Medische reden agressie kat en het afleren van gedrag.

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Janaa
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2019 00:04

Medische reden agressie kat en het afleren van gedrag.

Bericht door Janaa »

Hallo,

Ik heb eerder een soort gelijk bericht geplaatst over een andere kat, maar heb ik sinds 1,5 jaar een andere lieve kat. Ik zal even wat informatie geven over de kat. Het is een mannetje van 6 jaar, een echte luie kater, met de focus op eten. Het is een echte binnen kat en meneer gaat alleen naar buiten voor de kattenbak en soms zit hij voor 5 minuten de boel even te bekijken, maar is hij al gauw klaar met buiten. Deze kat is vanuit het oude baasje gewend om op het voeteneind te slapen 's nachts, dus dat mag hij ook meestal. Verder is het (zover ik weet) een gezonde kat, krijgt genoeg eten, heeft een schone kattenbak, genoeg ruimte, genoeg slaap/terugtrek plekken en genoeg krabmeubels en speeltjes(waar hij natuurlijk nooit mee speelt) en meeeeeer dan genoeg aandacht.

Sinds een paar maanden (3/4 maanden) valt mijn kat uit het niets aan in mijn benen (als ik loop) of als ik zit in mijn arm. Ook tijdens het slapen valt hij de laatste tijd mijn gezicht aan. Hij springt dan echt op mijn hoofd en bijt en heeft zijn nagels uit. Nu kan je zeggen laat hem niet meer op je kamer, klopt, maar ik ben meer benieuwd waar het vandaan komt. Het bijten in mijn been is al iets langer (5/6 maanden). Ik dacht altijd dat hij dit deed omdat hij honger heeft, maar vraag mij nu af of het misschien een andere oorzaak kan hebben.
Verder is het, op dit gedrag na, een enorm lieve knuffel kater :)

Wat mij opvalt aan mijn kat is:
- dat hij een sterke focus op eten heeft, daarom heeft hij een automatische voerbak om het te reguleren. Mocht hij onbeperkt eten hebben, denk ik dat hij niet echt een rem heeft.
- Het is een luie kat die het liefst de hele dag op zijn rug tegen je aan ligt of op je schoot ligt.
- Van het zomer had hij meer last van haarballen en was zijn eetlust en drinklust (als je dat zo kan zeggen) erg afgenomen. Hij leek veel last van de hitte te hebben.
- Bij mijn huisgenootje laat hij dit agressieve gedrag niet zien. Wel merken wij dat hij erg veel naar mij toe trekt als we beide thuis zijn en ik eigenlijk zijn favoriet ben, maar tegelijkertijd ook de enige van ons twee die hij aanvalt.
- Hij is redelijk dik geweest bij zijn oude baasje, maar bij ons op dieet gegaan. Hij heeft nu weer een 'normaal' postuur

Mijn twee vragen zijn
1) Kan er een medische oorzaak zijn voor dit gedrag? Ik wilde sowieso naar de dierenarts, maar wellicht herkent iemand dit met een gekoppelde ziekte. Dan heb ik voor de dierenarts namelijk een gerichtere hulpvraag. Ik dacht zelf bijvoorbeeld aan suikerziekte, maar dat komt niet helemaal overeen met zijn klachten.

2) Hoe "bestraf" ik dit gedrag of überhaupt slecht gedrag van een kat. Nu lees ik op google vooral hoe je een kat NIET moet straffen, maar ik ben benieuwd wat ik kan doen om gedrag af te leren.

Ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen, alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Medische reden agressie kat en het afleren van gedrag.

Bericht door Rik »

Janaa schreef: 21 mar 2024 18:38 Ik heb eerder een soort gelijk bericht geplaatst over een andere kat, maar heb ik sinds 1,5 jaar een andere lieve kat.
Ik zie dat je ook totaal niet meer gereageerd hebt in het andere topic. Misschien niet echt aantrekkelijk om dan te reageren voor de vaste forumgangers.
Janaa schreef: 21 mar 2024 18:38 1) Kan er een medische oorzaak zijn voor dit gedrag?
Ja, dat kan altijd en is dus altijd iets wat uitgesloten moet worden.
Janaa schreef: 21 mar 2024 18:38 2) Hoe "bestraf" ik dit gedrag of überhaupt slecht gedrag van een kat. Nu lees ik op google vooral hoe je een kat NIET moet straffen, maar ik ben benieuwd wat ik kan doen om gedrag af te leren.
Inderdaad niet straffen. Bij doet het om een bepaalde reden. In ieder geval een logische reden voor hem.

Ik dacht e.v. aan redirected aggression (verplaatste agressie). Maar dan zou er dus iets moeten zijn wat hem dwars zit of bang maakt op dat moment.

Als het gaat om aandacht trekken (ik wil eten) dan is het enige wat je kunt (en moet) duren doen compleet negeren.

Het kan ook zijn dat hij vol energie zit. Maar dat kan eigenlijk niet als je voordat je gaat slapen even flink met hem speelt en zijn laatste maaltijd geeft. (Als je dat niet doet... idee.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Medische reden agressie kat en het afleren van gedrag.

Bericht door Asse-Poes »

Waar is de andere kat, die hetzelfde gedrag vertoonde gebleven?
Hoe heb je het destijds opgelost?
Heb je toen een oorzaak gevonden ?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Janaa
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2019 00:04

Re: Medische reden agressie kat en het afleren van gedrag.

Bericht door Janaa »

[/quote]
Rik schreef: 21 mar 2024 19:02 Ik zie dat je ook totaal niet meer gereageerd hebt in het andere topic. Misschien niet echt aantrekkelijk om dan te reageren voor de vaste forumgangers.
Dat is een goede, niet over nagedacht. Zal ik in het vervolg doen. Moet nog een beetje uitvinden hoe het allemaal werkt ;-)
Rik schreef: 21 mar 2024 19:02 Ik dacht e.v. aan redirected aggression (verplaatste agressie). Maar dan zou er dus iets moeten zijn wat hem dwars zit of bang maakt op dat moment.
Dit kan eventueel ook inderdaad, maar ik zou niet weten waarom hij dat dan doet. Wellicht omdat ik ga slapen en hij geen aandacht meer krijgt? Aan de andere kant gaat hij soms dan wel heel lief onder mijn arm liggen.
Rik schreef: 21 mar 2024 19:02 Als het gaat om aandacht trekken (ik wil eten) dan is het enige wat je kunt (en moet) duren doen compleet negeren.
Negeren doe ik inderdaad, maar soms valt hij dan voor een tweede keer aan. Soms zet ik hem dan uit de slaapkamer en negeer hem verder. Al lijkt het niet helemaal te helpen, maar misschiejn ben ik ook gewoon ongeduldig hoor. In ieder geval fijn om te weten dat negeren in dit geval wel de beste optie is. Ik zat heel erg te twijfelen over hoe ik dit moest aanpakken.
Rik schreef: 21 mar 2024 19:02 Het kan ook zijn dat hij vol energie zit. Maar dat kan eigenlijk niet als je voordat je gaat slapen even flink met hem speelt en zijn laatste maaltijd geeft. (Als je dat niet doet... idee.)
Om 10 uur krijgt hij zijn laatste maaltijd. Spelen ga ik eens proberen, alleen is het een kater die het liever lui is dan moe en zelden speelt, maar het is het proberen waard. Wellicht toch maar eens proberen wat hij leuk vindt qua spelen
Asse-Poes schreef: 21 mar 2024 20:15 Waar is de andere kat, die hetzelfde gedrag vertoonde gebleven?
Hoe heb je het destijds opgelost?
Heb je toen een oorzaak gevonden ?
De andere kat die hetzelfde deed is inmiddels een paar jaar geleden door een ouderdom kwaaltje overleden helaas. Deze viel alleen 's nachts aan bij mijn gezicht. Ik kan mij even niet herinneren hoe ik dit heb opgelost, volgens mij genegeerd of de slaapkamer uitgezet. Volgensmij is ze niet lang daarna overleden. Side note; het was een kat bij mijn ouders, vandaar dat ik er toen niet medisch meer achteraan gegaan ben. Helaas geen oorzaak kunnen vinden, maar eerlijk gezegd destijds er ook niet goed bij stilgestaan dat het eventueel wat medisch kon zijn.
Plaats reactie