Welk voer ondersteund struviet EN nierfalen?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Welk voer ondersteund struviet EN nierfalen?

Bericht door Pisces2202 »

Sorry dat ik even kom binnenvallen, maar ik ben al een tijdje op zoek naar een bron of onderzoek waarin wordt aangegeven dat Semintra niet gegeven mag worden, als er geen eiwit in de urine zit. Ik begin ook een beetje in dat scenario te komen met onze 13 jarige, die wat weer iets achteruit is gegaan met zijn nieren in 2 jaar (hoog normaal crea, iets te hoog ureum)

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Welk voer ondersteund struviet EN nierfalen?

Bericht door Asse-Poes »

Ik begrijp de vraag niet goed (of ik lees niet goed)

Waarom zou je Semintra aan een kat geven die geen eiwit in de urine heeft?

Semintra reduceert de eiwitten in de urine. Als er geen eiwit aanwezig is, valt er niets te reduceren.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk voer ondersteund struviet EN nierfalen?

Bericht door Rik »

De enige twee aanleidingen om Semintra te geven is eiwit in de urine en soms hoge bloeddruk (hoewel voor dat laatste meer Amlodipine voorgeschreven wordt).

Of er bronnen zijn dat het niet 'mag' weet ik niet maar als er geen aanleiding voor is, dan is het natuurlijk onzin om te geven.

Nog even iets. Als het gegeven wordt zonder de eiwit in de urine te onderzoeken, dan kun je achteraf dus ook niet meer controleren of dat er geweest is of gaat komen, want dan geef je het al. Vandaar dat je het altijd ervoor moet onderzoeken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Welk voer ondersteund struviet EN nierfalen?

Bericht door Pisces2202 »

Ik lees vaker dat als er geen eiwitverlies is in de urine, dat je het dan vooral NIET mag geven. Ook op dit forum. Die stelling komt ergens vandaan, dus ik zou dan graag lezen waar dat vandaan komt, anders zou het een niet onderbouwde stelling zijn. Dat er gezegd wordt dat het niks toevoegt als er geen eiwitverlies is, is dan weer een andere benadering, maar daar zou dus ook onderzoek naar gedaan moeten zijn lijkt me? Iets niet mogen geven, of dat iets zinloos is om te geven, zijn natuurlijk 2 verschillende dingen. Ik wil me graag inlezen in eventuele medicatie die mijn dierenarts me als opties geeft mocht de kat wel slechtere waarden krijgen. Op dit moment geen eiwitverlies in de urine. Dus (nog) geen Semintra. Mijn dierenarts geeft bijna geen Fortekor/Benekor meer, dus wat blijft er dan over?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk voer ondersteund struviet EN nierfalen?

Bericht door Rik »

Pisces2202 schreef: 25 mar 2024 18:02 Mijn dierenarts geeft bijna geen Fortekor/Benekor meer, dus wat blijft er dan over?
Hoe bedoel je, wat blijft er over?
Tegen eiwit in de urine?
Of bedoel je om de afvalstoffen creatinine en ureum te verlagen?
Want fortekor/benekor geef je ook niet om die reden.
Dat is ook geen eiwit in de urine en hoge bloeddruk.

Voor creatinine en ureum geef je nierdieet. Je kunt wel het een en ander doen met ipakitine (of dr.anns). Ik weet alleen niet in hoeverre dat helpt om de waardes echt te verlagen. Ze binden de stoffen om er minder last van te hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Welk voer ondersteund struviet EN nierfalen?

Bericht door Synemios »

Misschien kun je hen om de wetenschappelijke onderbouwing vragen.

Fortekor® of Semintra® bij nierfalen
Veel katten met nierfalen krijgen Fortekor® of Semintra®. Beide medicijnen zijn geregistreerd voor gebruik bij dieren met nierfalen en een verhoogde hoeveelheid eiwit in de urine. Het is niet bewezen dat deze medicijnen in alle gevallen toegevoegde waarde hebben.

Bij dieren die recent plots zijn verslechterd, uitgedroogd zijn of een lage bloeddruk hebben, kunnen deze medicijnen de schade aan de nieren juist verergeren. In de bijsluiter staat dat je dan deze medicijnen juist niet mag gebruiken.
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/fortekor/

Ik volg het advies van mijn dierenarts en die zegt hetzelfde.
Geen eiwit of verhoogde bloeddruk is geen medicatie.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Welk voer ondersteund struviet EN nierfalen?

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Semintra heeft ook een negatieve impact op de nierfunctie, dus wanneer hier al problemen mee zijn, ga je het niet inzetten als je er geen voordeel uit kunt halen.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Ev11
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2024 17:02

Re: Welk voer ondersteund struviet EN nierfalen?

Bericht door Ev11 »

@Kimskattenweetjes, zou je mij willen uitleggen op welke manier Semintra een negatieve uitwerking op de nierfunctie heeft? Ik heb net een account aangemaakt omdat de DA Semintra wil gaan geven en ik zoek altijd eerst even uit wat iets is etc voordat ik het geef. Iz de poes heeft al een aantal jaar een te snel werkende schildklier, daar krijgt ze felimazol voor. We hebben dat toen ontdekt omdat ze meer ging drinken en plassen en dat is ze altijd blijven doen, ondanks de medicatie. Dus vanaf toen regelmatig controle en ook de nierfunctie laten monitoren. Het was blijkbaar al een poosje zo dat ze licht nierfalen had, de DA vond dat toen niet noemenswaardig blijkbaar, haar SDMA was altijd nog ok. In augustus was de waarde nog 11 en nu 15. Dus daarom het advies te starten met Semintra. Ureum en crea zijn nu niet getest. Ik hoop wat van jullie ervaringen te horen! Alvast heel erg bedankt! :grin:
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Welk voer ondersteund struviet EN nierfalen?

Bericht door OMH »

Google anders even, er zijn meer mogelijkheden
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Welk voer ondersteund struviet EN nierfalen?

Bericht door Synemios »

Ja of kijk even in de bijsluiter, daar staat het ook in.

https://www.dierenkliniektiel.nl/medici ... a-4-mg-ml/

https://www.dierenkliniektiel.nl/medici ... oplossing/

Ik zou sowieso vragen aan je dierenarts wat dan de reden is om semintra voor te schrijven als er geen eiwitverlies is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Welk voer ondersteund struviet EN nierfalen?

Bericht door OMH »

OMH schreef: 16 apr 2024 18:46 Google anders even, er zijn meer mogelijkheden
Dat bedoel ik trouwens niet onaardig hoor!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie