Afbouwen omeprazol

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Chaaf
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2024 09:08

Afbouwen omeprazol

Bericht door Chaaf »

Beste allemaal,

Ons katertje Bink van bijna 4 is al een lange tijd ziek ( hoogstwaarschijnlijk een maagzweer). Hij heeft een langere tijd omeprazol gebruikt en die hebben we heel netjes afgebouwd, sinds 14 dagen is hij er helemaal vanaf. Alleen telkens als we een stap omlaag gingen en dus ook nu de laatste keer, gaat hij even redelijk goed eten en valt dan weer terug. Volgens de dierenarts is dat het rebound effect. Iemand ervaring hoe lang zo een rebound kan duren? Hij krijgt nu nog Emeprid tegen de misselijkheid, maar dat werkt niet voldoende. Ik moet hem de hele dag in de gaten houden en zorgen dat hij voldoende eet. Ik geef hem dus meerdere keren dwangvoer erbij. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en me hierover wat wil delen. Heel erg bedankt alvast# :catani: :catani: :pdtpri:
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Afbouwen omeprazol

Bericht door cerna »

Nee, geen ervaring mee bij een kat (wel met Prednison bij een maagzweer), maar wel bij mezelf. Ik heb geen maagzweer, maar last van brandend maagzuur en ook wel eens geprobeerd om te stoppen met Omeprazol, maar dat is vreselijk want dan komen de klachten dubbel zo hard terug en grijp je weer snel naar een pilletje.
En ik kan me voorstellen dat dat bij de kat net zo werkt al heeft hij het maar kort gehad.

Je zou Puur Stomac kunnen overwegen en dit een tijdje geven om de klachten te verzachten.
Het is een los poeder dat heel vies smaakt (een kat gaat ervan speekselen) en daarom doe ik het in losse capsules en geef er twee per dag. Het werkt als een tierelier want een chronisch spugende kat stopte al vanaf dag 1 met spugen en heeft daarna nooit meer gespuugd (had ik het maar eerder ontdekt).

https://www.medpets.nl/puur-stomac-hond-kat

https://www.groenlijf.nl/Lege-Capsules-maat-3-100-stuks
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Chaaf
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2024 09:08

Re: Afbouwen omeprazol

Bericht door Chaaf »

Heel erg bedankt voor de reactie! 🌹
We hebben ook een ruime tijd prednison bij ons katje gebruikt. Helaas had dit toen geen effect.
Puur stomach was mijn dierenarts huiverig voor ivm de magnesium en nog een mineraal. Vanwege urinewegproblemen in het verleden.
Maar als het bij jouw katje zo goed werkt, dan ga ik het gewoon proberen in combinatie met eurologist van de huisdierendokter( voorde blaas, wat ik toen ook heb gebruikt.)
Sorry voor de late reactie, ik ben nieuw hier en dacht dat ik een melding via de mail zou krijgen bij een reactie.
Nogmaals hartelijk dank!

🌟😊🌹
Chaaf
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2024 09:08

Re: Afbouwen omeprazol

Bericht door Chaaf »

cerna schreef: 05 feb 2024 09:38 Nee, geen ervaring mee bij een kat (wel met Prednison bij een maagzweer), maar wel bij mezelf. Ik heb geen maagzweer, maar last van brandend maagzuur en ook wel eens geprobeerd om te stoppen met Omeprazol, maar dat is vreselijk want dan komen de klachten dubbel zo hard terug en grijp je weer snel naar een pilletje.
En ik kan me voorstellen dat dat bij de kat net zo werkt al heeft hij het maar kort gehad.

Je zou Puur Stomac kunnen overwegen en dit een tijdje geven om de klachten te verzachten.
Het is een los poeder dat heel vies smaakt (een kat gaat ervan speekselen) en daarom doe ik het in losse capsules en geef er twee per dag. Het werkt als een tierelier want een chronisch spugende kat stopte al vanaf dag 1 met spugen en heeft daarna nooit meer gespuugd (had ik het maar eerder ontdekt).

https://www.medpets.nl/puur-stomac-hond-kat

https://www.groenlijf.nl/Lege-Capsules-maat-3-100-stuks
Heel erg bedankt voor de reactie, ik had al.eerder wat toegevoegd, maar ik weet niet of dat via een reactie was. Sorry .
Ik heb puur stomach gehaald en gisteren voor de eerste keer gegeven 2 x daags en vanochtend weer. Hij eet nog niks, dus ik houd goede moed, ik las ergens dat het 1/3 weken kom duren en dat klachten ook even.kunnen verergeren. Ons katje heeft best lang omeprazol gebruikt, 2 maanden volle dosis en daarna heel langzaam afgebouwd. Totaal 5 maanden.
Ik hoop dat het goedkomt. Bedankt nogmaals!🌹
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Afbouwen omeprazol

Bericht door cerna »

Chaaf schreef: 08 feb 2024 08:37 Hij eet nog niks, dus ik houd goede moed
Ik snap deze zin niet want wanneer mijn kat niet zou eten zou ik juist ongerust worden (een kat mag niet te lang vasten want dan kan hij leverfalen krijgen) en geen moed daaruit putten.
Dus, hoe zit het nou?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Afbouwen omeprazol

Bericht door Anne »

Ik denk dat Chaaf bedoeld dat hij/zij het middel puur stomac een kans wil geven
Ik lees ook dat Chaaf zijn/ haar kat ook bijvoedert wat heel verstandig is

Beterschap Chaaf ik hoop dat puur stomac gauw aanslaat🙏
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Chaaf
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2024 09:08

Re: Afbouwen omeprazol

Bericht door Chaaf »

cerna schreef: 08 feb 2024 08:47 Ik snap deze zin niet want wanneer mijn kat niet zou eten zou ik juist ongerust worden (een kat mag niet te lang vasten want dan kan hij leverfalen krijgen) en geen moed daaruit putten.
Dus, hoe zit het nou?
Ja ik voer hem op dit moment 100 % met Recovery, ik bedoelde inderdaad dat ik puur stomach de kans geef. Ik weet over de leververvetting bij katten die niet eten. Ik zorg heel goed voor hem😊
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Afbouwen omeprazol

Bericht door cerna »

Chaaf schreef: 08 feb 2024 16:43 Ja ik voer hem op dit moment 100 % met Recovery, ik bedoelde inderdaad dat ik puur stomach de kans geef. Ik weet over de leververvetting bij katten die niet eten. Ik zorg heel goed voor hem😊
Daar heb ik ook geen moment aan getwijfeld :smile: .
Hopelijk helpt Puur Stomac. Geef je het in capsules?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Chaaf
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2024 09:08

Re: Afbouwen omeprazol

Bericht door Chaaf »

cerna schreef: 08 feb 2024 16:47 Daar heb ik ook geen moment aan getwijfeld :smile: .
Hopelijk helpt Puur Stomac. Geef je het in capsules?
Ja ik heb de capsules hier in de natuurwinkel gehaald en ook online besteld, die komen nog. De puur stomach ook gelijk besteld, die had ik de volgende ochtend in huis.
Ik denk dat hij even wat last heeft van de puur stomach, voor ik ermee begon at hij nog ongeveer 12 gram brokjes en wat natvoer zelf. Nu eet hij niets meer. Er stond ergens beschreven een tijdelijk korte onschuldige verslechtering. Dus ik hoop dat het snel bijtrekt. Dank voor de reactie wederom!
Chaaf
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2024 09:08

Re: Afbouwen omeprazol

Bericht door Chaaf »

Hij at vannacht 5 gr brokjes en zojuist een half zakje natvoer. Dat geeft weer hoop😊🌹
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Afbouwen omeprazol

Bericht door cerna »

:eclap: :edance: :pdtbubu: :mmwhistle:

En capsules geven gaat gemakkelijk?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Chaaf
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2024 09:08

Re: Afbouwen omeprazol

Bericht door Chaaf »

cerna schreef: 09 feb 2024 12:49 :eclap: :edance: :pdtbubu: :mmwhistle:

En capsules geven gaat gemakkelijk?
Gaat prima voor dat ik zijn dwangvoer geef, maar vind het super eng, dalijk blijft zo een capsule lang hangen. Zal vast smelten , maar vind het maar eng zo een groot ding. Nog geen verdere vooruitgang....
Chaaf
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2024 09:08

Re: Afbouwen omeprazol

Bericht door Chaaf »

Chaaf schreef: 10 feb 2024 11:52 Gaat prima voor dat ik zijn dwangvoer geef, maar vind het super eng, dalijk blijft zo een capsule lang hangen. Zal vast smelten , maar vind het maar eng zo een groot ding. Nog geen verdere vooruitgang....
Sorry, gisteren had hij in totaal 12 gram op, dus hetzelfde als voor ik met puur stomac begon, dus de kortdurende verslechtering is er niet meer. Hoop.dat het nu telkens wat vooruit gaat🙏💚
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Afbouwen omeprazol

Bericht door cerna »

Welke maat capsules heb je?

Ik gebruik de capsules nu al bijna 4 jaar en nog nooit is er een blijven steken. Ik duw hem wel zover mogelijk achter in de keel, maar soms maakt Milka een onverwachte beweging op dat moment en komt hij overdwars te zitten. Wanneer ik de kans krijg dan duw ik nog een keer, maar soms spuugt ze hem uit en soms slikt ze hem zelf door.
Wanneer ze hem uitspuugt merk ik dat hij - zelfs na zo'n korte tijd - al begint te smelten en heel plakkerig wordt.
Ik denk dus dat je niet bang hoeft te zijn :smile:
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Chaaf
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2024 09:08

Re: Afbouwen omeprazol

Bericht door Chaaf »

cerna schreef: 10 feb 2024 12:28 Welke maat capsules heb je?

Ik gebruik de capsules nu al bijna 4 jaar en nog nooit is er een blijven steken. Ik duw hem wel zover mogelijk achter in de keel, maar soms maakt Milka een onverwachte beweging op dat moment en komt hij overdwars te zitten. Wanneer ik de kans krijg dan duw ik nog een keer, maar soms spuugt ze hem uit en soms slikt ze hem zelf door.
Wanneer ze hem uitspuugt merk ik dat hij - zelfs na zo'n korte tijd - al begint te smelten en heel plakkerig wordt.
Ik denk dus dat je niet bang hoeft te zijn :smile:
Hoeveel capsules maak jij ?

Maat 3, de link die je deelde, dezelfde. En vanochtend kwamen ze binnen, dat is exact dezelfde maat als die ik hier in de winkel heb gehaald.
Eigenlijk dezelfde maat als omeprazol capsules.
Maar ik geloof je als je dat zegt, je gebruikt het inderdaad heel lang. Bedankt voor de geruststellende woorden.😊😊 dank!
Plaats reactie