Herstel trekken hoektand

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Shania
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2024 23:35

Herstel trekken hoektand

Bericht door Shania »

Hi!

Vrijdag 23-2 heb ik mijn kater Bob naar de DA gebracht om te laten castreren. Hij is van 2019 maar het kon helaas niet eerder door een hartprobleem. Hij heeft toen een chemische castratie gehad en inmiddels zo goed als over zijn lekkende hartklepje heen gegroeid. Wel zou hij nu gecastreerd worden onder aangepaste narcose, dit zodat het minder heftig voor zijn hart is.
Nu is hij daar halverwege de narcose dus wakker geworden, voordat ze begonnen, en wilde ze hem op dat moment wat extra narcose geven. Toen is hij helemaal doorgedraaid. Nagels afgebroken, kussentjes gescheurd. Maar het ergste hij heeft gebeten in het gaas van het opname hok waardoor zijn hoektand aan de bovenkant afbrak. Deze moest eruit gehaald worden.
Die vrijdag om 15:30 hem kunnen halen. Hij was nog wel heel wankel maar het ging langzaamaan de goede kant op. Rond 18:00 kreeg hij ineens een ‘vreetkik’ hij wilde alleen maar eten. Kleine beetjes gegeven, ook brokken. Dit ging allemaal goed en gaat het nog steeds. Nu is dat natuurlijk gehecht maar ik vroeg me eigenlijk af : hoelang duurt het voordat dat helemaal genezen is?
Bij de controle vond de DA het er allemaal goed uitzien. Hij moet echt alleen ontzettend wennen dat die tand weg is. Merk ook dat zijn onderhoektand soms in zijn bovenlip prikt. En ik controleer zelf zijn bekkie goed hoor maar ben benieuwd hoelang dit ongeveer bij jullie katten duurde voordat het genezen was. Of dat jullie nog tips hebben waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Herstel trekken hoektand

Bericht door nellebel »

ach arme bob, hij heeft het wel zwaar te verduren gehad. geen idee hoe lang het duurt maar volgens mij heelt een mond wel vrij snel. goed dat je het wel in de gaten blijft houden, vooral op roodheid enz en of hij blijft eten..
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Herstel trekken hoektand

Bericht door KimsKattenWeetjes »

De mond heeft een zeer goed herstellend vermogen, al is er wel een verhoogd risico op infectie door bacteriën. Maar, dit zie je vaak al snel, dus als hier aanwijzingen voor waren, was dit bij de controle wel naar boven gekomen.

Puntje van aandacht wel bij extractie van de 104 en/of 204 is inderdaad die lip. Je kunt echt lelijke plekken krijgen, maar, dit herstelt zich vrijwel altijd vanzelf. De lip moet wat weerbaarder worden hiertegen, en daar kan best even wat tijd overheen gaan (helaas).

Blijft het nu toch een issue, en blijven 304 en 404 problemen geven op de lippen, dan is er een optie tot bijslijpen, of uiteindelijk zelfs extractie. Maar dit zijn wel meer de uitzonderingen hoor.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Plaats reactie