook een goedkoper merk zijn. Vinden ze soms ook nog lekkerder. We hebben voor de grap zelfs een smaaktest gedaan. Maar....het goedkopere voer van Wiskas vinden ze het lekkerst. We merkten alleen ook dat ze dan het andere voer lieten staan. Met andere woorden; ze gingen zich verwend gedragen! Bij ons is dat dan jammer voor ze, want wat zij lekkerder vinden, hoeft niet beter voor ze te zijn. Verwen ze dus niet teveel, ik ben bang dat ze daarom misschien minder eten???
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Periodieke weigering van blikvoer

Bericht door Cathy »

Mijn spinners krijgen blikvoer en brokjes.
Soms zijn er periodes dat ze blikvoer weigeren en dat doen ze collectief.
Nu is er weer zo'n periode en het vreemde is dat ze alle 7 niks meer willen om het even welk merk ik geef.
Zelfs Karel die maar 4 tandjes meer heeft weigert en worstelt zich door de brokjes.

De andere 2 nieuwe poezen Maité en Titi eten wel blikvoer.
Het weigeren van de overige katten kan niet liggen aan het feit dat er nieuwelingen bij gekomen zijn want in het verleden waren er ook zo'n periodes.
Weet iemand hoe dit komt en waarom collectief?
Er staat altijd droogvoer ter beschikking en een bak water.
Ik laat dit altijd staan omdat ze ook niet allemaal tegelijkertijd eten .
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Als je hoogwaardig droogvoer geeft is blikvoer een extratje voor ze. Het is volgens mij dat niet echt belangrijk dat ze ook blikvoer eten. Dus je hoeft je dan geen zorgen te maken over voedingstekorten enzo.

waarom ze het collectief doen weet ik niet. Misschien nu door de warmte? Ik weet dat katten eerder dan mensen door hebben dat iets niet meer goed is.
Misschien dat het door de warmte niet meer goed ruikt en ze het daarom niet meer willen hebben.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk dat je de spijker op de kop slaat, Lotte: het blikvoer kan wel eens bedorven zijn. Dat gebeurt heel snel met warmte (het is in België toch nog steeds erg warm?), en katten weten instinctief wanneer iets niet meer goed is.

De nieuwe katten zijn wellicht niet verwend met het beste voer, waardoor zij minder kieskeurig zijn en alles eten, ongeacht of ze er ziek van kunnen worden of niet.

Een andere verklaring kan ik ook niet bedenken :geenidee:
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Hret zijn toch elke keer nieuwe dozen dat ik opentrek hoor.
De rest vliegt in de vuilbak ,dus slecht kan het niet zijn.
ER blijven nooit geen resten staan want het verkleurt onmiddelijk en dat geef ik niet en trouwens ze zouden het niet willen.
Ze krijgen ook versheidzakjes en sheba maar moeten het ook niet hebben.
Ook de nieuwelingen krijgen steeds vers natvoer ,overschot vuilbak.
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Hier ook zo ;-) .
Brokjes staan de hele dag tot beschikking, blikvoer is een extaatje. Tegenwoordig geven we als extraatje een half blikje gourmet omdat de rest gewoon niet gegeten werd :???: . Helemaal niet verwend hoor :eliar:
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Misschien een heel domme vraag, maar is er misschien op die tijden een geurtje (luchtverfrisser of zo) in de omgeving aanwezig dat hen tegenstaat? Ik heb ook eens gelezen dat als de eet- en vooral drinkbakjes in de afwasmachine gezeten hebben, ze nog een beetje afwasmiddel kunnen ruiken en dat kan hen ook tegenstaan. Geen ervaring mee hoor, Evita haar bakjes gaan elke dag in de afwasmachine, en dat hindert haar niet, maar de ene kat is de andere niet.
Ik dacht gewoon: als de oudere poezen geen brokjes willen en de nieuwkomers wel, er misschien een geurtje in de omgeving hangt dat ze niet gewoon zijn, terwijl de nieuwkomers nog geen referentie hebben he. Dom misschien, het is maar een ideetje.
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Dat is geen domme vraag want daar heb ik ook al aan gedacht.
Heb dat ook ergens gelezen dat poezen niet graag uit een afgewassen kom eten of drinken ,nochtans spoel ik het veelvuldig .


Mijn katten hebben een hekel aan water drinken uit een pas afgewassen schotel. Als het geregent heeft drinken ze liever uit een plas . :smile:

Buiten staat er altijd een emmertje met regenwater dat ik elke dag omspoel zonder detergent en daar gaan ze allemaal drinken :roll:
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
ingelke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:26
Locatie: Zuid-Limburg

Kitten wil niet eten

Bericht door ingelke »

Als een kitten van 8 weken niet wil eten, wat moet ik dan doen.
Volgens de dierenarts is het normaal dat ze geen moedermelk meer krijgt.

Ze heeft heel graag kattenmelk. En ook de voedingspasta die ik van de dierenarts heb gekregen (met vitamen en bouwstoffen ed), wil ze eten. Maar geen brokken, vlees, blikvoer, enz.

Wat kan ik doen?
Plaats reactie