Kat heeft vlooien maar ik kan pas over 2 weken pipet gebruiken

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
billy2210
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 dec 2023 09:34

Kat heeft vlooien maar ik kan pas over 2 weken pipet gebruiken

Bericht door billy2210 »

Hoi allemaal,

Ik heb deze week ontdekt dat mijn kat vlooien heeft. Nog nooit eerder gehad, maar ik zag wat zwarte puntjes in zijn vacht en heb snel een Frontline pipetje gebruikt. Een levende vlo had ik op dat moment nog niet kunnen vinden en het waren echt maar een paar zwarte puntjes hier en daar. Dat was afgelopen dinsdag dus we zijn nu bijna een week verder en ik heb meer zwarte puntjes en helaas ook een levende vlo gezien op hem. Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat Frontline niet meer schijnt te werken :shock:

Ik heb snel de dierenarts gebeld en heb gister Stronghold Plus pipetjes en een omgevingsspray opgehaald. Er is mij verteld dat ik wel 2 weken moet wachten tussen de Frontline pipet en de nieuwe pipet dus ik kan hem pas volgende week dinsdag een pipet geven. Ik heb de omgevingsspray al gebruikt in alle kamers en stofzuigen gebeurd elke dag met een robotstofzuiger, de stofzuiger kan gelukkig ook helemaal onder de bank door. Ik zet hem nu meerdere keren per dag aan op de turbo stand en ik check elke keer of ik vlooien kan vinden in de stofzuiger daarna. Ook heb ik veel textiel in huis gewassen op 60 graden zoals dekens enz.

Mijn kat en kammen is een combinatie die volgens hem zelf volstrekt verboden is. Ik heb niet eens een vlooienkam maar alleen al met een grove kam is niet te doen. Ik heb een afspraak bij de trimmer op 8 maart, die was al gemaakt voordat ik de vlooien ontdekte en is hoog nodig. Met het regelmatige halfuurtje oorlogsvoering bij de trimmer is zijn vacht te onderhouden en kan hij weer een tijdje klitvrij door het leven. Ik vraag me ook af of ik dat wel door kan laten gaan.

Nu moet ik dus nog meer dan een week wachten met de kennis dat poezenmans vlooien heeft en ik krijg zelf overal jeuk van het idee. :esick: De dierenarts zei zelf dat met een vlooienkam in de tussentijd de beste oplossing is en noemde nog wel een vlooienshampoo maar op dat moment zag ik dat niet echt als een oplossing. Nu denk ik dat ik een vlooienshampoo wel wil doen, ook al weet ik dat het een groot drama gaat worden om hem te wassen.

Iemand eenzelfde situatie gehad? Heeft 1 van jullie zijn kat gewassen met vlooienshampoo en een week erna een pipet gegeven? Het gevecht wil ik prima met hem aangaan, hij doet niks behalve spartelen en het me moeilijk maken (het is een Maine coon kater van 8 kilo). Ik zit meer met de gedachte dat ik bang ben dat ik hem een overdosis anti vlooien middel geef op die manier.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat heeft vlooien maar ik kan pas over 2 weken pipet gebruiken

Bericht door Rik »

billy2210 schreef: 18 feb 2024 11:37 Ik heb snel de dierenarts gebeld en heb gister Stronghold Plus pipetjes en een omgevingsspray opgehaald. Er is mij verteld dat ik wel 2 weken moet wachten tussen de Frontline pipet en de nieuwe pipet dus ik kan hem pas volgende week dinsdag een pipet geven.
Heel verstandig advies van je dierenarts. Ik heb wel eens anders gehoord :evil: maar dan ga je het gif in dat lijfje toch echt (op)stapelen. En dat wil je niet hebben.
billy2210 schreef: 18 feb 2024 11:37 Mijn kat en kammen is een combinatie die volgens hem zelf volstrekt verboden is. Ik heb niet eens een vlooienkam maar alleen al met een grove kam is niet te doen. Ik heb een afspraak bij de trimmer op 8 maart, die was al gemaakt voordat ik de vlooien ontdekte en is hoog nodig.
Mag hij eigenlijk wel bij de trimmer komen als er ontdekt is dat hij vlooien heeft?
(lijkt me ook een risico voor die trimmer zijn zaak)
billy2210 schreef: 18 feb 2024 11:37 Nu moet ik dus nog meer dan een week wachten met de kennis dat poezenmans vlooien heeft en ik krijg zelf overal jeuk van het idee. :esick:
De vraag is niet of jij jeuk krijgt maar hoeveel last hij er echt zelf van heeft?
Als dat wel meevalt dan zou ik gewoon wachten.
billy2210 schreef: 18 feb 2024 11:37 ...(het is een Maine coon kater van 8 kilo). Ik zit meer met de gedachte dat ik bang ben dat ik hem een overdosis anti vlooien middel geef op die manier.
Als hij er ECHT heel veel last van heeft (heel veel zit te krabben en bijten), dan zou je kunnen kijken of je het na 3/3,5 week kunt geven. Maar dat is dus al hetzelfde advies van de dierenarts want je zit nu nog niet aan een week en 2 weken wachten zit je dus op 3 weken. Dat lijkt mij inderdaad ook echt het vroegste. De 4 weken is natuurlijk geen exacte wetenschap maar het blijft natuurlijk wel "spelen met gif" in dat lijfje. En met een "gezonde kater van 8 kilo" zou je die 3 weken waarschijnlijk wel (eenmalig) kunnen doen. Maar dat is inderdaad 2 weken wachten.

Of je hem een bad met vlooienshampoo moet geven zou ik af laten hangen van hoeveel last HIJ er van heeft (niet van kriebelig JIJ er van wordt) ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Kat heeft vlooien maar ik kan pas over 2 weken pipet gebruiken

Bericht door Guazala »

Eind vorig jaar ook vlooien gehad bij onze 2 tijgers. Ik had een afspraak bij de trimster om hen nog eens goed te laten uitkammen en een sanitaire trim te laten doen vooraleer we op vakantie vertrokken, 2 weken na ontdekking en eerste pipetje. Ik wilde de afspraak ook liever niet annuleren om te vermijden dat ze vachtproblemen zouden krijgen terwijl we op reis waren. 2 dagen voor de afspraak haal ik er nog eens een vlooienkam over en ontdek ik bij allebei nog een levende vlo.

Ik heb de trimster gebeld en het uitgelegd. Verschil was dat ze alles klaar staan had voor als ze nog een vlo zou tegenkomen (vlooienkam en bakje water met afwasmiddel). Verder is de afspraak wel kunnen doorgaan. Ze zei dat ze het tof vond dat ik het laten weten, dat de meeste eigenaars gewoon doen of hun neus bloedt, terwijl ze het best weten dat er vlooien zijn. Zij laat de afspraak gewoon doorgaan, tenzij er zo veel vlooien zijn dat je ze ziet rondspringen. Ze liet ook wat extra tijd tussen ons en de volgende afspraak om de ruimte beter te kunnen schoonmaken.

Dus best gewoon je trimmer contacteren, zodat hij/ze voorbereid is. Je zou het zelf ook wel fijn vinden, als de klant voor jou dat laten weten heeft, waardoor de kans op overdracht geminimaliseerd kan worden.
billy2210
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 dec 2023 09:34

Re: Kat heeft vlooien maar ik kan pas over 2 weken pipet gebruiken

Bericht door billy2210 »

Rik schreef: 18 feb 2024 14:36 Heel verstandig advies van je dierenarts. Ik heb wel eens anders gehoord :evil: maar dan ga je het gif in dat lijfje toch echt (op)stapelen. En dat wil je niet hebben.
Ja precies, ik vind die vlooien echt walgelijk maar nog steeds liever een kat met vlooien dan een zieke kat (of nog erger) doordat ik hem vergiftig.
Rik schreef: 18 feb 2024 14:36 Mag hij eigenlijk wel bij de trimmer komen als er ontdekt is dat hij vlooien heeft?
(lijkt me ook een risico voor die trimmer zijn zaak)
Ik heb al een berichtje gestuurd naar de trimster om haar te informeren over de situatie. Ik was er eigenlijk al vanuit gegaan dat de afspraak verzet moest gaan worden totdat ik de ongenode gasten verbannen heb. Even wachten tot ik haar mening hierover hoor, misschien dat ze het genoeg tijd vindt tussen de tweede behandeling.
Rik schreef: 18 feb 2024 14:36 De vraag is niet of jij jeuk krijgt maar hoeveel last hij er echt zelf van heeft?
Als dat wel meevalt dan zou ik gewoon wachten.
Hij lijkt er verbazingwekkend genoeg weinig last van te hebben. Hij heeft veel last van huidproblemen gehad vanwege allergieen en ik had dus verwacht dat dit een drama zou worden, maar ik zie hem nauwelijks krabben. Hij heeft vooral last van mij die constant als een aap door zijn vacht zit te plukken, dat vindt hij heel irritant :lol:
Rik schreef: 18 feb 2024 14:36 Als hij er ECHT heel veel last van heeft (heel veel zit te krabben en bijten), dan zou je kunnen kijken of je het na 3/3,5 week kunt geven. Maar dat is dus al hetzelfde advies van de dierenarts want je zit nu nog niet aan een week en 2 weken wachten zit je dus op 3 weken. Dat lijkt mij inderdaad ook echt het vroegste. De 4 weken is natuurlijk geen exacte wetenschap maar het blijft natuurlijk wel "spelen met gif" in dat lijfje. En met een "gezonde kater van 8 kilo" zou je die 3 weken waarschijnlijk wel (eenmalig) kunnen doen. Maar dat is inderdaad 2 weken wachten.
Rik schreef: 18 feb 2024 14:36 Of je hem een bad met vlooienshampoo moet geven zou ik af laten hangen van hoeveel last HIJ er van heeft (niet van kriebelig JIJ er van wordt) ;)
Ik heb hem gister wel gewassen. Niet met vlooienshampoo want na wat zoeken leek dat bijna nergens verkrijgbaar te zijn vanwege leveringsproblemen. Nu zat ik later naar de ingrediënten van dat spul te kijken en daar schrok ik een beetje van. De shampoo waar ik naar keek (die geschikt zou zijn voor honden en katten) had als ingredient Permethrin wat giftig is voor katten :shock:

Het wassen was een groot drama met veel herrie van hem. Het soort van gehuil dat hij maakte toen ik hem in het water deed vond ik echt vreselijk. Ik had gelezen dat je levende vlooien uit zijn vacht kan krijgen als ze in water komen met een beetje zeep, omdat ze dan niet op het oppervlak van het water kunnen blijven. Uiteindelijk ben ik met kleding en al samen met hem onder de douche gestapt (hoofdje natuurlijk niet onder water) om hem af te spoelen. Dat was geen drama, hij vond het prima en was een beetje met zijn voorpootjes met het water aan het spelen. Ik moest bijna janken door zijn vertrouwen in mij omdat hij het in mijn armen gewoon accepteerde na het drama daarvoor.
billy2210
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 dec 2023 09:34

Re: Kat heeft vlooien maar ik kan pas over 2 weken pipet gebruiken

Bericht door billy2210 »

Guazala schreef: 19 feb 2024 06:27 Eind vorig jaar ook vlooien gehad bij onze 2 tijgers. Ik had een afspraak bij de trimster om hen nog eens goed te laten uitkammen en een sanitaire trim te laten doen vooraleer we op vakantie vertrokken, 2 weken na ontdekking en eerste pipetje. Ik wilde de afspraak ook liever niet annuleren om te vermijden dat ze vachtproblemen zouden krijgen terwijl we op reis waren. 2 dagen voor de afspraak haal ik er nog eens een vlooienkam over en ontdek ik bij allebei nog een levende vlo.

Ik heb de trimster gebeld en het uitgelegd. Verschil was dat ze alles klaar staan had voor als ze nog een vlo zou tegenkomen (vlooienkam en bakje water met afwasmiddel). Verder is de afspraak wel kunnen doorgaan. Ze zei dat ze het tof vond dat ik het laten weten, dat de meeste eigenaars gewoon doen of hun neus bloedt, terwijl ze het best weten dat er vlooien zijn. Zij laat de afspraak gewoon doorgaan, tenzij er zo veel vlooien zijn dat je ze ziet rondspringen. Ze liet ook wat extra tijd tussen ons en de volgende afspraak om de ruimte beter te kunnen schoonmaken.

Dus best gewoon je trimmer contacteren, zodat hij/ze voorbereid is. Je zou het zelf ook wel fijn vinden, als de klant voor jou dat laten weten heeft, waardoor de kans op overdracht geminimaliseerd kan worden.
Als het kan zou ik de afspraak ook het liefste door laten gaan. Het is hoogste tijd en ik zie de klitten alweer beginnen tussen zijn benen en oksels. Wel fijn dat jouw trimster het gewoon door liet gaan. Ik ben nog even in gesprek met mijn trimster. Ik vind het zelf niet meer dan normaal om zoiets te melden maar misschien dat er ook mensen zijn die denken: joh dat lossen ze zelf maar op. Ik moet deze periode maar even door zien te komen :eangel:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat heeft vlooien maar ik kan pas over 2 weken pipet gebruiken

Bericht door Synemios »

Welke spray hebben jullie gebruikt?
Ik zie alleen maar omgevingsspray's die giftig zijn voor katten. (met permethrin)
Je kunt daar dus niet de mandjes/palen etc mee behandelen. (staan zelfs waarschuwingen bij)
IK doe zelf alles dagelijks stofzuigen en alles af met de stoomreiniger, en heb vectra felis gebruikt maar vond een tijdje terug toch weer een vlo.
Wij kammen 2x per dag.
Nu ben ik over gegaan op advantage omdat we daar in het verleden goede resultaten mee hadden en ik heb overal zout gestrooid tussen de plinten ( tip van Anne).

12/13 jaar terug hebben wij hier voor het laatst vlooien gehad.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
billy2210
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 dec 2023 09:34

Re: Kat heeft vlooien maar ik kan pas over 2 weken pipet gebruiken

Bericht door billy2210 »

Synemios schreef: 19 feb 2024 15:28 Welke spray hebben jullie gebruikt?
Ik zie alleen maar omgevingsspray's die giftig zijn voor katten. (met permethrin)
Je kunt daar dus niet de mandjes/palen etc mee behandelen. (staan zelfs waarschuwingen bij)
IK doe zelf alles dagelijks stofzuigen en alles af met de stoomreiniger, en heb vectra felis gebruikt maar vond een tijdje terug toch weer een vlo.
Wij kammen 2x per dag.
Nu ben ik over gegaan op advantage omdat we daar in het verleden goede resultaten mee hadden en ik heb overal zout gestrooid tussen de plinten ( tip van Anne).

12/13 jaar terug hebben wij hier voor het laatst vlooien gehad.
Ik heb de spray Indorex defense spray gebruikt, die werd bij de dierenarts verkocht. Hij bevat inderdaad ook permethrin dus ik heb hem goed laten drogen en het huis geventileerd. Ik heb alleen een krabpaal en een klim/krabpaal, mandjes ligt hij niet in. Hij ligt of naast me of de bank of naast me op een kussen in bed. Ik heb satijnen kussenslopen dus ik denk dat vlooien daar niet in kunnen gaan zitten omdat ze te glad zijn. Ik moet nog wel iets gaan bedenken om de bank mee te behandelen.

Wat voor stoomreiniger heb jij? Ik zit een beetje te kijken naar een stoomreiniger waar je ook een bank mee zou kunnen reiniger maar heb me er nog niet echt in verdiept.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat heeft vlooien maar ik kan pas over 2 weken pipet gebruiken

Bericht door Synemios »

Ja mijn dierenarts verkoopt ook meerdere spray's maar allemaal met permethrin en hier liggen ze wel in mandjes en ook veel op de bank trouwens.
Door die stoomreiniger hoef ik ook niet perse te sprayen.
Ik heb er 1 van black en Decker Steam-mop met SteaMitt en daarmee kun je eigenlijk alles schoon maken, ook de bank.
Maar die heb ik niet alleen tegen vlooien, hoewel het daarvoor wel super handig is, maar die heb ik vooral gekocht omdat ik 2 katten heb en mezelf met allergie voor oa huisstofmijt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie