Wondjes bek

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Siameesolga
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2024 11:15

Wondjes bek

Bericht door Siameesolga »

Mijn siamees van 13 jaar heeft de laatste tijd veel last van haar bekje. In haar mond zelf zie ik niets (voor zover ze het toelaat om te kijken), rond haar mondhoeken hangt altijd opgedroogd bloed en zie ik allemaal kleine wondjes. Ze trekt wel veel met haar bekje maar eten doet ze nog redelijk.

Afbeelding

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wondjes bek

Bericht door Asse-Poes »

Wat eet ze? Natvoer of brokjes?

Weet je wel zeker dat het opgedroogd bloed is want ik heb dit ook bij mijn kat gezien. Bij hem was het half opgedroogd natvoer (mousse) wat ik zijn mondhoeken bleef zitten. Dat was het gevolg van zijn slechte gebit.
Hij at met een scheef kopje om zijn (pijnlijke) kiezen te ontzien.
Uiteindelijk moesten al zijn kiezen en tanden verwijderd worden en het probleem was over.

Het lijkt mij verstandig om met Poes toch even naar de DA te gaan die goed in het bekje moet kijken.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Siameesolga
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2024 11:15

Re: Wondjes bek

Bericht door Siameesolga »

Bedankt voor je reactie. Olga eet enkel harde brokjes en staat ook al lang op nierdieet… Het zijn wel wondjes maar dat kan je op de foto niet goed zien. Er komt ook soms bruin slijm uit haar mondje dus ik vrees dat er aan de binnenkant misschien ook wel iets is.

Olga is een heel lieve knuffelkat zolang er geen pillen, zalfjes, pipetten enzo in haar buurt komen en dus al helemaal geen dierenarts. Ze wordt dan echt wild dus ik vrees dat de dierenarts haar gaat moeten verdoven om in haar bekje te kunnen kijken en ik weet niet of ze dat nog aankan (laag gewicht, altijd geweest- leeftijd- nierproblemen). Ik ga morgen eens bellen.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wondjes bek

Bericht door Asse-Poes »

Mijn kat (ook een Siamees 😀) is vorige jaar geopereerd aan zijn gebit. Hij was toen ook 13 jaar en ernstig vermagerd door zijn schildklierprobleem.
Dat was dus bepaald niet zonder risico.
Bellow heeft toen een aangepaste narcose gehad. De hele operatie heeft 1,5 uur geduurd en ik kneep em behoorlijk. Maar alles is gelukkig prima gegaan. En hij knapte er zó van op!

Ik ken de conditie van Olga niet, maar soms moet je kiezen uit 2 kwaden.
Pijn is wat mij betreft sowieso geen optie.

Ik raad je in ieder geval aan om, als Olga een gebitssanering nodig heeft, dit te laten doen bij een echte dierentandarts.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Siameesolga
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2024 11:15

Re: Wondjes bek

Bericht door Siameesolga »

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad wat kiezen tussen twee kwaden en bij mijn vorige siamees niet zo goed afgelopen dus vandaar mijn angst voor ze onder narcose te laten gaan. Oscar was wel nog wat ouder en zijn nieren slechter dus op dat vlak heeft Olga nog wat voorsprong 😅
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wondjes bek

Bericht door Asse-Poes »

Ik snap je zorgen en je terughoudendheid goed.

Mocht je geen goede ervaren tandarts weten, dan kan ik je de mijne aanraden: V. van Essen , Dierenziekenhuis Gorinchem.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Wondjes bek

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Siameesolga schreef: 24 mar 2024 16:07 Olga is een heel lieve knuffelkat zolang er geen pillen, zalfjes, pipetten enzo in haar buurt komen en dus al helemaal geen dierenarts. Ze wordt dan echt wild dus ik vrees dat de dierenarts haar gaat moeten verdoven om in haar bekje te kunnen kijken en ik weet niet of ze dat nog aankan (laag gewicht, altijd geweest- leeftijd- nierproblemen). Ik ga morgen eens bellen.
Ik zou eens overleggen met je dierenarts of je Bonqat mag proberen voor het consult. Mogelijk is ze dan wat liever.

Gebitsproblemen zijn echt heel akelig, en dragen op hun beurt ook weer bij aan de progressie van nierfalen, dus "niks" doen is misschien wel net zo riskant als het risico nemen.

En ik ben dan misschien rationeel, maar als een gebitsbehandeling nodig blijkt te zijn, dan zal het narcoserisico voor mij altijd onder doen aan kwaliteit van leven.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Plaats reactie