Ontlasting kat stress?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Jojo22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2024 11:28

Ontlasting kat stress?

Bericht door Jojo22 »

Goedemorgen :)

Eerst even wat vooraf :)
In de laatste 40 jaar heb ik in totaal 6 katten/poezen en 4 honden gehad (allemaal inmiddels overleden).
Uit het asiel, opvang en 1 kat van iemand waarvan ik wist dat ze hem tegen de muur hadden gesmeten.
Te triest voor woorden, beestje was zo bang, zag hem alleen maar van een afstand op de trap zitten, angst in zijn ogen.
Maar na 2 maanden bij ons thuis durfde hij de huiskamer in te lopen en is daarna zo'n lieverd geworden die erg aanhankelijk was.
Dit om even aan te geven dat ik wel ervaring heb met herplaatsers.

Toen ik eind 2022 mijn laatste 2 hondjes heb in moeten laten slapen (ouderdom en een snelgroeiende tumor die na operatie razendsnel weer terug kwam) en mijn man ook onverwachts overleed (alle 3 binnen 10 dagen) wilde ik echt geen beesten meer.
Iedere keer dat verdriet als ze in moeten slapen, hoe ouder je word, hoe heftiger dat is :-(

Maar na nu meer dan een jaar verder te zijn is het wel erg stil om mij heen.
Ik besloot op zoek te gaan naar een kat die ergens anders niet zo makkelijk te plaatsen is.

En zo heb ik 4 weken geleden heb ik bij een kattenopvang voor moeilijk tot niet herplaatsbare katten een kat opgehaald.
Hij is ongeveer 7 jaar, was super schuw, kon hem daar ook niet goed bekijken omdat hij weg gedoken zat.
Thuisgekomen heb ik hem boven in de hal losgelaten, had al verstopmandjes neergezet met kattenbak en zijn eten.
Verder heb ik krabpalen in huis staan, waar hij nu ook regelmatig inhangt.
Omdat ik sinds ik alleen ben camera's in en om mijn huis heb kon ik hem van afstand goed in de gaten houden.
Zoals verwacht kwam hij er de eerste dagen niet bijna uit, maar wel s'nachts heb ik hem zien eten, drinken en op de bak zien gaan.
Verder heb ik hem met rust gelaten, af en toe even op de trap tegen hem gepraat en beneden gewoon mijn ding gedaan zodat hij kon wennen aan de normalen geluiden. Nu is het zover dat hij een kamertje erbij heeft gehad, deur staat open en daar vandaan kan hij de gang in en naar beneden als hij dat wil.
Zijn eten staat nu beneden in de keuken en hij gaat ook eten daar.
Zelf let ik wel op dat als hij aan het eten is of op de kattenbak zit ik niet ineens bij hem sta :)
De huiskamerdeur staat nu ook open (overdag) en hij is al in de kamer geweest en heeft eergisteren zelfs een paar minuten op de bank gelegen terwijl ik aan de andere kant van de kamer zat.

Tot zover een beetje de situatie.
Hij gaat dus stapje voor stapje vooruit en ik vind het eigenlijk nog snel hoe het gaat.
Al denk ik dat aaien er niet snel in zal zitten, maar ik heb geen haast en wacht tot hij zelf naar mij toe gaat komen.

Maar nu zit ik wel met iets.
Hij kreeg in het begin droogvoer van de opvang wat ik heb mee gekregen en dat heb ik langzaam gemengd met het voer dat hij nu krijgt.
Hij had in het begin zachte ontlasting, stinkt ook behoorlijk, maar na alle stress voor het beestje logisch.
En natuurlijk het andere voer, want de opvang had voer wat alleen voor opvang te krijgen is.
Volgens de opvang zou ik speciaal voer kunnen gaan geven, royal canin gastro intestinal.
Daar heb ik nog even mee gewacht, omdat hij er nog zo kort was.

Maar nu na 4 weken is de ontlasting nog steeds niet zoals het zou moeten wezen.
Ik vind ook dat hij vanaf het begin wel veel dronk, eerst was het 24 uur 400ml en nu zit hij tussen de 200ml en 250ml per 24 uur in.
Mijn andere katten kregen ook natvoer, die waren niet van de droge brokken, dus ik heb geen idee of dat nu veel is of weinig wat hij drinkt.
En regelmatig (zo'n 2 keer per dag) rent hij als een dolle de trap op en af.
Nu weet ik wel dat katten dat vaker doen, maar hij straalt (voor mijn gevoel dan, maar ik ken hem nog niet zo goed) een beetje agressie uit als hij dat doet.

Het liefst zou ik met hem naar de dierenarts gaan, maar in dit geval voorlopig nog geen optie.
Bij de opvang waar hij een paar maanden zat kon niemand hem nog aaien of zo, dus het zit diep bij hem.
En ik denk dat het vechten word als we hem zouden moeten pakken, daarvoor is hij toch nog te schuw.
En hij is dan dat beetje vertrouwen wat er is gelijk kwijt.
Het is nu zover dat op afstand hij niet gelijk zijn mandje weer induikt als hij mij ziet (op afstand dan wel).
Maar als er ook maar een geluidje anders is hij weer weg.
Nu hij in de huiskamer komt af en toe kan ik hem beter bekijken en hij ziet er verder goed uit.
Verder heeft hij wormenspul gekregen afgelopen week, maar hoe ik het ook verpulverd heb door wat natvoer, hij eet dat niet op.
En af en toe geef ik hem een klein beetje natvoer om een beetje eraan te wennen ivm medicijnen in de toekomst en dan eet hij het wel.
Verder is hij nog nagekeken afgelopen oktober, heeft toen ook inentingen en booster gehad bij de opvang en is daar ook gecastreerd.

Zijn er mensen met dezelfde ervaring?
Wat zou handig zijn, nu al overgaan op ander voer of kan het zo wezen dat het nog steeds stress is.
Want al sluipt hij minder als hij loopt, hij is wel op zijn hoede natuurlijk.
En teveel wisselen lijkt mij ook niet zo denderend.
Ik hoop op wat ervaringen van andere mensen, thnx alvast!

Mvg Jojo
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Lieselotje »

Ha Jojo,

Heb geen ervaring met een kat die zo bang is, maar wel met een poesje dat momenteel last heeft van haar buikje en het heeft kaal gelikt omdat ze moeite had met haar ontlasting, hard was het en onregelmatig.
Om haar niet te laten likken aan haar buikje heeft ze nu een kapje op en ze krijgt iets tegen misselijkheid (hoewel ik daar mee ga stoppen omdat ik niet zie dat ze misselijk is) en ze krijgt lactulose 2 ml wanneer ik denk dat het nodig is, begonnen met iedere dag en toen de ontlasting kwam wat minder gegeven.

Verder krijgt ze nat voer, soms vlees/vis in gelei of saus en ook paté
Je zou dus bij jouw kat ook kunnen proberen wat meer nat voer te geven en te kijken of ie nog zoveel drinkt.
Ik moet zeggen dat ik het behoorlijk wat vindt en ik zou dan ook eerder denken dat ie diabetes heeft.
Voor de stress heb ik de rescue van bachbloesem gegeven, omdat men eerst dacht aan stress, maar bij jouw kat zal het lastig zijn omdat je dat met een pipetje geeft.
Trouwens katten rennen ook als de ontlasting nog niet helemaal komt, dus voordat ze op de bak gaan, maar met jouw ervaring weet al die dingen vast wel.
Hoop dat ie snel wat minder angstig is.
Jojo22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2024 11:28

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Jojo22 »

Dank je wel voor je reactie.
Dat drinken zit mij ook niet lekker, maar dacht eerder aan de nieren.

Als ze suikerziekte zou hebben is dat echt een probleem, want ik zie de komende maanden nog niet gebeuren dat ik hem überhaupt iets kan gaan geven.
Laat staan iedere dag spuiten.
Hooguit als het smakelijk is en door het eten kan.

Nu moet ik wel zeggen dat het een grote kater is, minimaal 5 kilo.
Lees daar verschillende dingen over op internet, de hoeveelheid water.
Kan ook door stress komen heb ik gelezen en nu is het al minder dan in het begin.

Ik wil haar voor de stress nu nog niets geven, denk als ze vertrouwen gaat krijgen dat de stress minder gaat worden.
Dat ze na 4 weken al af en toe op onderzoek gaat in de huiskamer als ik daar ben vind ik al heel positief.
Denk alleen wel dat de dierenarts en pillen geven een lastige gaat worden voorlopig.
Het scheelt denk ik wel dat het hier rustig is en als er visite komt vertel ik iedereen dat ze rustig moeten doen en ze mogen van mij niet naar boven om naar de kat te kijken :enaughty:
Maar zoals ik het inschat, is ze voorlopig niet te aaien of in het reismandje te stoppen, denk dat dat wel een poos kan duren.

Ik weet alleen niet hoe lang het duurt voordat de ontlasting normaal zou moeten zijn nu ze is overgestapt op ander voer.
Ben bang als ik teveel ga wisselen het misschien slechter is voor hem.
Dus zou ik beter nog even wachten met dat andere voer of toch maar gaan beginnen.

Verder is hij natuurlijk korte tijd geleden gecastreerd.
Ik weet niet wat dat doet met katten, de andere katten en poezen waren al geholpen op 1 na en die heb ik zelf laten steriliseren toen ze 9 maanden was.

Het is ook moeilijk omdat ik hem niet zo goed ken nog.
Bij mijn andere katten zag je wel als er iets anders was dan anders.
Al moet ik wel zeggen dat ik zeker al een band voel samen :grin:

En dat rennen deden de andere katten ook wel, maar die keken er (voor mijn gevoel) niet zo agressief bij.

Ik hoop niet dat hij op dit moment echt wat mankeert en dat het stress is in combinatie met het voer.
Wil niet dat hij nu op dit moment er een extra trauma bij gaat krijgen.

Maar thnx alvast!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Anne »

Wat super dat je je hebt ontfermd over deze schuweling :eboohoo:

En wat erg dat je in zo'n korte tijd zoveel geliefden bent kwijt geraakt, inclusief je man :cry:

En dat je nu je hart weer open stelt en deze lieverd helpt

Een vraagje: had hij in de opvang ook diarree?
Als dat niet zo is zou je hem dat voer kunnen geven
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Rik »

Anne schreef: 05 feb 2024 17:54 Een vraagje: had hij in de opvang ook diarree?
Als dat niet zo is zou je hem dat voer kunnen geven
Dat daar schijnbaar alleen voer wat voor de opvang te krijgen is. Maar misschien kun je een zakje krijgen.
Jojo22 schreef: 05 feb 2024 11:53 En natuurlijk het andere voer, want de opvang had voer wat alleen voor opvang te krijgen is.
Volgens de opvang zou ik speciaal voer kunnen gaan geven, royal canin gastro intestinal.
Daar heb ik nog even mee gewacht, omdat hij er nog zo kort was.
Anders zou ik volledig op kwalitatief goed natvoer overgaan. Dat lijkt mij beter dan die brokken (ook al is het gastro intestinal).

Het probleem bij overschakelen tussen voer komt meestal die de bijvullingen waar het maag darmstelsel aan moet wennen. Voer met zo weinig mogelijk bijvulling lijkt me dan beter.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Jojo22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2024 11:28

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Jojo22 »

Bedankt voor de reacties,
Anne schreef: 05 feb 2024 17:54
En wat erg dat je in zo'n korte tijd zoveel geliefden bent kwijt geraakt, inclusief je man :cry:

Een vraagje: had hij in de opvang ook diarree?
Als dat niet zo is zou je hem dat voer kunnen geven
Ja, dat was echt wel heftig allemaal.
In de opvang hebben ze dat niet gemerkt, maar daar lopen natuurlijk meer katten.
En ik had al een flinke zak meegekregen om te mengen met het nieuwe voer.
Rik schreef: 05 feb 2024 18:08
Anders zou ik volledig op kwalitatief goed natvoer overgaan. Dat lijkt mij beter dan die brokken (ook al is het gastro intestinal).

Het probleem bij overschakelen tussen voer komt meestal die de bijvullingen waar het maag darmstelsel aan moet wennen. Voer met zo weinig mogelijk bijvulling lijkt me dan beter.
Aan wat voor een natvoer denk je dan?
En mocht ik overschakelen, wanneer zou je dan verbetering moeten zien?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Rik »

Jojo22 schreef: 05 feb 2024 19:07 Aan wat voor een natvoer denk je dan?
En mocht ik overschakelen, wanneer zou je dan verbetering moeten zien?
Persoonlijk zou ik normaal KVV (rauw) zeggen maar niet iedereen wil dat. Het is ook raar lastiger te krijgen.

Anders moet je denken aan natvoer met zo weinig mogelijk koolhydraten en zoveel mogelijk vlees gehalte. Animonda carny, Mac's cat, Almo Nature, e.d.

Bij KVV zou je binnen een of twee dagen al resultaat moeten zien. Bij ander natvoer kan dat iets langer zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Jojo22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2024 11:28

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Jojo22 »

Rik schreef: 05 feb 2024 19:30
Persoonlijk zou ik normaal KVV (rauw) zeggen maar niet iedereen wil dat. Het is ook raar lastiger te krijgen.

Anders moet je denken aan natvoer met zo weinig mogelijk koolhydraten en zoveel mogelijk vlees gehalte. Animonda carny, Mac's cat, Almo Nature, e.d.

Bij KVV zou je binnen een of twee dagen al resultaat moeten zien. Bij ander natvoer kan dat iets langer zijn.
Ik ga zeker lezen op internet wat ze daarover zeggen :)
Toen ik mij andere katten had, zeker 40 jaar geleden toen ik mijn eerste kreeg, was het nog zo dat droogvoer goed was voor de tandjes :grin:
Maar er is inmiddels wel wat veranderd denk ik.

Thnx alvast voor de reacties!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Rik »

Jojo22 schreef: 05 feb 2024 19:40 Ik ga zeker lezen op internet wat ze daarover zeggen :)
https://www.voerwijzer.com/
https://www.voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/
Jojo22 schreef: 05 feb 2024 19:40 Toen ik mij andere katten had, zeker 40 jaar geleden toen ik mijn eerste kreeg, was het nog zo dat droogvoer goed was voor de tandjes :grin:
Ja, dat is inderdaad een hardnekkig fabeltjes waar zelfs sommige dierenartsen nog in geloven.

Natvoer is overigens niet beter voor de tanden (omdat het ook tandplak kan geven) maar wel beter voor de vochthuishouding. Het beste voor de tanden is BARF (dus echt boten stukken vlees en spier). Dat gaat echt langs te tanden.
https://www.voerwijzer.com/gebitsverzorging/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Jojo22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2024 11:28

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Jojo22 »

Ik zie nu dat ik af en toe 'ze' en 'haar schrijf 🙃
Dat komt omdat mijn 2 hondjes vrouwtjes waren en moet weer helemaal wennen aan 'hij'
Maar het is dus een kater, een echte hij 😁
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door nellebel »

bij twijfel zou je om te beginnen ook alleen zijn poep kunnen laten onderzoeken ipv meteen de hele kat mee te nemen. en die gekke bui. hij heeft zich heel lang, misschien wel zijn hele leven, onveilig gevoeld. misschien begint hij zich nu pas een beetje veilig te voelen en is dit pas de eerste keer dat hij zich even kan ontladen. daarom ziet het er wat agressief uit bij hem. fijn dat hij een gouden mandje bij je heeft gekregen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Jojo22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2024 11:28

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Jojo22 »

nellebel schreef: 06 feb 2024 07:18 bij twijfel zou je om te beginnen ook alleen zijn poep kunnen laten onderzoeken ipv meteen de hele kat mee te nemen
Dat was ik al van plan, ik hoopte alleen dat er meer mensen met een schuwe kat hun ervaring konden delen m.b.t. de ontlasting.
Als het bij andere katten vaker voorkomt dat het langer duurt voor de ontlasting een beetje normaal is in een situatie als de mijne zou het ook nog de stress kunnen wezen en wil ik het even afwachten.

Ik geef nu brokken van Carocrok, de mix variant volgens de opvang goed voor katten.
Maar ik lees er weinig over hier.
Ik kijk het deze week nog even aan, nu lijkt hij wat minder gestrest te worden omdat hij niet gelijk meer vlucht als ik hem zie.
En, voor zover ik hem kan bekijken, ziet hij er gezond uit. Vacht lijkt niet droog.
Anders ga ik het zeker laten checken volgende week om iets anders proberen uit te sluiten.

Ik hoop dus maar dat het nog beter gaat worden komende week.
Als hij medicijnen nodig heeft gaat dat echt een probleem worden denk ik.
En mocht het beter worden ga ik denk ik toch kijken naar ander voer.
Van wat ik tot nu toe lees is vers voer toch beter.

En wat doet een castratie op oudere leeftijd, daar lees ik ook wisselende dingen over.
Wanneer is hij daar echt weer de oude van.

Fijn dat jullie meedenken :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Anne »

Dat je kat angstig is en extra stress ervaart in angstige situaties is zowiezo niet goed voor zijn darmen want daar kan stress opslaan


Ik zelf zou eerst willen weten of zijn ontlasting beter wordt als je teruggaat naar de voeding die hij in de opvang kreeg
Dus alleen die voeding geven en het natvoer skippen ( of geef hem daarbij exact hetzelfde natvoer als wat hij in de opvang kreeg)
Mocht het verbeteren dan heb je te maken met een kat die kampt met voedselovergevoeligheid
Mocht dat niet verbeteren kun je altijd nog ontlasting laten onderzoeken en heb je in ieder geval overgevoeligheid uitgesloten

Op de 1 of andere manier doet jouw kat me aan onze Happy denken :eboohoo:
Happy was ook erg angstig, zijn gastgezin adviseerde me om hem de 1e week hier in een bench te houden zodat hij zich niet kon verstoppen en door zijn angst heen moest
Daarna is het altijd een schuwe kat gebleven
Als ik alleen op de bank zat durfde hij wel te komen, maar zodra manlief erbij zat of de kinderen dan was hij vertrokken
Nu jaaaaren later heeft hij deze angst overwonnen, behalve voor vreemden
Hij ligt gewoon bij ons beneden :eboohoo:

Hij heeft ook voedselovergevoeligheid en staat nu op een gastro dieet
Regulier natvoer zorgde altijd voor diarree bij hem
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Jojo22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2024 11:28

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Jojo22 »

Het probleem is wel dat hij zich bij de opvang niet liet zien.
En als iedereen weg is, zien ze natuurlijk niet welke kat op de bak zit lijkt mij :)
Maar misschien is het handig als ik op internet even ga kijken voor voer voor opvang katten.
Het was van Royal canin, dus misschien heet het voor particulieren anders, maar wel dezelfde samenstelling.
De opvang heb ik 2 weken geleden ook gebeld en die adviseerde royal canin gastro intestinal.
Kon van hun ook krijgen, ze zijn super vriendelijk daar, maar ze zitten hier eindje vandaan, dus is handiger voor mij om te bestellen of bij de dierenarts op te halen.

Lijkt mij ook handig om overgevoeligheid uit te sluiten, alleen ben ik bang als ik teveel wissel in korte tijd dat dat voor hem niet goed is.

Sowieso ga ik straks even de opvang bellen en even kijken wat hun ervan zeggen.
Ik laat weten wat ze ervan zeggen :)
Anne schreef: 06 feb 2024 10:02 Op de 1 of andere manier doet jouw kat me aan onze Happy denken :eboohoo:
Happy was ook erg angstig, zijn gastgezin adviseerde me om hem de 1e week hier in een bench te houden zodat hij zich niet kon verstoppen en door zijn angst heen moest
Daarna is het altijd een schuwe kat gebleven
Als ik alleen op de bank zat durfde hij wel te komen, maar zodra manlief erbij zat of de kinderen dan was hij vertrokken
Nu jaaaaren later heeft hij deze angst overwonnen, behalve voor vreemden
Hij ligt gewoon bij ons beneden :eboohoo:
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van een bench als het niet nodig is, maar als het druk is kan dat misschien wel helpen denk ik.
En ik ben natuurlijk alleen, dus er is wel rust in huis.
Tv staat ook zachter dan normaal om hem niet te laten schrikken als hij in de kamer is s'avonds :lol:

Denk ook dat hij voor vreemde bang gaat blijven, maar ik moet zeggen dat de kat die ik eerder had die zo bang was, ineens het knopje omzette en gewoon nar verloop van tijd ook bij andere mensen ging zitten.
En dan (voor mijn gevoel :grin: ) met een blik van, niemand kan mij meer iets maken.
Heb hem nog jaren gehad en hij was zo idolaat van mij.
Volgde mij overal en toen hij later blind werd en ik dacht nu moet hij inslapen, deed hij het zo goed, wist overal de weg en heeft daarna nog een jaar of 2 rond gehobbeld.
Wel lieten we alle spullen op dezelfde plek staan zodat hij nergens tegen aan liep. Behalve dan als de hond of 1 van de andere katten in de weg stonden :roll:

Het is dankbaar werk, om een kat die angstig is weer vertrouwen te laten krijgen in de mensheid :)
Het geeft mij weer een beetje een doel in het leven dat ik dat nu kan doen voor hem :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontlasting kat stress?

Bericht door Rik »

Jojo22 schreef: 06 feb 2024 11:09 Ik ben zelf niet zo'n voorstander van een bench als het niet nodig is, maar als het druk is kan dat misschien wel helpen denk ik.
Ik weet niet of ik bij dit soort katten (op dit moment) een bench zou gebruiken :???: Dit is heel iets anders dan een kat die (alleen maar) angstig is. Zo heb ik met Bono en Yuna van de week geoefend bij een vreemd huis (omdat ze hier over een paar weken gaan verbouwen). Bono was vrij snel gewend in de woonkamer en loopt dan rond. Yuna bleef de hele dag achterin de carrier geplakt zitten en kwam er niet uit. Op een gegeven moment heb ik de bovenkant eraf gehaald en toen ging ze wel op onderzoek uit, ze moest wel... maar zodra ze een rustig schuilplekje gevonden had ging ze daar zitten. Bij haar zou ik bv wel een grote bench, met deken erover, aandurven (hoewel ik waarschijnlijk voor die enkele dagen overdag toch zal kiezen voor een rustig kamertje boven).

Maar bij een kat zoals jij nu hebt... nee, die geef je er nog even een vreselijke trauma bovenop. Zo'n kat moet rust hebben en moet je met heel veel geduld benaderen en heel langzaam opbouwen (een bench zou misschien veel later kunnen als hij meer vertrouwd is). Overigens ook bij zo'n kat zul je af en toe de grenzen dus moeten verleggen door die een beetje op te dringen. Maar bij hem ligt die grens (op dit moment) veel en veel verder terug dan een bench in de kamer ;-)
Jojo22 schreef: 06 feb 2024 11:09 Denk ook dat hij voor vreemde bang gaat blijven, maar ik moet zeggen dat de kat die ik eerder had die zo bang was, ineens het knopje omzette en gewoon nar verloop van tijd ook bij andere mensen ging zitten.
Ja, lekker is dat he. Wanneer het in één keer goed kan gaan (die klik in de hersens).
En dan denk je "was dat nou zo moeilijk" :lol:
Jojo22 schreef: 06 feb 2024 11:09 Het is dankbaar werk, om een kat die angstig is weer vertrouwen te laten krijgen in de mensheid :)
Ja. Vooral als je hem dan die stapjes vooruit ziet nemen. Maar het vergt O zoveel geduld :eclap:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie