Mijn katten “terroriseren” mij

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Simbaennalax
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2023 00:49

Mijn katten “terroriseren” mij

Bericht door Simbaennalax »

Hallo allemaal.

Wellicht een beetje een rare titel maar ik denk toch wel gemeend.😅
Ik heb al eens eerder een topic aangemaakt over spelen met katten en dat mijn katten met elkaar vechten, maar in het vechten zit er nu echt een patroon in en ik word er door geterroriseerd. Letterlijk !
Ik heb 2 britse kortharen , Simba (m) van 1 jaar en Nala (v) van 7 maanden. Beide zijn gecastreerd/gesteriliseerd.
Ze kunnen het over het algemeen goed met elkaar vinden maar Simba wilt Nala nog wel eens aanvallen, terwijl Nala eigenlijk alleen maar wilt spelen of soms zelfs in haar eentje gewoon aan het spelen is. Nala krijst dan alles bij elkaar, blazen, noem het maar op maar daagt Simba ook wel een beetje uit.

Nu is het zo, dat dit dus IEDERE ochtend gebeurd. En dan rond een uur of 6/7 en soms zelfs om 5 uur in de nacht. Dit gaat dan door tot dat ik de deur uit ga naar mijn werk (uiteraard niet constant maar ik moet er telkens tussen in komen)
Het maakt niet uit of ik mijn slaapkamer deur dicht of open houd, als ik hem open houd komen ze vechten op het bed waardoor ik wakker word, en als ik hem dicht houd gaan ze voor de slaapkamer deur vechten. En Nala’s gekrijs gaat echt door merg en been.
Ik haal ze dan uit elkaar, zet ze in een aparte kamer maar op het moment dat ik ze weer bij elkaar laat doen ze het weer. Ik speel bijna iedere dag met ze vrij intensief, ze krijgen eten ze kunnen naar de kattenbak, ze kunnen naar het balkon, ik heb overal speelgoed liggen. Daar ligt het niet aan.
En Ohja, zelfs als ze een dagje niet vechten dan komt Nala wel ‘s nachts/ ‘s ochtends mij wakker maken met haar gemiauw omdat ze geaaid wilt worden. (Voor de slaapkamer deur of als die open is bij m’n hoofd als ik lig te slapen)

Dat vechten is in de ochtend overigens wel het ergst. In de middag bijna nooit last van en ‘s avonds af en toe.

Ik ben echt radeloos want ik ben gewoon helemaal kapot. Ik werk 5 dagen per week van 10:00-17:00 en sta normaalgesproken om 9 uur op. Nu ben ik al een hele periode wakker vanaf 6/7 uur en soms zelfs 5. Ik merk gewoon dat ik hartstikke vermoeid ben en ik weet gewoon niet wat ik aan dit gedrag kan doen. Iemand tips?
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Mijn katten “terroriseren” mij

Bericht door OMH »

Helaas heb ik geen oplossing voor je, dus heb je niets aan mijn antwoord.
Maar ik zou hen wel een tijdje iets langer uit elkaar houden als het mij zou overkomen en dan kijken wat er gebeurt. Als je de ruimte hebt: 's avonds al uit elkaar, dan krijg je tenminste slaap (hoop ik) en 's ochtends ook nog even. De kans is groot dat ze elkaar gaan zoeken - zo is het hier een tijd geleden gegaan, nu is de rust terug.
Succes met de situatie!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Simbaennalax
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2023 00:49

Re: Mijn katten “terroriseren” mij

Bericht door Simbaennalax »

OMH schreef: 02 mar 2024 16:42 Helaas heb ik geen oplossing voor je, dus heb je niets aan mijn antwoord.
Maar ik zou hen wel een tijdje iets langer uit elkaar houden als het mij zou overkomen en dan kijken wat er gebeurt. Als je de ruimte hebt: 's avonds al uit elkaar, dan krijg je tenminste slaap (hoop ik) en 's ochtends ook nog even. De kans is groot dat ze elkaar gaan zoeken - zo is het hier een tijd geleden gegaan, nu is de rust terug.
Succes met de situatie!
Heb zeker wel wat aan je reactie hoor, dank daarvoor, want zo zat ik er zelf ook aan te denken. Het probleem is dan dat ik 1 kattenbak voor ze heb dan denk ik ook van ja dat is ook niet handig dan.

Ik zet ze in de ochtend wel eens uit elkaar in aparte kamers maar dan staan ze alsnog eindeloos te blèren en te krabben voor de deur… en dan kan ik alsnog niet slapen

Fijn dat het bij jullie wel goed is gekomen…
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn katten “terroriseren” mij

Bericht door Rik »

Simbaennalax schreef: 01 mar 2024 08:46 Ik heb al eens eerder een topic aangemaakt over spelen met katten en dat mijn katten met elkaar vechten, maar in het vechten zit er nu echt een patroon in en ik word er door geterroriseerd. Letterlijk !
Ik kan niet zo'n uitgebreid antwoord typen want ik zit op een mobiel... Maar dit is een van de meest behandelde onderwerpen uit and seizoenen en afleveringen van my cat from hell.

Er zijn heel veel tips en kleine tweaks te doen waardoor dit zou kunnen verbeteren. De eerste is al eten met (3) maaltijden. Van tevoren intensief spelen en dan eten. Tweede is uiteraard al meerdere bakken (minimaal 3). Dit had je natuurlijk al kunnen weten en zal wel vaker aangekaart zijn (want het is gewoon bekend). Derde is catification. Hebben ze genoeg vluchtwegen. Cat-super-highway, plankjes aan de muur, goede krabpalen etc. etc. Erg belangrijk voor katten om hun eigen plek te kunnen claimen. Vierde is controleren dat er geen invloeden van buitenaf kunnen zijn. Andere katten bij de voordeur/voortuin of achtertuin.

Zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken maar kan per situatie verschillend zijn.

Mocht het echt helemaal uit de klauwen lopen dan kun je ook nog overwegen een katten gedragsdeskundige te laten kijken. Die kan dan nl in de eigen huissituatie gelijk aan die dingen bekijken. (Of je kijkt alle seizoenen van my cat from hell en wordt zelf gedragsdeskundige :lol: echt, daar kun je zoveel tips uit halen ;) )

(nu zijn mijn vingers moe 😺)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Mijn katten “terroriseren” mij

Bericht door OMH »

@ Rik: niet iedereen weet alles altijd zomaar. Jij en ik kennen de formule "aantal katten plus één" als het om kattenbakken gaat, maar ik vind niet dat je zomaar kunt zeggen dat iemand dat al had kunnen weten. Ik heb ooit zeven katten gehad met twee kattenbakken en ja, dat was een tijd geleden maar niemand had het over méér bakken. Sterker nog, wij hebben nu drie bakken in de gang staan en één boven en iedereen die hier over de vloer komt is verbaasd over die hoeveelheid. Ik bedoel maar... Verder keur ik je andere tips goed (grapje hè...) :lol: !
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Mijn katten “terroriseren” mij

Bericht door cerna »

Ben het eens met Olga: wij hebben vier katten en 3 kattenbakken en overwegen om de kleinste bak weg te doen want die was ooit voor Amber aangeschaft omdat ze moeilijk trap kon lopen ivm artrose. Maar nu staat die bak er en niemand gaat er op.
Ik kan me voorstellen dat wanneer er problemen onderling zijn dat je daar voor kiest, maar om het nu standaard te adviseren?

Maar Britjes die vechten?
Ik heb al 20 jaar Brits Kortharen en de ene kat is wat feller dan de andere (tabby's hebben nogal een karaktertje) en speelt daarom ook feller, maar dat noem ik geen vechten.
En ik lees ook dat ze het over het algemeen goed met elkaar kunnen vinden dus dat is al een pluspunt.
Eigenlijk moet je concluderen dat Simba wat te onbenullig is voor Nala en dat ze daarom gaat krijsen wanneer hij er bovenop duikt.

Ik zie hier hetzelfde met Jip (6) en Yarah (bijna 2).
Jip is echt heel lomp en jaagt achter Yarah aan (ook vooral 's morgens, maar wel om een christelijke tijd), springt op de bank en vanuit die positie bovenop een nietsvermoedende Yarah die vervolgens begint te krijsen van schrik. Maar even later jaagt ze hem weer op en vliegen ze door het huis trap op, klimpaal in, over de bank, trap af en weer naar boven. En Yarah is snel en niet bang voor Jip. Maar wanneer hij fysiek wordt dan vindt ze dat minder al bijt ze wel van zich af.
En dat is geen vechten, maar spelen. Erg lomp, maar toch spelen.

Misschien voor jou een rare vraag, maar welke kleur hebben beide katten?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn katten “terroriseren” mij

Bericht door Rik »

cerna schreef: 03 mar 2024 16:55 Ik kan me voorstellen dat wanneer er problemen onderling zijn dat je daar voor kiest, maar om het nu standaard te adviseren?
Het is juist het standaard advies om problemen te voorkomen. Vaak zien mensen niet dat er problemen zijn en krijg je bv blaasgruis wegens stress, onverklaarbare gevechten, etc.

Maar goed... het is aan ieder om dat zelf te bepalen maar bij problemen (zoals nu) moet je dat dus wel in je achterhoofd houden. En je kunt beter met meer bakken beginnen en afbouwen dan met te weinig bakken beginnen en problemen tegenkomen (en e.v. niet in de gaten hebben dat dat meespeelt bij het probleem).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn katten “terroriseren” mij

Bericht door castratenkoor »

Ik ben dat wel met Rik eens. Problemen kun je beter voor zijn. Als je wacht tot er moeilijkheden ontstaan en zet er dan pas een extra bak bij, dan helpt dat vaak al niet meer.

Katten her-programmeren valt niet mee.
Dat zie je op het forum ook vaak bij hulpvragen van nieuwkomers. Advies extra bak en dan paar dagen later - extra bak helpt niet. Dan heb je een heel lange adem nodig. Ontstane routine/gedrag is moeilijk te veranderen.

Ikzelf had 10 bakken, toen Bolle en Maks erbij kwamen had ik 9 katten. Nu heb ik nog 9 bakken op 6 katten. Ze gebruiken ze allemaal.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Simbaennalax
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2023 00:49

Re: Mijn katten “terroriseren” mij

Bericht door Simbaennalax »

Super bedankt voor al jullie reacties. Ik ga bij deze mijn best doen om overal op te reageren.

Wat betreft een tweede of derde kattenbak: ik ben er wel van op de hoogte dat je dit in de ideale situatie zou moeten hebben. Ik heb er veel over gelezen. Nu is het zo dat mijn huis niet zo erg groot is, de keuken staat al vol met de kattenbak (overigens wel een hele grote XXL formaat), voer, water etc. Ze hebben wel hun eigen voerbakje en eten geven doe ik ook apart. Ik heb daarentegen ook veel gelezen dat er ook een heel groot deel van de mensen met bijvoorbeeld 2 katten ze gewoon op 1 bak laten en dat dat prima gaat. Ik heb heel veel speelgoed, een mega krabpaal, tunnels etc. Mijn hele huis ligt en staat onderhand vol met katten attributen.

Het volgende is dat, ik lees veel in de reacties dat het misschien niet eens vechten is. Ik ben het daar ook wel mee eens. Ik denk meer dat ze zich vervelen en dat ze willen dat ik wakker word en daarom met elkaar gaan “vechten” omdat ze weten dat ik daardoor mijn bed uit kom. Het begint ook vaak wel met spelen en Simba en nala die kunnen ook wel heel leuk spelen met elkaar, dan sjeezen ze het hele huis door met een noodgang achter elkaar aan, verstoppen en dan weer uitdagen. Maar het lijkt alsof Simba steeds feller wordt en daardoor uiteindelijk Nala in de houdgreep houd, haar bijt (overigens niet erg hard voor zover ik kan zien) en dan doet hij zo met z’n achterpoten haar trappen (kan het niet zo goed uitleggen haha). Maar als het dus tot zo ver komt, dan vindt Nala het niet meer leuk, dan krijst ze alles bij elkaar en gaat ze blazen en ze trekt ook nog eens al Simba zijn haren eruit, waardoor ik elke dag ook nog eens bezig ben om al die plukken haar op te ruimen.

Ik merk dus wel dat ze dit echt voornamelijk in de ochtend doen. Ik heb ze gisteren ochtend, toen ze weer bezig waren om 6 uur ochtend wel apart in een kamer gezet. Simba in de woonkamer en Nala in de keuken. Maar rustig werden ze niet. Vooral Nala, die heeft echt constant staan miauwen en krabben tegen de deur omdat ze eruit wilde dus heb ik haar er weer uit moeten halen.

Ik overweeg nu wel om even die video’s te kijken van My Cat From Hell. Ik heb het wel eens voorbij zien komen. Katten gedragsdeskundige zat ik ook wel aan te denken, maar ik wil het natuurlijk het liefst zelf oplossen (scheelt ook in de kosten🤪).


Simba is trouwens, inderdaad, een tabby. Wel grappig want ik wist niet dat tabbys wat feller waren maar ik kan me er zeer zeker in vinden. En Nala is een typisch grijze Britse korthaar.


Het is gewoon zo lastig. Want ze kunnen het echt wel met elkaar vinden maar het is gewoon zo irritant dat Simba gewoon niet leuk kan blijven spelen maar dat het er voor hem altijd zo aan toe moet gaan. Terwijl Nala wel leuk wilt en kan spelen. En vandaag weer om 6 uur wakker door de katten….🤯

Maar.. jullie zeggen dus toch een extra kattenbak? Zou dit echt het probleem zijn? Ik kan het wel proberen maar het is niet ideaal in mijn type woning qua ruimte….

Verder alle tips en verhalen / ervaringen zijn meer dan welkom!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn katten “terroriseren” mij

Bericht door Rik »

quote=Simbaennalax post_id=784459 time=1709541478 user_id=25779]
Het volgende is dat, ik lees veel in de reacties dat het misschien niet eens vechten is. Ik ben het daar ook wel mee eens.[/quote]
Echt agressie is het volgens mij ook niet. Meer speelagressie. Opgekropte energie.
Simbaennalax schreef: 04 mar 2024 09:37 Ik merk dus wel dat ze dit echt voornamelijk in de ochtend doen. Ik heb ze gisteren ochtend, toen ze weer bezig waren om 6 uur ochtend wel apart in een kamer gezet. Simba in de woonkamer en Nala in de keuken. Maar rustig werden ze niet.
Ja... maar als je nu bij jezelf nagaat... je bent super hyper, vol energie. Nu wordt je in een klein kamertje gezet. Denk je dat je die energie dan kwijt gaat raken...? of dat je er alleen nog meer hyper van wordt? Ik denk het laatste. Apart in een kamertje zetten lost het probleem volgens mij dan ook niet op (integendeel). Een intensieve speelsessie (en dan bedoel ik ook ECHT intensief) zou het probleem veel beter aanspreken lijkt mij.
Simbaennalax schreef: 04 mar 2024 09:37 Maar.. jullie zeggen dus toch een extra kattenbak? Zou dit echt het probleem zijn? Ik kan het wel proberen maar het is niet ideaal in mijn type woning qua ruimte….
Alleen dat zal de oplossing niet zijn. Maar het kan een deel van het geheel zijn. Overigens kun je daar ook gewoon een willekeurige lage bak voor pakken (hoeft geen officiële kattenbak te zijn).

Het punt is ook niet dat ze dan een "eigen" bak hebben, maar dat ze de keuze hebben welke bak wanneer te kiezen. Tevens is het ook een deel van zelfvertrouwen. Nala zou zich bijvoorbeeld als prooi op kunnen stellen (zonder dat je daar echt zelf de signalen van ziet). Niet verzekerd zijn (staart en lichaam laag e.d.) geeft al gauw een idee van prooi en dat kan bij Simba weer een instinkt aanwakkeren. Zo is een extra kattenbak onderdeel van een geheel. Zo moet je dus ook naar catification kijken om het zelfvertrouwen van Nala op te krikken. Dat hoef je niet tot het extreme in te voeren maar ik denk dat bepaalde elementen wel van nut kunnen zijn.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Mijn katten “terroriseren” mij

Bericht door cerna »

Simbaennalax schreef: 04 mar 2024 09:37Simba is trouwens, inderdaad, een tabby. Wel grappig want ik wist niet dat tabbys wat feller waren maar ik kan me er zeer zeker in vinden. En Nala is een typisch grijze Britse korthaar.
Daar heb je je verklaring.
Onze eerste Britje, Amber, was blauw (zie avatar) en twee jaar later kwam Noa, een black-silver tabby blotched. Ik vertelde dit aan de fokker van Amber en haar eerste reactie was 'oei, als dat maar goed gaat'. Ik vond het een vreemde reactie want waarom zou het niet goed gaan? Noa kwam en Amber vond Noa leuk. Maar Noa was nog klein en onder de indruk van Ambers postuur
Afbeelding

Dat veranderde toen Noa ook volwassen werd en steeds dominanter werd. Ze was nog steeds tengerder dan Amber (effen kleuren zijn forser dan de tabby's of de shades), maar joeg Amber door het hele huis. Dat was niet leuk meer en daarom kwam er een nieuw vriendinnetje voor Amber, Milka een chocolate poes, en verlegde Noa haar aandacht naar Cerná, een HTK-kat met ongeveer hetzelfde temperament.
Amber en Milka kregen toen wat meer rust want Milka was echt bang voor Noa.
De fokker bleek helaas gelijk te hebben gehad. :cry:

Je hebt verder niets aan dit verhaal :eshifty: , maar ik heb het opgeschreven voor wat herkenbaarheid.
Bij jou is dan ook nog het 'probleem' dat de tabby ouder is en een kater die zich sowieso, onafhankelijk van de kleur, wil laten gelden.
Ik weet eerlijk gezegd niet goed hoe je dit moet oplossen want het verschil in temperament zal blijven al worden de tabby's misschien wel wat rustiger naarmate ze ouder worden (ik weet dat niet want Noa kreeg op 3-jarige leeftijd nierfalen en werd hierdoor ook rustiger).
Nala herplaatsen en een tabby vriendje voor Simba is misschien wel de enig goede oplossing?

Soms zie ik op de facebookpagina van Neocat-Britten nog wel eens mooie tabby's voorbij komen en dan zou ik zo weer een nieuwe tabby willen want ik vind ze prachtig, maar we hebben nu twee effen en twee bonte Britjes en dat gaat goed samen dus helaas is dat geen optie.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn katten “terroriseren” mij

Bericht door castratenkoor »

Simbaennalax schreef: 04 mar 2024 09:37
Maar.. jullie zeggen dus toch een extra kattenbak? Zou dit echt het probleem zijn? Ik kan het wel proberen maar het is niet ideaal in mijn type woning qua ruimte….

Verder alle tips en verhalen / ervaringen zijn meer dan welkom!
Als je wel voor een extra kattenbak gaat, verwacht dan niet binnen 2-3 dagen verbetering. Dan moet je echt eerder in weken of zelfs maanden denken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn katten “terroriseren” mij

Bericht door Rik »

Simbaennalax schreef: 01 mar 2024 08:46 Ik ben echt radeloos want ik ben gewoon helemaal kapot. Ik werk 5 dagen per week van 10:00-17:00 en sta normaalgesproken om 9 uur op. Nu ben ik al een hele periode wakker vanaf 6/7 uur en soms zelfs 5. Ik merk gewoon dat ik hartstikke vermoeid ben en ik weet gewoon niet wat ik aan dit gedrag kan doen. Iemand tips?
Op zich is dit topic een beetje een continuering van je vorige topic:
viewtopic.php?p=782968

Daar had ik al aangegeven dat de situatie hier ook zo een beetje tussen Bono en Yuna was.
Nu moet ik zeggen dat dat de laatste paar jaar wel een stuk beter is.
Yuna weet Bono te 'lezen' en Bono geeft Yuna ook haar 'buut vrij' plekjes (wanneer ze de vensterbank of het bed bereikt, dan stopt hij ook direct met najagen). Plus dat de routines een beetje beter op elkaar afgestemd zijn.

Zoals ik ook al aangaf... extra kattenbak alleen zal zeker niet dé oplossing zijn maar moet een klein gedeelte van een groter geheel zijn. (Bij wildplassen is het vaak wel voldoende als dé oplossing, maar we hebben het hier over een zelfverzekerdheid en speelagressie probleem. En dat duurt inderdaad ook langer.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn katten “terroriseren” mij

Bericht door nellebel »

gijs terroriseerde guusje als hij geen eten kreeg. dat gedrag moesten wij dus gaan negeren omdat gijs niet mocht bepalen wanneer hij eten kreeg. boos worden, hem opsluiten e.d. is ook reageren. dat is erg lastig omdat guusje de dupe was. bij gijs was het ook afleiding geven overdag (gijs viel ook guusje overdag en in de nacht aan, maar vooral dus als de brokken op waren). uiteindelijk veel tijd erin gestoken om gijs af te leiden, met hem te spelen intensief, en hopen dat hij hierdoor minder fut had om guusje aan te vallen. en voor haar escape routes te maken. maar tijdens zijn aanvallen werd hij compleet genegeerd. dit heeft echt wel zijn tijd geduurd voordat hij in de gaten had dat pesten niet opleverde wat hij hoopte, eten
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Simbaennalax
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2023 00:49

Re: Mijn katten “terroriseren” mij

Bericht door Simbaennalax »

Rik schreef: 04 mar 2024 10:06 quote=Simbaennalax post_id=784459 time=1709541478 user_id=25779]
Het volgende is dat, ik lees veel in de reacties dat het misschien niet eens vechten is. Ik ben het daar ook wel mee eens.
Echt agressie is het volgens mij ook niet. Meer speelagressie. Opgekropte energie.


Ja... maar als je nu bij jezelf nagaat... je bent super hyper, vol energie. Nu wordt je in een klein kamertje gezet. Denk je dat je die energie dan kwijt gaat raken...? of dat je er alleen nog meer hyper van wordt? Ik denk het laatste. Apart in een kamertje zetten lost het probleem volgens mij dan ook niet op (integendeel). Een intensieve speelsessie (en dan bedoel ik ook ECHT intensief) zou het probleem veel beter aanspreken lijkt mij.


Alleen dat zal de oplossing niet zijn. Maar het kan een deel van het geheel zijn. Overigens kun je daar ook gewoon een willekeurige lage bak voor pakken (hoeft geen officiële kattenbak te zijn).

Het punt is ook niet dat ze dan een "eigen" bak hebben, maar dat ze de keuze hebben welke bak wanneer te kiezen. Tevens is het ook een deel van zelfvertrouwen. Nala zou zich bijvoorbeeld als prooi op kunnen stellen (zonder dat je daar echt zelf de signalen van ziet). Niet verzekerd zijn (staart en lichaam laag e.d.) geeft al gauw een idee van prooi en dat kan bij Simba weer een instinkt aanwakkeren. Zo is een extra kattenbak onderdeel van een geheel. Zo moet je dus ook naar catification kijken om het zelfvertrouwen van Nala op te krikken. Dat hoef je niet tot het extreme in te voeren maar ik denk dat bepaalde elementen wel van nut kunnen zijn.


[/quote]


Hi Rik, ik kan mij heel goed vinden in jouw reactie. Het is ook niet perser vechten maar ik noem het zo omdat het er wel zo uit ziet op dat specifieke moment. Het is inderdaad ook speel gedrag, maar agressief. Ik speel erg veel met mijn katten. Eerst deed ik dat echt minimaal 3 keer per dag ongeveer een kwartier lang, soms langer, maar aan de andere kant heb ik ook een leven en merkte ik soms dat ik erg moe was en het echt met tegenzin deed. Vandaar ook mijn vorige topic over hoeveel je normaalgesproken moet spelen met je katten. Ik had op een gegeven moment echt het idee dat ik ze tekort deed namelijk. Vandaar dat ik een 5 maanden geleden dus een nieuwe kitten erbij heb gehaald, Nala dus, zodat ze elkaar als (speel) maatje zouden hebben..
Ik speel nog wel bijna iedere dag met ze, en vrij intensief, maar om heel eerlijk te zijn vind ik het ook erg lastig om iedere dag heel intensief met ze te spelen. Daarnaast merk ik dat zelf als ik met ze speel, dat Simba Nala alsnog wel aanvalt. Want de nacht gaat er natuurlijk over heen en dan komt het nog steeds op hetzelfde neer; dat ze in de ochtend elkaar gaan terroriseren.

Wat betreft het zelfvertrouwen van Nala; ik weet niet zo goed of zij nu een gebrek heeft aan zelfvertrouwen. Soms heb ik zelfs een beetje het idee dat ze te veel zelfvertrouwen heeft, gezien zij Simba ook wel eens uitdaagt en zelfs “aanvalt”. En dan doet Simba het terug en kan ze dat dus niet aan. En dan is het huilen. Maar ik geef je er wel gelijk in dat ze zich, op het moment dat Simba haar aanvalt, wel heel onderdanig opstelt. Dan gaat ze dus liggen, krijsen en doet ze niks meer behalve dat dan. Ze gaat ook niet weg bij hem of zo.

Ik had inderdaad een soort gelijk topic geopend vorige keer, maar dit keer is het toch wel anders omdat ik wel echt verschil heb gemerkt in de laatste periode dat ze dus telkens lopen te “vechten” in de ochtend. En dat is nu dus standaard elke dag. Ik vind het niet erg dat het soms gebeurd want het is denk ik ook wel normaal katten gedrag, maar dat het nu iedere ochtend gebeurd is gewoon erg vervelend. Vandaar ook dit topic met de vraag of iemand hier tips voor had of dit herkende.

Maar zeer bedankt voor je reactie, ik waardeer het. Ik ga even op de link kijken die je hebt meegestuurd.
Plaats reactie