Kat hoeft niet te plassen? Geen blaasgruis of ontsteking!

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Larabeer
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2024 16:02

Kat hoeft niet te plassen? Geen blaasgruis of ontsteking!

Bericht door Larabeer »

Hallo mede kattenliefhebbers :-)

Ik ben nieuw op het forum! Ik heb een 3-jarige Europese korthaar (Beertje). Begin juni vorig jaar heeft hij een blaasontsteking gehad en was er gruis te zien in zijn urine. Dit is toen verholpen met medicatie en sindsdien krijgt hij speciaal voer (CD kattenbrokken van Hills).
Hij drinkt voldoende. Er is altijd water tot zijn beschikking, al drinkt hij het liefst uit de kraan (heeft hij altijd al gedaan). Ook maak ik (soms 2x) dagelijks een soepje van wat brokjes en water. Hij eet normaal, drinkt, speelt, poept dagelijks en lijkt een relaxte blije kater. Laat geen bijzonder onrustig gedrag zien.

Het viel mij al langer op dat Beer weinig plast (vaak eens in de twee dagen). Wanneer hij plast komt er gewoon urine. Hij laat zeker geen symptomen zien van blaasgruis of een ontsteking. Hij gaat gewoon niet naar de kattenbak en lijkt dus gewoon niet te moeten plassen. Ik motiveer hem soms om te gaan (misschien niet goed maar dan zet ik hem op de kattenbak) en wandelt hij er weer rustig van af. Soms, als het al lang geleden is, doet hij wel een plas. Hij doet zijn behoefte niet elders in huis.

Ik heb al aan de assistente van de dierenarts gevraagd hoe dit kan en zij vond het ook wel vreemd. Een gemiddelde kat gaat 2x per dag. Ze kon niet zo snel bedenken wat het zou kunnen zijn. Ze had voor nu geen signalen tot zorg (aangezien geen symptomen van gruis), maar het blijft raar.
Op internet vind ik alleen maar info over ontstekingen en gruis; en niks over een kat die gewoon niet hoeft te plassen.

Hebben jullie er ervaring mee of tips?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat hoeft niet te plassen? Geen blaasgruis of ontsteking!

Bericht door Asse-Poes »

Komt hij ook buiten?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Larabeer
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2024 16:02

Re: Kat hoeft niet te plassen? Geen blaasgruis of ontsteking!

Bericht door Larabeer »

Nee hij komt niet buiten
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat hoeft niet te plassen? Geen blaasgruis of ontsteking!

Bericht door Synemios »

Ik zou dit met een dierenarts bespreken en niet met een assistente, als je kat maar eens in de 2 dagen plast is er volgens mij wel degelijk iets aan de hand.
Zeker als er genoeg gedronken wordt, je weet zeker dat het maar eens in de 2 dagen is en hij niet elders plast? ( buiten je zicht om)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Larabeer
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2024 16:02

Re: Kat hoeft niet te plassen? Geen blaasgruis of ontsteking!

Bericht door Larabeer »

Ja dat kan ik wel met zekerheid zeggen! Hij maakt geen aanstalten om naar de kattenbak te gaan, laat geen onrustig gedrag zien van wel moeten maar dat het niet lukt. Hij is relaxt; speelt, slaapt, wast zichzelf en eet en drinkt niet meer of minder dan normaal. Als hij plast is het een normale plas.
Ik weet ook zeker dat hij het niet ergens anders in huis doet.

Ik zal morgen ook de dierenarts bellen voor advies (thanks voor de tip), maar zou het ook kunnen dat hij gewoon wat minder moet plassen dan een andere kat?

Ik ben een beetje op zoek naar wat een oorzaak zou kunnen zijn omdat hij geen signalen van ontsteking laat zien. Juist omdat hij zo relaxed is! Het lijkt niet iets bekends te zijn omdat ik er op internet ook niks over vind.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat hoeft niet te plassen? Geen blaasgruis of ontsteking!

Bericht door Synemios »

Nou ik zou het niet vertrouwen, sommige katten houden de plas op door pijn of een niet juiste kattenbak, en er zullen vast nog andere redenen zijn, maar als hij meerdere keren per dag vocht binnen krijgt, zal het er toch ergens uit moeten.

Katten zijn meesters in het verbergen van pijn en/of ongemak.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat hoeft niet te plassen? Geen blaasgruis of ontsteking!

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het ook niet vertrouwen. Als het mijn kat was liet ik urine en bloed onderzoeken. Daar valt heel veel info uit te halen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Larabeer
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2024 16:02

Re: Kat hoeft niet te plassen? Geen blaasgruis of ontsteking!

Bericht door Larabeer »

Vanmiddag om 16.15u gaan we langs de dierenarts. Assistente aan de telefoon gaf wederom aan dat het wel erg weinig is. Dus ben benieuwd.
Larabeer
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2024 16:02

Re: Kat hoeft niet te plassen? Geen blaasgruis of ontsteking!

Bericht door Larabeer »

Gerustgesteld door de dierenarts. Z’n blaas voelt soepel en leeg aan, laat geen pijnklachten zien. Dierenarts gaf aan dat het pas reden is tot zorg wanneer hij weer symptomen van verstopping laat zien, dat is nu zeker niet het geval.
Dierenarts gaf aan hem te blijven motiveren om meer te drinken, zodat hij uit zichzelf wat meer moet plassen. Maar als hij niet hoeft dan hoeft hij niet. Dierenarts zei: van mij mag hij 20 worden met een keer per twee dagen plassen, als dat is wat het is. Opgelucht :-) bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat hoeft niet te plassen? Geen blaasgruis of ontsteking!

Bericht door Synemios »

Dat is goed nieuws.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie