Lang binnen en dan toch naar buiten..

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Lang binnen en dan toch naar buiten..

Bericht door rian »

Hoi,

ik heb Luna in november gekregen, ze was toen 6 maanden. Ze blijft nu nog steeds binnen overdag als wij werken, maar ik merk dat ze graag naar buiten wil. Ze is nog niet gesteriliseerd en mijn plan was om dat half maart te doen en haar dan ook vrij snel buiten te laten (als het weer wat beter is).

Wacht ik er dan te lang mee of maakt dat niet uit? Ik bedoel, dan heeft ze zo lang binnen gezeten en denkt ze misschien: 'nou ik ga mooi niet meer terug, anders zit ik weer altijd binnen'.... :???: :shock:
Mauw
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Nee hoor, ze zal niet denken dat ze altijd binnen moet blijven. Je kan best wachten tot na de sterillisatie van je poes als je geen nestje wil. Het kan snel gebeuren... en je zit met het nestje. Je kunt beter nog even wachten tot ze geholpen is. Daarna kan ze nog zoveel tijd doorbrengen buiten zolang ze wil.
En als ze dat weet dat ze naar buiten en binnen kan wanneer ze wil is ze zeker dolgelukkig. Ze kent het niet hé dus nu weet ze nog niet wat ze mist. Zolang je binnen maar genoeg dingen hebt om haar bezig te houden zal ze tevreden zijn. Veel speeltjes en af en toe samen spelen. Haar tijd komt wel. Er zijn immers veel binnenhuiskatten hé ;-) en die hebben het ook gezellig thuis :lol:.
Je weet het ook nooit wanneer ze een nestje zal krijgen hé? Het kan evengoed dat ze weken buiten zal gaan zonder in verwachting te zijn en kan evengoed al na 1 week.
In ieder geval nog veel plezier met je poes rian ;-).
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Dank je Angie! Maar...ik weet juist niet of ze het niet kent, het buiten zijn.
Ze is namelijk gevonden door de dierenambulance en toen naar het asiel gebracht. Dus misschien heeft ze in haar eerste half jaar wel altijd buiten gelopen.

Daarom ben ik zo bang dat ze niet meer terug komt als ze eenmaal weer buiten is.

Ze heeft het wel goed bij ons, maar toch he.....buiten in vrijheid is misschien toch leuker voor haar...
Mauw
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Rian, ik denk dat ze er zo aan went om binnen te blijven. Je kunt haar als het warmer wordt eens naar buiten doen (als ze dan gesteriliseerd is) en eens kijken of ze ver weg gaat. Een tuigje met riempje kan natuurlijk ook nog...
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Grappig is dat. Onze poezels zijn ook altijd binnen... totdat van de week de achterdeur per ongeluk op een kier stond en één van de meiden buiten stond. Nou.... ik kan je zeggen, ze vond het helemaal niet leuk hoor, de paniek droop van haar koppie af en zo gauw wij de achterdeur weer normaal open deden vloog ze naar binnen alsof ze een spook gezien had.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik denk inderdaad ook dat ze er eerder bang door worden voor het buiten zijn dan dat ze denken ik kom niet meer naar binnen want dan mag ik niet meer. Wij laten ze wel eens aan een lijntje naar buiten maar ik merk steeds meer dat ze er steeds banger van worden en eigenlijk liever gewoon binnen of op het balkon zitten.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Zelf zou ik je aanraden om eerst je poes een tuigje om te doen als ze voor het eerst naar buiten gaat. Als je dat trouwens doet zou ik eerst er voor zorgen dat ze aan het tuigje gewend is. Op die manier kun je gecontroleerd je poes laten lopen :)
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik heb hier een grote discussie over met mijn man. Ik wil haar binnen houden, maar hij vindt dat zielig en zegt dat ze naar buiten moet. Nu ben ik mijn andere kat kwijtgeraakt, die kwam gewoon op een dag niet meer thuis, vandaar misschien ook die angst. Maar als ik jou was zal ik wel wachten tot ze gestereliseerd is.
Gast

Bericht door Gast »

Onze kat is ook op straat gevonden en via het asiel bij ons terecht gekomen. Hij liet duidelijk merken dat hij graag naar buiten wilde door vaak voor de deur te gaan staan en proberen mee naar buiten te glippen. Wij hebben hem eerst voorzichtig de tuin laten verkennen in een tuigje. Dit vond hij helemaal niet leuk. Na enige tijd hebben we toch maar een kattenluikje geplaatst. De eerste keer dat hij alleen naar buiten ging was hij gelijk de hele nacht weg :sad: . De volgende morgen hebben we hem weer gevonden op een dakje waar hij niet meer af durfde. Hij is daar erg van geschrokken en is de eerste dagen daarna niet meer buiten geweest. Nu gaat hij even naar buiten en komt dan snel weer terug, want daar is het warm, krijgt hij eten en aandacht.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik ken je probleem :wink:

Ik heb er zelf ook veel moeite meegehad, om mn ukken naar buiten te laten..

Op den duur (toen ik alleen maar middagen werkte) mochten de jongens naar buiten, en konden via t luik er weer in..

Toen kregen we Xonya die of in de bench buiten mocht, of aan een tuigje, en op een gegeven moment heeft kees haar losgelaten toen ik er niet was, waar ik eerst erg kwaad om was, maar het ging erg goed, ze kuierde achter de jongens aan, en als ze te ver gingen schoot ze naar binnen om daar te gaan spelen,..

K heb ze nu alweer een poos binnen, xonya moest gesteriliseerd worden, want ze was een half jaar en kittens willen we niet, dus dan maar alledrie binnen..

Nu vind ik t te koud + dat ons magneetluik nog overgezet moet worden (we zijn begin januari verhuisd), dus ze moeten ze nog een tijdje binnen..

Ik denk dat ik t dadelijk ook weer eng vind, maar als ze t eenmaal gewend zijn, blijft t ze trekken, en als ik zie hoe veel plezier ze hier hebben tijdens t buiten spelen, wie ben ik om ze dat plezier te ontnemen, en ze alsnog binnen te houden..

k zou t gewoon proberen, en gaat t niet dan zal ze zich aan moeten passen aan t binnen zijn..
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Onze katten mogen alleen naar het overgaasde en afgeschutte buiten. Alleen voor poes Zosja maken we een uitzondering; zij is een geveltoerist, zal nooit naar beneden komen en is bang voor mensen. Dus mag zij de daken onveilig maken, omdat ze dat graag doet :razz:

Door een stuk tuin of een balkon af te schutten, kan je kat toch naar buiten en gaat de drang om weg te gaan uiteindelijk wel weg. Zolang je maar zorgt voor spannende dingen in zijn omgeving!
Gast

Bericht door Gast »

Mijn vriendin en ik zitten ook met dit probleem. We hebben onze katten net 2 maanden. Eentje is 11 en eentje is 9 maanden. Die van 9 maanden zitten we het meest mee. Hij is heel erg onbezonnen en zal met iedereen meelopen die hem aandacht geeft. Hij is zo'n kat die al op je schoot springt voordat je nog zit.
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Dennis ons Pasha was ook zo. Ik dierf ook niet zo goed maar hebben haar toch ook buiten gelaten. Normaal gezien moet het juist lukken dat er iets met jouw kat gebeurd. En als ze buiten zijn, denk ik dat hij toch beetje schuwer is dan binnen.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik ben van mening dat sommige katten zo graag naar buiten willen dat het zielig is ze binnen te houden terwijl andere katten het veel prettiger vinden om binnen te zijn en het buiten maar niks vinden.

Als je kat aangeeft naar buiten te willen en je hebt hier zelf geen moeite mee, dan komt het vast wel goed als je haar in het begin tenminste een beetje begeleid en erbij blijft zodat ze goed in de gaten krijgt dat ze weer naar binnen kan als ze dat wil.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
Gerdy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 feb 2004 18:21
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Gerdy »

hey,

Een beetje laat antwoord, maar ik heb ook echte binnenkatten, als het mooi weer is gaan ze aan een tuigje met een lijn van 5 meter naar buiten. Dit heb ik van het begin af aan gedaan. Ze vinden het heerlijk. Als het zonnetje schijnt zitten ze voor de deur te wachten. Soms nemen ze zelfs het tuigje mee naar de woonkamer. Om aan te geven dat ze naar buiten willen. Na een paar uur hebben ze er genoeg van, maar de lijn is lang genoeg dat ze de keuken in kunnen. Als je er maar jong genoeg mee begint went het vanzelf.

Gerdy Roy Simba
Roy Zipper en O'tiz, de kanjers van de polder, niet meer uit mijn leven weg te denken!
Simba* rust zacht lieverd
Gesloten