Heeft mijn kat pijn?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
MdKvD
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2024 20:01

Heeft mijn kat pijn?

Bericht door MdKvD »

Afbeelding

Afbeelding
Onze kat heeft een lymfoom en zal ingeslapen worden als hij eronder zal lijden. We geven hem nu pijnstilling om hem comfortabel te houden. Maar hoe weet ik of hij aan het lijden is?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Heeft mijn kat pijn?

Bericht door nellebel »

tja dat is lastig te zeggen, een kat laat niet snel pijn zien. wij hebben helaas ook al enkele malen de beslissing moeten nemen. wat ik ook belangrijk vind is niet alleen de pijn. is het nog een katwaardig bestaan. ik ken/ kende mijn katten heel goed. mijn nellie bijv lag als een zielig hoopje in haar mandje, als mijn man thuis kwam deed ze haar best voor hem te verbloemen hoe ellendig ze zich voelde. hij zag dus weinig mis aan haar. maar dat was een uurtje per dag (vrachtwagenchauffeur, laat thuis). dat kostte haar zoveel energie, ik vond dat niet katwaardig, want ik zag dat ze zich de andere uren ellendig voelde. dit was niet wie ze anders was. flippie was altijd heel energiek en kreeg op het laatst bijna geen adem meer. ook aan haar kon ik merken dat ze zich niet goed voelde, ook al deed zij haar best het te verbergen. dus voor mij is het niet perse pijn, maar is het nog een katwaardig bestaan. of weet ik diep in mijn hart dat het lieve diertje zich ellendig voelt. houden van is ook loslaten. sterkte met de beslissing
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Heeft mijn kat pijn?

Bericht door cerna »

Wanneer ik naar de foto's kijk dan zie ik een kat die rustig ligt te doezelen en niet direct een kat met pijn. Maar een foto zegt helaas niet alles.
Indicaties zijn wel: eet de kat nog goed, is hij nog actief of slaapt hij de hele dag, heb je de indruk dat hij nog geniet (door bijv. lekker in het zonnetje te gaan liggen (wanneer die schijnt tenminste))? En de belangrijkste (gewetens)vraag: rek je zijn leven voor hemzelf of voor jezelf (en dat heeft weer met het genieten te maken).

Wij kunnen dat antwoord niet geven.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Heeft mijn kat pijn?

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte met deze nare diagnose :-(

Ik zie ook een kat die tevreden op schoot ligt
Jouw kat doet me denken aan onze Roedi* die kampte met een ontstoken darmstelsel. Ze was regelmatig uitgedroogd dus daar zou je nog op kunnen letten

Jij kent jouw kat het beste dus ik denk dat zodra dit een lijdensweg wordt je dat in de gaten gaat krijgen :-(

Sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie