Milka

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Milka

Bericht door cerna »

Maar daar moet dan ook nog de 17% van Applaws Oceanfish bij. De oceanfish heeft geen nadelige gevolgen voor haar nierwaardes (ik moet de uitslag nog per mail krijgen) en daarom kan ik weer teruggaan naar 2x daags. Ik haal 3 porties uit een blikje van 70 gram. Dat is dus ongeveer 2x23 gram. Maar hoeveel eiwitten zijn dat dan (ik ben geen rekenwonder; altijd een alphameisje geweest)?

Wanneer ik Milka 4x daags 8 spuitjes zou geven (=35 gram) plus 2x daags 23 gram Oceanfish, hoeveel eiwitten krijgt ze dan binnen?
Uitproberen of ze dit op kan. En dan zit ik volgens Trovet nog te laag (minimaal 210 gram)
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Milka

Bericht door Rik »

Nierdieet heeft ongeveer 7 gram eiwit per 100gr. (tussen 5 en 9 afhankelijk van soort). Trovet geeft de analyse ook met vocht aan dus je hoeft niet om te rekenen. En als een kat van 4 of 5 kg tussen de 20 en 25 gram eiwit nodig heeft dan kom je op minimaal 300 gram uit. Trovet zit dat met het advies dus nog zelfs onder.
https://www.trovet.com/nl/product/renal-oxalate-kat/

Dan kan ik me voorstellen dat nierpatientjes na een paar jaar wel behoorlijk afvallen.

Ik was met Bowy ook al bij wie ze een blikje van 100gr per dag at.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Milka

Bericht door Dinky »

@Rik: daar moet dan de portie applaws nog bij opgeteld worden?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Milka

Bericht door Rik »

Volgens mij is Applaws Oceanfish 12%
Ruwe Eiwit 12%, Ruwe Vezel 1%, Ruw Vet 1%, Ruw As 3%, Vocht 83%
In 23 gram is dat dan 2,67 gram
Bij 2x 23 gram is dat 5,52 gram eiwit.
Incl. 1 blikje Trovet met 7 gram zit je aan 12,5 gram (ipv de 20-25 gram die nodig is) 😳

Of ik niet iets compleet over het hoofd zien.
cerna schreef: 15 feb 2024 12:30 Wanneer ik Milka 4x daags 8 spuitjes zou geven (=35 gram)
Bedoel je 4x 35 gram of totaal 35 gram Trovet?

Indien 4x35gr = 140 gr x 7 gr eiwit (p/100gr) = 9,8 gr.
Plus 5,52 is 15,32 gr eiwit. Komt wel dichter bij maar toch nog te weinig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Milka

Bericht door Synemios »

Wat een goed nieuws!
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Milka

Bericht door Asse-Poes »

Gefeliciteerd met de uitslag! :edance:

Waar komt het vachtverschil tussen juni en nu dan vandaan? Milka is een cv gewend, dus dat zou ik niet logisch vinden.
En van 4000 gram naar 3970 gram is maar 30 gram verschil, dat verklaart het ook niet.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Milka

Bericht door OMH »

Ha mooi zo! Goed nieuws is altijd fijn!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Milka

Bericht door cerna »

4x35 gram=140 gram per dag + 46 gram Oceanfish (volgens het blikje 17% eiwit) = te weinig :-(

Ik heb net na de middag de dierenarts gesproken en gevraagd wat ik kan doen om haar zwaarder te krijgen. Ze antwoordde toen dat ze Milka niet mager vond, maar dat het haar opviel dat ze behoorlijk spierverlies had en dan vooral aan de achterkant. En spieren wegen ook. Maar hoe kweek je meer spieren zonder de nieren te belasten? Topsporters hebben hier wel een antwoord op (eiwitrijke drankjes), maar dat is juist iets waarvoor we moeten oppassen.

En dan nu de bloeduitslagen:
Afbeelding

T4 28,4 (stond op een andere bladzijde)

Hogere ureumwaarde kwam volgens de dierenarts doordat ze een lekkende hartklep heeft en heeft niets met de nierfunctie te maken.
Conclusie: Milka is geen nierpatiënt (meer)?
Nee, toch niet want het feit dat het soortelijk gewicht van de urine te laag is, duidt toch op niet goed functionerende nieren (maar wel onder de 75% wanneer ik het tenminste goed begrepen heb).
Ik ga dus door zoals ik al driekwart jaar doe en de artikelen van Rik lezen in de hoop dat daarin een oplossing staat voor het afvallen.

En iedere suggestie is welkom.

Milka op naar de 18!

Milka heeft altijd een wat mottige vacht in de winter (heeft sowieso een lastige vacht en heel snel last van klitten). Dankzij dr. Ann's is het al verbeterd, maar ik ga daar ook nog verder naar kijken.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Milka

Bericht door cerna »

@ Rik: wil jij eens naar dit voer kijken?
https://www.dierapotheker.nl/Specific-S ... JsQAvD_BwE

Heeft dat nou meer of minder eiwitten? Trovet rekent in procenten, Specific in grammen.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Milka

Bericht door Synemios »

Virbac had goed nier dieet, maar ik zie alleen nog maar de nier/joint combi.
En die hebben ook geen nat voer ernaast.
Die hebben wel ook voer voor verschillende fases. ( met de joint support)
Laatst gewijzigd door Synemios op 15 feb 2024 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Milka

Bericht door Rik »

cerna schreef: 15 feb 2024 16:43 Ik heb net na de middag de dierenarts gesproken en gevraagd wat ik kan doen om haar zwaarder te krijgen. Ze antwoordde toen dat ze Milka niet mager vond, maar dat het haar opviel dat ze behoorlijk spierverlies had en dan vooral aan de achterkant. En spieren wegen ook. Maar hoe kweek je meer spieren zonder de nieren te belasten?
Ja... spierafbraak is dus ook een symptoom van eiwit tekort.
A protein-deficient cat's body will break down its muscle mass to replace essential amino acids.
https://wagwalking.com/wellness/how-muc ... y-cat-need

Op zich wel mooi resultaat van bloedonderzoek.
Hogere ureum (BUN) was te verwachten (en waarschijnlijk de reden dat eten nog niet helemaal vanzelf komt).

Wat zijn die # waardes? Ook bloed maar dan een andere machine?
De globine zijn daar wat hoog ??
Hogere globuline waarden worden gezien bij stress, uitdroging, bloedziekten, leverziekten, hart- en vaatziekten, allergieën, diabetes en artritis.
Maar misschien is dat de stress plus klein beetje uitdroging?

Hopelijk knapt de vacht ook weer wat op met het betere weer straks.
cerna schreef: 15 feb 2024 17:02 @ Rik: wil jij eens naar dit voer kijken?
https://www.dierapotheker.nl/specific-f ... nddelen%20(per%20100%20gram,mg%2C%20Vitamine%20A%201.351%20IE%2C

Zou dat iets zijn naast het nierdieet?
Daar gaat wat mis met die link ;)
O wacht, bij het quoten zie ik de link wel goed.
https://www.dierapotheker.nl/specific-fgd-senior-kat

Yikes. Brokken. Dat zou ik dus sowieso niet doen. Veel koolhydraten en weinig dierlijke eiwitten.
Ruwe eiwitten 25,9 gram
Ik zou eens even moeten onderzoeken waar die ruwe eiwitten vandaan komen want die lijken mij niet uit dierlijke componenten te komen (zo weinig dier als dat erin zit). Plus droog...

Edit: Ja, even gekeken:
De term ruw eiwit verwijst naar het eiwitgehalte van het hondenvoer. In de analyse wordt geen onderscheid gemaakt tussen eiwitbronnen. Het ruwe eiwit omvat dus niet alleen eiwitten van het vlees in het voer, maar ook plantaardig eiwit, dat bijvoorbeeld afkomstig kan zijn van granen zoals tarwe.
Gezien die ingrediëntenlijst kun je er dus van op aan dat dat geen dierlijke eiwitten zijn.
Maïs, maïseiwit, varkensvet, vismeel, tarwe, rijst, aardappeleiwit, cellulosepoeder, gehydrolyseerd dierlijk eiwit, vitaminen en sporenelementen (inclusief gecheleerde sporenelementen), mineralen (inclusief triptotassium citraat), eipoeder, visolie, fructo-oligo-saccharides, bietenpulp, methionine, ammonium chloride, taurine, Yucca poeder, L-carnitine. Natuurlijke antioxidanten (tocopherolen, rozemarijn extract en vitamine C). Bevat geen toegevoegde kunstmatige kleur- en smaakstoffen.
Als je het dan over goede eiwitten hebt dan moet je dus geen eiwitten uit graan of in dit geval Maïs hebben.
Laatst gewijzigd door Rik op 15 feb 2024 17:17, 4 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Milka

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat de nieren van Milka nog zodanig werken dat de bloedwaarden goed zijn!

Hopelijk vind je een werkwijze voor meer calorieën. En ja, bespiering achterpoten is iets wat afneemt bij oudjes....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Milka

Bericht door Synemios »

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ac/1930604

Wil je deze bekijken Rik? ja zijn brokjes ik weet het ;-)
Oh hoeft niet meer want de link is veranderd naar natvoer.

Ze hebben deze dus wel ook in nat voer:

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... 5288d5cb98

En early stage:

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... f14b333f57

Maar de prijs is wel schrikbarend hoog.
Nu is het virbac voer van Luna daar ook 20 euro duurder, dus verder kijken en prijzen vergelijken loont wel.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Milka

Bericht door Rik »

Synemios schreef: 15 feb 2024 17:18 Ze hebben deze dus wel ook in nat voer:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... 5288d5cb98

En early stage:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... f14b333f57
Bij die twee zie je dus als eerste ingredient Vlees en dierlijke bijproducten* staan.
Verderop staat wel plantaardige bijproducten maar dat is dan niet als eerste.
De 11 en 12% ruwe eiwitten zullen dan wel het grootste deel uit dierlijke eiwitten bestaan.
(PS. Bij dat lijstje staat ook vocht dus je hoeft niet om te rekenen dat er 0,11*85gr=9 tot 10 gram in een kuipje zit.
Wil je dan op 20-25 gram eiwitten komen dan kom je op 2-2,5 of 3 kuipjes (wat ook de aanbevolen dosering is).

Op zich kan een gezonde kat wel iets met eiwitten uit granen e.d. Ze halen energie uit die eiwitten (indien ze ontsloten zijn). En energie die ze daaruit halen hoeven ze dan niet uit eigen reserves te halen. Maar uiteindelijk zijn er wel dierlijke eiwitten nodig om de spieren e.d. op peil te houden. En als ze van beide al te weinig krijgen... Probleem als je puur alleen naar de dierlijke eiwitten gaat is dan wel weer dat je ook goed op de fosfor en calium moet letten (wat bij nierpatienten schijnbar het probleem is).

Onderstaand even zonder bron want ik weet dus ook niet of dit echt zo klopt (zelf die onderzoeken nog niet gezocht).
Kattenvoer met vers vlees is de beste optie voor een eiwitrijk dieet. Vers vlees heeft namelijk een zeer hoog eiwitgehalte. Het goede nieuws is dat het nauwelijks mogelijk is om een kat te veel eiwitten te geven. Vroeger werd een hoge inname van eiwitten nogal eens gelinkt aan nierproblemen bij katten. Nader onderzoek heeft echter uitgewezen dat dat niet door de eiwitten in het vlees komt, maar eigenlijk door het calcium en fosfor in de botten die in het vlees verwerkt zijn. Alles wat een kat te veel aan aminozuren in zijn lichaam krijgt, komt er via zijn urine weer uit. Het blijft dus niet in zijn systeem.
Ik heb die quote even door chatGPT gegooid en punt 4 is:
Deze quote bevat enkele correcte elementen, maar er zijn ook enkele nuances die belangrijk zijn om in overweging te nemen.
[...]
4. Nierproblemen: Het verband tussen een hoog eiwitgehalte en nierproblemen bij katten is een onderwerp van debat en onderzoek. Hoewel sommige oudere studies suggereerden dat een hoog eiwitgehalte nierproblemen zou kunnen veroorzaken, hebben recentere studies dit verband in twijfel getrokken. Het is waarschijnlijker dat de kwaliteit van eiwitten en andere factoren, zoals fosforinname, een rol spelen bij niergezondheid.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Milka

Bericht door Synemios »

Bedankt voor de uitleg en de quotes.

Maar daar heb je dus echt iemand zoals jij voor nodig want het is behoorlijk ingewikkeld allemaal.
Heel eerlijk ben jij ook de enige die ik mijn meiden toe vertrouw qua voeradvies.

Maar als je nu iets van dr ann kidney, porus one of ipa toevoegd aan het rauw voer? of door normaal nat voer is dat dan niet voldoende?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie