Insuline en tijd verschuiven.

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Insuline en tijd verschuiven.

Bericht door Stella »

Wie heeft er ervaring met een diabetes kat? Onze Max krijgt altijd 2x per dag om precies 8 uur zijn insuline. Nu moeten wij van de week om een uur of half 6 weg en zijn pas 's avonds laat thuis. Meestal kan mijn zoon onze Max wel prikken maar in dit geval gaat hij dus mee.

Mijn vraag is: als we Max (zeg maar uur of half 11) willen prikken hoe kunnen we dit dan het beste aanpakken?
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Misschien om half 6 een iets lagere dosering prikken? Kijken hoe hij eraan toe is als je thuiskomt en eventueel nogmaals een hele lage dosering bijgeven? Of werkt het bij katten anders dan bij mensen??
In ieder geval zou ik ook even met de da bellen voor ruggesteun.

doei, Carol
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Misschien kun je de insuline van 's ochtends al wat later geven en die van 's avonds dan ook later zodat er toch ongeveer 12 uur tussen zit.
Kitty hiet krijgt ook insuline maar dat hoeft maar 1 keer per dag, misschien kun je met je DA overleggen of dat voor jou ook een optie is, dit maakt het wat makkelijker als je weg gaat of bijvoorbeeld met vakantie gaat. Degene die dat oppast hoeft dan ook maar 1 keer per dag te prikken en dan is het makkelijker er een oppas voor te vinden is mijn ervaring. Succes ermee!!
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Net toch maar even de DA gebeld en om te vragen wat nu eigenlijk het beste is. Ik zou het namelijk heel erg vinden om Max in een hypo terug te vinden.

De DA raadde aan om een dag of 2 van te voren steeds een half uurtje later te spuiten om zo naar een uurtje of 10 toe te werken. De dagen erna weer af bouwen met halve uurtjes totdat hij weer aan zijn normale tijd zit.

Mensen in ieder geval hartstikke bedankt voor jullie adviezen. :smile:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Stella,

Is er niemand in je buurt die je eventueel zou kunnen helpen?
Deze vraag heb ik al vaker gehoord. Zelfs dat iemand de kat wilde herplaatsen, omdat het niet ging.
Is er niet een site of zoiets voor mensen met katten met diabetes en kunnen we hier anders een oproep plaatsen voor hulp bij dit probleem. Zo zou ik zelf best iemand willen helpen in mijn buurt als die bijvoorbeeld in het weekend eens weg zou willen.

Groeten Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik heb wat het weg kunnen, met vakantie of een weekeind, betreft een paar buren geleerd hoe te prikken en kan in een noodgeval een beroep doen op een collega van me (verpleegkundige). Ze vond het in het begin wel maf om een kat te injecteren, maar had wat het prikken zelf betreft uiteraard geen angst.
De buren die het geleerd hebben vonden het in het begin wel eng maar zijn heel blij dat ze ons op deze manier kunnen helpen en doen het nu zeer geroutineerd. Ook jij hebt moeten leren prikken en je weet dus dat het best te leren is dus misschien kun je iemand in je omgeving vinden die bereid is het ook te leren. Het is dat je een beetje uit de richting woont maar ik had je anders ook best uit de brand willen helpen.
Wie weet kom je nog eens in nood dat je niet thuis kunt komen om de een of andere reden en dan moet iemand toch ook naar je kat kijken?
Plaats reactie