Kitten 5 weken oud aan de navocam

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Kitten 5 weken oud aan de navocam

Bericht door Paskal »

Eergister heb ik op de voorpoot van mijn 5 weken oude kitten gestaan.. gisterochtend leek her beter tegaan, maar eind van de middag verslechterde de situatie. Slapen en pijn duidelijk zichtbaar. Vanochtend met de kleintje naar de dierenarts geweest. Hij vermoed geen bruik en denk dat hij er na 1 week wel weer bovenuit komt. De kitten had wel koorts 40.1, maar dat kon dus door de pijn komen. Hij had een spuitje gehad voor de pijn, en ik vroeg om pijnstillers. Enige wat ze hebben is novacam, maar dat mag pas vanaf 6 weken de dierenarts zei de kitten is 600 gram ik denk dat het wel kan. En ik vind het wel belangrijk dat hij geen pijn heeft, en daarnaast werkt get ook ontstekkendremmend.

Maar nu thuis twijfel ik toch zou ik hem het wel geven of niet.

Natuurlijk heb ik een grote schuldgevoel na op zijn pootje te hebben gestaan
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kitten 5 weken oud aan de navocam

Bericht door OMH »

Wat medicatie betreft kan ik je helaas geen tips geven, maar ik wil je wel even een hart onder de riem steken. Kittens zijn razendsnel en met vijf weken zijn ze ook nog piepklein. Schuldgevoel, ik kan me er iets bij voorstellen (ik heb zelf een keer vrij lang op de staart van mijn toen nog kleine katje gestaan, met schoenen aan ook nog en toen hij eindelijk "los" was heeft hij een paar uur onder de bank gezeten...) maar je hebt het geheid niet expres gedaan.

Er zijn hier vast wel andere mensen die meer weten over de medicatie.

Succes met het ukkie!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7685
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten 5 weken oud aan de navocam

Bericht door Rik »

600 gram is normaal voor een kitten van 5 weken.
Dus dat de dierenarts 'denkt' dat het wel kan met 600 gram verbaast mij nogal.

En hoeveel zou je dan gaan geven? 1 druppel? Lekker moeilijk af te meten.
(Het spuitje mag je volgens mij pas bij 2kg gebruiken)

Er wordt niet voor niets een leeftijdsgrens van 6 weken aan meloxicam (werkzame deel van novacam) gesteld.

Bij een kitten van 5 weken (600 gram) zijn die organen natuurlijk nog lang niet volgroeit en moet je uiterst voorzichtig zijn om die over te balasten.

Merk je dat hij pijn heeft?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Kitten 5 weken oud aan de navocam

Bericht door Paskal »

Rik,
Bedankt voor het meedenken. Toen ik mijn eerste kat had heb ik op aanraden van jou een 2de erbij genomen ik herkende je naam en de zwarte witte kat op de foto nog:) die kat is met koningsdag 3jaar geworden. Ze is een grote dame geworden bijna 5 kilo;)


Ja ik dacht ook 5 weken 600 gram, maar de dierenarts vertelde mij dat zeker de eerste weken een kitten niet 100 gram per week hoeft aan te komen.



En betreft pijn nu merk ik het niet hij heeft een injectie gehad tegen de pijn, maar gister avond ik dacht echt dat die het niet ging redden. Heb op de bank geslapen en ook meedere keren zijn broertjes en zusje weggehaald zodat hij kon drinken. Hij zat denk ik toen echt is zo'n spiraal.

Ik mag in de ochtend 1x 0.05 ml geven per dag. Ohnee 0.06 ml, maar het spuitje is gebaseerd 0.5 ml dus hou ik het daarbij.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7685
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten 5 weken oud aan de navocam

Bericht door Rik »

Paskal schreef: 30 apr 2024 15:44 Ik mag in de ochtend 1x 0.05 ml geven per dag. Ohnee 0.06 ml, maar het spuitje is gebaseerd 0.5 ml dus hou ik het daarbij.
Let op, 0.5ml is 10 keer zoveel als 0,05ml !!

Maar ik heb eigenlijk geen idee wat voor spuit ze bij de novacam meeleveren.

(Bij Metacam komt er wel eens een opzetdruppelaar mee zodat je druppels kunt geven bij hele lage hoeveelheden)

Let in ieder geval goed op die dosis. Want als je 10x teveel zou geven dan ga je zeker nierfalen introduceren.

Lees dus de bijsluiter ook even goed door en kijk even dat je zeker weet dat je op de goede dosis zit (en welke dosering er op de spuit staat, ml of gewicht). En dan kun je beter iets lager zitten dan hoger.

Edit: Overigens... er staat in de bijsluiter volgens mij 0,05 mg meloxicam per kg lichaamsgewicht. Dus met 600 gram zou je geen 0,05 mg moeten geven maar iets meer dan de helft daarvan (0,03 mg). Ik hoop dat je dat met het spuitje een beetje kunt doseren.
Laatst gewijzigd door Rik op 30 apr 2024 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten 5 weken oud aan de navocam

Bericht door Synemios »

Ik zou in dit geval zelf een andere dierenarts raadplegen of desnoods een stichting die kittens opvangt vragen hoe dat zit in dit geval.
Die hebben daar vaak wel ervaring mee.

Ik vraag mij af of de koorts echt alleen door de pijn komt als ik heel eerlijk ben,
Normaal zou ik bij 41 graden koorts en pijn wel iets geven

https://www.diergeneesmiddelen.info/koo ... pensie-kat
Laatst gewijzigd door Synemios op 30 apr 2024 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7685
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten 5 weken oud aan de navocam

Bericht door Rik »

Ik heb nog even gekeken bij de metacam. Daar houdt het spuitje op onder de 2kg. Ik weet niet of dat bij novacam ook zo is.

Afbeelding

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten 5 weken oud aan de navocam

Bericht door Synemios »

0,05 is 3 druppels, de helft zou dan anderhalf worden, is lastig te doseren.
Hopelijk is er dan een ander spuitje bij gegeven
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Kitten 5 weken oud aan de navocam

Bericht door Paskal »

Ik bedoel 0.05 de spuitje is tot 10k.. je kan het inderdaad tot 0.05 ml doseren. Ik lees de bijsluiter voor gebruik nog wel even door. Ik ga ik straks zijn tempratuur nog een keer meten , hopen is het onder de 40. Hij is nu wel weer lekker xichzelf door de pijnstillers denk ik. Hij klimt springt en stoeit zoals een kitten hoort te zijn.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten 5 weken oud aan de navocam

Bericht door Synemios »

Dat klinkt gelukkig al beter.
Ben benieuwd of de koorts gezakt is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Kitten 5 weken oud aan de navocam

Bericht door Paskal »

Ja ik ook, ik ga zo even langs de winkel voor een thermometer en dan kijk ik even. Ik denk het zelf wel... maar door de kneusing kan het ook ontsteken denk ik. De dierenarts maakte zich op dit moment niet zoveel zorgen. En omdat hij met pijnstillers toch zijn pootje gebruikt lijkt mij een breuk toch niet..... ik heb ooit mijn arm gebroken en met de zwaarte morfine kon ik nog steeds niks. Ik heb nu wel weer positieve hoop.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7685
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten 5 weken oud aan de navocam

Bericht door Rik »

Paskal schreef: 30 apr 2024 15:44 Ik mag in de ochtend 1x 0.05 ml geven per dag. Ohnee 0.06 ml ...
Ik ben benieuwd hoe die dierenarts dan aan 0,06ml gekomen is.
Dat zou dan toch het eerste streepje zijn? Maar dat is normaal voor 1 kg lichaamsgewicht.
Niet voor een hummes van 600 gram.
De suspensie kan met het maatspuitje dat is meegeleverd in de verpakking, worden gegeven. De spuit past op het flesje en heeft een verdeling op basis van kg lichaamsgewicht dat overeenkomt met de onderhoudsdosering (met andere woorden: 0,05 mg meloxicam/kg lichaamsgewicht). Dus voor aanvang van de therapie op de eerste dag is twee maal de onderhoudsdosering nodig.
https://www.astfarma.nl/wp-content/uplo ... kat-a4.pdf

Of hij moet denken dat dat voor aanvang van de therapie is (2x de dosis). Maar ik zou bij zo'n kleintje toch echt opletten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten 5 weken oud aan de navocam

Bericht door Synemios »

Je zou als de koorts weg is ook kunnen kijken of het zonder ook goed gaat.
Dan kun je als het niet goed gaat altijd nog geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Kitten 5 weken oud aan de navocam

Bericht door Paskal »

Ik heb het doorgelezen en inderdaad jullie hebben gelijk 0.5 mg per 1 kilo... ik heb het spuitje erbij gepakt en die geeft per gewicht aan hoe hij het bedoelt is spuit iets boven de 0.5, maar ik denk dat ik het op 0.5 kilo hou ook omdat de klein 5 weken is.. dan besef je opeens hoe kwetsbaar zo'n kleintje is. En zie je de berichten op marktplaats kittens oud genoeg mogen nu weg, die de ogen nog vel blauw hebben enzo.. ik hou jullie wel even op de hoogte van het proces...

Iedereen bedankt voor het meedenken. Miss ben ik een beetje overbezorgd, maar die kleintjes kunnen niet praten en ze met pijn zien lopen is echt niet fijn!


.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7685
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten 5 weken oud aan de navocam

Bericht door Rik »

Paskal schreef: 30 apr 2024 17:56 ik heb het spuitje erbij gepakt en die geeft per gewicht aan hoe hij het bedoelt is spuit iets boven de 0.5, maar ik denk dat ik het op 0.5 kilo hou ook omdat de klein 5 weken is..
Ha, ja, dan is het de helft van het 1 kg streepje. Dat klopt.

Staat er op het spuitje bij nova overigens wel ook 0.5 of moet je dat gewoon schatten? Dat is in ieder geval anders dan metacam, die niet onder de 2 komt.

Ja, ze zijn nog zo kwetsbaar als ze zo jong zijn.
Kijk morgen maar, als ie een beetje wakker geworden is, of ie nog steeds zo klimt en stoeit. Want dan lijkt hij mij geen pijn te hebben. Katten (en ook kittens) kunnen pijn wel verbergen, maar dan zullen ze zeker niet spelen en stoeien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie