Steeds terug kerende blaasontsteking

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Britt121
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 aug 2022 11:57

Steeds terug kerende blaasontsteking

Bericht door Britt121 »

Hallo

Onze kater heeft sinds 1,5 sinds we er een nieuwe kitten bij kregen continu terug kerende blaas ontsteking .
De katten kunnen goed samen maar de nieuwe kat speeld erg ruw en ik denk dat dit een soort van stress opwekt bij onze kater van 5.
Hoewel ik ze vaak uit elkaar haal heeft onze kater vaak blaas ontsteking die ik vaak kan opvangen met meticam.
Helaas was het dit keer zo erg dat hij schreeuwde van de krampen , spuugde en door de krampen van zich af poepte.
Dus terug naar de dierenarts die hem heeft geleegd schoongespoeld en een injectie gaf.
Hij adviseerde om te denken aan een penis amputatie.
Hier hoor ik ook wel veel complicaties achteraf over zoals incontinentie.
Kan iemand raad geven ?
Onze kater drinkt ook nog is weinig, ik geef water door zijn nat voer .
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Steeds terug kerende blaasontsteking

Bericht door Synemios »

Je hebt het over terug kerende blaasontstekingen, maar een penisamputatie doen ze bij katers die last hebben van terugkerend blaasgruis waardoor de penis verstopt kan raken.
Vaak als het een terug kerend probleem is.

Maar ik lees ook dat hij leeg gehaald is, dus dan zal het ook om blaasgruis gaan.
Blaasgruis kan ook zorgen voor blaasontstekingen.

Vocht is heel belangrijk als een kat last heeft van blaasgruis dus hetvis goed dat je extra water door zijn natvoer doet.

Dan nog denk ik dat je wel iets met de stress situatie moet doen.

Mijn persoonlijke ervaring:

Wij hebben een kater gehad die steeds verstopt raakte en uiteindelijk hebben ze toen met spoed een penisamputatie uit moeten voeren omdat ze er geen catheter meer in kregen.

Bij hem is dat zonder complicaties verlopen en achteraf denk ik dat we die optie eerder hadden moeten overwegen.
Hij heeft er nierfalen aan over gehouden ( door de laatste verstopping)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Britt121
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 aug 2022 11:57

Re: Steeds terug kerende blaasontsteking

Bericht door Britt121 »

Ze hebben zijn blaas leeggehaald , hier zat bloed in maar de arts zei geen blaasgruis.
Ik ga nu weer 10 dagen meticam geven .
Ik heb echt idee dat steeds terug kerende blaas ontsteking is door stress.
Wanneer onze jongste kat een paar dagen baldadig is en meer zijn aandacht vraagt kan ik er donder op zeggen dat hij last krijgt. Soms een dag soms 2 dagen en dan is het over .
Maar wel steeds terug komend .
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Steeds terug kerende blaasontsteking

Bericht door Rik »

Wat kan een penisamputatie doen tegen stress?
Ik heb het idee dat hier een gevolg aangepakt wordt i.p.v. de oorzaak.
Of is het de bedoeling elke keer metacam te blijven geven?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Britt121
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 aug 2022 11:57

Re: Steeds terug kerende blaasontsteking

Bericht door Britt121 »

Je hebt gelijk dat denk ik dus ook .
Metacam mag ik zo nu en dan ophalen maar ze zeiden wel een keer dat als het steeds zo terug kwam er verdere acties ondernomen moesten worden., gisteravond begon de arts dus over een penis amputatie. Later op de avond vertelde hij dat er geen gruis in de urine zat wel bloed.
Onze katten kunnen heel goed samen .
Alleen het spelen van onze drukke puber kat wind hem zo op dat ik denk dat er stress vrij komt .
Ik haal ze altijd bij een druk potje stoeien uit elkaar maar toch is het soms dan al te laat, volgende dag last van de blaas.
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd
Speciaal voer , water bij nat voer , druppels voor de blaas door het voer , pipetje voor no stress in de nek .
Zijn er nog meer opties?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Steeds terug kerende blaasontsteking

Bericht door Rik »

Britt121 schreef: 06 mar 2024 08:53 Onze katten kunnen heel goed samen .
Alleen het spelen van onze drukke puber kat wind hem zo op dat ik denk dat er stress vrij komt .
Ik haal ze altijd bij een druk potje stoeien uit elkaar maar toch is het soms dan al te laat, volgende dag last van de blaas.
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd
Speciaal voer , water bij nat voer , druppels voor de blaas door het voer , pipetje voor no stress in de nek .
Zijn er nog meer opties?
Ja, ik zou het eerst in andere dingen zoeken. Desnoods eerst een gedragsdeskundige om te kijken of er wel iets aan te doen is. Want zelfs met een operatie zou je met het probleem blijven zitten. En een blaasontsteking (ook als er geen verstopping is) is geen pretje, want gruis of bloed blijf je houden, ook na de penisamputatie.

Je hebt het over speciaal voer... heb je ook KVV geprobeerd? Normaal adviseer ik dat niet zomaar omdat er toch wel wat bij komt kijken. Maar dat uitzoekwerk valt misschien wel te prefereren boven een operatie.

Geef je in maaltijden of doe je aan free-feeding. Maaltijden is beter om de energie van beide katten op elkaar af te stemmen. Verder moet je natuurlijk zelf ook veel en intensief met de puber spelen. En zorgen voor voldoende uitwijkmogelijkheden voor de oudere kat.

Wordt de urine regelmatig getest op pH waarde? Dat je in ieder geval weet dat die waarde goed is. Anders zul je daar ook iets aan moeten doen.

Zie je ook stress bij hem als ze een potje aan het stoeien zijn?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Britt121
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 aug 2022 11:57

Re: Steeds terug kerende blaasontsteking

Bericht door Britt121 »

Ik geef meerdere maaltijd momenten op een dag in kleine porties afwisselend brokjes en nat vlees. Beide meng ik wat aan met water.
Onze hond zit op rauw vlees , dus opzich zou ik de katten dat ook kunnen voeren… kan dit in combinatie met 1 moment op de dag brokjes? Zodat dit geen tandsteen gaat geven in de toekomst .
Het drinken zou ook nog een boos doener kunnen zijn aangezien ik hem nooit zie drinken , vandaar dat ik vocht bij de maaltijden doe.
Tussendoor urine laten controleren als het goed ging heb ik niet laten doen.
Hij is nu 2x in 1 jaar onder narcose zijn blaas leeg gemaakt en gespoeld . Eerste keer zei hij dat blaasgruis er wel was maar heel weinig , gisteren zag hij geen blaasgruis alleen maar bloed.
Hij is nu thuis en het gaat beter dan gisteren maar zit nog steeds heel vaak op de bak en er komen een paar druppeltjes uit .
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Steeds terug kerende blaasontsteking

Bericht door Rik »

Britt121 schreef: 06 mar 2024 12:38 Onze hond zit op rauw vlees , dus opzich zou ik de katten dat ook kunnen voeren… kan dit in combinatie met 1 moment op de dag brokjes?
Op exact hetzelfde moment zou ik het niet doen want brokjes verteren anders dan rauw vlees.
Britt121 schreef: 06 mar 2024 12:38 Zodat dit geen tandsteen gaat geven in de toekomst .
Ai... brokjes zijn NIET goed voor tandsteen hoor. Dat is een hardnekkig fabeltje (wat zelfs nog bij dierenartsen leeft). Maar het is dus ABSOLUUT niet waar. Of je moet de hele speciale brokjes hebben die ook een toevoeging hebben (chemisch product) voor tandsteen. Maar brokjes zelf... NEE, dat is net zo slecht voor tandsteen als natvoer, als het al niet slechter zou zijn.
Waarom brokjes niet helpen tegen tandplak bij katten
(er zijn nog legio andere bronnen waar je dit kunt vinden)

PS. Ook natvoer en gemalen rauw is niet bevorderlijk voor tandsteen. Het enige dat echt helpt bij katten tegen tandsteen is BARF (hele stukken vlees en bot) of tanden poetsen.
Britt121 schreef: 06 mar 2024 12:38 Het drinken zou ook nog een boos doener kunnen zijn aangezien ik hem nooit zie drinken , vandaar dat ik vocht bij de maaltijden doe.
Daarom geef ik alleen rauw.
Britt121 schreef: 06 mar 2024 12:38 Tussendoor urine laten controleren als het goed ging heb ik niet laten doen.
Hij is nu 2x in 1 jaar onder narcose zijn blaas leeg gemaakt en gespoeld . Eerste keer zei hij dat blaasgruis er wel was maar heel weinig , gisteren zag hij geen blaasgruis alleen maar bloed.
Ok, als er echt geen of weinig gruis is dan... maar uuuh... waarom dan een penisamputatie?

Fijn dat het al iets beter gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Britt121
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 aug 2022 11:57

Re: Steeds terug kerende blaasontsteking

Bericht door Britt121 »

Dankjewel, je hebt mij al aardig op weg geholpen.
Ik ga dan toch is voor KVV kijken en dan zonder brokken erbij voeren.
Nu kwam ik ook kattovit urinary drink tegen.
Is dit iets om erbij te laten drinken of ook geen juiste toegevoegde waarde?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Steeds terug kerende blaasontsteking

Bericht door Rik »

Kattovit Urinary Drink is volgens mij echt tegen struviet. Dat was er niet plus dat als ze goede KVV krijgen ze ook al veel vocht binnen krijgen en zou de balans van de blaas ook al beter moeten zijn. Meer gewoon vocht/water kan natuurlijk altijd maar volgens mij heeft Kattovit Urinary Drink niet dubbel meerwaarde in dat geval.

Dat samen met wat methodes om de stress te verminderen (intensief spelen plus uitwijk mogelijkheden) geeft mogelijk wat meer rust en zal hopelijk leiden tot minder blaasontstekingen.

Zolang er in ieder geval geen gruis of stenen gevonden zijn lijkt mij een penisamputatie overbodig ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Steeds terug kerende blaasontsteking

Bericht door Synemios »

Als er geen sprake van gruis is dan ga ik volledig mee met Rik.
IK begrijp dan ook dat advies niet en zou het niet doen, want tegen blaasontstekingen en stress helpt dat echt niet.

Ook over het tandsteen verhaal en voer ben ik het eens met Rik.

Ik geef zelf de renal variant van kattovit aan Lizzy, maar volgens mij hebben ze ook een normale variant.
als hij daardoor meer vocht binnen krijgt is dat natuurlijk altijd meegenomen.

Mocht kvv nu niet lukken dan zou ik zoveel mogelijk over gaan op natvoer en kijken of je de stress aan kunt pakken.
Misschien zou je zylkene kunnen geven en kijken of dat de stress iets verminderd.

En om heel eerlijk te zijn, zou ik zelf als het weer terug komt eens door een andere dierenarts laten kijken.
Nu heb je de tijd om daar eventueel naar te zoeken.

Maar waarom is zijn blaas leeg gemaakt/gespoeld als er geen sprake was van verstopping, stenen of gruis?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Britt121
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 aug 2022 11:57

Re: Steeds terug kerende blaasontsteking

Bericht door Britt121 »

Fijn dat jullie zo meedenken !
Ik denk dat de arts op de gok de blaas heeft schoon gespoeld? Omdat een jaar geleden toen ik de eerste keer ging de arts voelde en zei toen dat zijn blaas vol zat en toen zei hij heel iets gruis te zien in de urine maar niet veel…
Nu drukte hij weer in de buik (kat schreeuwde het uit) en zei hij dat hij vol zat…
Dus denk dat hij daarom hem weer geleegd heeft .
Maar dit keer was de urine schoon van gruis …
Deze keer was onze kat wel het ziekste van alle keren dat hij last van zijn blaas had.
Hij braakte nu ook en verkrampte steeds met schreeuwen erbij .
Dat is nu gelukkig over, wel ging hij vandaag nog veel op de bak en kwam er maar iets uit.
Plaats reactie