Kat kruisband twijfel

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
BonJovi
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2024 20:06

Kat kruisband twijfel

Bericht door BonJovi »

Hoi hoi,

Ik wil even meerdere meningen horen. Vorige week is mijn kat van 13 jaar met artrose waarschijnlijk na springen verkeerd terecht gekomen. We hebben het een halve dag aangekeken maar omdat ze erg mank liep toch de DA gebeld. Echter is deze kat erg getraumatiseerd en überhaupt met haar de deur uitgaan is al erg stressvol, laat staan naar de dierenarts gaan. Ze had een dubbele dosis sedatie nodig waar ze nog steeds doorheen brak en daarna een paar dagen ontregeld was. De DA concludeerde dat ze waarschijnlijk een scheur heeft in haar kruisband (achterpoot) of dat het helemaal afgescheurd was. DA stelde voor om het een weekje aan te kijken en de pijnstilling die ze al kreeg voor haar artrose 1 dag dubbel te geven zodat ze even een boost had. Deze week is inmiddels voorbij, we hebben haar springopties beperkt en haar niet trap laten lopen. Ik zie wel lichte verbetering, ze leunt er meer op en loopt/rent ermee. Vandaag wel even de krabpaal neergezet zodat ze even haar krabbehoefte kon uiten. Ze sprong er ook meteen vrij soepel op en ging daar liggen, eraf gaan kostte haar wel wat moeite, maar door er lagere objecten naast te zetten en zo een soort trap te creëren lukt het haar wel. Ze lijkt minder pijn te hebben dan een paar dagen geleden en lijkt ook weer blijer te zijn, echter loopt ze dus nog wel een beetje mank (maar minder). Vandaag wel de dierenarts gebeld van hoe nu verder, in eerste instantie was advies röntgenfoto te laten maken maar omdat er wel verbetering is zou er even overlegd worden. Ik heb ze ook filmpjes die ik gedurende de week had gemaakt meegestuurd. Ik ben later teruggebeld en het advies was om onder narcose verder onderzoek te doen. Ik vraag me af wat daar de meerwaarde van is? Opereren is voor deze kat geen optie, dat kost haar zoveel stress en paniek dat ik het meer voor mezelf zou doen, en gezien de leeftijd in combinatie met artrose ook niet optimaal. Zou daar iets uit kunnen komen anders dan dat ze geopereerd moet worden? Andere medicatie misschien? Na zo'n korte tijd weer naar DA en onder narcose gaat haar denk ik niet zo goed doen. Ik vraag me af of het mogelijk is om niks te doen en haar zich hieraan aan te laten passen zolang ze comfortabel blijft natuurlijk. Ze heeft namelijk al pijnstilling. Er zijn toch meerdere katten die zo door het leven gaan? Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Ik gun haar echt het allerbeste maar gezien haar verleden/trauma en leeftijd is het voor haar het beste als er zo min mogelijk ritjes naar de DA hoeven te zijn en er eigenlijk geen ingrepen worden gedaan. Maar ik wil haar natuurlijk ook niet nodeloos laten lijden. Ik twijfel heel erg wat nu de beste optie is.
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Kat kruisband twijfel

Bericht door Miloe »

Aan de hand van een röntgenfoto en verder onderzoek kan de dierenarts wellicht meer te weten te komen over hoe nu verder. Maar ik snap jullie situatie ook wel. Lastig... hopelijk weet iemand anders een goed advies.
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kat kruisband twijfel

Bericht door cerna »

Poeh, lastig.
Ik zou een 13-jarige kat sowieso niet de rest van haar leven op pijnstilling laten (Metacam?), maar naar alternatieven zoeken want nierfalen dreigt.
En wanneer de kat tgv de verkeerde sprong de rest van haar leven op pijnstilling moet, terwijl het misschien met een operatie verholpen kan worden, dan zou dat mijn keus zijn. Ook bij een kat met een trauma (je kunt haar vooraf aan het dierenartsenbezoek een kalmerend pilletje - Bonqat - geven).

Omdat ze nu pijnstilling krijgt heb je geen goed beeld van hoe het met haar gaat en ten gevolge van de pijnstilling zal ze misschien dingen doen die ze anders - met pijn - niet zou doen met alle gevolgen van dien.
Is het geen optie om een dag de halve dosering te geven zodat je kunt vergelijken?
En wanneer ze dan slechter is dan zou ik de dierenarts toch verder laten kijken want - nogmaals - de rest van haar leven op NSAID vind ik persoonlijk geen optie.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat kruisband twijfel

Bericht door Asse-Poes »

Ten eerste: ze is pas 13 😀

Als je haar niet onder narcose wilt laten brengen voor een röntgenfoto of een operatie (jouw dierenarts kan dat zo inplannen dat het tegelijk kan plaatsvinden), wat zou je dan wel voor deze kat willen?

Mijn kat (nu 14 jaar) was vorig jaar ernstig ziek en sterk vermagerd daardoor. Hij moest met spoed geopereerd worden. Had ik dat niet laten doen, dan had hij langdurig ernstig pijn moeten lijden.
Soms moet je kiezen uit 2 kwaden.

Dezelfde kat is een paar jaar daarvoor ook verkeerd terechtgekomen na een mislukte sprong vanaf de koelkast . Op de foto bleek dat zijn knieschijf uit de kom lag. De 1e DA wilde opereren, de second opinion DA wilde eerst 6 weken benchrust. In het geval van mijn kat was dat de beste optie en liep hij na 6 weken weer goed en pijnvrij. En zo loopt hij nu nog steeds 😀

Je hebt dus echt een diagnose nodig.
Zolang je niet weet wat er beschadigd is, kan je DA ook geen behandelplan maken.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie