Ontlasting kat stress?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Jojo22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2024 11:28

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Jojo22 »

Goedemiddag :)
Ik weet niet of ik bij dit soort katten (op dit moment) een bench zou gebruiken :???:
Ik zou zelf geen bench gebruiken, nooit gedaan ook.
Het is hier rustig, hou gewoon rekening met hem en laat hem op zijn eigen tempo komen.
Dat werkt het beste.
En vroeger toen de kinderen nog klein waren (jaar of 8-10 waren ze) en er de andere kat die zo angstig was erbij kwam hebben we ze niet boven laten komen, zodat de kat een eigen plek had.
Nu waren ze al vanaf de geboorte gewend aan katten, dat maakt het misschien makkelijker.

Ik ben al bezig met een beetje grenzen verleggen hoor, maar dat doe ik wel langzaam.
Eerst gooide ik af en toe een klein snoepje naar hem toe.
Dat at hij dan later op als ik weg was.
Als ik nu een snoepje gooi pakt hij hem al als ik op afstand ben en zo ga ik stapje voor stapje kijken hoe dat gaat.
Hij is nu al zover dat als ik van de huiskamer door de gang naar de keuken loop dat hij wel wegloopt, maar op de trap blijft zitten kijken.
Eerder vluchtte hij naar boven.
Vind nog dat hij het goed doet, niet verwacht.
Maar met geduld kom je een eind :)

Heb nog niet kunnen bellen, moest onverwacht even weg, dus dat word morgen :)

Fijne avond!
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Guazala »

Dat drinken lijkt me niet zo extreem veel te zijn. Katten die voornamelijk droogvoer eten zouden tussen de 40 en 80ml per kg lichaamsgewicht moeten drinken. Dus als je van die 80 uitgaat en 5kg, komt dat op 400ml per dag. Hij zit daar iets boven, maar niet extreem en misschien weegt hij ook wel net iets meer.

Geen ervaring met echt angstige katten, maar wij hebben er hier wel eentje waarbij het minste stress direct op zijn darmpjes en daarna in platte vorm in de kattenbak zit. Wij geven hem dan Puur probiotica doorheen zijn natvoer en dat helpt altijd binnen de paar dagen.
Jojo22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2024 11:28

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Jojo22 »

Goedemiddag,
Guazala schreef: 07 feb 2024 13:38 Dat drinken lijkt me niet zo extreem veel te zijn. Katten die voornamelijk droogvoer eten zouden tussen de 40 en 80ml per kg lichaamsgewicht moeten drinken. Dus als je van die 80 uitgaat en 5kg, komt dat op 400ml per dag. Hij zit daar iets boven, maar niet extreem en misschien weegt hij ook wel net iets meer.
Dat had ik ook gelezen, maar omdat ik mijn andere katten natvoer gaf, zag ik hun niet zo vaak drinken.
En toen 1 van de katten meer ging drinken en beginnende nierproblemen kreeg, was ik daar wel alert op.
Hoe deze kat het voor mij deed weet ik natuurlijk niet en word je extra voorzichtig.
Guazala schreef: 07 feb 2024 13:38 Geen ervaring met echt angstige katten, maar wij hebben er hier wel eentje waarbij het minste stress direct op zijn darmpjes en daarna in platte vorm in de kattenbak zit. Wij geven hem dan Puur probiotica doorheen zijn natvoer en dat helpt altijd binnen de paar dagen.
Dat ga ik zeker in mijn achterhoofd houden. Het zal wel zo zijn dat hij voor vreemde altijd angstig gaat blijven en voor nu weer ik visite, maar ooit mogen ze weer komen natuurlijk :grin:

Verder gisterenavond wel een beetje een doorbraak.
Hij kwam de kamer in en heeft een half uur op de (andere) bank gelegen terwijl ik televisie keek.
Hij was al eerder wel heel even op de bank geweest, maar niet zoals nu en zeker niet zolang, ging zelfs met zijn kopje plat liggen.
Voor nu denk ik dat ik het heel even aankijk nog voor ik voer ga veranderen.
Wel wil ik, als het hier een eentje stabiel gaat zijn, kijken naar nat voer als dat beter is voor de kat.
Ik lees ook niet veel over Carocrok, is dat heel slecht voer?
Dit omdat als ik nat voer ga geven er ook brokken bij wil laten staan.
Als de ontlasting na het weekend niet verbeterd is, wil dat in ieder geval na laten kijken.

We hebben nog een lange weg te gaan, maar voor nu kan ik zeggen dat hij stapje voor stapje vooruit gaat.
En ik vind dat hij het al heel goed doet in de korte tijd dat hij er is en zo extreem angstig was, dat had ik zelf niet verwacht.

Thnx in ieder geval voor de reactie!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Rik »

Jojo22 schreef: 07 feb 2024 14:49 Ik lees ook niet veel over Carocrok, is dat heel slecht voer?
Het woord Carocroc is hier op het forum (buiten dit topic) nog nooit voorgekomen :lol:
Carocat overigens wel: search.php?keywords=carocat
(dat is hetzelfde)

Als ik de ingrediënten van de 3 mix er even bij pak:
Gevogelte (30%), dierlijk eiwitextract (24%), maïs, tarwe, maïsgluten, dierlijk vet (rund, gevogelte), vleesmix, gehydrolyseerde kippenlever, mineralen, visolie, hemoglobine, cellulose.
Als ik al iets met brokken zou hebben, zou deze er toch niet bij horen ;)

Voor eventjes om over te stappen kan het nog wel maar als je iets met brokken voor de lange termijn wilt zou ik toch een betere kwaliteit zoeken.
https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/
Jojo22 schreef: 07 feb 2024 14:49 Verder gisterenavond wel een beetje een doorbraak.
Hij kwam de kamer in en heeft een half uur op de (andere) bank gelegen terwijl ik televisie keek.
Hij was al eerder wel heel even op de bank geweest, maar niet zoals nu en zeker niet zolang, ging zelfs met zijn kopje plat liggen.
Fijn. Weer een stapje vooruit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door nellebel »

Klinkt helemaal niet zo verkeerd hoor het gaat. Onze Gijs was 4 maanden pas toen hij bij ons kwam. Zo’n bangerd. Toen wij verhuisden liet hij zich meer zien. Aan ons was hij gewend, de grootste knuffelkont. Zodra er andere mensen kwamen was hij weg. Hij schrok overal van. Hij was al ruim drie jaar oud voordat anderen hem gezien hebben. En nu sinds een jaar of 2, Gijs is bijna 13, mogen ze hem soms aanraken. Ik heb dat nooit heel erg gevonden dat hij ons alleen lief vond. Hij kon zijn eigen gang gaan bij bezoek dus dat was ook niet zielig. Ik vond het zelfs niet zo leuk toen hij zich liet aaien door een ander. Stom hè. Gelukkig is onze band gebleven. Hij is mijn grote vriend en ook van mijn man. Daar komt niks tussen. Hij vertrouwd ons volledig, zelfs als hij bang is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Jojo22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2024 11:28

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Jojo22 »

Goedemorgen,
nellebel schreef: 09 feb 2024 15:29 Hij vertrouwd ons volledig, zelfs als hij bang is
En daar draait alles ook om :grin:

Ik vind ook dat hij zichzelf mag zijn.
In het verleden heb ik dat ook altijd aangegeven aan bezoek, niet zomaar oppakken of aaien, wachten tot ze zelf komen.
Zelf vind ik het ook niet prettig als iedereen maar zomaar aan mij zit :roll:

Hij is de laatste dagen steeds meer beneden en kijken we samen televisie, hij op de ene bank, ik op de andere :lol:
Verder hou ik boven zijn plekje waar hij naar toe kan als er iemand is of als hij alleen wil zijn.
Katten (en ik denk alle beesten wel) hebben natuurlijk hun eigen karakter en voor mij is mijn doel bereikt als hij zich helemaal kan ontspannen als ik in de buurt ben.

Verder ga ik op zoek naar wat hij nu het beste kan eten, want als zijn ontlasting is onderzocht en er komt niets uit, denk ik zelf aan voedselallergie.

Het houd mij in ieder geval bezig en zorgt toch voor afleiding en gezelligheid in huis :catani:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Anne »

Wat fijn dat jullie samen al tv kunnen kijken :-P
De stress level wordt minder :eclap:
Hopelijk komt het nu ook gauw goed met zijn ontlasting
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Jojo22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2024 11:28

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Jojo22 »

Goedemorgen :)

Even een update en een vraagje :)
Het gaat goed met Jayden (zo heet hij)
Hij is veel beneden, heb eergisteren voor het eerst kopjes gekregen tegen mijn benen.
Inmiddels ook een grotere krabpaal aangeschaft en ben erachter dat hij speeltjes met balletjes geweldig vind.
De krabpaal word goed gebruikt, om in te hangen of bovenin het mandje naar buiten te kijken.
Aaien heb ik nog niet gedaan, hij vind handen en benen nogal eng, maar als ik stil blijf zitten of staan durft hij het wel :)
Zo heb ik voor het eerst contact gehad met zijn haar, toen hij langs mijn hand kwam.
Ik heb echt het idee dat hij het naar zijn zin heeft.
Als ik smorgens uit bed kom, zie ik op de camera dat hij al staat te wachten voor de deur.
Al met al positief.

Inmiddels wel overleg gehad met de dierenarts over wat te doen met de zachte ontlasting.
Ik ben voor nu overgegaan naar purina hypoallergenic, om te kijken of hij misschien een voedselallergie heeft.
Volgens de dierenarts moet ik dat in ieder geval 6 weken proberen en dan kijken hoe het gaat.
Hij krijgt het nu een week, was gelijk aan de diarree toen ik het ging mengen.
Het is ook erg licht bruin, maar dat kan denk ik door het eten komen.
Met het andere voer was het zacht, maar geen diarree.
Ik hoop maar dat dat gewenning is en dat het beter gaat worden.
Voor mijn gevoel voelt hij zich niet ziek of zo en hij drinkt genoeg.
Dus even afwachten hoe dat verder gaat lopen.

Nu Jayden vaak beneden zit, heb ik de huiskamerdeur helemaal openstaan zodat hij weg kan als hij dat wil.
Nu heb ik een oud huisje, niet zo heel goed geïsoleerd, dus met dit koude weer best wel koud als de deur naar de gang open staat.
Vroeger had ik in ons oude huis een kattenluikje.
Zo konden ze zelf naar de gang en terug.
Nu wil ik er hier ook zo 1, die open en dicht kan, maar ook alleen 1 kant open of dicht.

Ik ben al een poosje aan het googelen erop, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Lees veel dat katten een luikje gewoon open krijgen als hij op slot zit, dat het luikje open blijft staan e.d.
Hebben jullie tips misschien?
Gewoon een luik dat op verschillende manieren open en dicht kan, stevig genoeg is en niet open blijft staan.
Er hoeft geen chip in, want het is gewoon voor binnen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, thnx alvast!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door nellebel »

dat klinkt al erg goed hoe het met hem gaat. v kattenluikjes geen ervaring mee. ooit 1 gehad maar de kat durfde er niet door, bang van het geluid, dus luikje eruit en kat ging door het gat. hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Asse-Poes »

Wat fijn dat het zo goed met Jayden gaat! Nu de diarree nog...

Ik heb dit luikje en dat zit al meer dan 10 jaar in de deur.
Geen draaiknoppen, chip of andere toeters en bellen. Gewoon een simpel stevig ding.

https://www.petsplace.nl/petsafe-dieren ... 002942-pps

Het luikje zat al in de deur en ik ben er erg tevreden over. 's Nachts schuiven we het losse paneel er in zodat de katten binnen blijven.

Ik heb een 2 weg systeem, maar ze zijn er ook als 4 weg systeem.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Jojo22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2024 11:28

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Jojo22 »

nellebel schreef: 26 feb 2024 13:13 dat klinkt al erg goed hoe het met hem gaat. v kattenluikjes geen ervaring mee. ooit 1 gehad maar de kat durfde er niet door, bang van het geluid, dus luikje eruit en kat ging door het gat. hahaha
In de opvang hadden ze ook een doorgang voor de katten en daar ging hij doorheen, dus ik hoop hier ook :lol:
Asse-Poes schreef: 26 feb 2024 14:03 Wat fijn dat het zo goed met Jayden gaat! Nu de diarree nog...

Ik heb dit luikje en dat zit al meer dan 10 jaar in de deur.
Geen draaiknoppen, chip of andere toeters en bellen. Gewoon een simpel stevig ding.

https://www.petsplace.nl/petsafe-dieren ... 002942-pps

Het luikje zat al in de deur en ik ben er erg tevreden over. 's Nachts schuiven we het losse paneel er in zodat de katten binnen blijven.

Ik heb een 2 weg systeem, maar ze zijn er ook als 4 weg systeem.
Ja, de diarree zit mij ook wel dwars..
Ik ga er even naar kijken, zie dat dat luikje wat aan de kleine kant is voor Jayden .
Ik vind het moeilijk in te schatten, maar de opening van zijn huisje op de krabpaal is 19x21cm en daar kan hij goed in.
Misschien hebben ze ook een grotere maat.
4-weg is denk ik makkelijker als ik even naar buiten moet om de post te pakken en hij niet ineens bij de voordeur staat of zo.

Gaat allemaal best snel met hem, had niet verwacht dat ik daar nu al voor kon gaan kijken, we zijn pas 7,5 weken op weg.
Maar zal blij zijn als de gangdeur dicht kan blijven, zal hoop kou schelen :)
Ik blij en denk Jayden ook blij :grin:
Jojo22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2024 11:28

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Jojo22 »

Goedemorgen :grin:
Asse-Poes schreef: 26 feb 2024 14:03 Ik heb dit luikje en dat zit al meer dan 10 jaar in de deur.
Geen draaiknoppen, chip of andere toeters en bellen. Gewoon een simpel stevig ding.

https://www.petsplace.nl/petsafe-dieren ... 002942-pps
Inmiddels heb ik gekeken voor dat kattenluikje wat je neergezet hebt.
Wat fijn is, is dat je hem af kan sluiten en hij er niet doorheen kan kijken als hij niet naar binnen mag, dat voor snachts.
De katten die ik eerder had gingen dan tegen het raampje aan tikken als hij even dicht zat, dus zonder raampje te zien als hij dicht is leek mij wel wat.
Ze zijn niet zo duur, dus heb er gewoon 1 aangeschaft.
Luikje in de deur gemonteerd (klinkt simpel, maar was toch even een gedoe :roll: )
Heb het luikje nu wel open staan met ducktape, zodat hij eerst kan wennen aan het gat.
De eerste dag zat hij boven, vond het maar eng, maar de volgende dag kwam hij toch de kamer binnen.
Wel weer op zijn hoede, maar het begin is er.
Nu is hij weer beneden, alleen als ik de kamer uitga gaat hij ook de kamer uit.
En hij kan er ook makkelijk doorheen (in mijn hoofd had ik een tijger :lol: )
Voor nu laat ik hem openstaan en als hij goed gewend is probeer ik het luikje los te laten.
Al met al, dank je wel voor de tip!

Laatste 3 dagen heb ik poep geschept en dat gaat vandaag naar de dierenarts.
Als daar niets uitkomt moet ik gaan bedenken wat ik ermee ga doen.
De poep eerder was zacht, maar niet zo als wat hij nu heeft met de purina van de dierenarts.
Het is gewoon geel en erg dun en lijkt nu na anderhalve week niet te verbeteren.
Dan deed hij het op het andere voer beter.

Ik probeer er over te lezen, maar er staat zoveel info op internet dat je door de bomen het bos niet ziet.
Verder lijkt mij dat teveel wisselen van voer ook niet goed is.

Eerst kijken wat eruit komt bij de dierenarts, vind het jammer dat ik hem niet gewoon mee kan nemen nog en ook zijn bloed kan laten onderzoeken.
Voor nu dus nog even een zorgenkat, hoop dat het eerdaags beter met hem gaat.

Inmiddels heb ik hem heel even over zijn kopje geaaid toen hij kopjes aan het geven was tegen mijn hand.
En kopjes geven heeft hij echt ondekt, als ik stil sta loopt hij langs mijn benen heen en weer kopjes te geven.
En spinnen, nou zo hard heb ik dat bij mijn eerdere katten niet gehoord :grin:
Merk dat benen als ze bewegen en handen wel erg eng zijn voor hem, geen idee wat ze in het verleden met hem gedaan hebben :cry:

Maar al met al denk ik dat hij zich steeds meer op zijn gemak voelt en krijgt hij door dat ik hem echt geen kwaad doe.
Nu hopen dat het eerdaags met de rest ook beter gaat.

Tot zover de updat, fijne dag allemaal!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door nellebel »

wat fijn om te horen dat hij jou steeds leuker gaat vinden. dat komt wel goed. nou zijn poep nog.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Jojo22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2024 11:28

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Jojo22 »

Goedemorgen,

Inmiddels weer bijna een week verder.
De ontlasting is onderzocht en bleek geen giardia gelukkig :grin:
Wel zagen ze wormen en vlooieneitjes in de ontlasting.
Nu is het een spierwitte kat, enkel paar zwarte haartjes op zijn koppie, waarvan ik eerst dacht dat het een kaal plekje was.
Nu ik ook zijn buik heb kunnen bekijken, zie ik nergens ook maar iets wat op vlooienpoep of vlooien lijkt.
Dus hoe dat in de ontlasting is gekomen is mij een raadsel.
Afgelopen week wormenpil en vlooienpil gegeven (met easypill, dat ging gelukkig) en voor de zekerheid goed gestofzuigd en zo.
Verder toch ander voer, nu gastrointestinal.
Maar na de wormenpil kwam er een echte drol uit, gelijk iedereen gebeld en verteld dat hij "normaal" gepoept had :eclap: :)
Gek dat een mens daar zo blij van kan worden.
Ik denk niet dat dat door het wisselen van het eten komt, want hij had het pas 1 keer gehad, gemengd met die andere.

Verder word hij steeds aanhankelijker, ligt veel naast mij op de bank, laat ook zijn buik zien.
Handen blijft echt een dingetje, hij ruikt af en toe, soms een kopje, maar zie dat hij daar ongemakkelijk bij is.
Hij geeft kopjes tegen mijn benen en nu ook tegen mij schouder als ik zit.
Krijg dan de neiging om hem te knuffelen, maar ik hou mij in, nog te vroeg daarvoor.
Als ik opsta of zo loopt hij ook snel weg.

Maar nu komt het volgende probleem.
Nu hij regelmatig naast mij ligt, zie ik dat er in 1 van zijn oortjes wat donker spul zit.
Hij krabt er niet aan, wast hem wel, maar dat doet hij met zijn andere oortje ook en die ziet er schoon uit.
Heb al gelezen over oormijt en nu sta ik in dubio.
Toch kijken of hij naar de dierenarts kan, geen idee nog hoe, want zou niet willen dat hij pijn heeft of even aankijken.
Iemand zei, dierenarts thuis laten komen, maar ik denk dat het hier thuis een veilige plek moet zijn en als ze hem hier moeten vangen dan denk ik dat we terug zijn bij af en weet niet of het dan nog goed komt met hem.
Tegen oormijt zijn geen pilletjes en iets in zijn nek doen zie ik niet gebeuren nog.

Wat denken jullie? Tips zeer welkom, thnx alvast.
Ik zal even proberen een paar foto's bij te voegen van Jayden, dan hebben jullie een beeld bij de kat :)



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door nellebel »

Tja als je duidelijk ziet dat er vuil in zit is er zeker kans op oormijt. Ik zou dan naar de da gaan. Ik heb ook overwogen met bangerd Gijs om de da hier te laten komen maar wil ook dat dit zijn veilige plek is. Laat vooral de da alles doen. Hem uit het mandje halen. Jij kunt terug laten gaan in het mandje. Ben jij de held. Uiteindelijk laat jij hem weer thuis ook weer uit, weer de held. Nu even doorpakken om hem gezond te krijgen. Voor de rest ben je echt super bezig


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie