Kat in een reismandje krijgen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Kat in een reismandje krijgen

Bericht door OMH »

Het staat hier en daar al, maar we waren gisteren bij de da met Tika en we hebben nog nooit zo veel moeite moeten doen om haar in het reismandje te krijgen. Het verbaast me niet echt, want haar laatste ervaring was een gemene prik tegen de misselijkheid.
We hebben nog nooit moeite gehad een van de twee in een reismandje te krijgen, maar dit was een worstelpartij.
Toen ze er eenmaal in zat was het oké.

Iets lekkers erin leggen, handdoekje verversen, al gedaan. Lokken met een speeltje lukte ook niet.

We hebben het reismandje nu in de kamer gezet zodat ze erin/eruit kan zonder dat er enge dingen gebeuren.
Toch: iemand nog een tip?

Alvast dank!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat in een reismandje krijgen

Bericht door Asse-Poes »

Uh nee ik heb geen tip.
Ik pak ze bij kop en kont en prop ze in de reismand... :eshifty:

Iets met zachte heelmeesters en stinkende wonden 😀

Het probleem was hier eerder: Hoe krijg ik ze uit het mandje bij de DA?
Dus andere mandjes aangeschaft.
Zijkant eraf ritsen bij de Spaanse mandjes
Bovenkant eraf klikken bij de Zwolse mandjes
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat in een reismandje krijgen

Bericht door OMH »

Bij onze mandjes kan de hele bovenkant eraf, maar ze spartelt en houdt alle vier haar pootjes wijd. Uiteindelijk lukt het wel, maar ik vind het zo sneu. En als die bovenkant er dan weer op moet zit er hier een pootje en daar een kopje tussen. Ze heeft zich er bij die pogingen zelfs uit weten te werken. Als ze eenmaal zit is het oké, maar die worstelpartij is drie keer niks, ze is ook nog 's aalglad...
Misschien toch maar eens een ander mandje proberen.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kat in een reismandje krijgen

Bericht door cerna »

Ik haal de mand pas op het allerlaatste moment tevoorschijn, pak de kat en voordat hij/zij het in de gaten heeft, zit 'ie al in de mand. Maar ik heb in het verleden ook wel eens katten gehad die zodra ze de mand in het oog kregen, begonnen te worstelen en dan kostte het me soms wat meer moeite. En ja, dan moet je soms proppen.

Gelukkig heb ik de ideale reismand die helaas nergens meer te koop is (tis nu heel veel van hetzelfde). Ik heb hem al bijna 40 jaar en hij is onverwoestbaar: grote opening en een braadslee. Wanneer je bij de dierenarts bent, open je de mand, trekt de braadslee naar voren en de kat komt mee. Hoeveel katten ik daar al niet in vervoerd heb.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat in een reismandje krijgen

Bericht door Asse-Poes »

Volgens mij weet elke kat dat een reismandje slecht nieuws is. Ik heb sterk het idee dat ze die informatie via de moedermelk al meekrijgen. En waarschijnlijk hangt er ook een vies DA luchtje aan het mandje. Misschien ook een angsluchtje van de kat zelf?

Dus daarom gaan ze er niet vrijwillig in en zet ik het mandje de avond van te voren in de gang en, net als Annet, pas op het laatste moment de kat pakken.
Het zwolse mandje heeft een rooster aan de bovenkant en daar laat ik hem/haar door naar beneden zakken.
Bij het Spaanse mandje duw ik ze via het voordeurtje naar binnen.
En dat in één snelle vloeiende en zelfverzekerde beweging. Dan heeft de kat weinig tijd om na te denken wat hem overkomt.
Dat geeft minder stress voor baasje en kat.

Hoe groter de opening, hoe meer de kat kan spartelen, dus de hele bovenkant eraf halen, gaat niet werken.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat in een reismandje krijgen

Bericht door OMH »

Dank voor de re's. Kijk, uiteindelijk krijg ik ze er altijd in, maar het zal best zo zijn dat er da-/angstlucht inzit.

Moest erg lachen om de braadslee, maar het lijkt me handig!

Binnenkort moet Noek erin, het staat nu de hele tijd in de kamer vertrouwde geurtjes op te snuiven...
(We hebben er trouwens twee, we kunnen ook de andere pakken...)
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Kat in een reismandje krijgen

Bericht door Guazala »

Wij hebben de reismandjes vast in de living staan, met het deurtje open en een dekentje er in. Die van Filou staat met zicht op gans de living opgesteld, vlakbij een eetbakje. Die van Pixel staat verstopt achter de zetel. Bijna dagelijks ligt er wel iemand in een een reismand te slapen.

Maar toch, zodra we ze verplaatsen, is het kwaad geschied en dan zie je: ze weten het.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat in een reismandje krijgen

Bericht door Asse-Poes »

Wij hebben deze van Ferplast : Atlas de luxe open 10

https://www.miscota.nl/honden/ferplast/ ... las-deluxe

(Deze site heeft de duidelijkste foto's)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat in een reismandje krijgen

Bericht door OMH »

Asse-Poes schreef: 09 mar 2024 23:31 Wij hebben deze van Ferplast : Atlas de luxe open 10

https://www.miscota.nl/honden/ferplast/ ... las-deluxe

(Deze site heeft de duidelijkste foto's)
Precies die hebben we x2, maar dan zonder rooster bovenin.
Bedankt voor de reacties weer!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Kat in een reismandje krijgen

Bericht door vondeling »

Vroeger bij mijn ouders hadden we ook katten die heel moeilijk waren, ik was meestal de enige die ze erin kreeg en dat ging niet bepaald makkelijk. Mijn truc is vooral rustig blijven, lange mouwen aan en accepteren dat je gekrabd en gebeten wordt en daar zo min mogelijk op reageren. Heel rustig blijven op het laatste moment het mandje naar de woonkamer en alleen het kleine deurtje openzetten. Het mandje zette ik dan verticaal neer met de opening naar boven. De kat liet ik er dan achterstevoren in zakken, dus de achterpoten eerst. Met de voorpoten kunnen ze zich veel beter verzetten en de opening blokkeren is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat in een reismandje krijgen

Bericht door Asse-Poes »

vondeling schreef: 10 mar 2024 10:19 Het mandje zette ik dan verticaal neer met de opening naar boven. De kat liet ik er dan achterstevoren in zakken, dus de achterpoten eerst.
Goeie tip!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat in een reismandje krijgen

Bericht door OMH »

Ha, dat is een goeie!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie