Milka

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Milka

Bericht door cerna »

Ik maak me ongerust over Milka.
Wanneer je naar haar kijkt en naar haar gedrag dan snap je niet waarom ik me ongerust maak want Milka is voor haar leeftijd (15,5) nog erg actief en beweeglijk.
Maar Milka valt af en dat al sinds een jaar, terwijl ze meer dan genoeg eten krijgt. Haar vacht ziet er ook niet geweldig uit (veel lichte plukken die je er zo uit kunt trekken). Dat kan met de winter te maken hebben, met de verwarming.

Gisteren lukte het me eindelijk om urine op te vangen en dat was een uurtje voordat de dierenkliniek dicht ging. Milka verliest geen eiwitten, maar het soortelijk gewicht van de urine is te laag en dat betekent dat de nieren verder achteruit zijn gegaan.
Maar wat is er nog meer aan de hand? Waarom valt ze zo af?

Morgen om 9.40 uur laat ik een groot bloedonderzoek doen en hoop ik dat we duidelijkheid krijgen.
Maar de uitslag komt waarschijnlijk pas maandag.

Milka vorig jaar juni:
Afbeelding

Milka vandaag:
Afbeelding
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Milka

Bericht door Rik »

cerna schreef: 14 feb 2024 17:22 Maar Milka valt af en dat al sinds een jaar, terwijl ze meer dan genoeg eten krijgt.
Welk voer krijgt ze?

Het meeste nierdieet is in ieder geval erg laag in eiwitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Milka

Bericht door cerna »

Trovet. Iets meer dan 1 blikje per dag.
https://www.medpets.nl/trovet-renal-oxa ... d-kat-blik

Daarnaast nog 1x daags een derde blikje (25 gram) Applaws Oceanfish
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Milka

Bericht door Synemios »

Ja ik kan mij voorstellen dat je ongerust bent.
Wat een verschil.
Verstandig om verder te kijken.

Schildklier, glucose (als die te hoog is ook fructosamine) etc.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Milka

Bericht door Rik »

cerna schreef: 14 feb 2024 17:37 Trovet. Iets meer dan 1 blikje per dag.
https://www.medpets.nl/trovet-renal-oxa ... d-kat-blik
Daarnaast nog 1x daags een derde blikje (25 gram) Applaws Oceanfish
Ik neem aan dat blikje die kleintjes van 100gr zijn (en niet die van 200gr) ;)

Als ik even ruwweg kijk naar de benodigdheden. Gewenst gewicht = 4 kg (?)
De formule voor kcal: 75 (normaal) of 52 (inactief) * BW ^ 0,67
Normaal: 75 * 4^0,67 = 189 kcal p/dg / Inactief: 52 * 4^0,67 = 132 kcal p/dg

Voor Trovet Renal & Oxalate RID (Chicken) even globaal uit 100 gram voer
(de standaard tabellen voor kcal uit voer):
3,5 kcal x 7,0 gr eiwit = 24,5
8,5 kcal x 6,5 gr vet = 55,25
3,5 kcal x 7,5 gr kh = 26,25
Totaal per 100 gram: 106 kcal

Applaws Adult Ocean Fish zal wel iets vergelijkbaars zijn.
Maar Milka valt af en dat al sinds een jaar, terwijl ze meer dan genoeg eten krijgt.
Ja, meer dan genoeg in gram. Maar ook genoeg ik kcal? Volgens de cijfers zou je dan met die 125 gram toch wel tegen de ondergrens aanzitten. Maar ik weet uiteraard ook hoe moeilijk het is om ze meer te laten eten ;)

Problematischer verwacht ik echter de lage hoeveelheid (hoogwaardige dierlijke) eiwitten te zijn.
Ik denk dat dat ook vaak het probleem is, zeker in de nierdieten.
Bowy viel haar laatste maanden ook heel erg veel af.
Het gaat heel langzaam... maar ja... over langere tijd ga je dat wel merken.

Ik weet dat Erik toen kip is gaan bijvoeren.
En als het hier ooit nog een keer voor zou komen, dan zou ik zelf ook een normaal (hoogwaardig dierlijk) eiwit dieet onderzoeken. Laatst hier ook een podcast over geluisterd (een dierenarts die ook tegen de lage eiwitten in nierdieten is).

Ik ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Milka

Bericht door Asse-Poes »

Ach jee, dat lijken wel 2 verschillende katten 😞

Sterkte Annet, ik hoop dat je snel de uitslag van het bloedonderzoek gaat krijgen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Milka

Bericht door Dinky »

Wanneer je dat ziet is ze inderdaad een oude poes geworden. Hopelijk vinden jullie iets wat goed te behandelen is zodat ze nog een tijd mee mag gaan
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Milka

Bericht door cerna »

Rik schreef: 14 feb 2024 19:51Ja, meer dan genoeg in gram. Maar ook genoeg ik kcal? Volgens de cijfers zou je dan met die 125 gram toch wel tegen de ondergrens aanzitten. Maar ik weet uiteraard ook hoe moeilijk het is om ze meer te laten eten ;)
Och hemel. En ik vond al dat ze zoveel kreeg.
Om half 7 (18.30) heeft ze 7 spuitjes gehad. Dat is ongeveer 30 gram vaste substantie en een uur later kregen de andere katten eten en zat Milka alweer klaar op haar plekje. Onze reactie was: "Maar ze kan toch niet alweer honger hebben?" Tóch at ze met smaak een schaaltje Porta 21 vis leeg. Mijn conclusie: dat moet de schildklier zijn.
Problematischer verwacht ik echter de lage hoeveelheid (hoogwaardige dierlijke) eiwitten te zijn.
Maar het kunnen dus ook de calorieën zijn. :-( Noa kreeg 24 spuitjes per dag en kwam in een half jaar tijd 2 kilo aan en Milka krijgt 28 spuitjes (zelfde voer) en valt ondanks dat af. Komt dat door de leeftijd? Of toch iets onderliggends?
Het gaat heel langzaam... maar ja... over langere tijd ga je dat wel merken.
Ja inderdaad. Milka woog in juli 2020 5,1 kilo, een jaar later 4,6, in mei vorig jaar 4,2 en afgelopen december 4,1. Op onze weegschaal weegt ze nu rond 3,7 (ben benieuwd wat de weegschaal morgen aangeeft).
Ik weet dat Erik toen kip is gaan bijvoeren.
En als het hier ooit nog een keer voor zou komen, dan zou ik zelf ook een normaal (hoogwaardig dierlijk) eiwit dieet onderzoeken. Laatst hier ook een podcast over geluisterd (een dierenarts die ook tegen de lage eiwitten in nierdieten is).
Heb je dan al iets in gedachten?
Ik ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt.
Ik ook. Hopelijk niets ernstigs. Schildklier kan ik behappen want daar heb ik al vaker mee te maken gehad, maar kanker.......... :cry: (2 jaar geleden had ze een bultje op de rug, maar dat was goedaardig. Toch spookt het door mijn hoofd)
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Milka

Bericht door Synemios »

Ik had een heel stuk geschreven maar Lizzy is niet echt te vergelijken met een gemiddelde kat die nierfalen heeft.
En aangezien ik veel te weinig weet van voeding, eiwitten en nierfalen in het algemeen buiten het advies van dierenartsen om heb ik het verwijderd.

IK hoop dat er niets uit komt en dat het een kwestie is van te weinig calorieën.
Maar ik begrijp dat je bang bent zeker ook als die gedachte van kanker door je hoofd spookt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Milka

Bericht door Rik »

cerna schreef: 14 feb 2024 21:49 Heb je dan al iets in gedachten?
Je weet dat ik rauw geef. Dus mijn aanpak zal waarschijnlijk heel verschillend zijn. Ik zou zelf n.l. ook in die hoek blijven zitten. Eiwitten, vetten en fosfaat wel onder de loep nemen maar bij raw heb je verder helemaal niet te maken met koolhydraten.

Ik kwam bv dit artikel tegen.
https://www.vngpets.com/post/should-i-f ... a-raw-diet

Daar hebben ze het over 5.2gr eiwit per kg. Als Milka 4kg moet wegen dan zou dat zo'n 21gr moeten zijn (maar met 5kg dus 26gr). De 7% (=7gr/100gr) dat zou dan 300gr moeten zijn :???: En dan is het probleem ook nog dat niet alle eiwitten hele goede eiwitten zijn.

Nog zo een
https://www.vin.com/apputil/content/def ... &pid=22915

Ook daar zeggen ze 5-6gr eiwit/kg. Ze hebben het zelfs over 300+ kcal. Maar het voer wat ze daar noemen zou al 193 kcal/100gr bevatten. Mijn berekening van trovet zit daar dus ver onder (106). Daar zou je dan een 3 blikken voor moeten geven. Yikes :shock:

Hier ook een artikel van RC.
https://vetfocus.royalcanin.com/en/scie ... ey-disease

Ik heb nog even gechecked bij trovet
https://www.trovet.com/nl/product/renal-oxalate-kat/
Inderdaad 106 kcal voor het blik chicken.
Er staat ook een dosering van 210-250gr voor een kat van 5kg.

En zelfs dat zou dus maar 14 gr eiwit zijn ipv de 4 of 5 x 5 gram (=20-25). Dus dan zou trovet al aan de lage kant zitten.

Het probleem hoeft dus niet zozeer de hoeveelheid eiwit te zijn maar dan moet je wel de dosis geven om voldoende eiwit binnen te krijgen. En als dat niet mogelijk is moet er gekeken worden naar de mogelijkheid van voer met de juiste verhoudingen die daar wel aan kan voldoen.

Dat is een beetje hoe ik het zie en normaal onderzoek.

(Overigens ook pas nadat Bowy er niet meer was.)

Ps. Ik vraag me af of een dierenarts hier iets over weet en of je niet bij een nutritionist moet zijn daardoor.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Milka

Bericht door nellebel »

ik snap heel goed dat je bezorgd bent. in een jaar tijd is ze wel erg veel veranderd. ik hoop dat er vandaag duidelijkheid komt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Milka

Bericht door castratenkoor »

Jeetje wat een verschil die twee foto's. De tweede foto lijkt op hoe Rik er uit ziet. En dat is een schildklierkat. Ik ben benieuwd wat er uit het bloed komt. Sterkte!
Ik hoop dat haar toestand te verbeteren is met medicatie of voer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Milka

Bericht door cerna »

Hier kan de vlag uit want alles is goed en de nierwaardes zijn zelfs verbeterd :mmwhistle: Wat een opluchting!
Milka was ook niet zo heel veel afgevallen (van 4 kilo naar 3,97 kilo; dat is het nadeel van op de arm wegen).
Natuurlijk ook naar de eiwitten gevraagd. Volgens de dierenarts is het met de hoeveelheid eiwitten in een goed nierdieet prima gesteld (je moet het echter niet vergelijken met vers want dat is altijd hoger).

Het bloedprikken was een ramp want er kwam geen druppel (net als destijds met Amber). Andere dierenarts erbij, maar haar lukte het ook niet. De ader was goed zichtbaar, maar Milka wilde niets afgeven.
Uiteindelijk besloot de dierenarts om aan de andere kant te prikken en toen lukte het wel. Vanaf nu weten we dat rechts geen bloed heeft en links wel :eshifty:

Ik kan dus maar 1 conclusie trekken en dat is dat Milka toch te weinig eten krijgt. Ze kreeg tot 4 weken terug 3x 6 spuitjes plus 2x daags 25 gram oceanfish. De oceanfish heb ik teruggebracht naar 1x daags en het nierdieet naar 4x daags 7 spuitjes, maar dat is dan toch nog te weinig want anders zou ze niet afvallen.
Er moet weer spek op die botten (is dat realistisch?)!
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Milka

Bericht door nellebel »

joepie, wat een geweldig nieuws. lekker gaan verwennen die oude dame. spek op de botten klinkt zeker realistisch, vooral omdat ze zelf dus om eten vraagt. en voor de zomer dan weer een mooie nieuwe outfit, nieuw bontje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Milka

Bericht door Rik »

cerna schreef: 15 feb 2024 11:33 Hier kan de vlag uit want alles is goed en de nierwaardes zijn zelfs verbeterd :mmwhistle: Wat een opluchting!
O, wat fijn :edance:
cerna schreef: 15 feb 2024 11:33 Natuurlijk ook naar de eiwitten gevraagd. Volgens de dierenarts is het met de hoeveelheid eiwitten in een goed nierdieet prima gesteld (je moet het echter niet vergelijken met vers want dat is altijd hoger).
Ja, de hoeveelheid eiwitten per 100 gram wel ja. Maar dan moet ze dus wel genoeg gram binnen krijgen voor haar gewicht ;)
cerna schreef: 15 feb 2024 11:33 Ik kan dus maar 1 conclusie trekken en dat is dat Milka toch te weinig eten krijgt. Ze kreeg tot 4 weken terug 3x 6 spuitjes plus 2x daags 25 gram oceanfish. De oceanfish heb ik teruggebracht naar 1x daags en het nierdieet naar 4x daags 7 spuitjes, maar dat is dan toch nog te weinig want anders zou ze niet afvallen.
Inderdaad.

Heb je overigens geen babyweegschaal of keukenweegschaal?
Dat gaat wat nauwkeuriger dan "op de arm" ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie