Voedselallergie met darmklachten Ragdoll

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Fritsie
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2024 22:55

Re: Voedselallergie met darmklachten Ragdoll

Bericht door Fritsie »

Ja, twee keer een echo, maar die zagen er toen allebei goed uit. Uit het bloedonderzoek destijds kwamen wel wat verlaagde witte bloedcellen, neutrofielen. Dat kon mogelijk wijze op een ontsteking, maar de organen zagen er daarna dus op de echo goed uit.

Fijn om te horen dat jouw kat weer de oude is! Was het een lange zoektocht? Was daar geen endoscopie voor nodig met biopt oid?
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Voedselallergie met darmklachten Ragdoll

Bericht door Poes82 »

Ik heb toen besloten nog geen endoscopie te doen, aangezien de bezoekjes hem zoveel stress opleverde. Ben met de prednison gaan afwachten. 2x een injectie gehad en dat sloeg aan.

Waarschijnlijk heeft het aan haarballen gelegen. Hoop dat die van jou snel opknapt!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voedselallergie met darmklachten Ragdoll

Bericht door Synemios »

IBD zie je vaak niet terug op een echo.
Het is ook iets dat regelmatig terug keert en soms is er dan prednison of AB nodig

Wij hebben ook besloten om geen biopt te laten doen, dat was bij Luna ook niet zinvol omdat ze daarmee niet de gehele darm kunnen bereiken.
Na een paar maanden was er op de echo duidelijk te zien dat er meer aan de hand was.

Bij haar kan ik niet van voer veranderen want zij heeft wel echt een voedselallergie.

Ik hoop dat je erachter komt en dat je kat snel opknapt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Voedselallergie met darmklachten Ragdoll

Bericht door Selma117 »

Wat een vervelend verhaal voor jou en de kat!!! Weet hoe stresvol dit soort dingen zijn helaas..:(

Hier ervaring met IBD en een kat(andere kat) met (nog steeds niks zeker) misschien voedselallergie/in ieder geval gevoelige vertering/ ook wat jeuk klachten/keel..oren..

Zo een lekkere overgevoelige waarbij niets volgens het boekje gaat ;).

Sommige katten voldoen inderdaad overduidelijk aan de symptomen van voedselallergie, maar soms kan het ook vaag zijn.

Toen ik dit las dacht ik zelf eerlijk gezegd wel dat de eerste klachten mij niet echt deden denken aan een voedselallergie..ik denk dat je dan meer 'steady' klachten zou verwachten ipv een week en dan weer niet, terwijl ze al lang 0p hetzelfde voer stond?

Is er uitgebreid ontlasting onderzoek gedaan?

Geef je probiotica? Als ze lastig is met pilletjes kan je het ook in een lege (hele kleine) capsule geven. Eventueel heeft organimal kleine pilletjes probiotica. Maarja hebt altijd katten die daar zelfs niet goed op gaan. Wel het proberen waard (in deze zit ook geen zetmeel oid).

Er bestaan naast de katten met de meer acute reactie (Dus bij het geven van een allergeen, hup meteen overgeven bwv) ook 'opbouwers'. Die kunnen inderdaad een steeds na een bepaalde tijd een reactie opbouwen..
Elke kat is anders.. en soms is het een raadsel.

Als ze hele harde ontlasting heeft, zou je evt een paar druppeltjes olijfolie door het voer kunnen geven?

Ik zie dat er een aantal keer een echo is gedaan, bij mijn kat was de IBD zichtbaar, maar dat ligt er inderdaad aan welk stadium het is.
Dat is een lastige aandoening, maar waar waarvan ze ook denken (als ik het goed heb) dat er regelmatig voedselgevoeligheden meespelen.

Vaak zijn helaas de katten met dit soort issues ook 'gewoon' gevoelige dieren en speken er soms meerdere (immuungerelateerde) dingen mee.

Als je echt al hebt onderzocht, zou je eventueel naar een alternatief dierenarts kunnen gaan voor een aanvullende behandeling. Ik weet niet waar je woont?

in ieder geval alvast sterkte en succes!!
Plaats reactie