Onverklaarbare angst?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Onverklaarbare angst?

Bericht door Guazala »

We zijn met onze 2 katten bezig om hen te leren in een tuigje naar buiten te gaan. Filou lukt het al goed, hoewel hij buiten nog erg onzeker is. Pixel begint stillaan en met voldoende snoep het tuigje voor korte tijd te accepteren. Enkel Filou gaat dus voorlopig al buiten op het terras. Gisteren met hem nog eens een sessie gedaan en hij deed dat heel goed. Hij kwam traag op gang maar heeft voor het eerst ook een pootje in het gras durven zetten.

Ons terras is 6 meter lang en dan start het gras. Ik zat dus met hem op het einde van die 6m. Pixel lag alles gade te slaan vanop haar hangmatje aan het raam.
Op een bepaald moment is Filou beginnen staren naar Pixel. Hij doet dat soms nog als hij bij ons in de zetel ligt en Pixel binnen wandelt omdat hij dan de aandacht niet wil delen. Ik ging er dus van uit dat hij Pixel wilde duidelijk maken dat dit zijn ding was.

Omdat hij bleef naar binnen staren, besloot ik de sessie af te ronden, dus ik pak hem op en zet hem weer in de living. Terwijl ik het raam nog aan het dicht doen ben, is Filou ergens gigantisch van geschrokken. Hij heeft een spurt gepakt, wat niet goed liep omdat hij nog aan de lijn was. Als die op was is hij van de weerslag ongeveer een meter in de lucht gevlogen. Ik heb direct de lijn afgeklikt en hij is de trap op gespurt naar de zolder. Op zich al opmerkelijk omdat hij tot nu overtuigd was dat je met een tuigje aan geen trappen kan lopen.

Ik heb dan even met hem boven gezeten. Pixel is er ook bij gekomen. Ze hebben eventjes neusje neusje gedaan, dus tussen hen was alles ok. We hebben dan als hij wat rustiger was eventjes met een hengel gespeeld. Als ik weer beneden was hoorde ik hem in de gang, maar durfde hij de woonkamer niet in. Met zijn favorietje liquid snack is hij toch tot vooraan gevolgd. Hij durft nu terug in gans de living, maar waar hij normaal in de zetel ligt, kiest hij nu toch voor een stoel aan tafel (de hele andere kant), dus 100% ok is hij niet. Maar het is ook niets erg dramatisch meer.

Het probleem is dat ik niet weet wat hem zo getriggerd heeft, dus ik kan ook niets doen om dit in de toekomst te vermijden.

Ik kan maar 1 ding bedenken en vraag me nu af of dat dit een reële mogelijkheid is.

Misschien heb ik het staren naar Pixel fout geïnterpreteerd en staarde hij niet naar zijn zus, maar herkende hij haar niet door: afstand, weerspiegeling zon/licht in glas en een gebrek aan bijhorende geur. In dat geval dacht hij misschien dat daar een vreemde kat zat. Hij is nog niet vaak buiten geweest, dus hij kent ook het zich van aan die kant van het raam nog niet goed. Ik denk, niet 100% zeker, dat hij ook geschrokken is toen Pixel van haar hangmat kwam eens hij weer binnen was.
Zou het kunnen dat hij dacht dat er een vreemde kat in huis zat? En dat hij dan als Pixel naar boven kwam en hij haar terug kon ruiken, haar dus weer herkent en niet de link legt dat hij misschien wel gewoon haar zag beneden?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onverklaarbare angst?

Bericht door nellebel »

dat kan, maar het kan ook dat hij een klein geluidje hoorde van de lijn die hij nog aan zich had terwijl jij het raam dicht deed, of juist het raam. soms weet je het gewoon niet wat getriggerd heeft. ik zou in ieder geval een volgende keer als eerste het tuigje af doen bij binnenkomst omdat dat voor hem nog vreemd is, en zeker die lijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Onverklaarbare angst?

Bericht door Guazala »

Ja, 't is ook niet de bedoeling dat hij binnen nog met die lijn loopt. Maar 't was allemaal op enkele seconden.
Positief: hij zat wel nog in zijn tuigje, dus als hij buiten eens weg schiet, is hij daar niet zomaar uit. :D
Plaats reactie