Angstige binnenkat in mijn kamer

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
JessyHenze
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mar 2024 19:42

Angstige binnenkat in mijn kamer

Bericht door JessyHenze »

Beste forum-leden,

Ik heb nu al 4 jaar een kat die helemaal weg is van mij en is altijd bij me waar ik heen ga! Nu heb ik een tijdje geleden een krabmuur gehaald voor mijn kat en die was er helemaal weg van, GEWELDIG vond ze het!

Twee dagen geleden in de avond rende ze er nog over heen en sliep ze erop. Toen ik wakker werd in de ochtend was me kat niet in mijn kamer, normaal gesproken kwam ze me altijd even een kusje brengen als ik wakker werd. Helaas was dat nu niet het geval… ik zag dr in de huiskamer en legde haar op me schouder en liep naar mijn kamer, en begon ze ineens te trillen vooral als ik dichtbij de krabmuur kwam. Tot het heden is zij nog steeds bang en angstig in mij kamer en klimt ze absoluut niet meer op de muur, zelfs op me bed is ze bang en daar lag ze altijd bij me…

Mijn vraag is weten jullie wat dit kan zijn????
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Angstige binnenkat in mijn kamer

Bericht door Rik »

Ik kan me twee dingen voostellen.

1) Ze is eraf gelazerd en is nu bang om erop te gaan.

2) Ik zie dat die bij het raam staat. Kan ze buiten iets gezien hebben? Andere kat, andere mensen, hond(en), autos etc.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
JessyHenze
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mar 2024 19:42

Re: Angstige binnenkat in mijn kamer

Bericht door JessyHenze »

1 zat ik inderdaad ook aan te denken alleen dat heb ik het moeten horen of voelen want ik sliep op me bed die nacht en ze valt dat gelijk op me. Mocht ze bij het raam gevallen zijn dan hoor ik zeker wel een harde klap op de grond al hoewel ik ben wel een diepe slaper.

En 2 ze ziet regelmatig mensen, dieren en auto’s voor de deur ik woon op de derde verdieping en daar lopen zoveel mensen langs
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Angstige binnenkat in mijn kamer

Bericht door Rik »

Op de derde verdieping zal dat dan inderdaad wel meevallen. Wat er ook is gebeurd... dat kan van alles zijn in zo'n kattenbrein... kun je dus proberen haar weer te re-conditioneren.

Eerst met spel dichtbij de krabmuur. Eerst op bed (want daar was ze ook al bang). Met snoepjes en afleiding. Zodat ze niet focused op waar ze van was geschrokken. Als het goed is moet je daar een grens zien tussen wel af kunnen leiden en niet. Die grens moet je gaan verleggen. Met genoeg oefening en herhaling (en positieve associatie) kan ze de plek weer gaan vertrouwen. Aannemend natuurlijk dat dat waar ze voor geschrokken is er niet meer is ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
JessyHenze
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mar 2024 19:42

Re: Angstige binnenkat in mijn kamer

Bericht door JessyHenze »

Dus jij zegt die krabmuur even eraf halen zodat ze weer kan wennen aan mijn kamer en dan kan ik hem er later weer op doen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Angstige binnenkat in mijn kamer

Bericht door Rik »

Nee, die kun je gewoon laten zitten.

Komt ze de slaapkamer helemaal niet meer in? Ook niet een klein beetje? Kun je haar op het bed lokken met snoepjes of eten of spel?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
JessyHenze
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mar 2024 19:42

Re: Angstige binnenkat in mijn kamer

Bericht door JessyHenze »

Gister avond was ik mijn bed opmaken heb ik even me hele matras eraf gehaald en toen kwam ze ff in mijn kamer, zelfs even op me bed aangezien io daar allemaal speeltjes op had gelegd. Maar ze kijkt echt steeds met angst naar die krabmuur en dan rent ze weer weg. Dus ja ze komt nog in de kamer maar ze is ook zo weer weg!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Angstige binnenkat in mijn kamer

Bericht door Rik »

Ja, dat vertrouwen moet je dan dus gaan opbouwen.
Kleine stapjes, lange adem.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
JessyHenze
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mar 2024 19:42

Re: Angstige binnenkat in mijn kamer

Bericht door JessyHenze »

Top man dankjewel waardeer het!!!!!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Angstige binnenkat in mijn kamer

Bericht door nellebel »

Denk net als Rik dat ze is geschrokken. Wij hebben een angsthaas en die kan al enorm schrikken als hij bijvoorbeeld met zijn nageltje blijft hangen. Dan slaat de paniek toe als hij niet meteen los komt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
JessyHenze
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mar 2024 19:42

Re: Angstige binnenkat in mijn kamer

Bericht door JessyHenze »

Is het bij jou wel al voorbij en is de angst al meer weg?
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Angstige binnenkat in mijn kamer

Bericht door OMH »

Iets dergelijks ken ik wel van toen we Kaya nog hadden. Op zich was het grappig, want ze was boven en zag ineens het hoofd van de glazenwasser, daarna rende ze zonder haar pootjes te gebruiken de trap af. Ze heeft toen een hele tijd "boven" gemeden, maar ik noem dit ik-verhaaltje even om je te vertellen dat het ook weer overging. Wij hebben ook lokkertjes gebruikt om haar de eerste tree weer op te krijgen, en toen de tweede, enz.
Dat moet in jouw geval echt schrikken zijn geweest, van iets of iemand. Geduld, en het komt weer goed. Rik heeft een zinvol verhaal gehouden, tijd zal zijn werk doen. Succes hoor!
(Trouwens, wat een prachtige kattenmuur!!)
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
JessyHenze
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mar 2024 19:42

Re: Angstige binnenkat in mijn kamer

Bericht door JessyHenze »

Ah wat goed om te horen dat het met de tijd weer goed komt, was inderdaad erg schrikken. Gelukkig maakt ze steeds meer stappen heb vandaag 10 seconden in mijn kamer met dr gespeeld maar toen was het weer even genoeg voor dr hahahah.
Ze vind/vond die krabmuur ook helemaal geweldig!!!
JessyHenze
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mar 2024 19:42

Re: Angstige binnenkat in mijn kamer

Bericht door JessyHenze »

Afbeelding

Ben blij dat ze weer in me kamer is nog wel bang een voorzichtig, maarja het komt met de tijd weer
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Angstige binnenkat in mijn kamer

Bericht door nellebel »

Bij gijs gaat het ook weer over. Stond een paar uur soms wat langer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie