Poes blijft maar in huis plassen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Bobdeman
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2024 20:23

Poes blijft maar in huis plassen

Bericht door Bobdeman »

Hoi Iedereen,

Wij hebben in ons huishouden (naast mijn vrouw, dochtertje en ik) een poes en een kat rondlopen. En de poes heeft al vaker last gehad van blaasontstekingen. Echter worden deze niet veroorzaakt door bacteriën, blaasstenen, gruis.. etc) Onze dierenarts geeft aan dat ze last heeft van feliene ideopathische cystitis (FIC). Nou zijn wij 3 weken geleden begonnen met het geven (op aanraden van de dierenarts) met Cystitab; een voedingssupplement in pilvorm dat gemaakt is voor katten om gezonde urinewegen te ondersteunen. Het bevat N-Acetyl-D-Glucosamine en werkt bevorderend voor een gezond blaasslijmvlies bij katten met een blaasontsteking waarbij andere oorzaken (bacteriën, blaasstenen, gruis, ..) zijn uitgesloten.

Hierbij geven wij ook Metacam (ik lees hier hele verschillende verhalen over op dit forum). Maar wij krijgen het gewoon niet onder controle. We zijn een tijdje daarom gestopt met Metacam en toen leek het beter te gaan, maar nu is het weer terug bij af en raadt de DA weer aan om Metacam te geven naast de Cystitab.

Qua voeding geven we Hill´s Prescription Diet c/d Urinary Multicare Kattenvoer met Kip. En 1 maal per dag een zakje voer van Iams die we met wat water verdunnen. Iedere dag worden de kattenbakken geleegd en bijgevuld indien nodig, er zijn genoeg kattenbakken en meerdere drinkplaatsen in huis voor ze.

Ze is helaas weer begonnen met plassen/heeft weer een blaasontsteking sinds de jaarwisseling. Wat we ook proberen.. we komen er maar niet vanaf. Dit is de nu de 8e keer in 3 jaar tijd dat ze weer in huis plast door de ontsteking. Voorheen was een week Metacam geven de oplossing en kon ze weer goed plassen en loste de ontsteking ‘vanzelf’ op.

Mijn vrouw is zwanger en we willen niet naast ons dochtertje van 1,5 jaar en binnenkort een baby in huis, een poes die alles onderplast… we zitten met de handen in ons haar…

Heeft iemand tips of adviezen om onze poes te helpen met de ontstekingen? Naast dat het voor ons erg vervelend is, vinden we het helemaal zielig voor haar omdat het plassen erg pijnlijk is met een blaasontsteking :-(
Plaats reactie