is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door wanderlust »

Asse-Poes schreef: 02 mar 2024 17:04 Ik gebruik ook oude latex en oude verf, maar ik wist niet dat daar ook een tht datum op zit.

Maar als dat bij jou de oorzaak van de stank is, dan mag je echt blij zijn.

Feit blijft nog wel dat die druppels op je muur toch echt van kattenurine zijn en dat is ook niet reukloos.

Ja klopt gelukkig dat na de biotex opgelost en ruikt dat niet meer
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door wanderlust »

Synemios schreef: 02 mar 2024 21:56 Edwin heeft het ook nog nooit mee gemaakt, zelfs niet met verf die 10 jaar oud was.
En die gebruikte voor zijn werk echt heel veel soorten verf. ( nu mogen ze geloof ik alleen nog op waterbasis gebruiken binnen)

Maar hij zei misschien is er schoongemaakt met ammoniak, maar die lucht vervliegt na een tijd.

Hoe dan ook, hopelijk heb je dan nu wel de bron gevonden.

Dit is echt een erg vreemde zoete wee-achtige geur niet ammoniak of zuur. Maar blijkbaar ligt het aan de verbinding met de onderlaag van de muur, de verf die er al op zat en de overdatum verf? Ik heb nu baking soda gebruikt voor de geur van de muur en binnenkort ga ik hem schoonmaken met azijn en daarna overschilderen tenminste er staat online dat dat helpt.
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door wanderlust »

Rik schreef: 02 mar 2024 23:08 Nee, vroeger niets met stinkbommen te maken gehad.

Maar ik wist het ook niet. Ben de zolder aan het opruimen voor de verduurzaming dus dan zal ik wel een doos verfspullen tegen komen. Weet ik in ieder geval dat ik oude verf niet moet gebruiken :lol:
Ja ik zou alles weggooien 🤣 gelukkig is het maar 1 muur bij mij
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door Asse-Poes »

Hoe gaat het met de stank nu?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door wanderlust »

Asse-Poes schreef: 15 mar 2024 19:10 Hoe gaat het met de stank nu?
Nou heel vreemd want mn moeder heeft de muur geroken en dat was het dus ook niet :roll: .... maar ik heb laatst een hele grote schoonmaak gehouden dus ook heel veel spullen gwn weggedaan. en er was een jas met vreemde vlekken erop die op de kapstok hing onder andere jassen die heb ik sowieso weg gedaan en ik heb hier met enzym afbrekende schoonmaak middel alles weer gedweild. Dus mijn moeder kwam laatst langs en die rook het praktisch niet meer zei ze, ze rook nog wel het kattengrit zelf (de korrels niet een urine lucht) ik heb namelijk ook kattengrit met geur. maar voor de rest rook ze niks. de katten zijn inmiddels ook gecastreerd nu..... heel erg wennen want ze zijn toch best wel veranderd :cry: voornamelijk sunny is niet meer hetzelfde, die was altijd heel erg aanhankelijk en dat is nu sterk verminderd en midnight slaap echt heel erg veel maar is juist dan wel weer erg aanhankelijk geworden, ook spelen ze samen veel ruiger dan dat ze eerst deden dus ik merk heel eerlijk gezegd daar nog geen voordelen van behalve dat hun urine nu wat minder sterker ruikt als ze net zijn geweest. Dus ik hoop dat daar nog winst valt te behalen want zoals het nu lijkt heb ik best wel spijt van de castratie :roll: :shock:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door Rik »

wanderlust schreef: 29 mar 2024 15:28 Dus ik hoop dat daar nog winst valt te behalen want zoals het nu lijkt heb ik best wel spijt van de castratie :roll: :shock:
Je hebt blijkbaar niet begrepen uit de vorige posts dat ongecastreerd laten zeer zeer slecht is voor de gezondheid (lees tumoren op latere leeftijd) en blijvende frustratie bij de katten geeft.

Overigens blijven de hormonen nog tot 6 weken zitten in het lichaam. Dus het echte verschil zie je pas later. De aanhankelijkheid kan dus ook nog terugkomen (als je zelf in ieder geval wel aan de goede band blijft werken).

Nee... spijt zou je absoluut niet moeten hebben want anders kijk je er verkeerd tegenaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door Asse-Poes »

Spijt??? Nee toch? :shock:

Alleen al het feit dat de urine aanzienlijk minder sterk ruikt, is al een groot voordeel. Want daar ging het jou toch in de eerste plaats om?
En daarnaast nog de gezondheids- en frustratiewinst... kortom ik zie alleen maar positieve veranderingen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door OMH »

Ik ben ook benieuwd. Hoe gaat het nu?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door wanderlust »

Asse-Poes schreef: 29 mar 2024 16:24 Spijt??? Nee toch? :shock:

Alleen al het feit dat de urine aanzienlijk minder sterk ruikt, is al een groot voordeel. Want daar ging het jou toch in de eerste plaats om?
En daarnaast nog de gezondheids- en frustratiewinst... kortom ik zie alleen maar positieve veranderingen.

Ik ga heel eerlijk zijn ik ruik nog liever een wat sterkere urine geur dan hoe het er nu aan toe gaat... mijn frustratie zit ontzettend hoog en ik ben het liefst zelfs niet meer bij ze momenteel ....

Ze zijn extreem bezig met het alles doen wat niet mag en dan bedoel ik ook echt dingen die hun gewoon in gevaar brengen, hebben ze voorheen nog nooit gedaan. Ze waren altijd dikke vrienden en ze slapen nu niet meer bij elkaar uit, zelfs in de bench waar ze savonds in zitten slaapt er in op een andere plek dan de ander. Ze vliegen constant achter elkaar aan en ze maken alles gewoon ook letterlijk in hun weg kapot. Ik heb vandaag een grote kast met spul en al gewoon naar de stort kunnen brengen omdat ze die hebben gesloopt door het achter elkaar aan vliegen. Terwijl ze beide tegelijkertijd zijn behandeld bij de dierenarts

Sunny is ook lang niet zo aanhankelijk meer terwijl er niks veranderd is qua setting. Ik speel nog evenveel met hem. Ik heb nu echt het gevoel gewoon alsof ik mijn katten niet meer herken en dan absoluut niet in de positieve zin.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door Asse-Poes »

Ik vind dit echt heel akelig voor jou.

Toch vraag ik me af of het huidige gedrag van Sunny en Midnight veroorzaakt is door de castratie.
In de regel worden katers juist wat rustiger. Dat duurt wel een paar weken want, zoals Rik al uitlegde, de hormonen zitten nog in hun lijfjes.
Eigenlijk denk ik dat ze allebei enorm aan het puberen zijn. En dat is niet leuk, maar dat gaat wel weer voorbij.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door Guazala »

wanderlust schreef: 06 apr 2024 16:35 Ik ga heel eerlijk zijn ik ruik nog liever een wat sterkere urine geur dan hoe het er nu aan toe gaat... mijn frustratie zit ontzettend hoog en ik ben het liefst zelfs niet meer bij ze momenteel ....

Ze zijn extreem bezig met het alles doen wat niet mag en dan bedoel ik ook echt dingen die hun gewoon in gevaar brengen, hebben ze voorheen nog nooit gedaan. Ze waren altijd dikke vrienden en ze slapen nu niet meer bij elkaar uit, zelfs in de bench waar ze savonds in zitten slaapt er in op een andere plek dan de ander. Ze vliegen constant achter elkaar aan en ze maken alles gewoon ook letterlijk in hun weg kapot. Ik heb vandaag een grote kast met spul en al gewoon naar de stort kunnen brengen omdat ze die hebben gesloopt door het achter elkaar aan vliegen. Terwijl ze beide tegelijkertijd zijn behandeld bij de dierenarts

Sunny is ook lang niet zo aanhankelijk meer terwijl er niks veranderd is qua setting. Ik speel nog evenveel met hem. Ik heb nu echt het gevoel gewoon alsof ik mijn katten niet meer herken en dan absoluut niet in de positieve zin.
Ik denk dat dat eerder ondanks dan dankzij de castratie gebeurd.
Katten (en zeker katers) zijn van nature solitaire dieren. Dus als je hen wil laten samenleven ga je eerst moeten zorgen dat ze overvloed hebben aan alles wat ze nodig hebben, zodat die andere kat geen concurrent is als het om bronnen gaat. (bv. de andere claimt waterbakje A, geen probleem dan ga ik wel naar bakje B om te drinken. En hetzelfde voor kattenbakken, eten, slaapplekjes)

Zelfs katten die goed samen leven willen kunnen kiezen om al dan niet samen te zijn. Dus ze hebben gewoon ook de optie nodig om elkaar te ontwijken. Meer nog bij pubers, die gewoon ook wel heel irritant kunnen zijn bij momenten. Als je hen 's nachts in een bench steekt, hebben ze niet echt een optie om elkaar even niet te moeten zien. Stel je zelf voor dat je samenleeft met je puberbroer, die altijd maar achter ja aan wil jagen en "vechten" terwijl jij eigenlijk gewoon op't gemak wat wil slapen of wat wassen. En stel je dan voor, alsof dat nog niet lastig genoeg is, dat ze je 's avonds dan nog met irritantje in een veel te klein kamertje duwen, waardoor je hem al helemaal niet kan ontwijken. Logisch dat er ruzie komt en iedereen opgefokt is. Terwijl als je als je broer zijn 'momentjes' heeft, jij gewoon je kan terugtrekken op je kamer (of in hun geval boven op een kast, in een kartonnen doos of een holletje...)dan heb je daar veel minder last van en gaan jullie op de andere momenten veel leuker met elkaar kunnen omgaan.
En ja, je hebt 2 puberjongens in huis, dus af en toe gaan ze elkaar wel vinden en gaan ze in hun veel te wilde spel al eens wat randschade brengen. Dat kan je niet oplossen, maar dat ze op andere momenten elkaar weer vinden, daar kan je hen wel een handje bij helpen door hen veel keuzes en uitwijkmogelijkheden te geven. 100% kans op succes is er nooit, maar hoe meer randvoorwaarden er vervuld zijn, hoe groter de kans dat het weer goed komt.
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door wanderlust »

Guazala schreef: 09 apr 2024 15:17 Ik denk dat dat eerder ondanks dan dankzij de castratie gebeurd.
Katten (en zeker katers) zijn van nature solitaire dieren. Dus als je hen wil laten samenleven ga je eerst moeten zorgen dat ze overvloed hebben aan alles wat ze nodig hebben, zodat die andere kat geen concurrent is als het om bronnen gaat. (bv. de andere claimt waterbakje A, geen probleem dan ga ik wel naar bakje B om te drinken. En hetzelfde voor kattenbakken, eten, slaapplekjes)

Zelfs katten die goed samen leven willen kunnen kiezen om al dan niet samen te zijn. Dus ze hebben gewoon ook de optie nodig om elkaar te ontwijken. Meer nog bij pubers, die gewoon ook wel heel irritant kunnen zijn bij momenten. Als je hen 's nachts in een bench steekt, hebben ze niet echt een optie om elkaar even niet te moeten zien. Stel je zelf voor dat je samenleeft met je puberbroer, die altijd maar achter ja aan wil jagen en "vechten" terwijl jij eigenlijk gewoon op't gemak wat wil slapen of wat wassen. En stel je dan voor, alsof dat nog niet lastig genoeg is, dat ze je 's avonds dan nog met irritantje in een veel te klein kamertje duwen, waardoor je hem al helemaal niet kan ontwijken. Logisch dat er ruzie komt en iedereen opgefokt is. Terwijl als je als je broer zijn 'momentjes' heeft, jij gewoon je kan terugtrekken op je kamer (of in hun geval boven op een kast, in een kartonnen doos of een holletje...)dan heb je daar veel minder last van en gaan jullie op de andere momenten veel leuker met elkaar kunnen omgaan.
En ja, je hebt 2 puberjongens in huis, dus af en toe gaan ze elkaar wel vinden en gaan ze in hun veel te wilde spel al eens wat randschade brengen. Dat kan je niet oplossen, maar dat ze op andere momenten elkaar weer vinden, daar kan je hen wel een handje bij helpen door hen veel keuzes en uitwijkmogelijkheden te geven. 100% kans op succes is er nooit, maar hoe meer randvoorwaarden er vervuld zijn, hoe groter de kans dat het weer goed komt.

Ze hebben meer dan overvloed, meerdere voedsel-schaaltjes en water schaaltje waaronder ook een automatisch waterbak voor lopend en gekoeld water. 3 kattenbakken, van al het speelgoed wat klein is zijn er op zn minst 3 als niet 4 van. ze hebben 4 krabpalen, een kattenmuur, meerdere katten tunnels, een ballenbak en meerdere plekken waarop ze kunnen liggen te slapen. Dus te-kort komen ze echt niet.

de optie om geen bench te hebben is er simpel gezegd gewoon niet, ze hebben ook geen probleem met de bench zelf want ze lopen er beide vrijwillig in wanneer ik zeg dat het bedtijd is. tis ook geen kleine katten bench want hij is 107 (L) x 71 (B) x (H) 149 cm (3 verdiepingen) dus er zit meer dan genoeg ruimte voor beide in. Ze zijn dan ook niet opgefokt in de Bench, en ze zoeken elkaar buiten de bench gewoon op.
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door Guazala »

wanderlust schreef: 11 apr 2024 21:06 Ze hebben meer dan overvloed, meerdere voedsel-schaaltjes en water schaaltje waaronder ook een automatisch waterbak voor lopend en gekoeld water. 3 kattenbakken, van al het speelgoed wat klein is zijn er op zn minst 3 als niet 4 van. ze hebben 4 krabpalen, een kattenmuur, meerdere katten tunnels, een ballenbak en meerdere plekken waarop ze kunnen liggen te slapen. Dus te-kort komen ze echt niet.

de optie om geen bench te hebben is er simpel gezegd gewoon niet, ze hebben ook geen probleem met de bench zelf want ze lopen er beide vrijwillig in wanneer ik zeg dat het bedtijd is. tis ook geen kleine katten bench want hij is 107 (L) x 71 (B) x (H) 149 cm (3 verdiepingen) dus er zit meer dan genoeg ruimte voor beide in. Ze zijn dan ook niet opgefokt in de Bench, en ze zoeken elkaar buiten de bench gewoon op.
Ja, lastig dan. Dan heb je niet echt meer de mogelijkheid om nog dingen erbij te zetten. + dat dat ook geen oplossing zou zijn.

Wij hebben een halfbroer en -zus, waarbij de kater veel feller (en fysiek sterker) is. Hij speelt ook graag langer en wilder dan wat het meisje leuk vind, dus het is bij ons ook al een zoektocht geweest om daar mee om te gaan. Nu gaat het gelukkig weer een tijdje goed. We zien aan de kwijlvlekken in de pels in hun nek dat het er als we niet thuis zijn, wel eens stevig tegenaan gaat. Maar op andere momenten zijn ze weer heel leuk samen, wat toch een tijdje anders was.

Een tip die ik kreeg, die wel lijkt te werken:
Ik ga er van uit dat je alle speeltjes gewoon in huis hebt liggen. Dat was bij ons ook zo. Nu liggen er maar maximum een 10tal speeltjes doorheen heel het huis. Maar ik vervang er dagelijks 6. Al de rest ligt te marineren in potten met valeriaan en matabi. Van die 6 krijgen ze er elk eentje (zodat ze niet zien waar ik mee bezig ben :D). De 4 anderen verstop ik op plekken waar ze vaak passeren.
Binnenkatten zien speeltjes als een prooi. Dus eens daar mee gespeeld is, is die prooi dood en niet meer interessant. Alles laten liggen heeft daarom weinig zin en is gewoon extra rommel in huis. Meestal spelen ze er toch nog amper mee. Eens die speeltjes terug een nieuwe geur hebben, worden ze terug een interessante prooi. Dus als ze die dan vinden, is de jacht geopend. (En terwijl ze daar mee bezig zijn, steken ze geen ander kattenkwaad uit.)
Sinds ik dat doe, wordt er veel meer gespeeld. En geraken ze veel meer energie op een goeie manier kwijt. Dat valeriaan na de initiële fun ook rustgevend werkt is dan een extraatje.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat niet het probleem in gedragsverandering zit in het feit DAT je ze hebt laten castreren, maar meer in het feit dat ze pas gecastreerd zijn nadat de hormonen al door hun lijf gierden. Dan is de ingreep veel ingrijpender voor katers.

Als katers met 5-6 maanden gecastreerd worden weten ze mentaal niet wat ze missen.

Nu zijn ze gefrustreerd en in de war. Dat heeft tijd nodig.

Die bench noem ik voor twee katten - de hele nacht - overigens niet groot.
Zelfs mijn gerbils hebben een groter verblijf.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie