Te zware katten, en ik weet het niet meer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door OMH »

Ik baal een beetje. Zowel N als T blijken te zwaar, en niet zo'n beetje ook. Ze zijn allebei groot, en dat beaamt de dierenarts ook.
Ze krijgen niet te veel eten - dat weet ik heel zeker - en we spelen zo vaak we kunnen en dan laten we ze rennen. Het punt is een beetje dat ze er niet altijd zin in hebben, dus we zoeken ons lens naar interessante speeltjes, maar wat hen betreft zal het allemaal wel. Het zijn binnenkatten en we realiseren ons dat we daar erg veel rekening mee moeten houden, dus de speelmomenten hebben we al uitgebreid. En die zijn langer dan hoeft voor hen; ze zijn eerder verveeld dan wij.

Ze krijgen nu allebei sinds kort (dat kan het niet zijn...) Virbac brokjes en die werken zeker voor Tika, die niet meer braakt. Fingers crossed. Uiteraard is er een enkele keer een haarbal, maar daar raak ik niet ongerust van.

De dierenarts zei: toch maar minder eten geven, maar het resultaat is miauwende poezen; zeker Noek kan er wat van.

Details:
Of ik moet iets over het hoofd zien, maar we hebben (vrijwel) alles geprobeerd qua natvoer: ze hoeven het niet. Ook niet als we het langer laten staan en verder niets aanbieden. Om de vraag voor te blijven hoe lang we iets anders aanbieden: tot het er niet meer uitziet, is ingedroogd en steeds viezer wordt om te zien.
Drinken geen probleem.
Los van het braken van Tika, dat nu is gestopt, zijn ze gezond verklaard.
Twee eetmomenten per dag. Ochtend en avond.
Speelmomenten: zeker vier. Duur: minimaal een kwartier per keer.
Slowfeeders gebruiken we ook, sinds kort weer.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door nellebel »

Guusje en met name Gijs waren ook wat te zwaar. Wij zijn echt met een paar brokjes per week gaan minderen zodat het amper opvalt. Ooit mijn eerste kat op dieet gehad. Vreselijk. Nu langzaam aan maar dan we er ook wel. Ze zijn nu redelijk stabiel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door OMH »

Dat was mijn plan ook, maar ik hoop zo dat ik niets verkeerd doe. Dank je!
Ik ga brokjes tellen...
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door cerna »

Wat is te zwaar?

Wat mij altijd opvalt is dat dierenartsen een kat snel te zwaar vinden. Ze halen de informatie waarschijnlijk uit een boekje en passen dit op iedere kat toe.
Mijn katten zijn ook allemaal te zwaar (vindt de dierenarts), maar ik heb Britjes en dat is een zwaar, lomp ras. Maar ook mijn HTK-katten vond de dierenarts te zwaar, terwijl ik het wel mee vond vallen want ik keek niet alleen naar hun omvang en gewicht, maar ook naar hoe ze verder waren.

Zo woog Cochi toen hij een jaar of 5 was 10 kilo. Maar Cochi was groot en had grove botten en Cochi was actief. Zat dagelijks op het platte dak, joeg de kater van verderop regelmatig terug naar huis en at heel normaal. Het dak was Cochi's territorium.
Minoes was ook te zwaar (en ja, dat vond ik ook), maar Minoes was verder gezond en is bijna 19 geworden.
En zo kan ik veel katten als voorbeeld nemen. Gezellige rolmopsen, maar verder gezond en actief.

En van de huidige katten weegt kater Jip bijna 7 kilo en heeft een flinke hangbuik. Dat had hij al toen hij nog piepjong was. Maar Jip eet matig en Jip speelt meerdere keren per dag met Yarah en dan gaan ze flink tekeer.
Luna en Yarah wegen allebei rond 5,5 kilo en dat is prima voor een Britse poes, maar zal de dierenarts wel te zwaar vinden. Standjes krijg ik niet meer want de dierenarts weet dat ik er toch niets mee doe omdat ik weet wat ze eten en ze geen liflafjes geef.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door Rik »

Ik zou inderdaad eerst zelfs kijken of ze echt te dik zijn. Mijn ervaring is ook dat de dierenarts al snel zegt dat ze te dik zijn.

Aan de andere kant... brokjes zijn wel net suikerklontjes... (mijn mening ;) ) dus...

Als je minder gaat geven moet je dat ook doen in combinatie met voedselverrijking. Maar je gebruikt dus al slowfeeders.

Hoeveel wegen ze en hoeveel (Virbac) brokjes krijgen ze?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door OMH »

Goede beste Rik, ik ken intussen je aversie tegen wat jij snoepjes noemt, maar ik kan moeilijk hun bekkies openwringen en er iets anders inpersen. Ik probeer al sinds ik ze heb of ze iets anders lusten en het antwoord is nee. En geloof me: ze zijn echt te zwaar en krijgen minder dan de verpakking van de brokjes adviseert. Ze zijn echt te zwaar en dat is ook, zeker bij luie Tika goed te zien.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door Rik »

O, maar dat begrijp ik wel hoor. Ik heb hier ook een kat gehad die erg kieskeurig was en alleen maar Felix wilde eten. Gelukkig wel natvoer... maar ja, probeer ze dan maar aan nierdieet te krijgen ;)

Maar als je al op het minimum van brokjes zit en ze blijven te zwaar, dan moet je het zoeken in ander voer wat wel vult maar niet aanzet. Maar ook daarvan begrijp ik dat dat een probleem kan zijn, zeker als die niet verdragen worden (braken).

Alternatief is dan om het gewicht toch maar voor lief te nemen (met alles wat erbij komt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door cerna »

Rik schreef: 19 mar 2024 20:53 Alternatief is dan om het gewicht toch maar voor lief te nemen (met alles wat erbij komt).
Correctie :smile: : met alles wat erbij KAN komen. Zoals gezegd: bijna al mijn katten waren te zwaar en tóch een hoge leeftijd bereikt. Gewicht zegt dus lang niet alles.

En Olga, nogmaals: wat is te zwaar? Maw: hoeveel wegen ze?
Kun je geen foto plaatsen?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door OMH »

Allebei een kilo te zwaar, allebei tegen de 7 kilo. Aan Noek zie je het niet zo, maar Tika is lui en net een theemuts.

Tika is vanwege haar gebraak pas nog door de mangel gehaald (uitgebreid bloedonderzoek, echo, röntgenfoto’s, niets te vinden). Braken intussen gestopt na brokjeswissel. Ik heb foto’s maar daar zie je niets op. Zal proberen een foto te maken waarop je het beter ziet.
Noek is heel anders gebouwd, groter en ogenschijnlijk slanker. Hij is ook actiever.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door Rik »

cerna schreef: 19 mar 2024 19:35 En van de huidige katten weegt kater Jip bijna 7 kilo en heeft een flinke hangbuik. Dat had hij al toen hij nog piepjong was.
Zelfde als bij Bono. Die heeft ook zo'n grote primordial pouch. Samen met het feit dat ie 'big-boned' is, zit die ook bijna op 7 kilo. Yuna is echter wat kleiner van stuk. Die zit met 5,1kg eigenlijk ook net aan de hoge kant.

(Doet me herinneren dat ik ze weer eens moet wegen, ik zie hier dat dat half vorig jaar voor het laatst is geweest ;) )

Als de slowfeeder niet voldoende werkt zou je ook nog naar andere voedselverrijking kunnen kijken om ze langzamer te laten eten (alleen het moet niet gaan frustreren). Ik weet niet of 3 maaltijden misschien ook beter zou zijn (ik geef hier ook in 3). Liefst in 4 of 5 maar dat gaat lang niet altijd lukken en als het geen routine is dan werkt dat ook niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door nellebel »

wij wegen de brokjes wel af, en nemen er dan een paar uit. want dan merk je bijna niet op de weegschaal. zo klein hebben wij de stapjes gemaakt. vooral omdat we in het begin problemen hebben gehad met gijs en het eten. die was er zo op gefixeerd dat hij guusje begon aan te vallen als er geen eten was. toen hadden we zelfs in het begin 6 eetmomenten van brokjes per dag en 2 x natvoer. nu gewoon 1x brokjes omdat hij vertrouwd dat er eten is en weet dat hij niet bepaald.
deze stap was dus er echt een van brokje per brokje minder.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door OMH »

Geen idee of ze afvallen van meer eetmomenten.
Ik ga maar proberen wat we steeds al deden: meten wat de Da/verpakking adviseert maar dan een paar brokjes eruit halen. Ik vermoed dat ik zeurende katten krijg, maar het moet maar. De Virbac-brokjes die ze nu krijgen vinden ze erg lekker en Tika braakt niet meer. Langzaam afbouwen maar. En spelen als ze gaan zeuren…

Dank voor het meedenken!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door Rik »

OMH schreef: 20 mar 2024 08:00 De Virbac-brokjes die ze nu krijgen vinden ze erg lekker en Tika braakt niet meer.
Welke zijn dat eigenlijk? Virbac heeft ook brokjes tegen overgewicht.

Bij <30% overgewicht: Virbac Weight Loss & Control Cat - Obesity (<30%) & Diabetes
https://www.virbac.nl/Veterinary-HPM/Ka ... ss-Control
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... t=757133.1

Bij >30% overgewicht: Virbac Weight Loss & Diabetes Cat - Obesity (>30%) & Diabetes
https://www.virbac.nl/Veterinary-HPM/Ka ... s-Diabetes
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... t=655171.0

Ik begrijp dat het heel moeilijk ligt om te switchen (zeker omdat het nu goed gaat), maar misschien valt dat van Virbac naar Virbac mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door Dinky »

Je zou ook activiteit kunnen combineren met eten. Dan gooi je een brokjes waar ze achteraan moeten rennen. Dan zijn ze waarschijnlijk ook eerder voldaan ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door OMH »

Dat kan, maar we hebben ook die Febomuur. Ze doen er lang over om daar de brokjes uit te halen en uiteindelijk laten ze de helft weer zitten - jaja, we zijn lui - en houden ze het weer voor gezien.
Maar het is een leuke tip, dank je wel.

Rik, ze krijgen Virbac Digestive Support, dat verteert gemakkelijker (dus sneller honger, denk ik), Tika heeft dit gekregen vanwege al het gebraak en Noek eet het mee, wat we hebben overlegd met de DA. Het gaat nu zo goed dat we liever niet nog een keer veranderen. We hadden een vracht Prins-brokjes en ook iets van Whiskas, om gewoon maar te proberen, maar dat is allemaal naar zoon D gegaan. Zijn katten lusten alles...
Ook jij bedankt weer.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie