Trovet hypoallergeen natvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Ik ben heel benieuwd. Ga bestellen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Synemios »

Ik heb ook al even op je andere topic gereageerd.
Die verdikte darmwand komt inderdaad ergens vandaan.
Met IBD moet je voorzichtig zijn wat verandering betreft, ik zou zelf voor hypoallergeen voer gaan en dat is de trovet als we kijken naar wat je onlangs gegeven hebt, de gastro is niet hypoallergeen.

Xietang en resillium waren hier geen succes, het werkte niet en 1 van de 2 ging er van kotsen maar die is super gevoelig.

Endoscopie heeft niet altijd zin als het zou gaan om IBD want ze kunnen daarmee vaak niet diep genoeg in de darmen kijken.
Tenminste zo is het ons uitgelegd, Bij Luna zou een endoscopie geen uitsluitsel geven en dan is het advies een open buik operatie dan kunnen ze dat stuk darmen dat verder weg ligt beter bekijken.
Dus misschien dat ze daarom dit advies gegeven hebben.

Hypoallergeen voer is licht verteerbaar en ik denk dat dat de voornaamste reden geweest is dat dat geadviseerd is ivm vermoeden IBD.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/chro ... iekte-kat/
Laatst gewijzigd door Synemios op 10 feb 2024 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Synemios »

cerna schreef: 08 feb 2024 16:07 Het klinkt als bij onze Amber.

Amber kreeg tgv stress in huis (zieke kat) niesziekte. En daarna ging ze spugen en bleef spugen. Ik had het gevoel dat er een relatie was want Amber spuugde altijd veel slijm uit. Het leek wel of ze het er op aanstuurde: veel slijm in de maag en dat moet weg, brokjes schrokken en daardoor ga ik spugen, weg slijm, Amber opgelucht.
Maar wat een onzin! Nee, Amber had een voedselallergie en dus moest ik aan de hypo-allergene brokjes. Gelukkig lustte Amber ze wel, maar ze spuugde ze met net zoveel gemak weer uit.
Endoscopie gaf aan dat er niets aan de hand was met de maag. Gelukkig.
Goed, lang verhaal kort: Amber kreeg na een aantal jaren heftige niesziekte antibiotica waardoor het niezen stopte, ze geen slijm meer in de maag had en daarom ook niet meer spuugde. Mijn theorie was dus helemaal niet zo'n onzin.

Conclusie: wanneer een dierenarts het niet meer weet wordt er al snel gezegd dat een kat een voedselallergie heeft, maar ik heb zo mijn twijfels. Natuurlijk, er zullen best wel katten zijn met een voedselallergie, maar tegenwoordig lijkt het wel alsof bijna alle katten iets met een allergie hebben. Ik geloof er niet in en ben het met Rik eens: het lijkt wel alsof katten alleen maar zieker worden door voedselprobeersels. En wat een stress geeft dat. En stress zorgt weer voor gedragsverandering waaronder overmatig likken en krabben.

Ik ben het hier deels mee eens maar niet helemaal.
Een kat die overgevoelig is, reageert vaak sowieso heftig op allerlei voer wissels, ik kan hier de rest gewoon alles geven zonder problemen.
Tig mensen die hun kat elke dag wat anders geven en dat geeft geen stress en geen jeuk of diarree.

Er is ook nog een groot verschil tussen allergie en overgevoeligheid.

Luna is allergisch die gaat binnen 5 minuten staan krijsen, overgeven en als we pech hebben krijgt ze geen lucht meer ( laatste gebeurd gelukkig niet vaak) maar dat zijn uitzonderingen.
Maar ze is ook overgevoelig, dat uit zich in jeuk, diarree en helaas ook darmontstekingen.
Lizzy idem.

Hypoallergeen voer wordt trouwens ook vaak voorgeschreven bij maag of darm problemen ivm het feit dat het licht verteerbaar is.
Of om uit te sluiten of het om voedselallergie gaat, omdat die 2 vaak samen gaan en als dat het wel is en je daar niets mee doet, is dat schadelijk voor de darmen.

Wat ik wel vaak zie is dat er klachten zijn qua jeuk op plaatsen die eerder ergens anders op wijzen dan op voedselallergie, maar wij zijn geen dierenartsen en weten niet alles wat er besproken wordt of waarom een dierenarts een bepaalde richting op denkt.

Bij Yarah zei ik ook dat ik niet dacht aan voeding maar eerder aan omgeving of hormonen en dan is er sowieso geen sprake van een allergie als dat het geweest is.(hormonen)
Het verhaal van Amber vind ik ook een voorbeeld waarin ik het slordig vind dat een dierenarts dat zo naast zich neer legt, en het gooit op voedselallergie.

Verder vind ik ook dat je uit moet kijken met prednison tenzij het niet anders kan.

En ik hoop zo dat er ooit eens goede betrouwbare testen komen zodat ze meteen kunnen zien of er sprake is van allergie en ook waarvoor bij katten.
Dan hoef je ook niet steeds van alles uit te proberen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door cerna »

Ik wil niet teveel uitweiden over mijn katten en dit topic vervuilen, maar het is me in de loop der jaren gewoon opgevallen dat dierenartsen heel snel roepen dat het een voedselallergie is en zichzelf zelfs tegenspreken ("reageert Yarah op Prednison dan is het een voedselallergie, reageert ze er niet op dan is het een andere allergie". Yarah reageerde 1 dag en begon toen weer te krabben. Conclusie van de leek: geen voedselallergie. Ik bel de dierenarts en zei zegt: "Wel een voedselallergie want ze heeft 1 dag op Prednison gereageerd en overgaan op een eliminatiedieet". En dan breekt mijn klomp). En wanneer je dan later nog eens belt en doorgeeft hoe goed Yarah op Xie Tang reageert dan krijg je geen reactie en praat ze eroverheen. Maar wat het bij Yarah nu werkelijk geweest is, zullen we nooit weten, maar ik ben blij dat het over is.
Zelfde met Amber: Amber spuugt. Dus: voedselallergie.

En wat betreft wisseling van voer: dat hangt van de kat af. Al mijn katten krijgen een heel gevarieerd aanbod en dat gaat prima, behalve Milka. Voordat Milka nierpatiënt was, at ze Applaws oceanfish en 1x per week een beetje runderhart en RC Brits Korthaarbrokjes. Iets anders wilde ze niet en toen ze 8 jaar geleden blaasstenen bleek te hebben en geopereerd werd, moest ze daarna aan de dieetbrokjes. Maar Milka wilde ze niet. Ik kon op mijn kop gaan staan, Milka at ze niet en raakte volledig in de stress (en dat is nou net iets wat je wilt vermijden bij blaasproblemen). Iedere keer wanneer ik een handje brokjes bij haar neerlegde, rende ze weg. Gelukkig bood de huisdierendokter toen ook uitkomst (Eurologist).
En de kat van TS kan ook zo'n soort Milka zijn en gestrest reageren op steeds weer die wisseling van voer, steeds weer die onderzoeken en stress uit zich bij deze kat in krabben en likken.

Maar dat is mijn insteek en ik weet ook niet of ik gelijk heb. Dat weten we pas wanneer het uitgeprobeerd wordt.
Maar dat de kat rust nodig heeft zullen we beide toch beamen. :smile:
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Anne »

Ik blijf er ook bij dat die verdikte darmwand ergens vandaan moet komen
Dus ik zou zeker doorgaan met hypoallergene voeding om de boel te ontlasten en te laten herstellen
Let wel: de ene hypoallergene voeding past beter bij je kat dan de andere
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Dank voor al jullie meedenken en adviezen. Heb ik veel aan.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Synemios »

ja ik ben het dus ook eens met dat het snel geroepen wordt, en dat het bij Yarah toen ook een verwarrend verhaal was.
En dat lezen we hier vaker.
beetje flauw ook dat je dierenarts dan niet reageert op jou ervaring met xie-tang.

En als een kat bepaald voer niet wil eten houdt het op,, en dan moet je wel switchen naar voer dat wel gegeten wordt.

In dit geval is er sprake van een vermoeden van IBD er is uit de echo wel wat gekomen dus dan wordt het wat mij betreft ook al een ander verhaal.

Wat Anne al zegt de ellende is dat niet elke kat goed reageert op bepaalde hypoallergene voersoorten.
Zo kan Luna echt niet tegen het voer van Lizzy en andersom.
Wij hebben nu ook onze eigen manier gevonden maar wij zijn echt gaan elimineren.
Daar krijg je vanuit dierenartsen eigenlijk ook geen hulp bij als je dat wilt doen.

Vaak is er amper begeleiding.

En ja er is zeker rust nodig, maar ook bij de eigenaar want dit is echt super frustrerend ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Ja dat laatste is zeker van toepassing.. ik wist niet ik mij zo’n zorgen kon maken om mijn kattenkind.. We gaan ervoor om het voor hem zo fijn mogelijk te maken. Nu vooral eerst rust en ondertussen ben ik plannen aan het maken voor hoe aan te pakken.

Die begeleiding klopt.. welke begeleiding? Ik kreeg een zak voer, er werd een spuit gezet dat was het. Het is dat ik zelf zoveel gebeld en gegoogled heb omdat ik het juiste wil doen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Synemios »

Ja die ervaring hadden wij ook, uiteindelijk zijn we wel met Luna door verwezen maar dat was pas toen er meer gaande was.
En toen wisten ze nog niet dat dingen als rijst of soja een reactie konden geven, of de dierenarts die we toen hadden vond het toen onzin.
In heel veel hypoallergeen voer zitten dat soort dingen verwerkt.

Gelukkig wist de dermatoloog dat wel.

Wat dat betreft zijn dit soort fora en info op het internet echt wel een zegen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Ja echt een zegen. Inmiddels al heel wat wijzer :)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door cerna »

Hoe gaat het nu?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Wat aardig dat je het vraagt! Vorige keer heeft de prednison spuit exact 3 weken gewerkt. Als dat bij de laatste spuit ook zo is, betekent het dat het maandag uitgewerkt moet zijn. Het gaat nu goed met hem. Geen gekrab, gespuug en gelik, hij ziet er goed uit. Hij heeft wel een enorme eetlust. (Mogelijk de prednison?) Ik heb trouwens ook de Lax a past gekocht en hem deze afgelopen zaterdag gegeven. Dit blijf ik nu volgens de beschrijving doen en dus iedere week. Ik heb de pillen die jij had aangeraden wel klaar liggen. Tevens ook prednison pillen achter de hand. Hoop dat deze niet nodig zullen zijn. De trovet brokken gaan goed, natvoer is een ramp. Hij vindt het echt niet te pruimen. Ik ben toch terug gegaan naar de RC gastro, hij vindt het lekker en is goed voer mocht zijn probleem niet van het voer afkomen. Nu afwachten en anders toch echt hypo allergeen voer zien te vinden wat hij eet.
Even spannend dus. Ik zal over een week weer een update geven.
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Guazala »

Een vraagje:
Na 10 weken Hill's z/d, zijn we eergisteren gestart met Trovet Konijn natvoer (brokjes zijn nog van Hill's). Met Hill's zijn ze van volledig lopende naar goede ontlasting gegaan.
Nu is er eentje van de 2 (nog niet kunnen zien wie) die een iets zachtere ontlasting heeft, nog geen echte diarree. Ik vermoed dat dit ook gewoon een gevolg kan zijn van wissel van eten en niet persé allergie is.
Maar hoe lang test je dit? Dus hoe lang duurt het vooraleer je kan stellen, dat het een allergie is of hoe lang kan het ook gewoon te wijten zijn aan wissel van voeding?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Anne »

Dat ligt er ook aan hoeveel je vh nieuwe voer geeft en hoe frequent

Ik zelf begin altijd met 1 eetlepel PD vh nieuwe voer

Je zou vandaag bijv het trovet rabbit natvoer overslaan en kijken of de ontlasting weer verbeterd
Verbetert deze dan zou je morgen dezelfde hoeveelheid kunnen geven als gister, ondertussen wel de ontlasting in de gaten houden
Verslechterd de ontlasting alleen maar dan kun je beter stoppen

Soms is het een heel gepuzzel :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Guazala »

Ja zeg dat wel. Ik vermoed ook dat het Filou is, wiens ontlasting wat zachter is, en dat is net degene die ook bij het minste stress al last krijgt van zijn darmpjes. Als die vandaag iets van stress ervaart, heeft hij morgen diarree. En stress kan bij hem zijn: de deurbel ging en hij stond dicht in de buurt, hij wilde heel graag aandacht op een moment dat dat even niet kon, er ligt iets op de trap dat hij nog niet kent.... Dus het kan dan wennen aan voeding, overgevoeligheid of allergie voor de voeding of een stresskakske zijn.
Plaats reactie