Natvoer voor kitten hoeveel?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
elreelre
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 apr 2024 00:05

Natvoer voor kitten hoeveel?

Bericht door elreelre »

Hoi
Hier ben ik weer, heb laatst bericht geschreven dat dochter een kitten mee naar huis had genomen.
Ik heb geprobeerd om jullie bijna allemaal te beantwoorden en hopelijk hebben jullie dat gezien.
Nu een vraagje over natvoeding.
Nowie onze kitten van 7 weken weegt nu ongeveer 780 gram.
Brokjes wilt hij nog niet echt eten maar die hebben we wel in bakje hier staan ( kitten brokjes van Edgar en Cooper.
Ook hebben we daar het natvoer van.
Een bakje is 85 gram.
Iemand raadde me aan dat je kitten onbeperkt moet kunnen eten.
Maar hoe doe je dit met natvoer? Dit kun je niet lang laten staan.
Dus maken we porties en bieden we dat aan.
Maar wat is nu ongeveer een richtlijn hoeveel gram natvoer een kitten(kat) van 7 weken mag hebben? Let op brokjes worden nog niet gegeten.
Moet ik dan denken aan 2 bakjes natvoer a 85 gram ?
Of meer of minder?
We geven nu 1,5 bakje maar volgens mij is dat te weinig??
Alsmaar bedankt voor jullie tijd en antwoord
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Natvoer voor kitten hoeveel?

Bericht door cerna »

Als het goed is staat dat op het blikje. En dan verdeeld over de dag geven, iedere keer een klein beetje (zeg 1/4 van het blikje).
Kittens moeten inderdaad onbeperkt kunnen eten, maar dat geldt vooral voor brokjes. Natvoer kun je bij deze temperatuur best een uurtje laten staan, maar langer zou ik echt niet doen want voordat je het weet zitten er vliegen op die eitjes in het voer leggen.

Nowie's gewicht is prima.
https://de-dierenkliniek.nl/katten/advi ... uw-kitten/
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Natvoer voor kitten hoeveel?

Bericht door Asse-Poes »

Droogvoer kent Nowie natuurlijk nog niet en het kan helpen als je wat kittenbrokjes in water werkt.
Na verloop van tijd went hij daar ook aan en kan je de brokjes gewoon droog geven,

Een kitten van 8 weken heeft volgens E&C 225 gram nodig, dus 2,5 kuipje/blikje per dag.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Natvoer voor kitten hoeveel?

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Voer richtlijnen op verpakkingen zijn zelden accuraat, dus die laat ik volledig links liggen. De onderlinge verschillen zijn dusdanig groot dat je niet maar 1 advies hebt, en tevens zijn de adviezen vaak dusdanig breed dat je er nog niks aan hebt.

2x daags voeren is voor geen enkele kat wenselijk, maar voor een kitten is het gewoon niet ok. Die hebben zeker op deze leeftijd nog een erg klein maagje, en dus niet de mogelijkheid om langere perioden zonder toegang tot voeding te zitten.

Ze mogen (of op deze leeftijd zelfs moeten) zoveel eten als ze willen, en dit bied je uiterst minimaal 4x per dag aan (max. 6 uur tussen voedingen). Naarmate ze ouder worden, kun je de tussenpozen verlengen.

Brokjes mag je ernaast aan blijven bieden, daar wordt vanzelf interesse in getoond (of niet, en dat is dan ook meer dan prima).

Uiteraard is het wel belangrijk dat je dan voeding geeft die zowel compleet is, als geschikt voor kittens.

Een goede manier om te bepalen of ze voldoende eten is ze regelmatig wegen (ook op latere leeftijd waardevol), en de conditie in de gaten houden. Merk je dat ze niet lekker groeien, ga je de voer frequentie op moeten hogen.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Plaats reactie