Kat gehecht, veel last van kraag

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Amor83
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2024 21:25

Kat gehecht, veel last van kraag

Bericht door Amor83 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Mijn kat heeft vanmorgen (buiten) een wond opgelopen. Niet heel groot wel vrij diep. Het is dus gehecht. Ik kreeg te horen dat de kat nu een kap op moet, 10 dagen. Het liefst continu want ze schijnen er snel aan te wennen en met verhoogd eten en drinken zou dit vrij makkelijk gaan. Maar de kat gaat helemaal niet lekker met kap, hij loopt bijna alleen maar achteruit en botst overal tegenaan of haakt overal achter. Hij probeerde op van alles te springen dus heb ik een grote bench gemaakt van een groot konijnenkooi 1.20x 75 cm. Hij wilt alleen nog steeds niet eten. Hij heeft denk 5 kleine brokjes op. Dit deed hij toen ze kap af was maar hij wilde echt steeds aan de hechting zitten, we hebben toen hij niet meer taalde naar eten de kap weer op gedaan. Het probleem is dat hij geen pijnstillers nog heeft gehad. Ze raadde dit echt af op zijn nuchtere maag te geven. Wel antibiotica. Dit lukte wel. Maar ik vind dit zó zielig. Het liefst doe ik de kap af maar ik denk echt dat ie erg aan de hechting gaat zitten likken. Ik zal vast niet de enigste zijn. Vandaar mijn vraag, gaat het echt beter met kap? Ik kan me dat gewoon niet voorstellen als ik dit zo zie. Ik lees ook dat veel mensen de kap eraf halen en ze tot op zekere hoogte laten likken. Wat is wijsheid? Een verband misschien?
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Kat gehecht, veel last van kraag

Bericht door Lieselotje »

Hallo Amor83

Heb hier ook een aantal weken kat gehad met kap en ik kan je zeggen het ging wel iedere keer beter met die van mij, maar ik liep mee naar de bak, eten, drinken en hielp haar zoveel mogelijk met alles, want ze ging ook niet makkelijk op de bak
Daar heb ik de kap vanaf gehaald (van de bak) en zo kon ze gemakkelijker erop, maar ze ging niet, zat te gillen en als ik haar er dan opzetten deed ze wat ze moest doen.

Ik moet zeggen ik heb haar zoveel mogelijk overal in geholpen en was blij als ze sliep.
Snachts lag ze in mijn armen.
Ik adviseer je wel om hem zolang mogelijk op te houden want ze gaan nu eenmaal weer snel likken aan bijvoorbeeld de wond.

Ik heb bij mijn kat op een gegeven moment nog een rompertje erbij op gedaan, echt zielig, maar soms moeten die dingen nu eenmaal, ook mijn hart breekt als ik ze zo zielig zie zijn.
Sterkte
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat gehecht, veel last van kraag

Bericht door Dinky »

Ik weet niet waar de wond zit maar anders is een rompertje mogelijk nog een idee?
Ook bestaat er 'kalpet' waar ze zachte stoffen kragen op maat maken, mogelijk ook nog een optie?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Kat gehecht, veel last van kraag

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Hier ook fan van Kalpet! Heeft veel opties voor veel verschillende problemen, en wil altijd met je meedenken.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat gehecht, veel last van kraag

Bericht door Synemios »

Wij hebben ook de kalpet kragen en de service is ook heel goed.

https://kalpet.nl/

Ik deed de kappen wel af als ik erbij was en ze goed af kon leiden, Alleen de nachten en als ik weg was gingen ze om.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Amor83
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2024 21:25

Re: Kat gehecht, veel last van kraag

Bericht door Amor83 »

Bedankt voor jullie reacties.
De plek zit onderop zijn linker voorpoot. Net boven het “voetje” zeg maar. Best wel een rotplek want hij kan er vrij gemakkelijk bij. De andere kragen lijken inderdaad een stuk comfortabeler maar dan kan hij al makkelijk bij de hechtingen komen. Nu na een aantal dagen is hij wat meer gewend. Hij vindt het nog steeds niks maar kan al wel van alles ermee doen. Hij slaapt wel veel meer dan normaal. Ik haal zeker twee keer per dag de kap eraf zodat ie even comfortabel kan eten en zich even grondig (behalve de poot) kan wassen.dan zit ik er met mijn neus bovenop. En hij laat het toch ook wel toe om de kap weer op te doen. Hij doet het super goed. Ik ben erg trots op hem. Zelfs de pillen antibiotica pakt ie zelf uit mijn hand. Echt een topper.
Amor83
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2024 21:25

Re: Kat gehecht, veel last van kraag

Bericht door Amor83 »

Ik heb hem trouwens wel een keer heel vlug aan de hechting zien trekken, tijdens zijn wasbeurt. Ik durf het daarom niet aan om wat makkelijker te worden om hem vaker af te laten. Gelukkig is de hechting goed blijven zitten en ziet het er nog goed uit allemaal.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Kat gehecht, veel last van kraag

Bericht door Lieselotje »

Dinky schreef:Ik weet niet waar de wond zit maar anders is een rompertje mogelijk nog een idee?
Ook bestaat er 'kalpet' waar ze zachte stoffen kragen op maat maken, mogelijk ook nog een optie?
Tja nu met de kalpetkraag krijgt ze het voor elkaar om bij haar buik te komen.
Net maar weer het rompertje er bij aangedaan. Het gaat zo niet beter met die plek op haar buik.

Verstuurd vanaf mijn LM-G710 met Tapatalk

Plaats reactie