Kat bevallen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Selos
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mei 2024 08:11

Kat bevallen

Bericht door Selos »

Hallo allemaal, mijn britse langhaar van ongeveer 2 jaar is deze middag bevallen van 3 gezonde kittens.

Nou waren er wel wat complicaties bij de laatste omdat ze het vruchtzakje van de laatste kitten niet zelf heeft doorgebeten, dat hebben wij uiteindelijk moeten doen en wij hebben ook alle 3 de navelstrengen zelf door moeten scheuren omdat zij ze niet kapot beet.

Nou dronk de laatste die geboren was erg slecht, die drinkt nu gelukkig weer.

Nou is mijn kat best wel eigenwijs en gromt zij naar haar kittens als die piepen of een geluidje maken. (Tegelijkertijd spint ze wel naar mij als ik naar haar kijk of haar aandacht geef.)

Ze laat ze wel drinken, en ze likt ze ook af en toe.
Nu is het denk ik 15 uur geleden dat zij is bevallen van deze 3.
We hebben haar met de kittens in een doos gelegd met warme dekens en een zachte ondergrond, maar sinds een half uur loopt zij dus haar bak uit als ik bijvoorbeeld naar de keuken loop en komt ze om mijn aandacht vragen. Ik geef haar dan aandacht en breng haar terug naar de doos, ik leg haar voorpoten in de doos waaruit ze er zelf in gaat, maar een half uur later laat ze de kittens weer alleen in de bak?

Wat moet ik doen?
Ik heb nu ook de angst dat zij haar kittens niet gaat leren hoe en waar ze moeten plassen etc.

En dus ook mijn tweedde vraag weer, waarom gromt zij naar haar kittens..?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat bevallen

Bericht door OMH »

Oh jee, dat is vervelend en ik heb er geen antwoord op. Maar er zijn hier mensen die ongetwijfeld meer weten.
Sterkte zeg, ik heb dat nog niet vaak gehoord (wel filmpjes van gezien).
Zou het kunnen dat ze gromt omdat de bevalling traumatisch was? Is het haar eerste nestje?
Kennelijk doet ze dingen niet op poezenintuïtie... Heel veel succes. Heb je een foto van mama en kindjes? (Persoonlijk ben ik daar dol op!)
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Selos
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mei 2024 08:11

Re: Kat bevallen

Bericht door Selos »

OMH schreef:Oh jee, dat is vervelend en ik heb er geen antwoord op. Maar er zijn hier mensen die ongetwijfeld meer weten.
Sterkte zeg, ik heb dat nog niet vaak gehoord (wel filmpjes van gezien).
Zou het kunnen dat ze gromt omdat de bevalling traumatisch was? Is het haar eerste nestje?
Kennelijk doet ze dingen niet op poezenintuïtie... Heel veel succes. Heb je een foto van mama en kindjes? (Persoonlijk ben ik daar dol op!)
Ja zekerAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Jammer dat ik niet wat meer kan uploaden…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Selos
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mei 2024 08:11

Re: Kat bevallen

Bericht door Selos »

Ook merk ik nu dat zij een kleine hoeveelheid bloed verliest daar beneden.
Op internet zie ik staan dat dit normaal kan zijn omdat zij net is bevallen en dat dit nog een paar dagen kan duren, op andere sites zie ik staan dat er iets met haar baarmoeder aan de hand kan zijn of een ongeboren kitten in haar buik..
Iemand die hier ervaring mee heeft?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat bevallen

Bericht door OMH »

Ach, wat een leukerd. En die ukkies... zo lief.
Ik hoop dat iemand hier een zinvol antwoord voor je heeft!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5275
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat bevallen

Bericht door Synemios »

Ik denk dat je hier niet veel ervaring gaat vinden,
ik hoop eigenlijk dat het nu gewoon goed gaat.
Ik zou de dierenarts bellen als je het niet vertrouwd.

Sterkte in ieder geval,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6837
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat bevallen

Bericht door Dinky »

In hoeverre weet jij zeker dat drie kittens het aantal in haar buik was?
Wanneer je het niet vertrouwd zou ik contact opnemen met een ervaren fokker of de dierenarts.
Wanneer zij de kittens niet echt verzorgen gaat zal jij dat op je moeten nemen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat bevallen

Bericht door OMH »

Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen, of al is. Houd je ons op de hoogte?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5275
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat bevallen

Bericht door Synemios »

er is trouwens een app, daar kun je vragen stellen aan een dierenarts, als ze vinden dat er een dierenarts naar moet kijken dan zeggen ze dat ook.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het heet app de dierenarts.

https://appdedierenarts.nl/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Selos
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mei 2024 08:11

Re: Kat bevallen

Bericht door Selos »

Dankjewel voor de gene die mij die link stuurde met de app, ik heb een berichtje gestuurd, ik hoop dat hij snel beantwoord gaat worden. Over dat aantal kittens, ik weet inderdaad niet 100% zeker dat het er maar 3 zijn. Haar buik voelt wel weer hetzelfde aan als voor de zwangerschap en enig teken van dat zij nog een kitten in haar buik zou kunnen hebben zie ik ook niet(buiten het bloeden). Ze heeft ook geen weeën meer gehad of geperst na dat de 3e kitten eruit was. Er is ook geen sprake van koorts.

Wel is het nu goedgekomen met dat zij nu goed voor haar kittens zorgt, ze wilt soms even rondlopen maar zodra ze haar kittens hoort piepen gaat ze er al weer gauw bij liggen, het was denk ik even wennen voor haar.

Het bloeden gaat helaas wel nog steeds door maar ik lees op internet dat dit ook normaal kan zijn aangezien zij net is bevallen. Maar ik weet het niet, ze komt sinds vanochtend (toen bloedde ze ook al een paar uur) naar mij toe en miauwt naar mij, net alsof ze mij iets wilt vertellen.
Dit gedrag heb ik nog niet vaak eerder meegemaakt, vroeger deed ze het wel eens als ze mijn aandacht wilde maar het lijkt nu toch een beetje anders…

Ik wil het nog een paar dagen afwachten maar ik begin nu wel te twijfelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat bevallen

Bericht door OMH »

Het zou zomaar kunnen dat het tijd wordt om de dierenarts te bellen, d.w.z. dat zou ik doen. Als je dit gedrag niet kent al helemaal. Een paar dagen afwachten, ik weet het niet. Ik denk altijd maar: beter een paar keer te vaak naar de DA dan één keer te weinig...
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9360
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat bevallen

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me aan bij OMH (Olga). Als het mijn poes was zou ik liefst een dierenarts thuis laten komen om haar na te laten kijken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5275
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat bevallen

Bericht door Synemios »

Eens met Olga.
Heb je inmiddels al antwoord?
Ik zou dit niet afwachten, zeker omdat je kat je iets wil laten weten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7686
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat bevallen

Bericht door Rik »

Welke kleur heeft het 'bloed'. Is het een beetje groenig? Want dat kan normaal zijn.
Na de bevalling vloeit de poes nog enige tijd. De uitvloeiing is de eerste dagen vaak groenig, dit is normaal. Later verandert de kleur van chocoladebruin of rood naar roze. Meestal stopt het ongeveer na 10 dagen.
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/bevalling%20kat

Een beetje bloed kan na de bevalling ook maar dat moet snel stoppen. Als het nu dus nog steeds echt bloed is lijkt het me wel verstandig de dierenarts te raadplegen.

Is er bij elke kitten ook de nageboorte uitgekomen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Selos
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mei 2024 08:11

Re: Kat bevallen

Bericht door Selos »

Ik heb antwoord, ze zegt dat het normaal is aangezien zij net is bevallen, zolang het uit de vagina komt en niet uit de anus (het komt bij moederpoes uit vagina) is er niks aan de hand. Ze gaf wel het advies dat als het nog te lang doorgaat en/of ik andere symptomen begin te zien zoals niet goed eten, harde ontlasting of versnelde ademhaling dat ik dan wel even contact moet gaan opnemen met mijn dierenarts.

Bloeden lijkt nu wel al voor een paar uur gestopt, poes is ook weer blij lijkt het wel maar we wachten het nog even af..
Afbeelding
Plaats reactie