Kat plast in bed na confrontatie buiten

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
MickPeF
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 apr 2024 08:16

Kat plast in bed na confrontatie buiten

Bericht door MickPeF »

Hallo,

Ik heb twee poezen van 2.5 jaar oud, allebei gesteriliseerd, en helemaal gezond. Ze leven voornamelijk binnen, maar komen ook elke dag buiten via een trappetje van mijn balkon. Vijf weken geleden heeft een van de twee in mijn bed geplast, en dit is sindsdien 6 keer gebeurt. Op andere plekken in het huis heb ik tot nog toe niks gevonden. In de tussentijd heb ik goed opgelet om te ontdekken wat nou de oorzaak kan zijn, tot gisteren: de poezen waren buiten en ik hoorde luid gekrijs. Een brutale rode kater was op het balkon geklommen waar mijn katten doodsbang van werden. Ze zijn naar binnen gerend waarbij een van de twee tijdens het rennen druppels urine is verloren. Eenmaal binnen waren ze ook nog even bang van elkaar, maar dat was snel weer opgelost. De rode kater heb ik uiteraard snel weggejaagd. Nu lijkt het me waarschijnlijk dat de rode kater ook de oorzaak is voor het plassen in bed. Nu heb ik hier drie vragen over: klopt mijn verwachting dat het door deze kater komt of zijn er andere mogelijke oorzaken? Hoe voorkom ik dat ze opnieuw in bed plast? Is het normaal dat een kat urine verliest bij ernstige angst of kan dit ook medische oorzaken hebben?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plast in bed na confrontatie buiten

Bericht door Rik »

MickPeF schreef: 07 apr 2024 08:32 Nu heb ik hier drie vragen over: klopt mijn verwachting dat het door deze kater komt of zijn er andere mogelijke oorzaken?
Die kans is wel groot ja. En als het niet die kater is, kunnen het ook nog andere zijn.
MickPeF schreef: 07 apr 2024 08:32 Hoe voorkom ik dat ze opnieuw in bed plast?
Tuin afzetten of op een andere manier zorgen dat de vreemde kater(s) (en andere katten/poezen) niet in de buurt komen.
MickPeF schreef: 07 apr 2024 08:32 Is het normaal dat een kat urine verliest bij ernstige angst of kan dit ook medische oorzaken hebben?
Als dit gebeurd bij een angstige bange ontmoeting dan denk ik dat dat wel de oorzaak is. Angst en stress zijn zeker een mogelijke oorzaak. Uiteraard kunnen er ook andere medische oorzaken zijn maar als het alleen gebeurd is bij een ontmoeting met een vreemde kater dan zou ik een andere medische oorzaak niet verwachten.
MickPeF schreef: 07 apr 2024 08:32 Eenmaal binnen waren ze ook nog even bang van elkaar, maar dat was snel weer opgelost.
Dit is redirected aggression (redirectie agressie of omgerichte agressie). Redelijk normaal. Ze zijn dusdanig van slag dat ze dus uit kunnen vallen naar maatjes of zelfs naar jou. Dat gaat meestal vrij snel over maar het kan ook wel eens veel langer duren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
MickPeF
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 apr 2024 08:16

Re: Kat plast in bed na confrontatie buiten

Bericht door MickPeF »

Hoi Rik,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Het is een opluchting dat het (waarschijnlijk) niks medisch kan zijn en dat redirected aggression zich snel oplost. Helaas heb ik geen mogelijkheid om andere katten te weren, want ik heb geen tuin maar een balkon. Afgelopen dagen is het nog twee maal tot een confrontatie gekomen met dezelfde kat, maar gelukkig geen plas gedrag. Ik hoop dat het zich ooit vanzelf oplost…
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plast in bed na confrontatie buiten

Bericht door Rik »

Is het balkon niet af te zetten? Het is wel zaak om vreemde katten zo ver mogelijk proberen te houden (anders is er altijd risico op herhaling of nog erger).

Vaak zijn er voor balkons hele creatieve oplossingen.

Anders weet je in ieder geval de oorzaak als het nog eens voorkomt (of ander raar gedrag de kop op steekt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
MickPeF
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 apr 2024 08:16

Re: Kat plast in bed na confrontatie buiten

Bericht door MickPeF »

Het balkon is zeker af te zetten, en dat is het ook. Maar ik zet het open zodra de katten naar buiten willen/mogen. Ze kunnen dan met een trappetje naar beneden.
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 281
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat plast in bed na confrontatie buiten

Bericht door OMH »

Huisvrouwentipje: zorg dat het matras goed schoon wordt, katten blijven eindeloos lang ruiken waar ze hebben geplast en dat kan dan (kán, ik zeg niet dat het zo is) een plekje worden om het vaker te doen.
Succes trouwens met het hele verhaal!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie