Megacolon, Bless

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
RAVERx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2022 13:47

Megacolon, Bless

Bericht door RAVERx »

Dag mensen!

Mijn lieve Bless is momenteel 12 jaar.

Ik ben een tijdje geleden met Bless naar de DA geweest i.v.m dat ik merkte dat ze met haar achterpoot een beetje mank liep, en soms de ontlasting op het tapijt liet gaan. De ontlasting waren erg harde, brokkelende poepjes. Bij de DA kreeg ik te horen dat ze misschien pijn had aan haar rug en hierdoor niet goed kon hurken om te ontlasten. Ik had Lax meegekregen en dit moest ik 3x per dag geven.

Uiteindelijk vorige week, merkte ik dat Bless al 3 dagen geen ontlasting had gehad, afspraak gemaakt bij de DA voor een rontgen foto. En Bless zat vol met ontlasting.. Ze hebben haar onder narcose de darmen goed kunnen spoelen. Maar Bless zou levenslang last houden van de megacolon.

Toen ik Bless weer kwam ophalen hebben we heel wat aan medicijnen meegekregen, en direct ander voer. Bless is bekend met blaasgruis, maar is nu overgestapt op Royal Canin Gastro intestinal Fibre Response, met een S/O index. Hier krijgt ze 2 zakjes natvoer van per dag, verdeeld over 4x met een scheut water erbij. Droog voer zijn we mee gestopt. Nu krijgt ze ook 4x Daags Cisapride (zodra dit een week goed gaat afbouwen naar 3x, nog een week goed afbouwen na 2x), 2x daags Laxs, en 1x daags Novacam. Ze heeft gisteren ondanks dat de DA zei dat ze wss niet direct zou ontlasten de dag na darmspoelen, toch ontlasting gehad, en ook nog in de bak! (Nog nooit zo blij geweest met een drolletje haha)

Ik vroeg mij af of meerdere mensen bekend zijn met een megacolon? Ik zie wel verhalen staan, maar het meeste is van 2013 tot 2016, en voor de rest lees je er zo weinig ervaringverhalen over..
Vandaar dat ik een berichtje geopend heb!

Liefs.
Bless, Lady, Selah ❤ Sammie my angel with wiskers ❤⭐
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Megacolon, Bless

Bericht door cerna »

Nee, gelukkig geen ervaring, maar ik reageer toch omdat de kat 12 is en dagelijks Novacam krijgt.
Is dat tijdelijk en is er vooraf bloed geprikt ivm de nierwaardes?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
RAVERx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2022 13:47

Re: Megacolon, Bless

Bericht door RAVERx »

Hoi Cerna,

Er is halfjaar geleden bloed geprikt i.v.m baarmoeder operatief laten verwijderen. Daar zijn toen geen gekke waardes uitgekomen. Het moet tijdelijk zijn inderdaad, novacam erg schadelijk?
Bless, Lady, Selah ❤ Sammie my angel with wiskers ❤⭐
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Megacolon, Bless

Bericht door cerna »

Ja, dat kan en dan vooral bij oudere katten omdat hun nieren vaak niet meer 100 procent functioneren en dan kan Novacam net het laatste zetje zijn om van de kat nierpatiënt te maken. Vooral omdat de slechte nierwaarde pas zichtbaar in het bloed is wanneer er 75 procent nierschade is.
Je denkt dus: alles goed met de nieren, terwijl er toch al veel achteruitgang is. Daarom wordt sinds een aantal jaren ook de SDMA-waarde gemeten. Dat geeft een betere indicatie.

Op de bijsluiter kun je zien wat de bijwerkingen kunnen zijn.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie