Zelfreinigende Kattenbak

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Zelfreinigende Kattenbak

Bericht door Scirocco »

Hallo,

Heeft iemand ervaring met een 'Zelfreinigende Kattenbak'?
Ik vind ze best duur, rond de 300 euro.
Het is bedoeld voor 3 katten, waarbij ik 5 tot 7 dagen van huis kan zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zelfreinigende Kattenbak

Bericht door Rik »

Wie past er op de katten?
Want er zal toch iemand moeten zijn die dagelijks kijkt of alles goed is?
Katten ok (geen medisch probleem), catfeeder doet het nog (je wilt niet dat dat ding vastloopt), kattenbak-reiniger werkt nog (anders gaan de katten wel een ander plekkie zoeken).

En als er toch iemand iemand langs komt kan die gelijk de bak even doen.

Tevens zijn niet alle katten dol op dat soort bakken. Het zijn geurplekken (heel belangrijk voor katten) en dat ga je met die mechanisme monsters wegnemen. Laat staan dat ze er bang voor kunnen zijn.

Maar goed... nee, geen ervaring ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Zelfreinigende Kattenbak

Bericht door Scirocco »

Het is prettig als je van niemand afhankelijk bent.

Ik vraag mij ook af of ze zo'n apparaat wel gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zelfreinigende Kattenbak

Bericht door Rik »

Je bent voor controle altijd van iemand afhankelijk (dat is tenminste mijn mening).

Je wilt niet thuiskomen na 7 dagen en zien dat de automatische feeder vastgelopen is en ze dus 4 of 5 dagen geen eten gehad hebben. Want dan hebben ze of behoorlijke gezondsheidschade opgelopen of ze leven niet meer. Of je moet een camera systeem hebben waarbij je zelf kunt controleren.

Verder is het inderdaad heel erg per kat afhankelijk of die op zo'n automaat gaat. En eigenlijk is 1 kattenbak ook niet voldoende voor 3 katten, ongeacht of die zichzelf automatisch schoon maakt. Dus dan moet je er meerdere kopen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Zelfreinigende Kattenbak

Bericht door Scirocco »

Je kunt een voedingsbak ook met camera kopen.

Ik gebruik nu 2 kattenbakken, die ik om de zoveel dagen volledig vernieuw met kattengrind.
Deze kan ik er natuurlijk ook laten staan, maar die zijn goed voor 1 dag.
Daarom hoop ik dat een zelfreinigende kattenbak de taak op zich kan nemen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zelfreinigende Kattenbak

Bericht door Rik »

Scirocco schreef: 01 mar 2024 19:36 Je kunt een voedingsbak ook met camera kopen.
Ja, dat bedoel ik ook. Je wil minimaal een wifi-connected voedsel automaat hebben zodat je kan zien dat ie nog werkt.
Scirocco schreef: 01 mar 2024 19:36Ik gebruik nu 2 kattenbakken, die ik om de zoveel dagen volledig vernieuw met kattengrind.
Deze kan ik er natuurlijk ook laten staan, maar die zijn goed voor 1 dag.
Ok. Maar ik wilde wel ook even aangeven dat de regel aantal kattenbakken = aantal katten + 1 niet alleen bedoeld is voor de hoeveelheid die de katten erop doen. Het gaat ook om locatie, geur soakers, keuze wanneer ze opgejaagd worden bij de andere bak, etc. etc. Maar goed, als je denkt dat 1 bak goed is moet je wel in je achterhoofd houden dat bepaalde dingen mis kunnen gaan.

En een normale bak laten staan werkt dan ook niet want als die vol is, omdat die bv toch de voorkeur geniet, kan het zijn dat de katten een hoekje in de kamer prefereren boven 'de machine' ;) Het is maar een gedachte.

Dus als je het probeert moet je het ook proberen als de andere bakken weg zijn (en jij uiteraard nog niet weg bent).

De ervaringen zijn in ieder geval heel verschillend.

viewtopic.php?t=35767

viewtopic.php?t=16893

search.php?keywords=%22Litter+robot%22
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Zelfreinigende Kattenbak

Bericht door Scirocco »

Ik ga het proberen met een voerbak waarin je de brokjes indoet, en dat automatisch de brokjes vallen naar mate mijn katten eten.
Alleen hoop ik wel dat ze blijven dooreten, en dat ze niet met oude brokjes komen te zitten, die ze niet willen eten, althans zo gaat het met de 3 bakjes voer.
Dat zou ook veel goedkoper zijn.
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Zelfreinigende Kattenbak

Bericht door Scirocco »

Een update:

Ondertussen kan mijn kat Ginger netjes gebruik maken van de automatische kattenbak.
Mijn kat Daisy doet dit ook, alleen als ze moet poepen dan poept ze met haar achterwerk net iets uitsteekt van de kattenbak, en valt het dus naast de kattenbak.
Zij moet zich dan omdraaien, zodat het binnen de kattenbak valt.
Verder bedekken mijn katten nog weleens hun uitwerpselen, en hiervoor heb ik een opzetstuk, maar ik wil ze eerst allemaal op de kattenbak hebben, en dan pas die klep aanleren, maar dat valt deels ook aan de voorkant van de kattenbak eruit.

Iemand suggesties hoe ik Daisy dit kan aanleren met omdraaien in de kattenbak?

Vandaag heb ik de plek waar ze hun behoeftes doen buiten de kattenbak, schoongemaakt met deels schoonmaakazijn en water, echter poepte mijn jongste kat hier wel.
Zij wordt het meeste werk waarschijnlijk om haar dit goed aan te leren om de kattenbak te gebruiken.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Zelfreinigende Kattenbak

Bericht door Asse-Poes »

Scirocco schreef: 17 apr 2024 21:33

Iemand suggesties hoe ik Daisy dit kan aanleren met omdraaien in de kattenbak?
Om eerlijk te zijn: mijn katten maken ook op hun eigen manier gebruik van de kattenbak.
Bellow poept achterin en plast al lopend van achteren naar de voorkant.
Clea plast voorin en poept achterin.

Ik heb geen flauw idee hoe je hun favoriete poep- en plasvoorkeuren zou kunnen veranderen.
Misschien elke keer er bij gaan staan en Daisy dan omdraaien?

Ik zou toch er geen voorstander van zijn. De kans bestaat dat Daisy helemaal niet meer wil poepen op de bak. Of een verstopping krijgt omdat ze niet op haar eigen manier kan/mag/durft te poepen. Dan ben je nog verder van huis.

Doet de 3e kat het ook al op de automatische bak?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zelfreinigende Kattenbak

Bericht door nellebel »

hier gebruiken ze 1 bak voor te poepen, de nader voor de plas. en inderdaad doet eentje het voorin en de ander achterin. bij guusje blijft er soms nog een klein beetje aan haar kontje hangen, dat valt dan net over het randje uit de bak. niets aan te doen, de rest ligt netjes in de bak. of ze gooit het er per ongeluk uit met begraven. het zij zo.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Zelfreinigende Kattenbak

Bericht door Scirocco »

Asse-Poes schreef: 18 apr 2024 01:32 Om eerlijk te zijn: mijn katten maken ook op hun eigen manier gebruik van de kattenbak.
Bellow poept achterin en plast al lopend van achteren naar de voorkant.
Clea plast voorin en poept achterin.

Ik heb geen flauw idee hoe je hun favoriete poep- en plasvoorkeuren zou kunnen veranderen.
Misschien elke keer er bij gaan staan en Daisy dan omdraaien?

Ik zou toch er geen voorstander van zijn. De kans bestaat dat Daisy helemaal niet meer wil poepen op de bak. Of een verstopping krijgt omdat ze niet op haar eigen manier kan/mag/durft te poepen. Dan ben je nog verder van huis.

Doet de 3e kat het ook al op de automatische bak?
Toen ik beide kattenbakken had staan, deden ze ook apart in de ene kattenbak hun behoefte.

Daisy had ik omgedraaid zodat ze achterin poept en plast.
Momenteel als ik alleen de zelfreinigende kattenbak alleen laat staan, dan maakt Daisy er gebruik van.
Mijn 2de kat Ginger die doet haar behoefte wel, alleen doet ze volgens mij alleen poepen of plassen.
Mijn 3de kat die poept en plast op het laminaat.

Vandaag met schoonmaakazijn en water de plekken waar ze op het laminaat hun behoefte doen.
Laatst gewijzigd door Scirocco op 21 apr 2024 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Zelfreinigende Kattenbak

Bericht door Scirocco »

nellebel schreef: 18 apr 2024 13:07 hier gebruiken ze 1 bak voor te poepen, de nader voor de plas. en inderdaad doet eentje het voorin en de ander achterin. bij guusje blijft er soms nog een klein beetje aan haar kontje hangen, dat valt dan net over het randje uit de bak. niets aan te doen, de rest ligt netjes in de bak. of ze gooit het er per ongeluk uit met begraven. het zij zo.
Dit had ik ook met de 2 "normale" kattenbakken.
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Zelfreinigende Kattenbak

Bericht door Scirocco »

Daisy heeft een blaasontsteking, en de dierenarts raadde mij aan om de oude kattenbakken tijdelijk terug te zetten, waarvan ik er 1 terug gezet heb, en als die vol is hoop ik erop dat ze met beide 5 tot 7 dagen ermee kunnen doen, omdat ik ook eens op vakantie wilt gaan.
Een dierenpension vind ik veel te duur.
Ik heb al een voer- en waterdispencer, die goed is voor 10 dagen, nu nog dat mijn katten de zelfreinigende kattenbak in gebruik nemen.

Met Daisy en Ginger wil ik wel dat ze de automatische kattenbak blijven gebruiken, als de oude kattenbak vol zit.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Zelfreinigende Kattenbak

Bericht door cerna »

Scirocco schreef: 21 apr 2024 00:12 Daisy heeft een blaasontsteking, en de dierenarts raadde mij aan om de oude kattenbakken tijdelijk terug te zetten, waarvan ik er 1 terug gezet heb, en als die vol is hoop ik erop dat ze met beide 5 tot 7 dagen ermee kunnen doen, omdat ik ook eens op vakantie wilt gaan.
Een dierenpension vind ik veel te duur.
Ik heb al een voer- en waterdispencer, die goed is voor 10 dagen, nu nog dat mijn katten de zelfreinigende kattenbak in gebruik nemen.
Met Daisy en Ginger wil ik wel dat ze de automatische kattenbak blijven gebruiken, als de oude kattenbak vol zit.
Ik heb mijn ogen eens goed uitgewreven (het is nog vroeg voor de zondagmorgen :smile: ): "Lees ik dit nu goed? Is dit een grap om ons op de kast te jagen? Iemand schaft zich 3 katten aan en vindt vervolgens dat die katten maar moeten doen wat hij/zij wil omdat hij/zij "ook eens op vakantie wil (zonder -t)?"

Wanneer je dieren hebt dan neem je je verantwoordelijkheid en probeer je ze niet aan te passen aan wat je zelf wilt (nu wel met een -t). Vind je een pension te duur dan schakel je een oppasservice of familielid of vriend in om op je katten te passen en zijn die er niet, dan kun je niet op vakantie. Zo simpel is het.

Maar je laat je katten niet een week alleen en hoopt het met allerlei automatische snufjes op te lossen want dat is geen oplossing omdat de katten die hele week geen aandacht krijgen.
En je kunt je katten niet zo drillen dat ze de kattenbak gebruiken die jij voor hen in gedachten hebt. Wanneer zij de gewone kattenbak fijner vinden, zullen ze daar op gaan wanneer je er niet bij bent. En stel je dan eens voor wat er gebeurt: drie katten een week op 1 kattenbak die tussendoor niet schoongemaakt wordt. Ik wil me dat niet eens voorstellen. Bah!
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zelfreinigende Kattenbak

Bericht door nellebel »

Sluit me helemaal aan bij Annet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie