Te zware katten, en ik weet het niet meer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door Guazala »

Gelukkig geen ervaring mee, maar als Pixel jonger was, vonden wij haar wel wat aan de dikke kant en twijfelden we dat we hier iets aan moesten doen. Blijkbaar had zij de kitten vorm van babyvet, want ze is daar echt wel uit gegroeid en is met volwassener te worden veel ranker geworden.

Onze dierenarts zei toen dat hij het nog niet problematisch vond en dat hij sowieso vindt dat als een binnenkat licht overgewicht heeft het sop de kool niet waard is en je te veel kwaliteit opoffert voor te weinig resultaat. Dus hij vindt dat je enkel echt moet ingrijpen met dieet en dergelijke als het gaat om echt overgewicht en niet bij een beetje te zwaar. (Hoewel wat extra beweging stimuleren enzo natuurlijk wel aan te raden is.)

Anneleen Bru van Happy Cats raadt trouwens aan om bij overgewicht en schrokgedrag net wel te free feeden. Zij vergelijkt het met een buffet in een all-in-hotel. De eerste dagen vreet je je bijna dood, maar op dag 3 heb je het wel gehad en eet je enkel nog wanneer je honger hebt. En door de constante beschikbaarheid ga je ook geen schrokgedrag meer hebben.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door cerna »

In dat laatste herken ik me wel.
Wij doen ook aan free-feeding en ik zie de katten nooit schrokken. In tegendeel zelfs: ze lopen naar een van de voerbakjes, eten een paar brokjes en doen daarna weer wat anders. Ze hoeven ook nooit het idee te hebben dat dat misschien wel hun laatste maaltijd is (wat schrokgedrag bevordert) want altijd staat er wel iets.
Wij hebben 5 soorten RC-brokjes en in ieder bakje doe ik 2 soms 3x per dag een (vrouwen)handje brokjes.
Het enige nadeel van dit systeem is dat je niet ziet wie hoeveel eet en toen Yarah vorig jaar zo slecht at, gaven we haar tussendoor dan soms wel eens een handje (en dan het liefst brokje voor brokje voeren, vrouwtje). Maar dat probleem vangen we ook op met 2x daags natvoer.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door castratenkoor »

Ik doe ook aan free-feeding. Doordat ik 3 x daags natvoer geef eten ze relatief weinig brokken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door OMH »

Allemaal bedankt, ik kan wel iets met jullie ervaringen. Freefeeding hebben we ook altijd gedaan en dan namen ze steeds een paar hapjes. Maar deze brokjes zijn te lekker geloof ik, dus dat moeten we in de gaten houden. Belangrijk is nog steeds dat Tika het er goed op doet, dus ik ben wat huiverig voor weer iets anders. We zullen zien wat er op langere termijn gebeurt!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door Synemios »

Ik doe bij Luna en Lizzy aan free feeding, maar Tommy, Indy en Timmy geef ik aangepast voer.

Wat ik bij Luna en Lizzy wel doe, is afwegen hoeveel erin gaat en achteraf ook wegen omdat ik dan beter zicht heb op de hoeveelheden die ze eten.
Als ze dan ineens minder eten dan heb ik dat sneller in de gaten, plus ze krijgen hier allemaal natvoer/kvv wel afgepast.

Je kunt ook de dag hoeveelheid afwegen en dat geven, als ze dan steeds wat eten dan weet je wel dat ze niet teveel krijgen.
maar dan moeten ze niet alles binnen een kwartier opeten

En een beetje dierenarts kan toch wel voelen/zien of een kat te zwaar is?
Met alleen gewicht kun je sowieso niet veel, er zijn dierenartsen die bij alle katten 4 kilo als advies geven, nou dan is Tommy bijvoorbeeld te mager en Indy bijvoorbeeld veel te zwaar.

Bij Tommy en Timmy kan ik echt niet vrij voeren dat hebben we gedaan en ze schrokken alles zo naar binnen.
En dat is niet tijdelijk.
Uiteindelijk door ze iets minder te geven zijn ze nu mooi op gewicht, maar wij hebben daar echt veel tijd voor uitgetrokken.
Heeft volgens mij wel anderhalf jaar geduurd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door OMH »

Synemios schreef: 20 mar 2024 15:37
Wat ik bij Luna en Lizzy wel doe, is afwegen hoeveel erin gaat en achteraf ook wegen omdat ik dan beter zicht heb op de hoeveelheden die ze eten.

Je kunt ook de dag hoeveelheid afwegen en dat geven, als ze dan steeds wat eten dan weet je wel dat ze niet teveel krijgen.
maar dan moeten ze niet alles binnen een kwartier opeten

En een beetje dierenarts kan toch wel voelen/zien of een kat te zwaar is?
Met alleen gewicht kun je sowieso niet veel, er zijn dierenartsen die bij alle katten 4 kilo als advies geven, nou dan is Tommy bijvoorbeeld te mager en Indy bijvoorbeeld veel te zwaar.
Dat hebben we ook een hele tijd gedaan: afwegen en in de bakjes doen. Maar Tika is een schrokkertje, dus dat werkte niet.

De dierenarts heeft N en T gewogen, daar stonden we bij. Dus we weten wel wat en hoe.

En bedankt weer!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door Synemios »

Ja dat had ik er ook bij gezet dat dat dus niet werkt als ze alles in 1x naar binnen schrokken.
2 eetmomenten vind ik erg weinig,
Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke oplossing.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door OMH »

Die zal ik laten weten! Even een beetje experimenteren, denk ik.

Even benieuwd: als ze per dag binnenkrijgen wat ze moeten/mogen hebben, waarom vind je twee eetmomenten dan weinig?
Zou drie beter zijn?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door Synemios »

Omdat ik hier katten had die daarvan gingen kotsen als ze maar 2x kregen, en niet vlak na het eten, maar door een lege maag en de hele dag onrustig waren.

Voor Timmy hebben we nu een timerbak voor de nachten, want voor hem is dat te lang.
Die was elke nacht aan het overgeven.

Je hebt de hoeveelheden dan ook in de hand, maar ze hoeven dan niet heel lang te wachten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door OMH »

Aha. Ik snap. Dank voor je antwoord.
Weet je? Ik ga eerst even proberen de hoeveelheid die ze per dag moeten/mogen ietsje af te brokkelen (... zó, dat is een gepast grapje!) en dan wil ik best proberen om naar drie eetmomenten te gaan. Is misschien ook wel beter.
Ik houd je/jullie op de hoogte!

En nogmaals dank voor alle ideeën en meedenksels!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door Asse-Poes »

Mag ik me er ook nog even mee bemoeien?

Free feeding lijkt me nu nog niet handig voor de beide schrokkopjes.

Wel zou ik de daghoeveelheid die je nu geeft, verdelen in zo veel mogelijk eetmomenten.
Stel dat elke kat 40 gram krijgt, dan is dat 4 x 10 gram, of nog beter 5 x 8 gram.
Dat kleine hoopje brokjes zullen ze in het begin ook snel opschrokken, maar al snel snappen ze dat er een paar uur laten weer brokjes komen.
Voor Tika is vaker een kleine portie de perfecte methode tegen braken.

Als ze eenmaal snappen dat ze niet lang een lege maag hoeven te hebben, kan je wellicht overstappen op free feeding.
Inmiddels zijn ze dan al gewend aan kleine hoeveelheden en zullen ze niet meer de behoefte hebben om alles achter elkaar op te eten.

Alleen... als jouw N & T lijken op Denise's Timmy en Tommy, gaat dit niet lukken en dan is een timerbak de beste oplossing.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door Synemios »

Bij Tommy en Timmy doen we het op de manier die jij (Marina) beschrijft, meerdere keren per dag kleine beetjes.
free feeding ging niet goed dus zijn we weer terug gegaan naar deze methode en dat werkt het beste voor T&T maar elke kat is natuurlijk anders.

Alleen Timmy heeft voor de nacht een timerbak, als ik wakker ben geef ik hem gewoon zelf eten en die timerbak staat in een gangetje met chipluik zodat de rest er niet bij kan..
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door OMH »

Ik ben eruit. Wat ik ga doen: 's morgens een beetje om te voorkomen dat Tika te schrokkerig gaat eten, en verder bouw ik daar drie vaste momenten bij in. Lukt dat niet omdat we er niet zijn, dan moet het anders maar voorlopig zijn we er wel.
In totaal ga ik ze iets minder geven; 7 kilo is voor een htk'tje toch wel aan de zware kant.

Bedankt voor ieders input, zo gaan we het doen en dan maar zien of het wil werken.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door nellebel »

succes, en neem er echt de tijd voor. eerst maar eens de regelmaat erin zien te krijgen en dan langzaam aan paar brokjes minder. gaat helemaal goed komen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Te zware katten, en ik weet het niet meer

Bericht door Dinky »

Fijn dat je nu voor jezelf een plan hebt :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie