catnip maakt de kat aggressief?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

catnip maakt de kat aggressief?

Bericht door Spectral »

Hey,

ik heb vandaag een speeltje (muisje) met catnip meegebracht voor de kat. Met andere speeltjes die ik hem gaf vertoonde hij nooit echt aggressief gedrag. op zijn balletje durft hij wel eens blazen als hij er achter loopt, maar nooit richting mij en is meestal maar 1 keer.

Vandaag gaf ik hem dus dat speeltje met catnip, en zolang hij er aan snuffelde was er niets mis, maar van zodra hij het speeltje in zijn mond nam, begon hij onophoudelijk te grommen, met zijn oren plat. en ook constant blazen, niet 1x maar echt vele malen per minuut. Toen ik het speeltje wilde afpakken omdat ik het maar louche vond liep hij weg en bleef hij blazen en grommen. Ik heb het uiteindelijk wel kunnen afpakken en het is bij blazen gebleven, hij heeft geen poging gedaan tot klauwen toen ik het uit zijn mond nam.

Ik heb 2 uur nadien nog een experiment gedaan toen hij weer een hele tijd braaf en lief was geweest, en van zodra hij het in zijn bek nam wederom hetzelfde fenomeen. Ik heb het weer veilig (zonder krabben) kunnen afpakken, maar weerom blazen en grommen waar ik wel dacht dat ik een klauw zou krijgen.

Kan het dat een kat hier aggressief op reageert? Best nooit meer geven dan?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: catnip maakt de kat aggressief?

Bericht door Rik »

Ja, katten kunnen agressief worden van catnip (agressie naar jou is dan redirected agressie).
Sommige katten worden echter agressief van kattenkruid: die katten kan men beter geen snacks of speeltjes gevuld met kattenkruid geven.
https://www.licg.nl/katten/kattenkruid/
Bovendien kunnen sommige katten overdreven opgewonden of agressief worden wanneer ze worden blootgesteld aan kattenkruid.
https://www.zooplus.nl/magazine/kat/kat ... tenkruid-2
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: catnip maakt de kat aggressief?

Bericht door Spectral »

interessant.

ik heb het nadien nog eens proberen geven en wederom hetzelfde fenomeen. Blazen, grommen
Ik heb het weer zonder schade aan mijn hand mogen afpakken, dus hij lijkt niet echt fysiek aggressief naar mij toe.

Omdat hij op zich niets verkeerd deed naar mensen toen, enkel naar dat muisje, heb ik het nadien nog eens gegeven, omdat in het artikel stond dat de effecten na 10 mintuen afnamen. En inderdaad na +-15 minuten nam het blazen en grommen in sneltempo af.

In het artikel stond ook dat ze immuun zijn voor een uur hierna, dus ik had verwacht dat dit zich elke dag ging herhalen. Maar nee hoor, hij speelt nu gewoon met het muisje zoals met zijn ander speelgoed, zonder grommen en blazen
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: catnip maakt de kat aggressief?

Bericht door Guazala »

Ik zou eerlijk gezegd kattenkruid mijden als het dit effect heeft. Als ze grommen en blazen, zijn ze zich ook niet echt aan het amuseren.
Zou in dat geval proberen met speeltjes met valeriaan of matabi, of ze daar beter op reageren.

Filou reageert ook fel op kattenkruid. Hij is niet agressief, maar wordt heel erg wild en Pixel moet het dan wel eens ontgelden in zijn onstuimigheid. Hij krijgt dit dus enkel op momenten dat we er bij zijn om toezicht te houden. Als hij te wild is, gaat het speeltje weg.
Als we niet thuis zijn verstop ik wel eens speeltjes, maar dan altijd met matabi of valeriaan. Dat vinden ze ook heel leuk, maar dat extreem wilde gedrag wordt er niet door uitgelokt.
Plaats reactie