is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door wanderlust »

Lieve allemaal,

Ik weet niet zo goed meer wat ik moet... ik heb een klein huisje met 2 katten, en sinds een half jaar ongeveer klagen mijn ouders en broertje over hele erge stank in de woonkamer. Ze zeggen dat het zwaar naar ammoniak en kattenpis ruikt, ik ruik echter niks (ik heb zeer slecht tot geen reukvermogen). De katten hebben nergens tegen aan geplast (denk aan grond gordijnen etc) ik heb de vloer nu ook al meerdere keren gestoomreinigt zowel met als zonder zeep. ze geven specifiek aan dat het bij de kattenbak is en de bench. De bench is ook al meerdere keren gestoomreinigt en met kokend heet water en sopje schoongemaakt.

de kattenbak schep ik elke dag uit en 1x per maand leeg ik de gehele bak en maak ik hem met kokend heet water schoon. Ik heb nu al meerdere kattenbakvullingen geprobeerd die voor alle bakken in het huis werden gebruikt, heb namelijk ook 2 kattenbakken in de slaapkamer staan en daar ruik je het dus volgens hun absoluut niet. die kamer is ook enigszins groter dan de woonkamer.

ik heb nu sinds kort maar weer een nieuwe kattenbak gekocht omdat ik dacht dat het misschien daar aan lag, want ze hebben er aardig in lopen krabben ondanks dat er genoeg vulling in zat ruim 7-8 cm klonter vormend grit.

Ik heb Biokat's Diamond Care Fresh geprobeerd maar die klontert naar mijn mening niet goed. Ik heb een peewee bak en houtkorrels geprobeerd in de slaapkamer, nou dat was echt een nachtmerrie zo erg stonk dat, ondanks dagelijks scheppen. Cosycat Biologische Kattenbakvulling Klontvormend ook geprobeerd maar die heeft erg veel uitloop net zoals biokat's en is niet bepaald geur absorberend. en daarnaast heb ik de verschillende varianten van de jumbo huismerken geprobeerd, nu vindt ik de grove korrels het fijnst qua zo min mogelijk uitloop. maar de klontvormende versie hiervan valt snel uit elkaar, probeer nu voor het eerst deze week de niet klontvormende versie, en de katten lijken dit veel fijner te vinden omdat niet alles tussen de poten gaat zitten of plakken.

Echter weet ik nu nog steeds niet wat ik moet... niet klontvormende grit is veel prijziger op maand basis dan de klontvormende variant en ondanks verschillende soorten grit blijft het stinken in ALLEEN de woonkamer. dus alle tips zijn van harte welkom over goede katten-grit, of iets wat ik mis/over het hoofd zie.

Mijn moeder heeft ook al geroken aan de kleedjes in de bench en zegt dat dat niet stinkt, de kattenbench zelf zou ook niet stinken (daar staat de kattenbak in, ik heb een hele groter bench in de hoogte van 3 levels), de gordijnen stinken ook niet en de grond volgens haar ook niet. dus ik weet gewoon niet meer waar het hem aan ligt en waar ik het zoeken moet. Het is nu alleen wel op een punt gekomen dat mn broertje niet meer op bezoek komt, en mijn ouders liever ook niet meer op bezoek willen komen, laat staan dat ik het durf om mensen uit te nodigen in huis.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door Dinky »

Mijn eerste gedachte is dan dat ze dan toch ergens in de woonkamer hebben geplaatst. Wel heel merkwaardig dat je moeder de geur niet precies kan lokaliseren maar wel aangeeft dat het stinkt bij de kattenbak/bench. Maar de losse elementen stinken volgens haar dan weer niet.

Nou weet ik niet hoe jouw katten zijn maar je hebt ook kattengrit met geur. Omdat mijn vorige poes haar neus ophaalde voor luierzakjes met geur heb ik altijd bewust geurloos grit gekocht maar mogelijk dat je grit met geur kan testen bij de bak in de woonkamer? Dan zou ik de bakken op de slaapkamer het vertrouwde grit blijven gebruiken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door wanderlust »

wat dat betreft heb ik best veel geluk met beide katten en maakt geur ze niet veel uit. 1 heeft ooit in het begin geplast waar de bench staat maar dat heb ik toen des tijd erg goed schoongemaakt. kan het zijn dat dat in het hout is gaan trekken ? ik heb laminaat en zo ja krijg je dat er dan überhaupt nog uit? ik ben er toen direct bij geweest dus hij had geplast en binnen 5 minuten had ik het ook opgeruimd.

voor de rest hebben ze nergens in huis geplast, ze mogen namelijk ook niet alleen in de woonkamer zijn als ik er niet bij ben ivm dat ik ook vogels heb en grote monstera's. Dus ik ben er altijd bij als ze in de woonkamer zijn.

Ik ga eens kijken voor goede grit met geur, als mensen tips daar over hebben dan graag !
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door Rik »

Bench :???:
Worden de katten wel eens opgesloten?
Lijkt me reden genoeg voor een kat om buiten de bak te plassen/sproeien.
Maar goed... je zegt dat dat het niet is.

Ik zou zeggen... verplaats de kattenbak eens en kijk dan of de geur meeverhuist.

Maar als een bak in de slaapkamer niet ruikt (en wel gebruikt wordt) en in de woonkamer met hetzelfde grit ruikt wel, dan is er iets raars aan de hand. Op materiaal plassen waardoor de reuk versterkt wordt lijkt me dan logischer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door wanderlust »

ze gaan er alleen 'savonds in als ik ga slapen, niet voor straf. Ze gaan ook uit hun zelf in de bench en zijn altijd relaxt geweest in hun lichaamshouding wanneer ze in de bench zitten.

Ik heb mijn moeder gevraagd en die zegt dat niks erom heen zoals een vloer, gordijnen of radiator, raam etc stinkt naar kattenpis. ze plassen ook altijd netjes in een kuiltje (dus ook niet dat ze bijvoorbeeld tegen de rand aan plassen van de kattenbak) daarom vind ik de situatie momenteel ook zo moeilijk, omdat ik gewoon niet meer weet waar ik het moet zoeken, alles is wel 10x gestoomreinigt met en zonder zeep.

Ik ruik helaas zelf niks tot amper dus ik kan aan de hand van de kattenbak verplaatsten helaas niet weten of dat helpt of niet, (ik woon namelijk alleen, dus tis alleen bij het wekelijkse bezoek van mn moeder dat ik het momenteel hoor.)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door Rik »

Je kunt een van de bakken van de slaapkamer nog proberen te wisselen met diegene die ruikt. Als dat niet helpt dan moet er toch iets in de omgeving zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door wanderlust »

ga ik dat proberen. het enige wat ik nog kan bedenken is om HG tegen kattenbakgeur en HG tegen urinegeur te gebruiken op de vloeren en kattenbak .
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door Rik »

Dan zou het ook in de slaapkamer te ruiken moeten zijn.

Overigens... plassen beide katten wel op alle bakken?
(Niet dat er 1 kat op 1 bak plast en er iets met de urine is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door wanderlust »

ja ze plassen beide op alle bakken heb er in totaal 3.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door Asse-Poes »

wanderlust schreef: 22 feb 2024 20:26

sinds een half jaar ongeveer klagen mijn ouders en broertje over hele erge stank in de woonkamer.

Hoe ging het dan vóór die tijd?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door nellebel »

Verwissel je de filter van de bak ook? Als je een dichte bak gebruikt gaat die filter ook stinken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door wanderlust »

Asse-Poes schreef: 23 feb 2024 03:40 Hoe ging het dan vóór die tijd?
voor die tijd hoorde ik ze er niet over, heel af en toe dat ze de kattenbak roken omdat net 1 van de katten net geweest was. Ik heb ook nog zitten te denken om misschien een stalen bak te halen zon stainless steel.
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door wanderlust »

nellebel schreef: 23 feb 2024 11:06 Verwissel je de filter van de bak ook? Als je een dichte bak gebruikt gaat die filter ook stinken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
tis een open bak die in de bench staat. in de slaapkamer heb ik ook 1 open bak en 1 dichte bak.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door Asse-Poes »

Ik gebruik al jaaaaaaren dezelfde kunststof bak en heb daar nog nooit een probleem mee gehad.

Ondertussen zit ik me suf te denken, hoe jouw probleem ontstaan is.
Als er nergens in huis geplast is en je moeder ruikt alleen de plek waar de bak staat, dan moet het de bak zijn.

Je hebt al zelfs een nieuwe bak gekocht en dat hielp ook niet.
Je schept elke dag de klontjes urine eruit,
Dan blijft er nog 1 ding over: het schoonmaken van de bak zelf.

Ik zou in ieder geval de tip van Rik uitproberen: het wisselen van de slaapkamerbak met de woonkamerbak.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: is het de kattenbakvulling of kattenbak? vieze geuren en geen raad meer weten

Bericht door wanderlust »

Asse-Poes schreef: 23 feb 2024 13:16 Ik gebruik al jaaaaaaren dezelfde kunststof bak en heb daar nog nooit een probleem mee gehad.

Ondertussen zit ik me suf te denken, hoe jouw probleem ontstaan is.
Als er nergens in huis geplast is en je moeder ruikt alleen de plek waar de bak staat, dan moet het de bak zijn.

Je hebt al zelfs een nieuwe bak gekocht en dat hielp ook niet.
Je schept elke dag de klontjes urine eruit,
Dan blijft er nog 1 ding over: het schoonmaken van de bak zelf.

Ik zou in ieder geval de tip van Rik uitproberen: het wisselen van de slaapkamerbak met de woonkamerbak.

Ja heb dat nu gedaan, mijn moeder komt straks langs dus ik ga vragen of ze het nu minder ruikt of niet. Maar dat is dus ook mijn probleem ik kan me werkelijk waar niks anders meer bedenken, en in de slaapkamer ruik je niks. zou het hem misschien liggen aan de deur? die grenst aan de bench en daar heeft de kat toen 1 x bij geplast toen hij hier net kwam. het was op de grond maar misschien dat het toch ergens in de deur rand is gekomen. maar dat is inmiddels wel al ruim 8 maanden geleden
Plaats reactie