Tandjes poetsen via coöperative care

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Tandjes poetsen via coöperative care

Bericht door Guazala »

Dag allen,

De dierenarts heeft ons omwille van rood tandvlees bij beide katten aangeraden om te starten, of toch te proberen, met tandjes poetsen. Pogingen tot nu toe waren niet direct erg succesvol en ik prefereer een grotere kans op alle tanden eruit op termijn dan dagelijks 2 katten in een houdgreep om hen een borstel in de bek te rammen.

Nu ben ik coöperative care als methode uitgekomen. En is het plan om dat te gaan proberen. Ik heb ondertussen al wat gelezen en videootjes gekeken. Tot nu toe waren beloningen (allergieën) het probleem, maar Trovet konijn was een succes, dus het gevriesdroogde konijnvlees ligt klaar.

Zijn er hier mensen met ervaring met coöperative care bij katten, dus zorghandelingen vanuit toestemming van de kat? Dus zowel voor tandjes poetsen, nageltjes knippen, toedienen medicatie....

En iemand tips om hiermee te starten?

Dus ongeveer dit als doel: https://www.facebook.com/share/v/7BmjXhLPD1YqZeUG/
https://www.facebook.com/share/r/cudWEXax7VcWDymy/
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Tandjes poetsen via coöperative care

Bericht door Asse-Poes »

Totaal geen ervaring mee, maar het klinkt wel goed.

Elke kat kan je wel het een en ander leren, maar tandenpoetsen gaat zelfs mijn katten te ver.
Voor die handeling zal je het beste kunnen starten als ze nog heeeel jong zijn.

Een vriendin gebruikte voor haar hond een soort rubber hoesje met ribbels, wat ze over haar wijsvinger schoof. Dat werkte best goed. Lijkt mij fijner dan een borstel, maar je loopt wel risico dat de kat dan stevig in je vinger bijt.

Succes en als het lukt, graag een update!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Tandjes poetsen via coöperative care

Bericht door Guazala »

Asse-Poes schreef: 02 mar 2024 23:40 Een vriendin gebruikte voor haar hond een soort rubber hoesje met ribbels, wat ze over haar wijsvinger schoof. Dat werkte best goed. Lijkt mij fijner dan een borstel, maar je loopt wel risico dat de kat dan stevig in je vinger bijt.

Succes en als het lukt, graag een update!
Mijn eerste instinct zei ook dat zo een vingerhoesje de betere optie was. Maar als ik dat dan aan deed besefte ik dat een vinger best dik is in vergelijking met een kattensnuit (en een Filou van bijna 10kg heeft nu niet direct een mini-mondje). Dus van daaruit, lijkt zo een klein borsteltje toch de betere keuze. Dat kan je, denk ik, makkelijker onder het lipje krijgen, zonder met je volledige hand in zijn gezichtje te zitten.

Maar dus, mijn progressie tot zo ver. Stap 1 wil ik hen leren op een dekentje te zitten of liggen en dat ze weten dat daar een ruilhandel voor snoepjes plaats vindt.

Filou vordert goed. Die ziet zijn dekentje en zit al instant naast mij. Hij krijgt daar nu snoepjes om zijn snoetje te laten aanraken. En dat lukt al vrij goed. Ik hoop tegen het weekend bij hem te kunnen overschakelen naar eventjes de binnenkant van de lip aanraken en aanraken mondje met de borstel. Maar die doet het dus super goed.

Pixel is een ander verhaal. Die heeft tot nu toe 2 snoepjes gegeten op haar dekentje. Ze vertrouwt het duidelijk allemaal niet. Maar van zich gaan verstoppen in een andere kamer, is ze geëvolueerd naar in een ruime cirkel rond het deken wandelen, naar in de buurt komen zitten, tot gisteren dus snel haar snoepje komen binnen spelen en dan weer verdwijnen.

Anderzijds, ben ik nu nog geen week bezig en is de progressie van Filou waarschijnlijk eerder heel snel, dan dat die van Pixel heel traag is. Pixel is ook niet 100% overtuigd van de snoepjes die we nu hebben. Dus ook daar gaat de zoektocht verder.
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Tandjes poetsen via coöperative care

Bericht door Guazala »

Net heel Filou zijn mond uitgewassen met zo een vingerdoekje....

Ik was een schoenrekje dat steeds uit elkaar valt aan het lijmen. Draai mij 1 seconde om om een onderdeel te pakken en hij is achter mijn rug op het aanrecht gesprongen, was hij aan de open tube secondelijm aan het snuffelen, likken... geen idee. Zodra ik mij omdraaide is hij gaan lopen.

Ik heb dat vingerdoekje onder de kraan nat gemaakt en er voor de zekerheid al wat ik kon in zijn mond mee af geveegd. Hij was gepakt in snelheid, maar het werkt dus duidelijk wel.

Ondertussen half uur later, zijn mondje nog eens open gedaan en gekeken, niets te zien. Hij eet en loopt hier te spelen, dus lijkt een storm in een glas water te zijn geweest. Volgens het internet hardt secondelijm ook al bij contact met de mond en is het daardoor niet echt in te slikken. Zijn kaken plakken niet vast, dus dat lijkt ok.

Maar eigenlijk is dat relatief vlot gelukt dat uitwassen en ook de controle nadien. En hij is ook niet bang nu. Dus qua tandjes poetsen hoopgevend.
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Tandjes poetsen via coöperative care

Bericht door Guazala »

Asse-Poes schreef: 02 mar 2024 23:40 Succes en als het lukt, graag een update!
Bij Filou is het inderdaad een succes. Ik start met een dekentje waarop hij moet komen zitten (daarvoor krijgt hij een eerste snoepje). En zodra hij dekentje, tandenborstel en snoepjes ziet verschijnen komt hij al enthousiast naar mij gehuppeld. Het zijn nog korte sessies en het poetsen is nog niet gericht genoeg, maar hij laat het super goed toe. En het lukt van zonder enige dwang te poetsen.

Pixel lukt helemaal nog niet. En eigenlijk is dat voor een groot stuk Filou die daar het probleem is. Ik krijg gewoon geen kans om met haar te oefenen zonder dat hij zich er tussen wringt. Al geprobeerd hem in een andere kamer te laten, maar dan geeft hij zo'n klaagconcert aan de deur, dat Pixel volledig afgeleid is, dus dan is het niet fysiek, maar is hij toch weer de stoorzender. Pixel is sowieso lastiger omdat ze moeilijker te motiveren is met eten, geen echt favoriete speeltjes heeft, geen reactie heeft op valeriaan of andere kruiden. En als Filou dan elk trainingsmomentje onmogelijk maakt, wordt het voor haar wel helemaal lastig natuurlijk.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Tandjes poetsen via coöperative care

Bericht door Asse-Poes »

Zo te lezen is Filou zo'n kat die alles doet om jouw (liefst exclusieve) aandacht maar te krijgen :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Tandjes poetsen via coöperative care

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Ik zou 2 duidelijk onderscheidbare trainingsplaatsen gebruiken, en Filou dan ook op geen enkele manier belonen wanneer ze die van Pixel wil gebruiken.

Zo kun je (uiteindelijk) een signaal erbij trainen met wie je wil trainen, en wie dus netjes moet wachten.

Maar dat wordt waarschijnlijk nog wel een uitdaging ja...
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Tandjes poetsen via coöperative care

Bericht door Guazala »

KimsKattenWeetjes schreef: 25 mar 2024 09:30 Ik zou 2 duidelijk onderscheidbare trainingsplaatsen gebruiken, en Filou dan ook op geen enkele manier belonen wanneer ze die van Pixel wil gebruiken.

Zo kun je (uiteindelijk) een signaal erbij trainen met wie je wil trainen, en wie dus netjes moet wachten.

Maar dat wordt waarschijnlijk nog wel een uitdaging ja...
Ja, 't is een lastige. Als Filou de kans heeft er fysiek tussen of zelfs naast te komen, gaat Pixel gewoon weg. Ze is dan ook vooral bezig met waar is Filou en wat doet hij, dus aandacht nul. Daardoor lukt het niet van hem te leren dat een plek of geluid voor Pixel is, want die is verdwenen vooraleer we dat kunnen duidelijk maken.

Al geprobeerd met Filou in 1 kamer te zetten en Pixel mee te nemen naar een andere. Maar dan brengt hij een serenade aan de deur en blijft Pixel gewoon daarop gefixeerd.

Pixel wil geen ruzie maken om aandacht of eten. Dus als Filou laat blijken dat hij iets wil, gaat ze gewoon weg. (Gelukkig niet bang en schichtig, eerder met de air van een oogrollende puber.)

Bij hun natvoer is dat na lang zoeken opgelost geraakt door Pixel eten te geven verstopt in een doos, met een van ons als schildwacht ervoor. Ga je weg en is Filou in de buurt, stopt ze met eten en gaat ze weg.
Maar uiteindelijk hebben we daar een manier gevonden, dus mss lukt het met dit met veel zoeken ook wel.
Plaats reactie