Sphynx eet 400-500 gram natvoer per dag. Is dit normaal?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
thepotatoguru
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2023 11:22

Sphynx eet 400-500 gram natvoer per dag. Is dit normaal?

Bericht door thepotatoguru »

Hello allemaal,

Mijn Sphynxkat (deze maand is hij 1 jaar geworden) eet uitsluitend natvoer, maar ik dien hem wel 400-500 gram per dag te geven (verspreid over 4 eetmomenten). Ik heb het gevoel dat dit te veel is, maar hij staat helemaal niet dik (weegt 4,5 kg) en de dierenarts vond hem er ook prima uitzien.

Verminderen in hoeveelheid lijkt me geen optie, want hij begint steeds te zagen als het bijna etenstijd is en schrokt dan alles vlot binnen.

Ik weet wel dat Sphynxkatjes een hoger metabolisme hebben wegens het niet hebben van haar en zij zo hun warmte op stand dienen te houden, maar vroeg me af of andere Sphynxen ook zoveel eten?

Ik geef afwisselend trouwens ook rauwvoer (diepvriesworsten met af en toe een eendagskuikentje, kippennekje of sprotje als snack), maar ook hiervan speelt hij makkelijk 400 gram binnen.

Dankjewel al voor eventuele reacties xx
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7673
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sphynx eet 400-500 gram natvoer per dag. Is dit normaal?

Bericht door Rik »

400 gram KVV is wel veel ja. Hier krijgen ze 125gram (5 en 6kg) aangevuld met af en toe een snack. Dat zit wel aan de lage kant maar 400/500 gr lijkt mij wel weer erg veel. Dat krijgen de honden van 20kg bij mij zus ongeveer per dag.

Hoe zwaar is je kat?

Sowieso, als je al eten geeft en het wordt opgeslokt, moet je kijken naar voedselverrijking dmv een slowfeeder (bak met randen of lickimat oid).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sphynx eet 400-500 gram natvoer per dag. Is dit normaal?

Bericht door castratenkoor »

Met zo'n eetlust zou je bijna aan een te snel werkende schildklier denken. Maar daar is hij wel erg jong voor. Als je het niet vertrouwt zou je een bloedonderzoek kunnen laten doen.
Op Google staat wel overal dat Sphynxkatten meer voeding nodig hebben dan behaarde katten. Ze geven nergens aan hoeveel.
Als hij er goed uitziet en niet steeds dikker wordt zou ik gewoon doorgaan 4 x daag 100 gram te geven.
Als hij veel eet en mager wordt dan zou ik zeker naar de dierenarts gaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Sphynx eet 400-500 gram natvoer per dag. Is dit normaal?

Bericht door KimsKattenWeetjes »

thepotatoguru schreef: 23 apr 2024 16:49 Hello allemaal,

Mijn Sphynxkat (deze maand is hij 1 jaar geworden) eet uitsluitend natvoer, maar ik dien hem wel 400-500 gram per dag te geven (verspreid over 4 eetmomenten). Ik heb het gevoel dat dit te veel is, maar hij staat helemaal niet dik (weegt 4,5 kg) en de dierenarts vond hem er ook prima uitzien.

Ik weet wel dat Sphynxkatjes een hoger metabolisme hebben wegens het niet hebben van haar en zij zo hun warmte op stand dienen te houden, maar vroeg me af of andere Sphynxen ook zoveel eten?

Ik geef afwisselend trouwens ook rauwvoer (diepvriesworsten met af en toe een eendagskuikentje, kippennekje of sprotje als snack), maar ook hiervan speelt hij makkelijk 400 gram binnen.
Heb je specifieke soorten? Dan kan ik wel een calorieberekening maken.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Plaats reactie